در جمع خبرنگاران مطرح شد

با نگاهی متفاوت به استقبال نوروز ۹۶ می‎رویم | صادرات ۱.۵ میلیون دلاری صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه امسال با نگاه متفاوت به استقبال نوروز ۹۶ می‎رویم تصریح کرد: نوروز آوردگاه سفر است و سعی می‎کنیم که بیشتر نقاط شناخته نشده گیلان را در نوروز پوشش دهیم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در جمع اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت آغاز دهه مبارک فجر گفت: دهه فجر میراث مهم نظام مقدس اسلامی محسوب می‌شود و ما هر چه داریم از نظام و انقلاب است.

رضا علیزاده پروژه‌های مرتبط با این سازمان در دهه فجر سال جاری را ۴۴ پروژه سرمایه‌گذاری شامل ۱۶ واحد اقامتی، ۹ واحد پذیرایی، دو طرح بوم‌گردی، یک طرح ویژه واحد پذیرایی، ۹ کارگاه صنایع‌دستی، دو خانه مسافر، سه کمپینگ و یک پروژه زیرساختی روشنایی در محور سیاهکل‌ ـ دیلمان داست.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۷۵ میلیارد تومانی برای پروژه های مذکور یادآور شد: از این رقم ۵۶ میلیارد تومان آورده سرمایه‌گذار و بقیه نیز تسهیلات بانکی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: با افتتاح این پروژه‌ها برای ۴۶۶ نفر در بخش گردشگری و صنایع‌دستی فرصت شغلی ایجاد می‎شود.

وی تدوین بسته حمایت از کارگاه‌های صنایع‌دستی، ایجاد بسته هتلینگ و تدوین بسته حمایت از گردشگری را از جمله اقدام‌ات اداره کل در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این بسته ها در دو محور ارتقای توان تولید ملی و توسعه صنایع‌دستی و گردشگری صورت گرفته است.

علیزاده با بیان اینکه ۶ روستای گیلان برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان پایلوت انتخاب شده اند اظهار کرد: راه‌اندازی روستای بدون بیکار در اسطلخ‌خان رودبار در راستای بوم‌گردی و با همکاری صندوق کارآفرینی امید و بانک سینا صورت گرفته است.

به گفته وی روستای دهنه‌سر شیجان بخش خمام نیز برای اجرای این طرح انتخاب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان متذکر شد: در تمام شهرستان‌های استان روستاهای هدف مشخص شده و طرح روستای بدون بیکار در آنها اجرایی می‌شود.

وی از حضور گیلان در نمایشگاه تخصصی و گردشگری تهران خبر داد و یادآور شد: با تشکل‌های زیرمجموعه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در این نمایشگاه حضور می‌یابیم.

به گفته علیزاده یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید دیپلماسی سازنده و ایجاد بسترسازی در حوزه گردشگری بود که سبب حضور گردشگران خارجی در کشور و استان گیلان را فراهم آورد.

با نگاهی متفاوت به استقبال نوروز ۹۶ می‎رویم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه امسال با نگاه متفاوت به استقبال نوروز ۹۶ می‎رویم تصریح کرد: نوروز آوردگاه سفر است و سعی می‎کنیم که بیشتر نقاط شناخته نشده گیلان را در نوروز پوشش دهیم تا بتوانیم جاذبه های گردشگری این مناطق را برای مسافران بیشتر نشان دهیم.

علیزاده با بیان اینکه یگان حفاظت از میراث فرهنگی گیلان در کشور رتبه نخست را از آن خود کرده است افزود: از جمله حرکت های سلبی صورت گرفته مشارکت های مدنی یگان حفاظت از میراث فرهنگی گیلان با دهیاران، بخشداران، فرمانداران و NGOها بوده است.

وی بر لزوم حمایت بانک ها برای اجرای پروژه ها تاکید کرد و گفت : بسیاری از پروژها با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد به تجهیز رسیده اند و برای بهره برداری نیازمند اندک تسهیلات بانکی هستد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در پایان اظهار کرد: استان گیلان در بحث پرداخت یارانه به صنایع دستی و گردشگری در سطح کشور رتبه دوم را داراست.

