دستمزد ماهیانه بازیگران سریال «معمای شاه» لو رفت

دستمزد بازیگران از ماهی ۶ میلیون تومان شروع می‌شود و به ماهی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان ختم می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور صبح دیروز میزبان جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون بود. دهقان بیشتر با سریال‌های تاریخی در تلویزیون شناخته می‌شود و آخرین نقش تاریخی او نیز به «معمای شاه» و بازی در نقش رضا خان برمی‌گردد. این بازیگر توضیحات جالبی درباره دستمزدش در سریال «معمای شاه» داده و با توجه به این‌که سیمرغ جشنواره فجر را نیز در کارنامه دارد از وضعیت بازیگران باسابقه انتقاد کرده است.

در ابتدای این گفت‌وگو رضا رشید پور از جعفر دهقان که در سریال‌های تاریخی شاخصی چون «سرزمین کهن»، «مردان آنجلس»، «یوسف پیامبر»، «مختارنامه» و… حضور داشته است، درباره بالا بودن دستمزد سریال‌های تاریخی پرسید که با واکنش جالبی از سوی دهقان روبرو شد؛ او درباره میزان دستمزد در چنین سریال‌هایی گفت: «نه به خدا قسم. خیلی بالا نیست اما این خوبی را دارد که ابتدای پروژه با بازیگران قرارداد ماهیانه بسته می‌شود و حداقل می‌دانی وقتی دو سال در پروژه‌ای بازی می‌کنی، بیمه هستی.»

با توجه به این‌که دهقان در سریال «معمای شاه» نیز نقش رضاخان را ایفا کرده است رشیدپور درباره میزان دستمزد این سریال نیز پرسید که دهقان این‌طور توضیح داد: «دستمزدهای «معمای شاه» معمولی است. دستمزد بازیگران از ماهی ۶ میلیون تومان شروع می‌شود و به ماهی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان ختم می‌شود. البته این را دقیق نمی‌دانم. تهیه‌کننده سریال باید تاییدش کند. من بر اساس شنیده‌هایم می‌گویم. اما دستمزد خودم در «معمای شاه» با وجود ۴۰ سال فعالیت در سینما و تلویزیون، ماهی ۱۶ میلیون تومان بود.»

این سریال ۱۶۰ بازیگر اصلی و ۲۵۴ بازیگر فرعی داشته که با این حساب بودجه بسیار زیادی در طول پنج سال فیلم‌برداری این سریال فقط صرف دستمزد بازیگران شده است.

دهقان که در دوره دوازدهم جشنواره فیلم فجر با بازی در فیلم سینمایی «حماسه مجنون» به کارگردانی جمال شورجه سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را به دست آورد، با لحنی کنایه‌آمیز به حمایت نشدن بازیگران سیمرغ‌دار در سینمای ایران اشاره کرد و ادامه داد: «دیگر گرفتن سیمرغ بلورین برایم مهم نیست. مانند سابق اشتیاقی برای گرفتنش ندارم و اصلا به آن فکر نمی‌کنم. البته برای خیلی‌ها مهم است ولی من از این جایزه‌ها زیاد دارم. تا به حال از جشنواره‌های مختلفی جایزه گرفته‌ام اما چه تاثیری در زندگی من گذاشته است؟ کسی که در اسکار یا گلدن گلوب جایزه می‌گیرد در کنارش حمایت مادی و مالی هم می‌شود ولی اینجا چطور؟ بعد از گرفتن سیمرغ چه اتفاقی می‌افتد؟ آن سالی که من سیمرغ گرفتم برای اولین بار جایزه مالی هم می‌دادند و همان سال ۱۰ سکه در کنار سیمرغ گرفتم و دیگر هیچ اتفاقی نیافتاد. سیمرغ زمانی ارزشمند است که من را حمایت کند و با داشتن آن بیمه شوم. اگر دو سال بیکار بودم، نگرانی نداشته باشم در غیر این صورت سیمرغ به چه دردی می‌خورد؟» البته نکته مهمی که در این صحبت جعفر دهقان وجود دارد و احتمالا به دلیل عدم آشنایی او با وضعیت جوایز اسکار و گلدن گلوب اتفاق افتاده، این است که این جوایز به هیچ عنوان آورده مالی برای برندگانش ندارد و حتی جایزه مجسمه طلایی اسکار قابل فروش نیست و برنده آن تنها می‌تواند آن را به قیمت ده دلا به خود آکادمی بفروشد.

Share