مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت

حتی یک درصد انحراف بودجه در پیاده راه نداشتیم | برآورد اولیه پیمانکاران نادرست بود

خدابخشی گفت: راستش این سوال در ذهن خودم نیز مطرح می شود که عزیزان انحراف ۳۰۰ درصدی را نسبت به چه چیزی سنجیده اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آمنه خدابخشی، مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت می گوید عملکرد شهرداری در حوزه پیاده راه شفاف است. به گفته خانم خدابخشی، شهرداری در تمام مراحل ساخت پیاده راه از طریق لوایح شورای شهر را در جریان قرار داده است. با او درباره سوالات پیرامون پیاده راه گفت و گو کردیم.

خانم خدابخشی انحراف بودجه ۳۰۰ درصدی را که در مورد پروژه پیاده راه مطرح می شود، قبول دارید؟

خیر، قبول ندارم

پس دلیل این همه اعتراض چیست؟

راستش این سوال در ذهن خودم نیز مطرح می شود که عزیزان انحراف ۳۰۰ درصدی را نسبت به چه چیزی سنجیده اند

اساسا به عنوان شخصی که در حوزه برنامه ریزی بودجه کار می کنم و به عنوان کارمند شهرداری نسبت به ضوابط و امورات شهرداری تا حدودی آشنا هستم فکر می کنم که این دوستان انحراف ۳۰۰ درصدی را نسبت به بودجه مصوبی می‌سنجند که در سال۱۳۹۴ به اسم پیاده راه فرهنگی ثبت شده است.

گفته می­شود بودجه شهرداری برای پیاده راه ۴ میلیارد بوده است و با لطایف الحیلی آن را به چهار میلیارد و نهصد، و بعد به مبلغ ۹ میلیارد و ششصد تبدیل کرده اند و بدون مجوز از شورا پروژه را انجام داده اند و وقتی متوجه شده اند که با ۲۵ درصد هم حل نمی شود، متمم خواسته‌­اند و شورا این مسئله را پذیرفته و در مجموع پیاده راهی که قرار بود با ۴ میلیارد به اتمام برسد، حالا با ۱۷ میلیارد به پایان رسیده است. آیا اساسا ۱۷ میلیارد هزینه شده است؟

جواب این سوال شما هم منفی است. موضوعی را به صورت شفاف از ابتدا تا انتها برای شما توضیح خواهم داد. وقتی دررمورد پیاده راه صحبت می شود حتی منی که نه مهندس معماری و نه مهندس عمران هستم و سررشته ای از اجرای پروژه های عمرانی ندارم و صرفا بر اساس اعداد و ارقام واقعی که در سیستم مالی وجود دارد صحبت می¬کنم به صراحت بیان میکنم که این مبلغ صحت ندارد.

پروژه پیاده راه تنها شامل سنگ فرش نیست بلکه نیاز به نصب المان، نورپردازی، آبنما، پیاده رو سازی، مبلمان شهری دارد. کسی که انحراف ۳۰۰ میلیارد را  در عنوان  کرده است­ تمام این ویژگی ها و نیازهای یک پیاده راه را ندیده است یا این که آمار و ارقام غلطی به دست او رسیده است. وگرنه همه ما در این شهر زندگی می کنیم. مگر می شود کسی در این پیاده راه در هر ساعتی از شبانه روز قدم بزند و با نگاهی به دور و بر خود مواردی که در پیاده راه از جمله المان ها  و …را نبیند.

ما در بودجه عمرانی رشت ردیف های اعتباری را پیش بینی کردیم که به پروژه های مختلفی در سطح رشت از جمله پیاده راه را در بر می گیرد. مثلا برای المان، مبلمان پیاده راه ردیف اعتباری در نظر گرفته شده است و اینها ردیف های بودجه ای است که توسط شورای محترم اسلامی مصوب در سال ۹۴ مصوب است. شهرداری بابت هر هزینه ای می­تواند از ردیف تعیین شده تامین اعتبار کند و این اتفاق هم افتاده است.

قرارداد ابتدایی این پروژه که آقای مهندس جمشید پور اطلاعات بیشتری دارند، چهارمیلیارد و نهصد بوده است و اگر ۲۵ درصد نیز به آن اضافه شود به آن نه میلیارد و چهارصد نخواهیم رسید.

آیا در قرار داد ۴ میلیارد و نهصد تومان، المان ها در نظر گرفته  شده بود؟

نه تنها در آن قرار­داد، بلکه در سایر پیوست ها هزینه هایی مثل خرید تندیس­، نصب المان و آبنما پیش بینی شده بود و در لایحه ای که در آذرماه سال گذشته به شورای ارسال شد تمامی این موارد ذکر شده است.

منتها شورای رشت با توجه به ترافیک کاری که ظاهرا داشت به لایحه دو فوریتی جواب نداد و مجدد در اسفند ماه  لایحه ای تنظیم شد که فکر کردیم شاید مثل لایحه اول پاسخ ندهند به همین دلیل به شورای محترم ارسال نشد، بنابر این در نامه ای  به لایحه اول استناد کردیم و با اشاره به برآورد هزینه¬ها و لایحه مطروحه در آذرماه سال گذشته از آنها خواستیم که در این مورد تعیین تکلیف کنند که این بار هم جوابی دریافت نکردیم و در نهایت در مهرماه سال جاری طبق مکاتبه¬ای به آنها شرح دادیم¬ که طی دو مرحله شما به در خواست ما پاسخ ندادید و با توجه به اینکه شما یک نهاد بالادستی¬ نظارتی بر شهرداری رشت هستید  نظر خود را بیان کنید.

