سیدعبدالباقی اسحاقی

بزرگداشت شهدا ؛ اهداف و استراتژی

جامعه ای که از فرهنگ شهادت، سیراب می شود، هرگز شعار منفی «من نمی توانم» را حتی در بدترین شرایط اقتصادی و تحریم، سر نمی دهد

بزرگداشت شهدا ؛ اهداف و استراتژی
سیدعبدالباقی اسحاقی

واژه شهید، نامی مقدس، نورانی، بهشتی، باعظمت، و تابنده، همچون خورشید است. خورشیدی که دایما بر جهان هستی می تابد، و برایش فرقی ندارد که آسمان، صاف و آبی باشد، یا ابری و بارانی، یا زمستانی و برفی.
شهید، شخصیتی است که زنده نگاه داشتن نام، یاد و راه او، دگرگونی های سازنده ای را در رفتار انسان ها، پدید می آورد و روح تعهد، آزادگی و شجاعت را در کالبد جامعه ای که «شهید» از آنجا برخاسته، می دمد که نظیری برای آن، قابل تصور نیست.

وظیفه ملی
بزرگداشت شهدا، تکلیفی از روی اعتقاد و ایمان است که موجب می شود نسل های آینده، از ایثارگری ها و جانبازی ها نسل های پیشین، آگاهی یافته و به مردانگی، دلاوری، ایستادگی و ظلم ستیزی مردم خود، افتخار کرده، سرهای خویش را بالا گرفته و با اطمینان به نفس و اعتقاد راسخ، راهشان را ادامه دهند.

الگوی بزرگداشت شهدا
بهترین الگوی بزرگداشت شهدا، تکرار هر ساله مراسم عاشورای حسینی و ابراز عشق و علاقه به پیشگاه حضرت سیدالشهداء(ع) است که موجب می شود حرارت و انرژی خاصی را در دل های شیعیان و سایر مردم آزاده جهان، ایجاد کند و به سدی در برابر ظالمان و مستکبران جهانی، تبدیل نماید.

موفقیت علما و روحانیت
علما و روحانیت شیعه در طول تاریخ، موفق شدند با زیرکی، تدبیر و دوراندیشی ویژه ای، از طریق منبرها، مساجد و حسینیه ها، زیباترین شیوه ها را در جهت زنده نگهداشتن راه حضرت اباعبدالله(ع) به کار گیرند و در طول سیزده قرن، سینه به سینه، به نسل حاضر و آینده، منتقل نمایند.

دانشمندان شهید
البته این همت و تلاش، با کشته شدن دهها نفر از دانشمندان شهید شیعی، همراه بود که رخ دادن چنین مسئله ای، یک امر طبیعی در طول تاریخ بشر است. زیرا حاکمان ستمگر، در طول چند سال، ممکن است بر اثر جنگ ها و درگیری ها، تغییر کنند، اما شیوه کاری منفی همه آن ها، یکسان است و قاعدتا، از سرنوشت گذشتگان خود نیز عبرت نمی گیرند.

اهتمام بیشتر
در برخی از زمان ها، بر اثر شبیخون های فرهنگی دشمنان و تهاجم پی در پی آن ها و افشاندن بذر تردید و تشکیک در دل های برخی مردم، زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا را از خود شهادت آن بهشتیان، دشوارتر می کند و به اهتمام و جدیت بیشتری نیاز دارد تا در طول سال ها، به نتیجه مطلوب برسد.

تحمل سختی ها
نمونه این موضوع، دشواری کار حضرت زینب(س)، حضرت امام سجاد(ع) و سایر امامان معصوم علیهم السلام بود، که برای رساندن پیام عاشورا، سختی های فراوانی را تحمل نمودند تا سرانجام توانستند تبلیغات سنگین، گسترده و مسموم مستکبرین زمان خویش ـ بنی امیه و بنی عباس ـ را خنثی کرده و حقانیت سالار شهیدان دشت نینوا را به جهانیان اثبات نمایند.

جهاد فی سبیل الله
بزرگداشت شهدا، خود بزرگترین جهاد فی سبیل الله است، آن هم در دوره ای که بسیاری از مردم، به خصوص تازه به دوران رسیده ها و عاشقان سینه چاک زندگی افسارگسیخته مادی، می خواهند به دنیا و زخارف آن، سرگرم شده و نامی از جهاد بر علیه دشمن دین و میهن، مبارزه با ظالمان و تبهکاران، شهید و شهادت در راه خدا، به گوش هایشان نرسد.

اهداف مجالس شهدا
مجالس بزرگداشت شهدا، با اهداف زیر صورت می پذیرد:
الف) پیشگیری
پیشگیری از نشستن غبارهای فراموشی زحمات شهدا، بر دل های مردم. این غبارها، گاهی آنچنان غلیظ و پرحجم هستند که چشم ها را نابینا، گوش ها را ناشنوا ، عاطفه ها را ناپیدا، وجدان ها را میرا ، اندیشه ها را فلج، انصاف ها را نابود، و دل ها را بسیار سخت و نفوذناپذیر می کنند.
نتیجه موارد بیان شده آن می شود که جامعه به سوی مسیرهای انحرافی می رود و «خوبی» را «بدی» می بیند و «بدی»، در مقابل دیدگانش، به شکل «خوبی» نمایش داده می شود و این، آغاز گرفتاری ها و دردسرهای متعدد و متنوع اجتماعی است.
ب ) نفوذ مثبت و تدریجی
نفوذ مثبت و تدریجی و تاثیرگذار گفتار و رفتار شهدا، در میان خانواده ها، به وسیله بازگویی خاطرات، مطالعه وصیت نامه ها و ترویج سیره عملی آنان. بی تردید، سخنی که از دل برآید، بر دل نشیند، و این، نکته ای اثبات شده است.
پ) ارزشی بودن خون شهید
حفاظت از عنوان «ارزشی بودن خون شهید»، که منجر به ایجاد یک دیوار دفاعی بسیار مستحکم برای ماندگاری نظام مقدس اسلامی است.
دین مقدس اسلام، به «خون شهید»، تقدس و جایگاه والایی بخشیده و آن را در کنار اولیای الهی و صدیقین و حتی برتر از آن ها، قرار داده است، تا نشان دهد که اگر «شهادت» نبود، اکنون نامی از اسلام و مسلمانی، وجود نداشت و حتی اولیاء الله و اهل صدق نیز نمی توانستند کاری از پیش ببرند.
ث) بی اثر نمودن تبلیغات منفی

