عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ خبر داد

بودجه ۳۷۰۰ میلیاردی برای حق‌التدریس‌ها | دولت امسال ۹۰هزار میلیارد تومان کم می‌آورد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ از پیش بینی بودجه ۳۷۰۰ میلیارد تومانی برای پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها در سال آینده خبر داد و پیش بینی کرد، بودجه امسال دولت ۹۰هزار میلیارد تومان کسری بیاورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، مهرداد لاهوتی در گفتگوی تلویزیونی گفت: با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای حق التدریس ها از بازنشستگان هم استفاده می کرد پارسال در بودجه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان برای این منظور داشتیم اما امسال رفع ایراد کردیم و با مصوبه ای حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه کردیم که به بخش آموزش و پرورش اختصاص یافت تا کسری حقوق حق التدریس ها تأمین شود و بقیه مطالبات بازنشستگان و کارکنان آموزش و پرورش هم از این محل تأمین شود.

لاهوتی افزود: دولت قرار است دو میلیون و پانصد هزار بشکه در روز نفت صادر کند و قیمت ارز از حدود ۲ هزار و ۹۰۰ تومان در بودجه به حدود ۳۳۰۰ تومان در بودجه سال ۹۶ افزایش یافته است.

وی گفت: پارسال متوسط فروش هر بشکه نفت را ۴۰ دلار پیش بینی کرده بودیم اما ۴۱ دلار شد و امسال در بودجه سال آینده قیمت هر بشکه نفت را ۵۵ دلار در نظر گرفتیم اما رسیدن به این مقدار سخت است.

لاهوتی افزود: بودجه ناشی از درآمد های نفتی در سال گذشته برای امسال ۷۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد که امسال این رقم برای سال آینده به ۱۱۱ هزار میلیارد افزایش یافت و مالیات هم پارسال ۱۰۳ هزار میلیارد تومان بود که امسال ۱۱۲ هزار میلیارد تومان شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی گفت: روند وصولی دولت از مالیات نشان می دهد که درآمدهای پیش بینی شده از مالیات، محقق شده است .

وی افزود: باید به نقطه ای برسیم که اتکا بودجه به نفت قطع شود و همه درآمدهای ناشی از فروش نفت در صندوق توسعه ملی ذخیره شود.

لاهوتی گفت: پارسال کل منابع بودجه برای امسال ۲۹۷ هزار میلیارد تومان بود اما در ۶ ماهه اول امسال، ۹۲ هزار میلیارد تومان وصولی داشت و در خوشبینانه ترین حالت در ۶ ماهه دوم حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان محقق می شود.

وی افزود: امسال هم پیش بینی رقم ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۶ باز هم ممکن است اتفاق مشابه پارسال رخ دهد و بخشی از این رقم محقق نشود.

لاهوتی با بیان اینکه پارسال ۱۹۷ هزار میلیارد تومان هزینه جاری دولت بود امسال ۲۳۶ هزار میلیارد تومان، گفت: از هزینه جاری دولت نمی توان کم کرد بنابراین کسری بودجه از طریق کم کردن بودجه طرح های عمرانی تامین می شود.

وی افزود: پارسال ۵۷ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پیش بینی شد و امسال ۶۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کردیم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی گفت: تزریق نقدی واقعی دولت برای بودجه های عمرانی در عمل حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان و بقیه از طریق اسناد خزانه است.

لاهوتی با بیان اینکه حدود ۳ هزار طرح نیمه تمام داریم که برای اتمام آن ها به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم افزود: اگر میانگین سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تزریق کنیم حدود ۲۰ سال طول می کشد تا طرح های نیمه تمام را تمام کنیم بنابراین راهی جز واگذاری آن ها به بخش خصوصی نداریم.

وی اضافه کرد: به دولت اجازه دادیم حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان با عناوین مختلف از اسناد خزانه اوراق بهادار استفاده کند که بصورت قرض است و بعدها باید اصل پول و سود آن را برگرداند.

لاهوتی درباره هزینه معافیت های سربازی برای افرادی که ۸ سال غیبت داشته اند، گفت: در بودجه سال آینده این هزینه برای غایبان دارای مدرک زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق لیسانس ۳۰ میلیون، دکتری پزشکی ۳۵ میلیون، دکتری غیرتخصصی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر سال مازاد بر ۸ سال غیبت، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه اضافه می شود، افزود: برای مشمولان متأهل ۵ درصد و به ازای هر فرزند هم ۵ درصد از جریمه آن ها کسر می شود.

لاهوتی اضافه کرد: در سال ۹۴ برخی محرومیت ها را برای این افراد در نظر گرفته بودیم که آن را لغو کردیم .

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی گفت: پارسال هزار میلیارد تومان بودجه برای قطار شهری در نظر گرفته شد که دولت در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان بیشتر پرداخت نکرد.

لاهوتی افزود: امسال با کاهش ۴۰ درصدی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به علاوه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تضمین اوراق مشارکت برای این منظور در نظر گرفته شده است.

Share