جهانگیری در واکنش به اظهارات مقامات آمریکا

ارزشی برای حرف‌های بی‌ادبانه دولتمردان آمریکا قائل نیستیم

جهانگیری گفت: امروز پس از گذشت ۳۸ سال از انقلاب اسلامی، چیزی جز زیبایی و سربلندی ملت ایران به چشم نمی خورد و سخنان اخیر دولت آمریکا که به تصور خودشان حرف های جدید و هشدار گونه می زنند، حرف هایی بی ارزش است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در آیین افتتاح سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) که در وزارت کشور انجام شد با تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی ایران انقلابی کم نظیر و متکی به آحاد ملت و رهبری پیامبر گونه و خردمندانه امام راحل بود و با حضور همه اقشار بدون توسل به روش های خشونت آمیز و صرفاً با اتکا به آرمان های بزرگ ملت حاصل شد.
معاون اول رییس جمهور افزود: انقلاب اسلامی در مقطعی به پیروزی رسید که تبلیغات دنیا در آن زمان این بود که دیگر حرکت های متکی به دین جایگاهی در دنیا ندارد و در این مقطع انقلاب اسلامی متکی بر دین مبین اسلام به پیروزی رسید و ملت ایران توانست در برابر رژیم شاهنشاهی که به تعبیر خودشان ژاندارم منطقه بود و از حمایت آمریکا بهره می برد با استفاده از روش های مسالمت آمیز انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.
وی ادامه داد: امروز پس از گذشت ۳۸ سال از انقلاب اسلامی، چیزی جز زیبایی و سربلندی ملت ایران به چشم نمی خورد و سخنان اخیر دولت آمریکا که به تصور خودشان حرف های جدید و هشدار گونه می زنند، حرف هایی بی ارزش است چرا که ملت ایران در ۳۸ سال گذشته، جنگی ۸ ساله را تحمل کرده که همه قدرت ها و امکانات آنها در طرف مقابل ایران بودند و تجهیزات و تسلیحات پیشرفته در اختیار ارتش عراق بود و این جنگ در شرایطی انجام شد که ایران تازه دوران انقلاب را پشت سر گذاشته بود اما ملت ایران با همه این مشکلات توانست سربلند و سرافراز از این مقطع عبور کند و پس از آن نیز تهدیدها و تحریم های دشمنان همواره پابرجا بوده است ولی ملت ایران هیچگاه تسلیم نشده است.
دکتر جهانگیری با اشاره به دستاوردهای حاصل شده در دوران پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: البته همچنان فاصله زیادی با آرمان های انقلاب اسلامی داریم و اگر موانع، مشکلات و تحریم ها نبود، معیشت مردم و اشتغال جوانان امروز از وضعیت بهتری برخوردار می بود.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: با وجود همه مشکلات کارهای بزرگی انجام شده و امروز حدود ۵ میلیون دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند و ایران از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در جایگاه سوم یا چهارم جهان قرار دارد و امروز این تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی بزرگترین فرصت و سرمایه در خدمت ملت ایران هستند تا کشور مسیر توسعه را طی کند.
وی با بیان اینکه ایران در دوران تحریم به نقطه ای رسید که در بخش فناوری نانو که مهمترین فناوری روز دنیا است، در جایگاه ششم جهان قرار دارد، افزود: اخیراً بانک جهانی اعلام کرده است که ایران هجدهمین قدرت اقتصادی دنیا است و در گزارش دیگری ایران از نظر تولید علم و فناوری در رتبه شانزدهم قرار دارد و از نظر قدرت نظامی و دفاعی نیز ایران هفتمین کشور دنیا است.
دکتر جهانگیری در ادامه با بیان اینکه کشورهای غربی هم نتایج تهدید ملت ایران و هم نتایج تعامل با این ملت را تجربه کرده اند، گفت: اگر با ملت ایران با زبان تعامل و تکریم گفتگو کنند، می توانند پای میز مذاکره بنشینند و به نتایج خوبی دست پیدا کنند که به تعبیر رییس جمهور همه طرف ها در آن سود ببرند.
معاون اول رییس جمهور افزود: ولی زمانی که زبان آنها عوض می شود و با تهدید سخن می گویند مطمئن باشند که برای آنها هیچ دستاورد و حاصلی نخواهد داشت. ملت ایران لنگر گاه ثبات منطقه است و ایران نه تنها مشکل منطقه نیست بلکه راه حل منطقه است و به حل مشکلات کمک می کند.
وی خاطر نشان کرد: اگر مشورت ها و کمک های ایران نبود داعش امروز در عراق و سوریه حاکم بود و معلوم نبود سایر کشورهای عربی که خود داعش را بوجود آوردند امروز چه وضعیتی داشتند.