بی اثر نمودن تبلیغات منفی دشمنان که به طور روزمره، در جهت بی ارزش کردن خون های مقدس شهدا، صورت می گیرد. اگر نسبت به برپایی مجالس بزرگداشت شهدا، اهتمام بهتر و دقت بیشتری صورت گیرد، خون های مقدس شهیدان، خودشان، هم بهترین «آفند» و نیز برترین «پدافند» هستند. زیرا شهدا، هوشیارترین مدافعان خویش هستند و نیازی به دفاع نصف و نیمه و ناقص ما ندارند.
ج) افتخار به پدران شهید
افتخار کردن فرزندان شهدا، به نام مقدس پدران خویش، و بازگویی شجاعت های آنان در مسیر حفظ اسلام و میهن، برای همسالان خود.
زیرا پدران این فرزندان، بزرگانی بودند که برای دفاع از شرف و استقلال، از جان گرامی خود گذشتند و کدام کار بالاتر از ایثار زندگی است؟. در اینجا، منظور ما از «بزرگان»، صاحبان مقامات و مشاغل مشهور در کشور نیست، بلکه مراد، افراد خالص و صادقی هستند که در عین گمنامی، کارهای بسیار بزرگ، سخت و غیرممکن را به راحتی و آسانی، امکان پذیر ساختند که مظهر تام و کامل آن، شهدای والامقام ایران اسلامی می باشند.
ح) دفع نفوذ خزنده
دفع نفوذ آرام و خزنده ی عناصر نفوذی دشمن، و افراد بی تفاوت.
نیروهای انقلابی، باید همیشه حواسشان به تحرکات پیدا و پنهان طرف مقابل باشد و لحظه ای غفلت به آنان دست ندهد. نفوذی ها، کسانی هستند در لحظات سرنوشت ساز و خطرناک، به خارج از کشور گریختند، از رفتن به میدان های دفاع و جهاد خودداری ورزیده، و در کنج خانه ها، گوشه عزلت گزیدند و حالا که به برکت خون شهدا، دوران عافیت فرا رسیده، از پناهگاه هایشان بیرون آمده، ژست طلبکارانه گرفته و خود را صاحبان انقلاب، معرفی می کنند!
خ) ایجاد فرهنگ شهادت
ایجاد فرهنگ شهادت، در میان اقشار مختلف جامعه، و تحقیق جوانترها در باره زوایای پنهان زندگی شهدا و علل ماندگاری نام و یاد آن بزرگواران در تاریخ.
جامعه ای که از فرهنگ شهادت، سیراب می شود، هرگز شعار منفی «من نمی توانم» را حتی در بدترین شرایط اقتصادی و تحریم، سر نمی دهد، ناامید نمی گردد، در برابر دشمن غدار، زانوی تسلیم بر زمین نمی زند، از لبخندش مکارانه اش شادمان و از اخمش غمگین نمی شود، دشمن را تحسین و خود را تحقیر نمی کند، و گزینه های روی میز و زیر میزش، را به هیچ می گیرد و همچنان استوار، به راهش ادامه می دهد.

استراتژی شهادت
شهادت، به عنوان استراتژی، کوششی خستگی ناپذیر و هدفدار در راه خداوند است. جامعه ای که «شهادت» دارد، با شکست و نومیدی، بیگانه خواهد بود. چنین جامعه ای، در تاریخ بشر، ماندگار خواهد گردید که برای مثال می توان از عظیم ترین قیام الهی جهانی یعنی نهضت حسینی(ع) نام برد. به راستی اگر عاشورا نبود، امروز دیگر کسی از اسلام و مفاهیم ناب و انسان ساز آن، خبری نداشت.

استراتژی مجالس شهدا
استراتژی مجالس بزرگداشت شهدا، نیز چنین است. با برپایی این گونه محافل معنوی، فرهنگ غنی شهادت در جامعه، جا می افتد و ماندگار می شود. البته اگر برگزار کنندگان، به طور صحیح به معرفی مفاهیم شهادت و شهید پرداخته و از هرگونه اغراق، بزرگ نمایی و معرکه آرایی ژورنالیستی، بپرهیزند.

مهمترین نیاز اصلی کشور
اینک یکی از مهمترین نیازهای اصلی و حیاتی کشور ما، زنده نگاه داشتن نام مقدس شهدا است. هر ایرانی علاقمند به سرنوشت کشور خویش، چه مذهبی و چه افراد بی علاقه به معنویت، باید برای برپایی مجالس شهدا، بکوشند و هزینه نمایند. زیرا این شیوه، نوعی سرمایه گذاری بلندمدت، برای کلیه افراد بشریت است و تنها اختصاص به ایرانیان یا شیعیان ندارد.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share