معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان؛

برای مدیریت بحران به استان گیلان تنخواه اختصاص داده شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به پرداخت مطالبات پیمانکاران از طریق اوراق مشارکت در احداث راه‌آهن اشاره کرد و گفت: پیمانکاران به دلیل نرخ تنزیل ۳۲ درصدی و حق فروش نداشتن به مدت شش ماه از اوراق مشارکت استقبال نکردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حجت شعبانپور در جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: دهه فجر امسال تعداد ۸۰۰ پروژه با اعتبار ۳ هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان در استان افتتاح شده است.

وی در ادامه به وجود مشکلات در اختصاص اعتبارات از طریق ماده ۱۰ و ۱۲ اشاره کرد و افزود: سال ۹۳ مبلغ ۵۲ میلیارد تومان در هیأت وزیران برای گیلان به تصویب رسید اما این اعتبار اختصاص داده نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه اختصاص اعتبارات مذکور در سال ۹۴ تکرار شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۰ درصد از اعتبارات مذکور به استان اختصاص داده شده است.

شعبانپور متذکر شد: از ابتدای سال جاری تاکنون اعتباراتی از محل ماده ۱۰ و ۱۲ در گیلان دریافت نکردیم و با توجه به بدهی دستگاه‌ها به پیمانکاران در مقابل بحران‌ها آسیب‌پذیر شدیم.

وی با اشاره به صدمه‌های ناشی از حوادث غیر مترقبه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در گیلان، بیان کرد: وجود باد گرم، آتش‌سوزی‌ها و بارش برف در سه مرحله موجب شده آسیب‌پذیر شویم به طوری که در مقابل یک اتفاق کوچک آسیب‌های جدی به استان وارد می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به نبود اعتبارات در بخش‌های اجرایی و عمرانی برای پیشگیری از حوادث در استان اشاره کرد و گفت: در جلسه مدیریت بحران ریالی برای پرداخت تنخواه به مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران نداشتیم و با تلاش بسیار توانستیم برف اخیر را مدیریت کنیم.

شعبانپور با بیان اینکه خودروهای پنج استان کشور در برف اخیر از گیلان عبور کردند، تصریح کرد: هدف نهایی مدیریت بحران این است تلفاتی نداشته باشیم و این امر در گیلان تحقق پیدا کرده است.

*مدیریت بحران نیازمند اختصاص تنخواه است

وی، گیلان را نیازمند نگاه ویژه‌ای خواند و یادآور شد: استان‌ها بین وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه معطل می‌شوند و در مدیریت بحران باید یک سازمان متولی باشد ضمن اینکه انتظار داریم برای مدیریت بحران به استان تنخواه اختصاص داده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در ادامه با اشاره به وضعیت راه‌آهن رشت ـ قزوین، اظهار کرد: اوراق مشارکت به دلیل نرخ تنزیل ۳۲ درصدی و حق فروش نداشتن به مدت شش ماه با استقبال پیمانکاران مواجه نشده است.

*نگرانی وجود دارد وعده‌های داده شده عملی نشود

شعبانپور، اختصاص اعتبارات را سبب پیشرفت طرح‌های عمرانی ذکر کرد و افزود: اجازه داده شود اعتباراتی که برای ارزیابی اختصاص داده شده، پرداخت شود زیرا نگرانی وجود دارد وعده‌های داده شده عملی نشود.

وی با بیان اینکه ساماندهی دو رودخانه شهر رشت برای نخستین مرتبه از حد حرف به عمل تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: کارگروه‌های منظمی برای ساماندهی رودخانه‌ها تشکیل شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از انجام مطالعات برای تمام آلاینده‌ها در منطقه سراوان رشت تا تالاب انزلی خبر داد و بیان کرد: برای پسماند شیرابه، پسآب بیمارستانی، پسآب کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی که وارد آب می‌شود، فاضلاب‌های خانگی و پسماند جامد برنامه داریم.

شعبانپور با اشاره به اختصاص ۱۵ میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد ازاعتبارات ساماندهی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب در رشت در سال‌ گذشته، تصریح کرد: ۸۰ میلیارد تومان دیگر برای طرح مذکور اختصاص داده شده اما تاکنون ابلاغ اعتبار نداشتیم و انتظار داریم حرکتی که آغاز شده به نیکی به فرجام برسد.

Share