دکتر جهانگیری با اشاره به اتهامات کشورهای غربی علیه ملت ایران مبنی بر اینکه ایران حامی تروریسم است، اظهار داشت: این اتهامات آنقدر قدیمی و نخ نما شده که گوینده آن نیز باید خجالت بکشد زیرا کشوری که عملاً در صحنه نبرد و مقابله با تروریست ها بوده در حقیقت ایران است وگرنه ائتلاف های آنها علیه گروه های تروریستی، خسارت چندانی به تروریست ها وارد نکرده است.
معاون اول رییس جمهور افزود: دشمنان ملت ایران در حقیقت می خواهند با تهدید ایران، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی که قصد سرمایه گذاری در ایران دارند را بترسانند و از این طریق روند کار و توسعه در ایران را با کندی مواجه کنند، وگرنه ملت و مسئولین ایران ارزشی برای حرف های بی ادبانه دولتمردان آمریکایی قائل نیستند.
وی اضافه کرد: آنها خودشان متوجه شده اند که ایران برنامه های وسیعی برای توسعه اقتصادی در پیش دارد و دنیا باید بداند که یکی از کانون های توسعه که می تواند چرخ توسعه دنیا را به حرکت وادار کند، ایران است.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه کشور چین زمانی این نقش را در دنیا ایفا می کرد و کانون توسعه دنیا بود، گفت: البته ایران به بزرگی فرصت چین نیست اما وقتی فقط وزارت نفت ایران طرح هایی به ارزش ۲۲۰ میلیارد دلار در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی آماده کرده، نشان دهنده اهمیت و فرصت کم نظیر سرمایه گذاری در ایران است. علاوه بر این طرح های بزرگ و متعدد دیگری نیز در سایر بخش هانظیر حمل و نقل، خرید هواپیما، خرید لوکوموتیو و صنایع مختلف آماده سرمایه گذاری است. کشورهای دنیا که امروز نیازمند کانون توسعه هستند و به دنبال سرمایه گذاری در طرح های مختلف اقتصادی اند می توانند برای سرمایه گذاری در ایران به عنوان یکی از مهمترین کانون های توسعه برنامه ریزی کنند.
معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود دو محدودیت اصلی پیش روی توسعه کشور را مسائل زیست محیطی و محدودیت منابع آب برشمرد و گفت: این محدودیت ها در کنار چالش های پیش رو مانند حجم نیروی بیکار، کاهش وضعیت معیشتی مردم و قدرت اقتصادی ایران که باید ارتقاء پیدا کند، ایجاب می کند تا برنامه ریزان کشور با تدبیر و دقت برنامه های منسجمی را برای توسعه و عبور از موانع تدوین نمایند.
وی با یادآوری اینکه موضوع محیط زیست و آلودگی هوای کشور امروز به دغدغه اصلی و مشترک مردم و مسئولین تبدیل شده است، اظهار داشت: به دلیل فعال بودن سازمان های مردم نهاد در خصوص مسائل زیست محیطی، موضوع محیط زیست امروز به موضوع و دغدغه مشترک مردم و مسئولین کشور تبدیل شده و وقتی که مسائل کشور به موضوع مشترک مسئولین و آحاد جامعه تبدیل می شود و مردم نیز در حل این مسائل مشارکت می کنند، امید بیشتری برای حل مسائل وجود خواهد داشت.
دکتر جهانگیری با اشاره به سیاست ها و برنامه هایی که برای مقاطع مختلف که کشور با هوای ناسالم و هشدار آمیز مواجه است، گفت: در برخی روزها که این مشکلات وجود دارد تدابیری اتخاذ می شود که برخی گروه های سنی حتی المقدور از منزل خارج نشوند و گاه مدارس تعطیل می شود و محدودیت های ترافیکی نیز اعمال می گردد و همه اینها بدین خاطر است که سلامت مردم با خطرات جدی مواجه نشوند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه برای حل مسائل زیست محیطی باید تمرکز جدی معطوف شود و راهکارهای علمی دقیق در پیش گرفته شود، تصریح کرد: البته برخی شعار می دهند که موضوع آلودگی هوا را به ما بسپارید تا ظرف یک سال آن را حل کنیم. این گونه اقدامات با شعار حل نمی شود و نیازمند کار دقیق و مطالعات و اقدامات گسترده است.
وی با تاکید بر اینکه حدود ۸۰ درصد آلایندگی ها به خودروها، موتورسیکلت ها و وسایل حمل و نقل مرتبط است، خاطر نشان کرد: از این رو باید تمرکز اصلی برای مدیریت آلودگی هوا نیز بر همین موضوع معطوف شود.
