در دیدار مدیر عامل شرکت توانیر با مسئولان ارشد گیلان عنوان شد

بهسازی و مقاوم سازی کامل شبکه توزیع برق استان | حجم آسیب‎ها بی‎سابقه بود

مدیر عامل شرکت توانیر کشور نیز در این نشست بارش برف اخیر در استان را حادثه‌ای کم نظیر دانست و افزود: این حجم از برف، یخ و طوفان خارج از طراحی‌های در نظر گرفته در شبکه برق بود که باید تجدید نظری در طراحی‌هایمان داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در دیدار با مدیر عامل شرکت توانیر کشور بر ضرورت بهسازی و مقاوم سازی کامل شبکه توزیع برق استان تأکید کرد و افزود: با توجه به فرسودگی شبکه توزیع برق استان امیدواریم با حمایت‌های وزارت نیرو شاهد بهسازی کامل شبکه توزیع برق در سراسر استان باشیم .

دکتر محمدعلی نجفی در این نشست که در محل استانداری برگزار شد با اشاره به حجم سنگین خسارات به شبکه توزیع برق در برف اخیر و مشکلات جدی قطع برق در چند شهرستان اظهار داشت: ۴۸ ساعت پیش از بارش شدید برف با برگزاری ستاد مدیریت بحران، استان از آمادگی نسبی برخوردار گردید اما بخشی از این حوادث اجتناب ناپذیر بود.

وی برف باریده شده را  برفی بی نظیر عنوان کرد و افزود: توده هوای سرد با گذشت از دریاهای مدیترانه، سیاه و خزر با رطوبت و فشار زیاد به همراه وزش باد با سرعت بیش از ۸۵ کیلومتر، باعث خسارات شدید به شبکه توزریع برق و خاموشی در برخی از شهرستان ها شد.

دکتر نجفی گیلان را استانی حادثه خیز دانست و افزود: باتوجه به وقوع بحران و حوادث گوناگون، نگاه ویژه مرکز در جهت مصون سازی استان در این حوادث را خواستاریم.

استاندار گیلان با اشاره به فرسودگی شبکه توزیع برق استان اظهار داشت: این فرسودگی مربوط به چند دهه گذشته بوده به گونه‌ای که بر طبق گزارش مدیر عامل شرکت توزیع برق استان از عمر مفید برخی تیرهای برق بیش از ۱۰ سال سپری شده بود که با توجه به محدودیت اعتباری در دولت‌ها ، بهسازی آن اجرایی نشد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت بهسازی و مقاوم سازی دائم شبکه توزیع برق استان تأکید کرد و افزود: امیدواریم با حمایت‌های وزارت نیرو شاهد بهسازی کامل شبکه توزیع برق در سراسر استان باشیم تا در بحران های بعدی با مشکلی در این زمینه مواجه نگردیم.

استاندار گیلان با اشاره به تحمل سختی برخی از گیلانیان عزیز به دلیل قطعی برق در آن ایام  اظهار داشت : امیدواریم با بهسازی و بهینه سازی  کامل شبکه توزیع برق استان شاهد پایداری و مقاوم سازی آن در حوادث ها باشیم.

حجم آسیب‎ها بی‎سابقه بود

مدیر عامل شرکت توانیر کشور نیز در این نشست بارش برف اخیر در استان را حادثه‌ای کم نظیر دانست و افزود: این حجم از برف، یخ و طوفان خارج از طراحی‌های در نظر گرفته در شبکه برق بود که باید تجدید نظری در طراحی‌هایمان داشته باشیم.

آرش کردی از خدمت رسانی ۱۷۸ اکیپ شرکت برق در روزهای بحرانی در گیلان خبر داد و افزود: متأسفانه حجم آسیب‌ها به شبکه توزیع برق در استان بی سابقه و کم نظیر بود و شاید تاکنون با این حجم از آسیب در استان‌‌ها مواجه نبودیم.

وی با بیان اینکه این حادثه نشان داد که باید نگاه ویژه‌ای در جهت تقویت و بهسازی شبکه برق گیلان داشته باشیم افزود : اختیارات لازم به برق منطقه‌ای و شرکت توزیع برق استان تفویض خواهد شد تا تحول و حرکت جهادی در جهت بهسازی و بهینه سازی شبکه‌ها  در سطح استان ایجاد کنند تا شبکه ایمنی لازم را داشته باشد.

مدیر عامل شرکت توانیر کشور برآورد اولیه از خسارات در شبکه برق استان را در حدود ۱۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: مبلغ ۳ میلیارد تومان در روز گذشته پرداخت گردید و انشاءا… در هفته‌های آتی مابقی آن نیز پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه قطعاً جهت بهسازی و بهینه سازی جامع و کامل شبکه توزیع برق استان به بودجه‌های بیشتری نیازمندیم افزود: به امید خدا از محل پیش بینی شده این بودجه‌ها را تأمین خواهیم کرد.

آرش کردی ابراز امیدواری کرد: به یاری خداوند امیدواریم در برنامه ۶ ماه تا یک سال به وضعیت مطلوب در شبکه توزیع برق استان دست یابیم به گونه ای که آسیب پذیری کاملاً کاهش یابد.

وی بر ضرورت تبدیل شبکه‌های برق استان از حالت هوایی به حالت خود نگهدار تأکید کرد و افزود: به یاری خداوند با بهره‌گیری از کابل های روکش دار که مخاطره پذیری کمتری را در بحران دارند و تبدیل شبکه‌ها از حالت هوایی به خود نگهدار شاهد ایمن سازی این شبکه‌ها خواهیم بود .

Share