رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران؛

حسن جوهرچی می‌توانست زنده بماند، اما دستور پزشکان برای پیوند کبد را جدی نگرفت

علی جعفریان گفت: حسن جوهرچی دچار نارسایی شدید و پیشرفته کبد بود و باید به سرعت درخواست پیوند را به کمیسیون پیوند دانشگاه می داد تا اقدامات بعدی برای انجام پیوند انجام شود اما نمی دانم به چه علت وی از مراجعه به کمیسیون پیوند خودداری و شاید مسئله شدت بیماری خود را جدی نگرفته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حسن جوهرچی به علت نارسایی کبد درگذشت. حدود یک ماه پیش به ایشان گفته شده بود که برای قرارگرفتن درفهرست پیوند کبد اقدام کند اما خودش این دستور را جدی نگرفته تا زمانی که با حال بد در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شد.

علی جعفریان روزجمعه گفت: حسن جوهرچی دچار نارسایی شدید و پیشرفته کبد بود و باید به سرعت درخواست پیوند را به کمیسیون پیوند دانشگاه می داد تا اقدامات بعدی برای انجام پیوند انجام شود اما نمی دانم به چه علت وی از مراجعه به کمیسیون پیوند خودداری و شاید مسئله شدت بیماری خود را جدی نگرفته بود.

وی اظهارکرد: آمادگی لازم برای انجام پیوند کبد در بیمارستان کاملا وجود داشت و از زمانی که به وی اعلام شده بود تا برای انجام پیوند به کمیسیون پیوند مراجعه کند، ۲۰ پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: درمورد پیوند کبد برخلاف کلیه، زمان درخواست پیوند ملاک نیست بلکه شدت بیماری و بحرانی بودن حال مریض ملاک است و با توجه به پیشرفت بیماری، اگر ایشان به موقع درخواست پیوند کبد را مطرح می کرد، در اولویت پیوند قرار می گرفت و به سرعت عمل پیوند انجام می شد، زیرا نارسایی کبد وی خیلی پیشرفت کرده بود و لازم بود هر چه سریعتر پیوند شود.

جعفریان تاکید کرد: گروه متخصصان گوارش بیمارستان امام حدود یکماه پیش، آقای جوهرچی را ویزیت کرده و لزوم پیوند کبد را به وی اعلام کرده بودند اما ایشان موضوع را جدی نگرفت.

وی گفت: درکمیسیون پیوند دانشگاه افراد مختلفی از جمله جراح، متخصص داخلی کبد، متخصص بیهوشی، متخصص گوارش و کبد و روانپزشک حضور دارند و براساس معیارها و استانداردهای علمی افراد بیمار را بر اساس شدت بیماری برای انجام پیوند کبد در اولویت قرار می دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر آقای جوهرچی پیگیری می کرد و به موقع درخواست خود را مطرح می کرد قطعا به سرعت پیوند کبد می شد و می توانست زنده بماند، دو هفته پیش، مقدمات انجام پیوند فراهم شده بود اما وی مراجعه نکرد و زمانی با حال بد به بیمارستان آورده و بستری شد که شرایط عفونی شده بود و امکان پیوند نبود.

علت مرگ «حسن جوهرچی» تشریح شد

روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی در خصوص مرگ «حسن جوهرچی» ارائه کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «مرحوم حسن جوهرچی از یک سال قبل با بروز زردی و ضعف و بیحالی، متوجه بیماری مزمن کبدی در خود شدند. در مدت یکسال گذشته وی پیگیری های اولیه ای نزد خود داشتند. به علت عدم بهبودی و پیشرفت مشکلات کبدی در این مدت، ایشان از حدود ٣ ماه قبل زیر نظر متخصصان گوارش و کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی قرار گرفتند.

در این زمان اقدامات تشخیصی و درمانی و مراقبتی سرپایی جهت تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدی ایشان زیر نظر پزشکان فوقتخصص گوارش و کبد این مجتمع شروع شد. از ٢ ماه قبل نیز پرونده در درمانگاه پیوند کبد برای ایشان تشکیل شد.

در این مدت اطلاعات در مورد تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدی به ایشان و خانواده بیمار داده می شد. در این سیر درمانی، ایشان یکبار در بخش گوارش مجتمع بستری شدند. در این بستری درمان های لازم بعمل آمد و با بهبود نسبی، درمان های سرپایی ایشان پیگیری شد. تکمیل مشاوره های و آزمایشات مورد نیاز قبل از دریافت پیوند کبد توسط درمانگاه پیوند کبد مجتمع پیگیری می شد. اقدامات مشاوره ای در این زمینه هم برای ایشان و خانواده بیمار اطلاع داده شد و تسریع گردید که در بعضی موارد از نظر پزشکی نیاز به اقدامات بیشتری قبل از پیوند بود.

در این مدت با توجه به شدت بیماری و ضرورت پیوند، علیرغم پیگیری های همکاران بیمارستان و خانواده، شرائط انجام پیوند فراهم نشد.

آخرین مراجعه ایشان در تاریخ دوشنبه هفته گذشته با حال عمومی بد به اورژانس مجتمع بوده که پس از احیاء در بخش آی سی یوی اورژانس مجتمع بستری شدند.

اقدامات پزشکی لازم در این خصوص برای ایشان توسط متخصصین مرتبط از رشته های مختلف بعمل آمد. در این بستری تظاهرات نارسایی شدید کبد شامل نارسایی کلیه هم زمان (سندروم هپاتورنال حاد) و عفونت ریوی وجود داشت که علیرغم اقدامات درمانی، کنترل نشد و متاسفانه منجر به فوت وی شد.

لازم به ذکر است در دو ماه گذشته بیش از ٢٠ پیوند کبد برای بیماران مشابه در مجتمع بیمارستانی امام خمینی برای بیمارانی که از نقاط مختلف کشور مراجعه می‌نمایند و اقدامات لازم را پشت سر گذاشته اند انجام شده و هیچ مشکلی از جهت انجام این اقدام درمانی پیشرفته وجود ندارد. روابط عمومی بیمارستان امام درگذشت این هنرمند محبوب را به بازماندگان محترم و جامعه هنری و هنردوست کشور تسلیت عرض می‌کند».

Share