رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان:

برگزاری همایش پدافند غیرعامل در بخش صنعت، معدن و تجارت‎

منتظری از برگزاری ۳۵ جلسه کارگروه پدافند غیرعامل در حوزه صنعت، معدن و تجارت در مرکز استان و سطح شهرستان ها خبر داد و افزود: برای اولین بار مکان یابی مراکز حساس و مهم صنعتی، تولیدی، خدماتی، انبارها، سردخانه ها، سیلوها و … استان در سیستم های GIS پیاده سازی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، با حضور معاون اداره کل امور مرزی پدافند غیرعامل وزارت کشور، همایش مدیریت بحران، امنیت و اصول و مبانی پدافند غیرعامل در حوزه صنعت، معدن و تجارت در رشت برگزار شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در این همایش با اشاره به توانمندسازی حوزه پدافند غیرعامل در بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در سال های اخیر اقدامات اساسی در توانمندسازی زیرساخت های تولید، صنعت و تجارت صورت گرفته است.

علی منتظری خاطر نشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاه خدمت رسان، موظف است الزامات بنیادین پدافند غیرعامل را به نحو احسن اجرایی کند و در این راستا اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه پدافندغیرعامل در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان خاطر نشان کرد: این سازمان از سال ۹۲ همکاری های گسترده ای با پدافند غیرعامل استان شکل داده است.

وی از تشکیل کارگروه های فرعی بخش صنعت، معدن و تجارت در شهرستان ها و همکاری با فرمانداران و عضویت رؤسای ستادی این سازمان، برگزاری دوره های آموزشی برای ۳۷۲ نفر از مدیران و فعالان بخش تولید و صنعت، برگزاری همایش در حوزه صنوف و تجار، شرکتهای پخش مواد غذایی و بهداشتی و فروشگاه های بزرگ، ۲ گانه سوز نمودن بیش از یک هزار واحد نانوایی از مجموع ۳۷۰۰ واحد نانوایی فعال در سطح استان خبر داد.

منتظری از برگزاری ۳۵ جلسه کارگروه پدافند غیرعامل در حوزه صنعت، معدن و تجارت در مرکز استان و سطح شهرستان ها خبر داد و افزود: برای اولین بار مکان یابی مراکز حساس و مهم صنعتی، تولیدی، خدماتی، انبارها، سردخانه ها، سیلوها و … استان در سیستم های GIS پیاده سازی شده است.

وی با بیان اینکه استان گیلان مستعد بروز حوادث مختلف طبیعی است تصریح کرد: باید با برنامه ریزی و عمل به قواعد پدافند غیرعامل از حوادث ثانویه غیرقابل کنترل و آسیب به زیرساخت ها، جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در ادامه با اشاره به خسارت های ناشی از بارش برف سال های گذشته گفت: خوشبختانه در بارش برف سنگین زمستان امسال شاهد خسارت قابل توجهی در بخش های صنعتی و تولیدی نبوده ایم و مراکز توزیع ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی ها و سایر مراکز خدمات رسان این بخش با مشکل  چندانی مواجه نبوده است.

وی با اشاره به اینکه حداقل یک سوم جمعیت استان عضو خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت هستند، از همکاری مدیریت شهر صنعتی رشت، خانه صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی، اتحادیه های مختلف و مدیران واحدهای صنعتی و نیز رؤسای ادارات شهرستانی سازمان صنعت، معدن و تجارت در مدیریت بحران برف و کاهش اثرات نامطلوب بارش برف سنگین در استان قدردانی کرد.

معاون اداره کل امور مرزی پدافند غیرعامل وزارت کشور در ادامه این همایش با قدردانی از تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در مدیریت بحران برف سنگین تصریح کرد: افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی، تسهیل مدیریت در مقابل تهدیدات را از جمله اقدامات دفاع پدافندغیرعامل عنوان کرد.