۹۸ پروژه چشم انتظار تسهیلات بانکی

در ادامه نشست کیانوش لیاقت ورز معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: از مجموعه پروژه هایی که در دهه فجر به بهره برداری می‎رسد ۷۰ میلیارد مربوط به معاونت برنامه ریزی است و ۵۰ میلیارد ریال آن نیز آورده سرمایه گذار می باشد و همچنین ۲۰ میلیارد تسهیلات نیز از محل اعتبارات بانک ها به پروژه های بخش خصوصی اعطا شده است.

وی افزود: از ۲۰ میلیارد تسهیلات بانکی ۴ میلیارد یارانه از سوی سازمان گردشگری به بخش خصوصی داده شده است.

لیاقت ورز بر لزوم همکاری بانک ها تاکید کرد و گفت: در بخش خصوصی ۹۸ پروژه دیگر وجود دارد که در صورت همکاری بانکها می‎توانیم تا سال آینده آنها به بهره برداری برسانیم.

این مسئول با بیان اینکه راه اندازی هتلها و رستورانها بیشترین اشتغال زایی را در پی دارند، یادآور شد: تا کنون در بخش خصوصی با اجرای پروژه های گردشگری برای ۴۳۱ نفر اشتغال زایی مستقیم صورت گرفته است.

نوروز متفاوت و سفر ارزان قیمت

حمیدرضا آذرپور معاون گردشگری سازمان صنایع دستی استان در خصوص وضعیت گردشکری در گیلان اظهار کرد: در حال حاضر هزار و ۷۴۵ واحد اقامتی با مجموع ۲۴هزار تخت داریم.

وی اظهار کرد: تلاش می‎کنیم با همکاری بخش خصوصی در کنار بخش دولتی نوروزی متفاوت برای گردشگران به وجود آورده و سفرهای ارزان قیمت برای کلیه آحاد جامعه ایجاد کنیم.

آذرپور بر نقش آموزش در صنعت گردشگری تاکید کرد و افزود: این آموزش از مدیران تا میزبانان را شامل میشود و در این مسیر تا کنون توانسته ایم ۲۸ دوره آموزشی برگزار کنیم و تا پایان سال به ۳۲ دوره خواهد رسید.

وی استفاده از لباس ها و غذاهای محلی در هتلها و رستورانها را از جمله اقدامات صورت گرفته در صنعت گردشگری برای پاسداشت نوروز ذکر کرد و در پایان از اجرای طرح همیار گردشگر در مدارس با همکاری اموزش و پروش خبرداد.

صادرات یک میلیون و پانصد هزار دلاری صنایع دستی

در ادامه این جلسه شاه محمدی معاون صنایع دستی گفت: حوزه صنایع دستی دارای سه مرحله قبل از تولید، حین تولید و بعداز تولید است.

به گفته وی تعداد کارگاه های تاسیس شده در سال جاری ۲۱ کارگاه بوده که با تاسیس این تعداد کارگاه جمعا در کل استان ۸۹ کارگاه در حال حاضر فعالیت می‌کنند.

شاه محمدی اظهار کرد: تاکنون ۸ استاندارد ملی در ۴ رشته در حوزه تولید که شامل رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان می شود دریافت شده است.

وی روستاهای قاسم آباد سفلا، قاسم آباد علیا، عنبران، اسطخلجان ,حلیمه جان و دهنه سر را روستاهای پایلوت صنایع دستی دانست و گفت: در دهه فجر بازار هفتگی صنایع دستی با عنوان پنجشنبه بازار افتتاح خواهد شد.

شاه محمدی تصریح کرد: تعداد بازارچه های دائمی صنایع دستی در ابتدای سال ۹۲ سه عدد بوده که امروز به ۱۰عدد رسیده و تعداد فروشگاه ها از ۱۳۹ عدد به ۳۴۴ فروشگاه افزایش یافت و فروشگاه محازی نیز ۵ عدد درحال فعالیت می‎باشند.

وی صادرات صنایع دستی استان گیلان در سال ۹۲ را ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: هم اکنون میزان صادرات به یک میلیون و پانصد هزار دلار افزایش یافته است.

Share