روحانی در حرم مطهر امام خمینی (ره):

نباید به گفتمان امام راحل به صورت گزینشی مراجعه کنیم | بیگانه پرست و بیگانه هراس نیستیم

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه دولت یازدهم خود را وام‌دار امام‌ خمینی(ره) و متعهد به رهروی از مسیر، راه و گفتمان ایشان با هدایت‌های مقام معظم رهبری می‌داند، ‌گفت: در شرایط کنونی نیازمند راه و گفتمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در حرم ملکوتی امام خمینی(ره) و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گفتمان امام خمینی(ره) اتصال انقلاب به نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: این گفتمان پیروی، پیگیری و پیشبرد آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی همچون آزادی و استقلال در متن جمهوری اسلامی ایران است.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: نباید به گفتمان امام راحل به صورت گزینشی مراجعه کنیم، بلکه همه کلام و راه ایشان هدایتگر ماست، اگر با صداقت و درستی به آن نگاه کنیم.

روحانی تأکید کرد: گفتمان امام راحل را باید به گونه‌ای تفسیر کرد که مایه استحکام بیشتر نظام اسلامی شود، به گونه‌ای ارایه کرد که مایه کارآمدی بیشتر دولت جمهوری اسلامی ایران شود و به گونه‌ای تبیین کرد که بتوانیم چتر انقلاب را بر سر همه معتقدین و علاقمندان انقلاب اسلامی بگسترانیم و در نهایت عاشقان آزادی و استقلال جذب آن شوند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه راه امام،  آزادی و بهترین تجلی آن در ایام گوناگون انتخابات صورت می‌گیرد، ادامه داد: مردم در پای صندوق آراء با برگزیدن افراد مورد نظر از این حق آزادی بهره می‌برند.

روحانی گفت: در ماه‌های آینده و در پیشگاه تاریخ در آزمایشی بزرگ قرار داریم که مردم عزیز ایران در ابتدای سال ۹۶ و با حضور در پای صندوق انتخابات حماسه‌ای دیگر می‌آفرینند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه راه امام(ره) استقلال است، ادامه داد: استقلال به معنای انزوا نبوده، بلکه به معنای عدم استیلای دیگران بر سرنوشت کشور است.

روحانی خاطر نشان کرد: ما بیگانه پرست و بیگانه هراس، تافته جدابافته و همچنین تار و پود گمشده در نقش جهان نیستیم بلکه ما مسلمان، انقلابی و ایرانی با وجود همه شباهت‌ها و تفاوت‌ها با دیگر مردمان جهان هستیم.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: با رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری از تعامل سازنده با جهان به نفع مردم و منافع ملی بهره می‌بریم.

روحانی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با حق الناس دانستن رای مردم، باعث حماسه‌آفرینی سال ۹۲ شدند و همچنین با نرمش قهرمانانه راه را برای یک مذاکرات سرنوشت‌ساز آماده کردند و امروز همه نیک می‌دانیم در پیچ و خم انقلاب و مسیر نظام با رهبری مقام معظم رهبری که پیرو و خلف صالح امام راحل هستند، از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه آرمان، اصول و اهداف مهم است، ادامه داد: روش آن زمان مقدس است که به ارزش‌های مقدس منتهی شود و گرنه روش‌ها قابل تغییر است.

روحانی با اشاره به ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امسال یکی از یاران نزدیک امام خمینی(ره) را از دست دادیم و داغ او در دل انقلاب و مردم است و قلب میلیون‌ها انسان برای ایشان می‌تپد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه بزرگمردی همچون امام شاگردان بزرگ، متعهد و انقلابی تربیت و تحویل جامه داد، گفت: بسیار خوشحالیم که مقام معظم رهبری از شاگردان ایشان پرچم انقلاب را بردوش دارد و با هدایت و منویات ایشان ، مسیر انقلاب اسلامی را تا پیروزی نهایی دنبال می‌کنیم.

رییس‌ جمهوری به تشییع پیکر پاک خدمتگزاران عزیز و آتش‌نشانان قهرمان بر دوش ملت اشاره و ضمن تسلیت به خانواده این شهیدان که همه ملت در غم آنها سهیم هستند، گفت: آتش‌نشانان قهرمان نشان دادند که در دل راه و مسیر زندگی مردم این سرزمین ایثار و فداکاری و جانبازی برای کشور، منافع ملی و مردم از بین نرفته است و این روحیه در دل جوانان زنده و جاودانه است.

روحانی با تبریک ایام‌الله دهه فجر به خانواده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که سهم بزرگی در انقلاب اسلامی داشتند، گفت: چنین روزهایی روز امام، عزت و عزم ملی است که ایشان مظهر عزت و عزم ملی همه ایرانیان است.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: سرمایه انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) متعلق به قشر خاصی نبوده، بلکه از آن همه ایرانیان و مسلمانان جهان است.

روحانی همچنین تأکید کرد: وجود یادگار عزیز امام، عالم فرهیخته و مدرس حوزه علمیه، برای انقلاب و کشور بسیار مغتنم است.

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: در آستانه ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، دولت یازدهم وظیفه خود دانست که در کنار حرم و مزار شریف امام خمینی(ره) بار دیگر با آرمان‌ها، راه و گفتمان ایشان بیعت کند.

روحانی با اشاره به اینکه به آستانه ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم و در ۱۲ بهمن ۳۸ سال قبل امام راحل با تصمیمی شجاعانه از تبعید به وطن آمد، گفت: بذر انقلاب اسلامی در خاک این سرزمین به ثمر نشست و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی معتقد به مبارزه و مسیر مسلحانه نبود، بلکه به مبارزه فرهنگی و مردمی و همچنین شیوه اعتدالی حرکت انقلاب را در مسیر پیروزی نهایی قرار داد.

رییس جمهوری با بیان اینکه معمولاً چهل سالگی به معنای بلوغ و پختگی یک فرد و نظام است، ادامه داد: پختگی، به معنای گذار از دوران حرکت‌های هیجانی به سمت عقل، تدبیر و اعتدال است.

روحانی ادامه داد: خوشحالیم که نظام جمهوری اسلامی ایران و حکومت اسلامی در طول سالیان گذشته با مجاهدت‌های مردمی به اوج بلوغ و کارآمدی رسیده و در این مسیر در حال حرکت است.

حجت الاسلام سید حسن خمینی یادگار امام نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش، زحمات طاقت‌فرسا و تدبیر حکیمانه دولت یازدهم و رییس جمهوری تأکید کرد: صبر ، عزم و تلاش دکتر روحانی قابل تقدیر است.

وی با تأکید بر اینکه امروز همه مسئولین و مؤمنان بیش از هر زمان دیگر موظف هستند که کارآمدی دین را در جامعه تبیین کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ارزش‌های انقلاب و اشارات مستمر توانستند نهال برومند گفتمان انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) را بیش از گذشته در جامعه بارور کنند.

Share