دکتر جهانگیری با اشاره به سخنان برخی افراد که می گویند وقتی مشکل آلودگی هوا وجود دارد چرا تولید خودرو متوقف نمی شود، افزود: اینکه هر خانواده ای یک خودرو داشته باشد حق طبیعی آنها است و اگر خانواده ای به خودرو نیاز داشته باشد و نتوانیم برای او تامین کنیم به دور از انصاف است. البته باید در تولید خودروها استانداردهای ایمنی و زیست محیطی لازم رعایت شود.
معاون اول رییس جمهور یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست را حراست از حقوق آحاد ملت در خصوص مسائل زیست محیطی برشمرد و گفت: در همین راستا یکی از اقدامات انجام شده از سوی دولت این است که معاینه فنی خودروها باید به صورت دقیق و مطابق با استانداردهای لازم انجام شود و دولت لایحه ای نیز به مجلس شورای اسلامی داده تا بر اساس آن زمان لازم برای معاینه فنی خودروها که هم اکنون پنج سال پس از تولید است کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص قابلیت ها و عملکرد سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و وزارت کشور، شهرداری ها، بخش خصوصی و نیروی انتظامی هر کدام سهم مهمی در اجرای این برنامه داشتند که باید از آنها تشکر کنیم.
دکتر جهانگیری افزود: این سامانه یکپارچه داده های اطلاعاتی خوبی را در اختیار قرار می دهد که لازم است این اطلاعات مورد تحلیل قرار گیرد تا بتوانیم برای برنامه ریزی های آینده کشور نیز از آنها استفاده کنیم.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: برای حل مسائل زیست محیطی کلان شهر ها نیازمند توزیع بنزین با استاندارد بالا هستیم و تقریباً امروز در همه کلان شهر ها بنزین با استاندارد یورو ۴ توزیع می شود و با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندر عباس که فاز نخست آن باید به زودی افتتاح شود، ایران قادر خواهد بود بنزین مورد نیاز کشور را با استاندارد بالا از این پالایشگاه تامین کند.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل گفت: متاسفانه تعداد خودروهای فرسوده در کشور زیاد است و برای حل این مشکل باید دو روش بطور همزمان مورد استفاده قرار گیرد به گونه ای که استفاده از خودروهای فرسوده برای مالکان آنها مقرون به صرفه نباشد و در کنار این روش باید مشوق های مالی و حمایت های بانکی را برای کسانی که میخواهند خودرو خود را نوسازی کنند در نظر بگیریم زیرا معمولاً خودروهای فرسوده متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و دولت باید برای تبدیل این خودروها به خودروهای جدید آنها را مورد حمایت قرار دهد.
دکتر جهانگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را از برنامه های اولویت دار دولت برشمرد و افزود: دولت تدبیر و امید برای نوسازی ۹۰ هزار تاکسی تصمیماتی اتخاذ کرده است که امروز بر اساس گزارش ارائه شده وزارت کشور ۴۰ هزار تاکسی نو سازی شده و در بخش اتوبوس و مینی بوس نیز کارهایی آغاز گردیده است.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه آسیب رسانی خودرو های فرسوده فقط در بخش آلایندگی محدود نمی شود، گفت: این خودروها هزینه های دو چندانی برای مالکان خود دارند چرا که مصرف سوخت آنها گاه تا دو برابر افزایش پیدا می کند و هزینه های تعمیرات، تصادفات و سایر موارد نیز باید مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع حمل و نقل ریلی نیز همزمان بعنوان یکی دیگر از اولویت های دولت تدبیر و امید دنبال می شود، گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مطمئن ترین و ایمن ترین روش های حمل و نقل است و باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد حمل بار و مسافر را به سمت حمل و نقل ریلی هدایت کنیم.
دکتر جهانگیری افزود: در بخش قطار بین شهری با اقدامات و برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، پنج مرکز استان که در حال حاضر به راه آهن سراسری متصل نیستند حداکثر باید تا نیمه اول سال ۹۶ به راه آهن سراسری کشور متصل شوند.
معاون اول رییس جمهور یکی از سیاست های مستمر دولت تدبیر و امید را حمایت از توسعه قطار شهری به خصوص در کلان شهر ها عنوان کرد و گفت: دولت همچنین برنامه وسیعی برای قطار حومه شهرها در دستور کار دارد و وزارت راه و شهرسازی این برنامه را دنبال می کند.
وی افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور و توسعه خطوط ریلی و قطار شهری نیازمند سرمایه گذاری فراوان است و این موضوع علامت مثبتی برای سازندگان و تولید کنندگان داخل کشور است که بتوانند سهم خود را از این بازار بزرگ کسب نمایند.