مجتبی مولوی اهداف پدافند غیرعامل را استمرا فعالیت های زیربنایی، تأمین نیازهای حیاتی و کاهش آسیب پذیری مراکز مهم عنوان کرد و افزود: بخش صنعت، معدن و تجارت تأمین کننده اصلی نیازهای حیاتی جامعه است که خود بخش گسترده ای از مراکز تأمین، تولید و توزیع ارزاق و مایحتاج عمومی را عهده دار است. وی عوامل اثرگذار در مدیریت بحران ها و پدافند غیرعامل را شامل سهم ۷۰ درصدی نیروی انسانی، سهم ۱۰ درصدی ابنیه و ساختمان ها، سهم ۱۵ درصدی تأسیسات و تجهزات و سهم ۵ درصدی نرم افزار و امکانات دانست و افزود: در این مبحث نیز تأثیر و جایگاه بخش صنعت، معدن و تجارت به روشنی قابل درک است.

وی افزود: از این رو فواید پرداختن به مقوله پدافند غیرعامل در بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت شامل حال تمامی اقشار جامعه می شود که این مهم خود مبین جایگاه این بخش برای دستیابی به اهداف پدافند غیرعامل می باشد.

معاون اداره کل امور مرزی پدافند غیرعامل وزارت کشور ایجاد بستر مناسب توسعه پایدار، تنش زدایی، افزایش آستانه مقاومت ملی و اقتدار ملی، کاهش مخاطرات و آسیب ها را از جمله قابلیت های پدافندغیرعامل عنوان کرد و افزود: این مقوله همواره در بیانات مقام معظم رهبری مورد تأکید بوده و سیاست های کلی پدافند غیرعامل در ۱۳ بند توسط ایشان ابلاغ شده است.

وی همچنین پرداختن به مقوله پدافند غیرعامل در برنامه های ۵ ساله دوم، سوم، چهارم را از دیگر موارد اهمیت دهی به این مبحث دانست و افزود: در برنامه پنجم توسعه کشور در ماده ۲۱۵ نیز به این مهم پرداخته شده است.

وی از تشکیل کارگروه های تخصصی ۱۱ گانه به ریاست استانداران در استانها اشاره کرد و افزود: امید است با همت مسئولان حوزه تولید و تجارت تدوین سند راهبردی حوزه صنعت، معدن و تجارت، فعال شدن رزمایش ها، آموزش و فرهنگ سازی، دسته بندی سرمایه های مختلف در بخش های انسانی، سایبری، امکانات فیزیکی و …، تعیین سناریو برای حفظ و بقای سرمایه ها، چند منظوره سازی واحدهای صنعتی، فعال سازی کمیته پدافند غیرعامل در واحدهای صنعتی، ذخیره سازی انبار کالاهای اساسی همواره مورد توجه و اقدام عملی قرار گیرد.

مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری گیلان در ادامه این همایش نیز با قدردانی از تلاش مدیران و فعالان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در نیل به موفقیت های پدافند غیرعامل تصریح کرد: امیدواریم با تلاشی که از این مجموعه بزرگ شاهد بوده ایم ، برای آینده نیز در تمامی شهرستان ها اتاق بحران تشکیل شود و فرمانداران و شهرداری ها نیز در این مقوله همکاری های لازم را داشته باشند.

امیر مرادی استفاده از نخبگان دانشگاهی را یک الزام برای دستیابی به اهداف پدافندغیرعامل عنوان کرد و افزود: باید از تمام ظرفیت ها برای حفاظت از زیرساخت ها، افزایش آستانه مقاومت، تداوم فعالیت های ضروری و کاهش اثرات تهدیدات استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: فعالیت های پدافند غیرعامل باید به گونه ای باشد که در مواقع بحران های مختلف طبیعی و …. برنامه ریزی ها و تدارکات از پیش انجام شده باشد تا در زمان بروز حادثه مدیریت صحیح سبب کاهش اثرات نامطلوب گردد.

در ادامه این همایش مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان به نیابت از استاندار محترم گیلان، تقدیرنامه ای را به مناسبت پاسداشت و تقدیر از فعالیت های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت  گیلان در حوزه پدافند غیرعامل به علی منتظری اهداء نمود.

 گفتنی است در پایان این همایش همچنین از ۳۵ نفر از رؤسای ادارات شهرستانی سازمان صنعت، معدن و تجارت، رابطان سازمانی با مدیریت پدافند غیرعامل استان، برخی از مدیران حوزه صنعت استان و رؤسای اتحادیه هایی که در مدیریت بحران برف و خدمات رسانی عمومی همکاری گسترده ای داشتند، با اهداء لوح تقدیر، قدردانی به عمل آمد.

Share