با حضور رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رشت صورت گرفت

افتتاح تنها نیروگاه خودتامین برق CCHP کشور در بیمارستان بین‌المللی قائم

در آخرین روز از دهه مبارک فجر تنها نیروگاه خودتامین برق CCHP کشور و تنها مرکز رادیوتراپی و براکی‌تراپی بخش خصوصی گیلان در بیمارستان بین‌المللی قائم (عج) رشت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با حضور دکتر علی نوبخت، نماینده مردم تهران و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در آخرین روز از دهه مبارک فجر تنها نیروگاه خودتامین برق CCHP کشور و تنها مرکز رادیوتراپی و براکی‌تراپی بخش خصوصی گیلان در بیمارستان بین‌المللی قائم (عج) رشت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
در این مراسم که نمکی، معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نمایندگان مردم رشت، ‌صومعه‌سرا و رودبار و از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، اقتصاد و بهداشت و نیز دکتر برزیگر، مشاور پزشکی رییس سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند بخش‌های رادیوتراپی، براکی‌تراپی، لیزیک چشم، سنگ‌شکن و نیروگاه خودتامین برق CCHP با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بدون استفاده از تسهیلات بانکی در راستای توسعه نظام سلامت و نزدیک شدن گیلان به قطب سلامت کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خدمات بیمارستان بین‌المللی قائم بین‌المللی و افتخار ایران است

نماینده مردم تهران و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه دولت یازدهم طرح نظام سلامت را در راستای ارتقای وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی در کشور آغاز و وزارت بهداشت و وزارت رفاه توانستند این طرح را به خوبی در جهت رفع نیازهای درمانی مردم اجرایی کنند گفت: تامین سلامت در هر جامعه‌ای نیازمند تامین منابع مالی وسیعی است و اگر کاستی در این بخش تاکنون دیده شده است دولت درصدد برنامه‌ریزی‌های جدیدتر در این بخش است.
وی با بیان این مطلب که ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش سلامت تخصیص یافت تا با پرداخت این میزان اعتبار پول مراکز درمانی و بیمارستانی که از بیمه‌های پایه مطالبات دارند پرداخت شود اضافه کرد: تا این لحظه ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت و مابقی نیز به زودی پرداخت خواهد شد.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه زمانی بیمارستان‌های دولتی برای درمان از مردم پول می‌گرفتند و با آمدن دولت یازدهم اکنون مردم فقط بین صفر تا ۶ درصد فرانشیز پرداخت می‌کنند یادآور شد: برای توسعه نظام سلامت ورود بخش خصوصی الزامی است. دکتر علی نوبخت با تمجید از عملکرد بیمارستان بین‌المللی قائم (عج) با اشاره به اینکه این بیمارستان با خدمات درمانی و بیمارستانی مطلوب در سطح بین‌المللی فعالیت دارد حضور آن را در عرصه درمان افتخار ایران دانست و خاطرنشان کرد: امروز بخش‌هایی در این مرکز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که در نوع خود در کشور بی‌نظیر و استقرار این مرکز در گیلان به جایگاه استان در عرصه بهداشت و درمان کمک شایانی خواهد کرد.

باید از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در درمان حمایت و التماس کرد
معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز با اشاره به اینکه ایران در میان ۲۳ کشور شرق مدیترانه دارای رتبه نخست در کاهش مرگ و میر کودکان و مادران است گفت: اگر توانستیم مرگ و میر کودکانمان را کاهش دهیم به واسطه واکسیناسیون در مقابل ۶ بیماری واگیر است اما متاسفانه مرگ و میر از بیماری‌های غیرواگیر افزایش یافته است در حالی که هزینه‌های آن بسیار بیشتر از واکسیناسیون است و پوشش این هزینه‌ها از هیچ دولتی ساخته نیست مگر با مشارکت بخش خصوصی و حمایتی که از آن صورت گیرد.
دکتر نمکی با بیان این‌که امروز به ازای هر هزار نفر ۶/۱ تخت بیمارستانی داریم و با نگاهی به استانداردها می‌بینیم که در واقع ده‌ها هزار تخت در کشور نیاز است با بیان این‌جمله که ما علاوه بر حمایت از بخش خصوصی می‌باید از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و ورود به این بخش التماس کنیم افزود: سیاستگذاری و توسعه درمان سرپایی بهداشت و تولی‌گری باید با نظارت دولت باشد و توسعه بخش درمان بستری باید به بخش خصوصی سپرده شود.

