بارش برف، قطعی گسترده برق و مردمی که قربانی بی پولی دولت می‌شود

دولت پولی برای استانداردسازی شبکه برق پرداخت نکرد | شدت یخ زدگی بی سابقه بود

طالبی گفت: شاهد یکی از بی سابقه ترین یخ زدگی روی سیم های برق بودیم بطوریکه قطر یخ روی سیم برق ۲۵ تا ۳۰ سانت بود بنابراین صحیح نیست که بگویید هیچی نبوده و برفی نباریده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان با اصحاب رسانه صبح امروز برگزار شد.

از مردم گیلان عذرخواهی میکنم

جمشید طالبی در این نشست با بیان اینکه در کل استان ۳۶۵ پروژه برای دهه فجر مورد بهره برداری قرار گرفته است، یادآور شد: از این تعداد پروژه ها ۵ طرح مربوط به روستا است.

وی با اشاره به برق رسانی به روستاها اظهار کرد: هر روستای بالای ۱۰ خانوار که مجوز منابع طبیعی داشته باشند در برنامه برق رسانی قرار خواهیم داد. هم اکنون بسیاری از روستاهای زیر ۱۰ خانوار که در مسیر روستاهای بالای ۱۰ خانوار بودند از نعمت برق برخوردار شدند.

طالبی در ادامه با اشاره به قطعی برق در بارش برف اخیر اظهار کرد: از مردم شریف استان و کل شهرستانها عذرخواهی میکنم و از تمامی رسانه‎ها که صادقانه عمل کردند و اطلاع رسانی کردند تشکر میکنم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت: در پی بارش برف ۸۰ سانتی که طبق گزارش هواشناسی از شرق اروپا و دریای سیاه وارد شده بود بیشترین خسارت به بخش مرکزی و شرق گیلان وارد آمد. شاهد یکی از بی سابقه ترین یخ زدگی روی سیم های برق بودیم بطوریکه قطر یخ روی سیم برق ۲۵ تا ۳۰ سانت بود بنابراین صحیح نیست که بگویید هیچی نبوده و برفی نباریده است.

بیشترین خسارت وارده در حوزه خمام و کوچصفهان بود

وی افزود: کولاک شدید در بخش مرکزی حوزه خمام را بیش از حد تحت تاثیر قرار داد و بیشترین خسارت وارده در حوزه خمام و کوچصفهان بود. این برف با چگالی بسیار بالا و فوق العاده مرطوب با چسبندگی زیاد بود بطوریکه از پایین تیر برق تا بالا برف چسبیده بود. حتی اگه خطوط هم برق دار باشند در چنین شرایطی از نظر فنی برق جریان نخواهد داشت.

طالبی اظهار کرد: اگر این برف به سمت مازندران میرفت شدت بحران خیلی سنگین تر بود.

این مسئول با بیان اینکه بیش ترین میزان آسیب از نظر حجم شکستگی و سیم پارگی در شالیزار ها رخ داده است اظهار کرد: می‌پذریم که قدمت شبکه های برق خیلی بالاست و حتی ۱۰ سال از عمر مفید آن هم گذاشته است.

طالبی تصریح کرد: مهندس بلبل ابادی مدیرعامل برق منطقه ای گیلان دستور اصلاح پارامترهای طراحی را صادر کرده اند. یخ زدگی سیم های برق باعث شده بود که وقتی شبکه ای برق دارمیشد دوباره باید در روز بعد میرفتیم کار را از اول انجام میدادیم.

واردات تیربرق از استان های همجوار

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان خاطرنشان کرد: شکستگی درختان روی سیم های برق که حتی دور از شبکه بودند باعث پارگی و شکستگی تیر های برق شدند. در برف سال ۸۳ و ۸۶ و ۹۲ ما تمام تلاشمان در وهله اول این بود که هرجور شده خودمان به نقاط آسیب دیده برسانیم. هلی کوپتر نداریم که برویم رصد کنیم چه آسیبی رسیده پس باید اول برویم شناسایی کنیم و بعد تجهیزات مورد نیاز را حمل کنیم پس کار ما فیزیکی و زمان بر است. ما باید بتوانیم خدمت رسانی کنیم و در کنار آن ایمنی هم رعایت شود.

