معاون وزیر اقتصاد خبرداد

پیشنهاد اجرای پروژه فاضلاب پنج شهر گیلان به بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا با سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلار و عضویت ۲.۸ درصدی سهم ایران در حال تأسیس بوده و اساسنامه آن در مجلس به تصویب رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، محمد خزاعی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد حمایت از سرمایه‌گذاری و اقتصاد مقاومتی گیلان با تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی از موضوع‌های مهم در سطح بین‌المللی بوده که توسط امام راحل بنا نهاده شده است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در دوره نخست و دوم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم رشت بودم، تصریح کرد: اتفاق‌های خوبی تاکنون در استان افتاده و نرخ بیکاری در گیلان باید کاهش بیشتری پیدا کند.

وی وجود توربین‌های بادی در گیلان را از آثار مشخص خود عنوان کرد و ادامه داد: هیأت‌هایی که وارد کشور می‌شوند گیلان را به آنها پیشنهاد می‌کنم و پیگیر وضعیت تالاب انزلی هستم.

تاسیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا در ایران

خزاعی با تصریح بر اینکه بانک‌های توسعه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری تاثیرگذار هستند، گفت: بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا با سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلار و عضویت ۲.۸ درصدی سهم ایران در حال تأسیس بوده و اساسنامه آن در مجلس به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه سهم ایران با مذاکره با روسیه و تاجیکستان در بانک مذکور به ۱۵ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: دو پروژه برای اجرا به بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا معرفی شده که یکی از آنها مربوط به گیلان است.

به گفته رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، پروژه اجرای فاضلاب پنج شهر گیلان به بانک مذکور پیشنهاد شده و نمایندگان بانک ماه آینده وارد ایران می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن رشت‌ـ‌آستارا به عنوان هاب ارتباطی و اتصال منطقه به کشورهای منطقه پیگیری می‌شود، بیان کرد: وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی گیلان نسبت به مساحت آن خوب بوده اما ایده‌آل نیست و کریدور نوستراک برای ما حائز اهمیت است و آن را دنبال می‌کنم.

خزاعی با بیان اینکه مراودات مالی با دنیای خارج باز شده است، خاطرنشان کرد: سوییفت‌ها راه‌اندازی شده و منابع مالی در حال وارد شدن به کشور است.

وی متذکر شد: از فروردین ماه سال جاری برای سرمایه‌گذاری خارجی مشکل ورود سرمایه نداریم و بعضی از سرمایه‌گذاران خارجی اکنون سود حاصل در ایران را دوباره در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 تغییر روند سرمایه‌گذاری در ایران / سرمایه‌گذاری ۸.۵ میلیارد دلاری خارجی در ایران طی ۱۰ ماه گذشته

معاون وزیر اقتصاد روند سرمایه‌گذاری در ایران را تغییر یافته خواند و یادآور شد: اکنون کشورهای اروپایی در حال سرمایه‌گذاری در گیلان هستند و سرمایه‌گذاری و فاینانس دو مرحله دارد که مرحله نخست آن مذاکره بوده و بعد سرمایه‌گذاری گام به گام انجام می‌شود.

وی از صدور ضمانت‌‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ ماه سال جاری خبر داد و گفت: ضمانت‌های این سرمایه‌گذاری صادر شده و پس از برجام ۱۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده و امسال بیش از ۸.۵ میلیارد دلار مصوبه سرمایه‌گذاری خارجی قطعی شده که در تاریخ کشور بی‌نظیر است.

خزایی با تصریح بر اینکه ایران ظرفیت سرمایه‌گذاری بیشتر دارد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خارجی نشان‌دهنده امنیت در کشور بوده و از سال گذشته کشورهایی که حاضر نبودند به ایران وام دهند اکنون برای پرداخت وام اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی یادآور شد: اکنون با دولت ژاپن که بسیار در سرمایه‌گذاری محتاط است در سطح دولت ژاپن مذاکره کردیم و مبلغ ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نهایی شده است.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به اینکه دو میلیارد دلار جایکا ژاپن به ایران اختصاص داده و نهایی شده است، متذکر شد: هشت میلیارد دلار با کره جنوبی هفته گذشته مذاکره کردیم و نهایی شده و ۴۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری زمینه‌سازی شده که بیش از مصوبه مجلس است و بنا نداریم تمام آنها را دریافت کنیم.

سرمایه‌های خارجی نباید صرف هر پروژه‌ای شود/ زیر بار برگشت تحریم‌ها در قراردادها نمی‌رویم

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌های خارجی نباید صرف هر پروژه‌ای شود، افزود: در گذشته شاهد بودیم با سرمایه خارجی سینما می‌ساختند و اکنون نباید این اتفاق بیفتد.

خزاعی درباره استفاده از فایناس بیان کرد: بحث دیگر تأکید دولت در استفاده از فاینانس‌هاست و برگشت تحریم‌ها در قراردادها را نمی‌پذیریم و زیر بار آن نمی‌رویم.

وی با بیان اینکه در جامعه اپیدمی بدبینی و ایجاد فضای یأس در حال ایجاد است، گفت: گویا هیچ اتفاق خوبی در کشور نیفتاده و مانند کشورهای دیگر تخلف در جامعه داریم، در نیویورک هر ۱۰۰ متر کارتن خواب وجود دارد و نباید در کشور سیاه‌نمایی صورت گیرد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: هوشمندی مقام معظم رهبری در مذاکرات دشمن را خلع‌سلاح کرد و امروز تمام کشورها به ترامپ التماس می‌کنند دیوانگی نکند و اوباما با ایجاد اجماع بین‌المللی مظلوم‌نمایی می‌کرد اما ایران مظلوم واقع شده بود.

وی با اشاره به اینکه فضای گذشته بین‌المللی علیه ایران در دنیا شکسته شده است، یادآور شد: ایجاد فضای یأس در کشور خطرناک است و می‌تواند جامعه را به‌هم بریزد.

Share