ضرورت آمادگی دستگاه های اجرایی و مردم

بارش برف همراه با کولاک در رشت | استقرار ماشین‌آلات راهداری در ۳ محور شریانی

بارش برف و باران همراه با وزش باد شدید ۹۰ کیلومتر در ساعت با ۱۲ ساعت تأخیر از روز جمعه هفته جاری به مدت ۳۰ ساعت در رشت همراه با کولاک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، معاون برنامه‌ریزی فرماندار این شهرستان صبح امروز در جلسه مدیریت بحران رشت با قدردانی از اجرای برنامه‌های مختلف توسط کارکنان دستگاه‌های اجرایی در برف اخیر اظهار کرد: طبق پیش‌بینی نقشه‌های هواشناسی مشخص شده جوی ناپایدار با شدت بیشتری نسبت به برف سنگین اخیر در رشت داریم.

مونا ابروفراخ، بارش برف را موهبت الهی عنوان کرد و افزود: در شرایطی که دنیا به طرف خشکسالی حرکت می‌کند باید بارش برف را به فال نیک بگیریم.

وی با بیان اینکه فراهم کردن شرایط و بستر برای مقابله با حوادث غیر مترقبه نیازمند برنامه‌ریزی است، تصریح کرد: هنگام بحران باید بتوانیم بیشترین خدمات را به مردم ارائه کنیم تا کمترین خسارت وارد شود.

این مسؤول، تجربه برف اخیر برای مقابله با برف پیش‌رو را حائز اهمیت خواند و بیان کرد: جلسه ستاد حوادث غیر مترقبه رشت به منظور هماهنگی با تمام دستگاه‌ها، نهادها، شوراها و دهیاری‌های این شهرستان تشکیل شده است و باید در این زمینه از آمادگی لازم برخوردار باشند.

*استقرار ماشین‌آلات راهداری در ۳ محور شریانی رشت

رئیس اداره راه و شهرسازی رشت نیز در جلسه مذکور به در اختیار داشتن یکسری ماشین‌آلات راهداری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: سالانه از ماشین‌آلات مذکور به منظور طرح‌های راهسازی استفاده می‌شود.

غلامعلی نیک‌فهم به جدا شدن راهداری از راه و شهرسازی از ابتدای مهرماه امسال اشاره کرد و افزود: نبود اعتبارات یکسری مشکلات را برای راهداری ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در بارش برف در خدمت شهروندان باشیم، تصریح کرد: ماشین‌آلات راهداری رشت در سه محور شریانی این شهرستان استقرار پیدا کرده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی رشت استقرار ماشین‌آلات راهداری این شهرستان را در راهدارخانه سراوان در محور امامزاده هاشم (ع) ـ رشت، پلیس‌راه رشت ـ آستانه‌اشرفیه و پلیس‌راه رشت ـ انزلی عنوان کرد.

نیک‌فهم، باز نگه‌داشتن راه‌های اصلی را اولویت راهداری خواند و بیان کرد: پس از بازگشایی راه‌های اصلی، محورهای فرعی بازگشایی می‌شود.

وی به استفاده از امکانات بخش خصوصی اشاره کرد و یادآور شد: ماشین‌آلات بخش خصوصی باید با تجهیزات راه و شهرسازی پیوند داشته شود تا بتوانیم برف‌روبی را با موفقیت انجام دهیم.

رئیس اداره راه و شهرسازی رشت با اشاره به اینکه برف‌روبی نیازمند تخصص است، خاطرنشان کرد: همکاری ماشین‌آلات بخش خصوصی می‌تواند در بازگشایی مسیرها به صورت کاروانی کمک کند.

نیک‌فهم به وجود یخبندان در محورهای مواصلاتی رشت در هفته گذشته اشاره کرد و متذکر شد: در جریان برف اخیر در سه محور رشت ـ رودبار، رشت ـ آستانه‌اشرفیه و رشت ـ بندر انزلی نمک‌پاشی انجام شد اما حجم بارش یکسری مشکلات را به وجود آورد ضمن اینکه همزمان با بارش برف باید نمک‌پاشی را انجام دهیم.

*بارش برف همراه با احتمال کولاک در رشت

رئیس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی گیلان نیز در جلسه مدیریت بحران شهرستان رشت با اشاره به اینکه اکنون سامانه کم فشار در استان فعال است، اظهار کرد: عصر امروز سامانه هوای سرد وارد استان می‌شود.

حسین عابد به تقویت ناپایداری بارش‌ها همراه با باران و برف از صبح فردا در رشت اشاره کرد و افزود: فردا شب انتظار داریم مخلوط برف و باران را در رشت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بارش برف از صبح روز جمعه هفته جاری به‌‌تدریج در رشت آغاز می‌شود، تصریح کرد: مدت ۳۰ ساعت بارش برف ادامه دارد و از بعد از ظهر و شب روز جمعه شدت بارش‌ها بیشتر می‌شود.

رئیس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی گیلان، سامانه هوای سرد مذکور را مانند سامانه هفته گذشته در استان خواند و بیان کرد: سردی، رطوبت و چگالی برف سامانه ورودی به گیلان بسیار است.

عابد از وزش باد شدید همراه با برف در رشت خبر داد و گفت: ترکیب باد و برف موجب تاثیرگذاری بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بارش باران در کمتر از دو درجه دما تبدیل به برف می‌شود، متذکر شد: ۷۵ میلی‌متر باران در رشت پیش‌بینی شده و با توجه به سردی هوا انتظار داریم ۸۰ سانتی‌متر برف در این شهرستان داشته باشیم.

رئیس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی گیلان به گسترش بارش برف به طرف شرق گیلان و غرب استان مازندران اشاره کرد و یادآور شد: در جلگه در مناطق سنگر، سراوان، شفت و جاده تهران بیشترین بارش برف در شهرستان رشت پیش‌بینی شده است.

عابد با بیان اینکه سرعت باد بین ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: اکنون سامانه کم فشار در منطقه است و جابه‌جایی آن با توده هوای سرد موجب وزش باد می‌شود و احتمال اینکه برف همراه با کولاک باشد، بسیار است.

Share