راه نجات درمان کشور ورود بخش خصوصی است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این مراسم با بیان اینکه ۴۷ هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت کشور در سال ۹۶ اعتبار تخصیص داده شده است به وضعیت درمان در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر پرداخت و گفت: حوزه سلامت کشور ما در مقایسه با جایگاه منطقه‌ای دارای یک سوم فعالیت به لحاظ آمار است و به لحاظ شرایط و وضعیت فعلی چه در خاورمیانه و چه در جهان در شرایط خوبی قرار نداریم اگرچه آمارها حاکی از رتبه ۱۵۰ ایران در حوزه سلامت جهان است.
غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت با تاکید بر اینکه این مساله حاکی از این است که نظام دولتی در سلامت موفق نیست و رسیدن ایران به رتبه نخست در افق ۱۴۰۴ و رویکرد برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق این مهم به همت سرمایه‌گذاری به سوی بخش خصوصی است عنوان کرد: بخش خصوصی حمایت دولتی‌ها را نمی‌خواهد و فقط می‌خواهد که اذیت نشود.
وی با بیان این مطلب که امروز این بیمارستان که در نوع خود در کشور دارای امکانات بی‌نظیر است علی‌رغم تامین نیاز استان و حتی استان‌های همجوار و کشورهای همسایه دارای مطالبات ۱۱ ماهه از بیمه‌های پایه است تصریح کرد: باید به نحوی مدیریت شود تا بیمارستان‌ها بتوانند روز به روز خدمات خود را گسترش دهند.

دفاع از اعتبار ۸ هزار میلیارد تومانی برای نظام سلامت
عضو کمیسیون اقتصاد و نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در خانه ملت نیز در این مراسم با بیان اینکه برای ۷۵۰ نفر نیروی انسانی تحصیل کرده در بیمارستان فرصت شغلی که مهم‌ترین دغدغه کشور در شرایط فعلی است فراهم شده است به عملکرد این بیمارستان و خدمات آن در سطح مطلوب پرداخت و گفت: در مجلس برای ارتقای شاخص‌های سلامت از تخصیص اعتبار ۸ هزار میلیارد تومانی برای کمک به نظام سلامت دفاع شده است.

بخش خصوصی به پیاده‌سازی طرح تحول سلامت کمک می‌کند
در این مراسم همچنین دکتر اتحاد، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم به وضعیت درمان و توجه به سرمایه گذاری و کمک بخش خصوصی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در بخش سلامت در حال حاضر برای تحقق اهداف چشم‌انداز و برای پیاده‌سازی طرح تحول سلامت بسیار مهم است و وزارت بهداشت به عنوان متولی این بخش در این زمینه توجه دارد.

گام بیمارستان بین‌المللی قائم در جهت سلامت جامعه و محیط زیست
مدیرعامل بیمارستان بین‌المللی قائم (عج) نیز در این مراسم ضمن تبریک ایام دهه فجر و قدردانی از حضور مقامات عالی استان و مجلس در حوزه بهداشت و درمان به اهداف و برنامه‌های بیمارستان بین‌المللی قائم (عج) در حوزه سلامت و نیز محیط‌زیست پرداخت و گفت: امروز افتخار داریم در ایام دهه مبارک فجر چندین پروژه درمانی را در این مرکز توسط مسوولان وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس مورد بهره‌برداری قرار دهیم.
دکتر علی‌رضا کریم زاد حق با بیان اینکه بخش‌های رادیوتراپی، ‌براکی تراپی، لیزیک چشم، سنگ‌شکن و نیروگاه خود تامین برق (CCHP) با سرمایه‌گذاری بدون استفاده از منابع بانکی آماده بهره‌برداری است تصریح کرد: در این مرکز بخش رادیوتراپی برای درمان سرطان و براکی‌تراپی برای درمان سرطان در یک نقطه خاص و راه‌اندازی پروژه ملی و صنعتی که برای اولین بار در سطح کشور در راستای صیانت از محیط زیست و دوستدار محیط زیست انرژی برق خود را تامین می‌کند. از سوی دیگر با استفاده از این تکنولوژی از درجه حرارت بالا که موجب آسیب لایه ازن می‌شود جلوگیری و حتی در فصل تابستان و زمستان سیستم سرمایش و گرمایش را به صورت خودکفا تامین می‌کند که این بیمارستان در کشور برای اولین بار این پروژه ملی را اجرایی کرده است.
مدیرعامل بیمارستان بین‌المللی قائم (عج) با تاکید بر اینکه نگاه مجموعه سهامداران در این بیمارستان کمک به توسعه بخش درمان کشور و جذب توریسم سلامت جهت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است به داشتن برنامه‌های توسعه‌ای دیگر در این بیمارستان اشاره کرد و یادآور شد: این پروژه‌ها امروز با سرمایه‌گذاری سهامداران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که آنچه درخواست ما از دولت است پرداخت به موقع بدهکاری‌های بیمه‌های پایه و تکمیلی است.
وی افزود: ما با بیمه‌های پایه دارای قرارداد ۲ ماهه جهت دریافت مطالبات هستیم اما تا به امروز مطالبات فروردین ابتدای سال ۹۵ را که رقمی معادل ۳۰ میلیارد تومان است دریافت نکرده‌ایم.

رویکرد به سمت جامعه سلامت محور
پیش از این دکتر مرضیه مهرافزا رییس هیات مدیره بیمارستان بین‌المللی قائم نیز ضمن قدردانی از حضور همه مسوولان در این ایام مبارک به رویکرد بیمارستان بین‌المللی قائم به سمت جامعه سلامت محور اشاره کرد.
به گفته وی این بیمارستان به‌طور پیوسته دارای هدف، برنامه و چشم‌انداز در مسیر نظام سلامت کشور است و در این رابطه از همراهی همه مسوولان کشور و استان در حوزه بهداشت و حتی مجلس تشکر می‌شود.

Share