طالبی گفت: الان تمام تلاش خود را گذاشته ایم تا پس از اینکه کار موقت خود را انجام دادیم به صورت استاندارد اماده سازی کنیم که این موضوع زمان بر است.

وی با بیان اینکه تمام تیر های برق تولیدی در استان خریداری شده است، افزود: به دلیل حجم بالای آسیب دیدگی از استان های همجوار در حال ورود تیر برق هستیم.

هنگام وقوع بحران باید گوش به فرمان مسوولان استان باشیم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت: در بحران باید فقط کار کنیم تا مشکلات را برطرف شوند نه اینکه کسی را زیر سوال ببریم. تمام تلفن های مردم عادی را جواب دادیم و بعد دوباره شماره آنها را می‎نوشتیم و تماس میگرفتم که آیا برق دار شده اند یا خیر. در این حجم از مشکلات اگر ۱۵۰ خط هم وجود داشت برای پاسخگویی جوابگو نبود.

طالبی یادآور شد: هنگام وقوع بحران باید گوش به فرمان مسوولان استان باشیم و اگر انتقادی به ما وارد است شکی نیست که پس از بحران باید بنشینیم و آسیب شناسی کنیم. اگر درچنین شرایطی یکدست و همدل کار نکنیم باخته ایم و همه باید به صورت سیستم در این زنجیره به ساحل مقصود برسیم

وی افزود: باید به تمام دستگاه های اجرایی و خدماتی به طور متوازن رسیدگی شود و به همه امکانات و نقدینگی لازم داده شود تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم و به اهدافمان برسیم ولی اگر به صورت جزیره ای عمل کنیم موفق نخواهیم بود.

طالبی با اشاره به خسارت ۱۰ میلیارد تومانی وارد آمده، گفت: ۲هزار و ۶۷۳ فقره سیم پارگی و هزار و ۴۹ پایه شکستگی داشتیم.

دولت پولی برای استانداردسازی پرداخت نکرد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان با بیان اینکه چنین بحرانی از قبل پیش بینی میشد اظهار کرد: قبل ار بحران مقدار بسیار زیادی پایه و کابل های خود نگهدار در انبارهای خود داشتیم. برقکارها در این سرما و برف در ارتفاع ۱۰ متری کار میکردند و کارشان بسیار سخت و آزار دهنده ولی غیرتمندانه بود و اکثرا تا ساعت ۱۲ شب مشغول کار بودند.

وی با بیان اینکه استانداردسازی هزینه های بالایی دارد، گفت: به همین منظور در سال ۹۴ برای بهسازی شبکه نامه ای به معاونت برنامه ریزی و توسعه ارسال شده و خواستار تامین اعتبار شدیم. و برای نمایندگان مجلس نیز نامه نوشتیم. از آذر ماه ۸۹ که قانون هدفمندی اجرا شد بیش ترین نقدینگی به سمت یارانه ها رفت و پولی نبود که به سمت پروژه های عمرانی بیاید اما پس از برجام وضعیت نقدینگی بهتر شده است.

طالبی در ادامه اظهارات خود مستندات و نامه های ارسال شده به دستگاه ها و افراد مختلف را در رابطه با لزوم استانداردسازی شبکه برق ارائه داد.

نهضت جایگزینی کابل های خودنگهدار در استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان با بیان اینکه در حال پیگیری برای جذب نقدینگی لازم جهت جایگزینی کابل های خودنگهدار فشار ضعیف با شبکه های فشار قوی هوایی که فرسودگی در آنها بیش تر است هستیم.

وی افزود:  تا پایان دی ماه ۱۰۳ میلیارد تومان طلب داشتیم و این پول مستقیم به خزانه می رود و بحث استانی مطرح نیست.

طالبی اظهار کرد: اعتباراتی که به ما میدهند در قالب بودجه ای که هر ساله تخصیص داده شده است.

وی در پایان با بیان اینکه بادستور مهندس کردی نهضت جایگزینی کابل های خودنگهدار در استان انجام شود یادآور شد: فعلا ۱۲ میلیارد تومان پرداخت میشود تا کابل های خودنگهدار فشار ضعیف خریداری شوند.

Share