کنایه های سیاسی پر رنگ مسئولان

حواشی خواندنی مراسم تودیع و معارفه در سالنی که به اعتقاد برخی شبیه دادگاه است

«یک ماهه دیگر ۱۷ سال خدمت من تمام می شود، ساعت یازده دیشب روز گذشته به من اطلاع دادند که فردا تودیع تو است، این برای من سابقه نداشته است»، این اولین جمله ای بود که از سوی عبدالصمد صفر نژاد مطرح شد و استاندار گیلان با لحنی جدی جواب آن را داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مراسم تودیع و معارفه فرماندار قدیم و جدید شهرستان انزلی در حالی برگزار شد که مانند تمام مراسمات تودیع و معارفه به دور از حاشیه و متلک‌های سیاسی نبود.

مراسم با وجود اینکه از قبل اعلام نشده و امروز صبح به دعوت نامه‌ای فکسی اکتفا شده بود مملو از جمعیت بود، صحنه‌هایی چون دیدن چند مسئول با پتوهای مسافرتی (برای هدیه) یا تابلوهای زینی و حتی کتاب‌های نفیس سوژه خبرنگاران حاضر در جلسه بود.

تراکم جمعیت به حدی بود که حتی جای مخصوص خبرنگاران توسط مسئولان اشغال شده بود. حالا بگذریم که صحبت‌های در گوشی چند تن از مسئولان حکایت از این داشت که خریدن هدیه‌ی یادگاری را فراموش کرده بودند.

مراسم تودیع صفرنژاد در سالنی برگزار شد که در اولین جلسه شورای اداری خود اعتقاد داشت شبیه دادگاه است، قرار بود آن را اصلاح کند اما از بودجه‌هایی که مقرر شده بود به اصلاح خودش با چانه زنی برای انزلی جذب کند خبری نشد و به ناچار او نیز چون گذشتگانش در همین سالن دادگاه مانند تودیع شد.

اولین سخنران امام جمعه انزلی بود، او اولین کسی بود که به کم بودن حضور استاندار در شهرستان اعتراض کرد و از او خواست همچون دیلمان به انزلی نیز توجه کند و استاندار نیز تأیید کرد و قول مساعدت داد.

دومین سخنران این جلسه نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی بود، او نیز طبق عادت با خنده و حرف‌های عامیانه و متلک‌های سیاسی حرف خود را آغاز کرد. با وجود اینکه پیش بینی می‌شد وی در خصوص این تودیع و معارفه اظهار نظر کند به تعریف و تمجید از استاندار که آن را یار دیرین و رفیق چند ده ساله‌ی خود می‌دانست اکتفا کرد. اما دقیقاً زمانی که همه خوشحال از نشنیدن یک متلک سیاسی جدید بودند خسته بند به وقت نهار اشاره کرد و گفت: خلاصه یه پنج شش رأی ای در این جمع وجود دارد، بهتر است جلسه را زودتر تمام کنیم، مردان حاضر در جلسه وقتی به خانه بروند از طرف خانم‌ها دعوا می‌شوند، امام جمعه انزلی که رفتنی هستند ما می‌مانیم و این شهر، به این رأی‌ها نیاز داریم. همه منتظر عکس العمل امام جمعه انزلی بودند اما او با حالتی بی اعتنا به این جمله، سکوت را به جواب ترجیح داد و بعد از مدتی آب معدنی را به خسته بند تعارف کرد و گفت: بفرمایید آب، آب نطلبیده مراد است.

در ادامه نوبت به عبدالصمد صفرنژاد رسید، او در همان ابتدا به تودیع خود عکس العمل نشان داد و گفت: یک ماهه دیگر ۱۷ سال خدمت من تمام می‌شود، ساعت یازده دیشب روز گذشته به من اطلاع دادند که فردا تودیع تو است، این برای من سابقه نداشته است. ارائه گزارش عملکرد نیم ساعته از دیگر نکاتی بود که صدای مسئولان حاضر در جلسه را در آورده بود و برخی‌ها از طولانی بودنش می‌نالیدند.

استاندار گیلان نیز بعد فرماندار سابق خود سخنرانی کرد و در پاسخ به اظهار نظر صفر نژاد گفت: این طور نبوده که شما بی اطلاع از تودیع باشید، یک هفته‌ای هست که مقرر گردیده که این تودیع و معارفه برگزار شود، این طور نیز نبوده که به صورت ناگهانی تصمیم به این موضوع گرفته باشیم، خیر، همان شب گذشته که فرمودید بنده ساعت ۱۱ شب جلسه‌ای داشتم در آن جلسه مقرر گردید که این تودیع و معارفه امروز انجام شود که همانجا به شما اطلاع دادند و با خنده گفت: اگر می‌دانستیم یک ماه دیگر تا ۱۷ ساله شدن خدمتتان بیشتر فاصله ندارید باز هم صبر می‌کردیم. محمد علی نجفی با گلایه از گزارش عملکرد صفر نژاد نیز گفت: کارهای امنیتی خوب است، ارتباط با شورای تأمین و حفظ امنیت و آزاد سازی سواجل واجب است اما بنده علاقه داشتم که از شما اعداد و ارقام بیشتری بشنوم.

محمد علی نجفی بعد از سخنان خود در خصوص تودیع و معارفه، نقش امام جمعه انزلی را در استان نقش فراشهرستانی برشمرد و گفت: ما از نصایح ایشان در خصوص خیلی از مسائل استانی استفاده می‌کنیم. وی همچنین از سفر ریاست جمهوری به گیلان در دهه فجر خبر داد و گفت: ایشان برای افتتاح چند پروژه به گیلان می‌آیند.

وی به دوستی سی ساله‌ی خود با حسن خسته بند هم اشاره کرد اما نکته‌ای که توجه همه خبرنگاران را نیز جلب کرد این بود که هنگام این سخن خنده‌ای نیش خند گونه نیز بر لب داشت.

سخنران پایانی این مراسم نیز میر شمس مؤمن زاده بود که خواندن متن سخنرانی‌اش از روی کاغذ، نشان از رسانه‌ای بودنش داشت و در روز معارفه خود نشان داد که عادت به فی البداهه حرف زدن ندارد و برای تنظیم حرف‌های خود وقت می‌گذارد.

حاشیه‌ی دیگر این جلسه این بود که یکی از خبرنگاران غیر بومی که به ظاهر رابطه‌ی خیلی صمیمی‌ای با استاندار داشت از او خواست که مسئولان یک عکس دست جمعی بگیرند که سریعاً با موافقت استاندار مواجه شد، هر چند که خیلی از مسئولان در سکوی دادگاه (به قول آقای صفر نژاد) جا نگرفتند.

Share