دیارمیرزا از نمایشگاه گردشگری تهران گزارش می‎دهد

جای خالی بخش خصوصی گیلان در نمایشگاه گردشگری | تهران کریدور توزیع مسافر در کشور

دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته ایران روز دوشنبه باحضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی افتتاح شد

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دهمین نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع وابسته در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

حضور یک گروه گیلانی از راهنمایان بهانه ای برای بیان گوشه ای از آنچه در این نمایشگاه می گذرد، شد. چرخی در غرفه های مختلف این نمایشگاه تلاش ستودنی موسسات، شرکت ها و افرادی را به نمایش می گذاشت که کوشش داشتند تا با عرضه خدمات و توانمندیهای خود به جایگاهی در این بازار بزرگ و پرسود برسند. علاوه بر حضور غرفه های ایرانی، کارگزاران گردشگری از کشورهای مختلف دنیا در حال رقابت با همتایان ایرانی خود بر سر جذب مشتری اعم از مسافر، همکار خدمات خود بودند.

استان گیلان تنها با یک غرفه مشترک در قالب منطقه ۲ در سالن ۳۸A در این رویداد حاضر بود و یک آلاچیق گیلانی آبی رنگ با سقفی شالی پوش در میان رنگ ها و طرح ها وسوسه انگیز بود. موسیقی فولکلور گیلانی در این سالن اجرا شد موجب رضایتمندی شرکت کنندگان و تحسین آنها گردید تا بار دیگر ارزشهای فرهنگی این استان شمالی به رخ کشیده شود. صدای استاد پسندیده، در قالب گروه صومعه و خواندن قطعات گیلکی و تالشی به نوعی موجب شد تا کم کاری بخش خصوصی در این نمایشگاه پوشیده شود هر چند که عیان بود.

فعالان گردشگری با خاطره خوش کنوانسیون گردشگری ۲۰۱۷ و حضور راهنمایان گردشگری گیلانی پا به این نمایشگاه گذاشته بودند و انتظاری بیشتری از گیلان داشتند.

تهران بازار هدف و کریدور توزیع مسافر در کشور است

رضا علیزاده مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا در تهران گفت: این نمایشگاه تخصصی براساس هدف گذاری سازمان متبوعش، کانون مراودات فعالان این صنعت و در عین حال صنایع وابسته که به کمک گروه های گردشگری می آیند.

وی اضافه کرد: استان گیلان در قالب منطقه ۲ با استانهای تهران، البرز، مازندران و قزوین یک غرفه را بوجود آورده است که یک کار مشترک را به صورت ایجاد یک کریدور گردشگری برای بازدید از انواع جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و دیگر جنبه ها تجربه کنند.

علیزاده نمایشگاه حاضر را کانون و مرکز معرفی همه جانبه جاذبه های گردشگری و توانمندیهای واحدهای گردشگر پذیر نامید و افزود: تهران بازار هدف و کریدور توزیع مسافر در کشور است و استان گیلان باید بتواند به سهم مناسبی از این بازار دست یابد.

وی در مورد دیار سبز شمالی تصریح کرد: گیلان از گذشته با جاذبه های طبیعی و اکوتوریستی شناخته می شود و گردشگران با این انگیزه وارد استان می شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بخش های تاریخی – فرهنگی، مردم شناسی و صنایع دستی این استان را با قابلیت جذب مسافر داخلی و خارجی توصیف کرد که با ارایه بسته های سفر می توانند به یک مقصد مهم تبدیل شوند.

وی علاوه بر جنیه های ملموس سفر در گیلان از جنبه های ناملموسی سخن گفت که انگیزه برای یک سفر را برای هر گردشگری تقویت می کنند.

علیزاده در این مورد تصریح کرد: تنوع غذایی منطقه و قرار گرفتن شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذای جهان در فهرست ثبت جهانی یونسکو، حوزه های آیینی و موسیقی فولکلور، ادبیات و دیگر جنبه ها، یک بسته سفر در تقویم زمانی را بوجود می آورد و می تواند در چنین جایگاهی معرفی شود.


جای خالی بخش خصوصی در نمایشگاه گردشگری

این مسئول با انتقاد از عدم حضور بخش خصوصی گیلان در این نمایشگاه گفت: هدف از برپایی چنین رویدادی حضور بخش خصوصی اعم از هتل ها و دفاتر خدمات مسافرتی برای شروع همکاریهای منجر به تفاهم نامه، قرارداد و پروتکل است و نباید به برنامه های نمایش آیینی و موسیقی فولکلور بسنده کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: استفاده از روشهای بازاریابی سنتی، دید غیر حرفه ای متمرکز در استان گیلان موجب شده تا فروش خدمات به کانترها و رزپشن ها خلاصه شود در حالی که در بازارها جدید یکی از روشهای جدید حضور در نمایشگاه های تخصصی است که حضور کم رنگ بخش خصوصی به خوبی محسوس است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان دوره های برگزار شده در سطح استان را مطلوب خواند که موجب تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه هتل داری و دفاتر خدمات گردشگری شده است. وی به صاحبان آژانس های گردشگری گیلان توصیه کرد تا بجای استفاده از افراد نا آشنا و بعضا اقوام خود از نیروی انسانی کارآزموده موجود به خوبی بهره ببرند.

حتی یک دفتر خدمات مسافرتی گیلانی وجود ندارد

مازیار دارایی عضو شهرای شهر ماسوله نیز حضور اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان را برخلاف دوره های پیشین هوشمندانه ارزیابی کرد. وی برگزاری کارگاه علمی با حضور اساتید این اداره کل را گامی برای آشنایی ایرانیان با فرهنگ گیلانی بیان کرد که کاری تخصصی و به روز است.

وی نیز از مشکل بازاریابی سنتی دفاتر خدماتی سخن گفت که همچنان منتظر ورود مسافران هستند و خود به سراغ مسافر نمی روند.

عضو شورای عالی استان ها در ادامه با اشاره به ظرفیت این نمایشگاه گفت: امروزه باید برای حضور در مجامع و بازارهای بین المللی وارد شویم اما با نهایت تاسف باید گفت حتی یک دفتر خدمات مسافرتی گیلانی در غرفه ها وجود ندارد.

وی علت این عدم حضور را نداشتن توان مالی، عدم اطلاع و تمایل بیان کرد که در هر صورت به زیان جریان گردشگری گیلان است.

دارایی همچنین از لباس مردم گیلان به عنوان یک ظرفیت نام برد و در این زمینه گفت: داشتن لباس اسلامی در محافل مختلف مطرح می شود در حالی که لباس زنان و مردان گیلانی مصداق بارز پوشش اسلامی – ایرانی است که با توجه به مقتضیات بومی – محلی تهیه شده است.

عضو شهرای شهر ماسوله نوآوری و استفاده از این لباس را در عصر کنونی را ممکن خواند و از روستای انبوه شهرستان رودبار به عنوان یک نمونه یاد کرد که بانوان این روستا پوشش محلی خود را به سایر لباسها ترجیح می دهند و این الگو قابل تعمیم به سار روستاها، شهرها و حتی استانهای دیگر است.

Share