دکتر جهانگیری با اشاره به برنامه ریزی برای خرید ۲ هزار واگن قطار شهری از طریق منابع مالی خارجی افزود: در این طرح به گونه ای برنامه ریزی شده که حدود ۵۵ درصد باید از تولید داخلی باشد و قطعاً در مراحل بعد با انتقال دانش فنی که به کشور صورت خواهد گرفت، سازندگان و تولید کنندگان داخلی سهم بیشتری را در آینده کسب خواهند کرد.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی دقیقاً به همین معنا است و کسی نباید به دنبال تعریف دیگری برای اقتصاد مقاومتی باشد. اقتصاد مقاومتی یعنی چگونه از همه ظرفیت های داخل کشور برای توسعه استفاده کنیم.
وی در ادامه به پدیده ریز گردها که باعث مشکلاتی برای مردم برخی استان ها شده است نیز اشاره و خاطر نشان کرد: دولت برنامه هایی برای حل مشکل ریز گردها البته در بخشی که منشأ داخلی دارد تدوین کرده و برای بخش اصلی آن که منشأ خارجی دارد در تلاش هستیم تا از طریق مذاکره با دولت های کشورهای همسایه این معضل را برطرف کنیم.
در این مراسم وزیر کشور نیز گزارشی از روند برنامه ریزی و طراحی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران ارائه کرد و گفت: در بهمن ماه سال ۹۴ نخستین واحدهای معاینه فنی خودرو به این سامانه متصل شدند و امسال نیز ۴۴۴ واحد معاینه فنی به این سامانه متصل خواهد شد.
دکتر رحمانی فضلی همچنین گزارشی از برنامه ریزی های انجام شده برای خرید ۲۰۰۰ واگن قطار شهری و نیز نوسازی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی ارائه کرد و به ارائه توضیحاتی در خصوص استمرار این برنامه های دولت پرداخت.
وزیر صنعت معدن و تجارت هم در این مراسم با اشاره به بحث استاندارد موتور خودروهای داخلی و موضوع معاینه فنی خودروها گفت: گامهای موثری در این زمینه برداشته شده بطوریکه امروز تمام خودروهای داخلی با استاندارد یورو۴ به بازار عرضه می شوند و در خصوص خودروهای سنگین هم تلاش شده تا با مشارکت کشورهای خارجی موتورهای سی ان جی سوز طراحی و تولید شود.
وی در خصوص انعقاد قرارداد فاینانس ۲۰۰۰ واگن قطار شهری نیز خاطرنشان کرد: هدف از این برنامه انتقال دانش فنی به کشور، اشتغالزایی و دستیابی به تولیدات جدید است. به زودی مناقصه این طرح برگزار و مذاکراتی با بانکها و شرکتهای بیمه خارجی انجام خواهد شد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تاکید بر اینکه با نگاه آینده نگر برای توسعه خطوط مترو در کلانشهرها برنامه ریزی می کنیم، گفت: بهبود زندگی شهروندان وظیفه دولت است و ما همه مساعی خود را به کار خواهیم بست تا همه مردم ایران بویژه ساکنان کلانشهرها از آب و هوای مناسب برخوردار باشند.
معاون وزیر کشور هم توضیحاتی در خصوص سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) ارائه کرد و گفت: حذف دخالت عامل انسانی در ثبت نتایج آزمون، حذف وابستگی به برچسب و امکان جعل، نظارت آنلاین و تمام وقت بر عملکرد همه مراکز و امکان صدور معاینه فنی با درجه کیفی متفاوت از قابلیت های سیمفا است.
وی همچنین به اهداف تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن قطار شهری اشاره و خاطر نشان کرد: کاهش آلایندگی،‌ ایجاد اشتغال، کاهش مصرف سوخت، ارتقاء کمی و کیفی حمل و نقل عمومی در ۹ کلان شهر کشور، انتقال دانش و تکنولوژی و تشکیل زنجیره های تولید قطعات و مجموعه ها در داخل کشور از جمله اهداف این برنامه است.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم در این مراسم با اشاره به وجود ۱۹ میلیون دستگاه خودرو در کشور، گفت: در سال جاری ۱ میلیون خودرو در ۱۰ ماهه نخست شماره گذاری شده که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.
سردار مومنی افزود: امکان ساماندهی ترافیک بصورت سنتی و بدون استفاده از سیستم های هوشمند دیگر میسر نیست و سامانه سیمفا طرحی ضروری و مورد نیاز برای کشور بود که بستر و زیر ساخت های خوبی برای تصمیمات آینده و اقدامات جدید فراهم خواهد کرد.
در این جلسه با حضور معاون اول رییس جمهور قراردادی میان سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران (ایدور) و وزارت کشور برای فاینانس ۲ هزار واگن قطار شهری امضاء شد.

Share