سرانجام شورا در برج ده طی نامه ای ،هفت میلیارد و سیصد تومان را به شهرداری رشت به عنوان هزینه کرد اختصاص داد.

اما درهمان نامه اشاره می­کند که تصویب این لایحه به معنای تایید وضعیت  مالی نیست؟

تایید وضعیت مالی چه ربطی به اجرای پروژه پیاده راه دارد؟! تایید وضعیت مالی چه چیزی؟ این مبلغ ۷ میلیارد و سیصد پس به چه منظوری به شهرداری اختصاص یافته است؟ این اشکالی ندارد که پیمانکار حق خود را دریافت نکند؟ پیمانکار برای چه کسی کار کرده است؟ برای چه پروژه­ای؟ شهرداری، پروژه پیاده راه.

هزینه کرد پیمانکار مورد تایید شورای محترم است یا خیر؟ چرا؟ دغدغه پرداخت نکردن پول پیمانکاردغدغه شورای شهر است یا خیر؟ شورا هزینه ای که انجام شده است قبول ندارد؟

آیا نصب المان، آبنما و هر کدام از اینها نیاز به اجازه از شورا ندارد؟

خیر

بهتر نبود همان زمان که قرار داد بسته می شد و ارزیابی مشاور جدید نشان داد که پروژه با آن چهارمیلیارد و نهصد امکان پذیر نیست­ قرار داد بسته نمی شد­؟

ما با شورا در این زمینه مکاتبه کردیم و مقدار هزینه را مشخص کردیم و از بابت آن مجوز خواستیم. این مجوز متمم قرار داد نیز می تواند باشد

وقتی شورا می پذیرد برای اجرای پروژه پیاده راه به جای ۴ میلیارد و ۶۰۰ حدوداً ۷ یا ۹ میلیارد هزینه کند، یعنی متمم هزینه را نیز پذیرفته است. اگر قرار بود طبق مصوبه برای پروژه ها هزینه شود پس چرا ما اصلاح و تفریغ و متمم بودجه را داریم؟ شورا قطعا کارشناسان خبره ای دارد که می دانند مبلغ اجرای پروژه پیاده راه ۴ میلیارد و نهصد نیست و بیش از این مبلغ است .

چرا پروژه ای که می دانستیم با چهارمیلیارد و نهصد بسته نمی­شود و­لی قرار داد بر­اساس چنین مبلغی بسته­ شده است.

برآورد اولیه پیمانکاران نادرست بوده است

آیا این قطعا اشتباه پیمانکار نیست؟

بله اشتباه در هر قرار داد یا پروژه ای ممکن است پیش بیاید. دلایل این اشتباه را می توانید از حوزه عمرانی و حوزه های ذی ربط استخراج کنید و اگر قابل قبول بود می توانید منتشر کنید.

آیا این اشتباه بیش از اینکه از طرف پیمانکار باشد از طرف مشاور نبوده است؟

من در این مورد با شما موافق هستم. ما انحراف و عدول از بودجه مصوب شهرداری نداشتیم مگر در مورد انعقاد قرار¬داد چهار میلیارد و نهصد که ما این مورد نیز را طبق لایحه ای که به صورت دو فوریتی به شورا ارائه دادیم، انتظار پاسخ داشتیم.

در مورد پروژه پیاده راه بر­اساس اشتباه مشاور مبلغ ۴ میلیارد و نهصد بسته شده است­ و در حین اجرا متوجه این اشتباه شده ایم. به نظر شما هفتصد هزار جمعیت در شهر رشت در هنگام شب و سه برابر آن در روز بایستی به خاطر برآورد اشتباه دو مشاور از چنین پروژه ای محروم باشند و شهر را به صورت  شهر جنگی معرفی کنیم؟ کدام آدم عاقلی چنین چیزی را می پذیرد؟

جواب آن­ها این است که این نشان دهنده عدم نظارت است؟

چرا شورا اقدام لازم جهت  تسریع در اجرای پروژه را با  تصویب لایحه نشان نداد؟ ما با استناد به اشتباه مشاور از شورا خواستیم که در مورد این پروژه تعیین تکلیف کند. اگر این پروژه در خارج از شهر بود و با آحاد مردم سر و کار نداشت می توانستیم دنبال مقصر بگردیم و پروژه هم چندین سال نیمه تمام رها میشد اما در مورد  پروژه پیاده راه نمی توان چنین تصمیمی گرفت.

آیا در مورد فرآیندهای دیگر چنین اتفاقی افتاده است که پروژه ای در این حجم اشتباه محاسباتی داشته باشد؟

باید از معاونت عمرانی بررسی شود، من چنین اطلاعی ندارم. چنین اطلاعاتی را نمی توان از بخش بودجه به دست آورد.

خانم خدابخشی، بابت پیاده راه چه قدر هزینه شده است؟

 بابت اجرای پروژه پیاده راه از ۴ ردیف اعتباری میتوانستیم  هزینه کنیم که شامل ردیف اعتباری سنگ فرش پیاده راه مرکزی، پیاده­رو سازی خیابانها و معابر اصلی و فرعی، هزینه بهسازی و نگه­داشت آبنما و مبلمان شهری که کل آن ده میلیارد و ۷۴ میلیون تومان بوده است که با توجه به آیتم هایی که به­ آن اشاره کردم بودجه مصوب این پنج آیتم ده میلیارد و پانصد است.

آیا هفت میلیارد­ی که شورا به شهرداری اعتبار داده است از ردیف های بودجه بوده است؟

بله­، زیرا به لایحه دوفوریتی که قرار بود ظرف مدت دو هفته پاسخ داده شود استناد کردند که متاسفانه پاسخ داده نشد و زمان بیشتری را از دست دادیم.

Share