وزیر سابق ارشاد در رشت؛

آیت‌الله هاشمی پایه‌گذار گفتمان اعتدال است|شخصیت‌های انقلاب را تخریب و منزوی نکنیم

وزیر سابق ارشاد آیت الله هاشمی را پایه گذار گفتمان «اعتدال» دانست و یادآور شد: ایشان نظرات خود را با صراحت، شفافیت و شجاعت در عین حال مشفقانه و خیرخواهانه بیان می  کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علی جنتی در نوزدهمین نشست تخصصی توسعه استان که به مناسبت چهلمین روز ارتحال عالم مبارز و نستوه و یاردیرین امام و رهبری حضرت آیت‌اللّه هاشمی رفسجانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی رشت برگزار خواهد شد، آیت الله هاشمی را یکی از شخصیت های کم نظیر تاریخ معاصر ایران دانست و اظهار کرد: توفیق آشنایی با آیت الله هاشمی را از دوران کودکی دارم.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آیت الله هاشمی فقه را در محضر آیت الله بروجردی و سپس در مکتب امام فرا گرفته بود، افزود: ایشان یک مجتهد مسلم، اسلام شناس و عارف به زمان بود. در حوزه های علمیه شخصیت  های فراوانی وجود داشتند که با مبانی دینی، فقه، اصول و فلسفه آشنا بودند، اما کمتر کسی اعتقاد داشت که باید مبانی فقهی را به گونه ای فرا بگیریم که بتواند جامعه را اداره کند لذا آیت الله هاشمی از همان آغاز راه به دنبال تربیت افرادی در حوزه علمیه بود که بتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه متناسب با زمان باشند.

وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی با مطالعه کتاب های علمی و اجتماعی به عنوان یک شخصیت بارز در حوزه های علمیه شناخته می شد، عنوان کرد: ایشان معتقد به فقه و اجتهاد پویا و اداره مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… حکومت اسلامی مبتنی بر اسلام ناب بود.

جنتی آیت الله هاشمی را سیاست مدار آشنا با تاریخ ایران و جهان دانست و گفت: ایشان با مطالعات اجتماعی فراوان تلاش می کرد ایران و دنیا را بشناسد، به امیرکبیر عشق می ورزید و یکی از یاران شناخته شده امام از ابتدای نهضت بود و در تمام صحنه های انقلاب حضور موثر داشت، برای آگاه ساختن مردم و آشنا کردن آنان با امام و انقلاب سخنرانی می کرد و زندانی می شد.

وی مقدمه کتاب «سرگذشت فلسطین» را دارای مفاهیم عمیق دانست و گفت: ایشان از همه مبارزین داخلی و خارجی حمایت مادی و معنوی می کرد و راه را به فعالان سیاسی نشان می داد. آیت الله هاشمی بعد از پیروزی انقلاب نیز سیاست مداری هوشمند و روشن بین و یک دولتمرد توانا برای اداره کشور بود.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به عضویت ایشان در شورای انقلاب، عنوان کرد: آیت الله هاشمی دارای شخصیتی جامع و فراگیر بود که هرگز در قالب گروه ها و احزاب سیاسی خاص نمی گنجید، زیرا خودش را فراتر از جریانات سیاسی می دانست و با سعه صدر با همه جریانات تعامل داشت. می توان از آیت الله هاشمی به عنوان نقطه تعادل جریانات سیاسی کشور یاد کرد.

جنتی با بیان اینکه آیت الله هاشمی دارای ایده توسعه بود، متذکر شد: ایشان در شرایطی فرماندهی جنگ را بر عهده داشت که ۱۱ شهر مرزی ایران در اشغال دشمن بعثی بود، اما چنان نیروهای ارتش و سپاه را در کنار نیروهای مردمی هدایت و مدیریت کرد که دشمن از خاک کشور بیرون رانده شد و جنگ با پیروزی به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: ایشان در دوران هشت ساله ریاست جمهوری نیز برای توسعه کشور برنامه داشت و با وجود خزانه خالی، اقدام به بازسازی ایران کرد لذا دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی دوره سازندگی نام گرفت. پل سازی، سدسازی، مهار آب های سطحی، راه اندازی مترو تهران و پایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی از جمله طرح های موفق و اقدامات ارزشمند آن دوره است. آیت الله هاشمی معتقد بود که بودجه دولتی برای ایجاد و گسترش فضای جدید دانشگاهی کافی نیست و بسیاری از جوانان از ادامه تحصیل محروم می مانند لذا باید از بخش خصوصی کمک گرفت. امروز نهال دانشگاه آزاد اسلامی به درخت تناور و ثمربخشی مبدل شده که همه کشور از آن بهره مند می شوند.

وزیر سابق ارشاد پیشرفت در زمینه های هسته ای، هوافضا و نانوتکنولوژی را دستاورد دوره سازندگی دانست و گفت: سند چشم انداز ۲۰ ساله که در آن ایران به عنوان کشوری توسعه یافته از نظر علمی و فناوری، مقام اول منطقه و جهان، الهام بخش و دارای تعامل سازنده با جهان معرفی شده است، با همت آیت الله هاشمی تدوین، تصویب و چراغ راه برنامه های کشور شد. آیت الله هاشمی در سیاست خارجه دارای برنامه و به دنبال برقراری تعامل منطقی با دنیا به جز اسرائیل غاصب بود.

جنتی آیت الله هاشمی را پایه گذار گفتمان «اعتدال» دانست و یادآور شد: ایشان نظرات خود را با صراحت، شفافیت و شجاعت در عین حال مشفقانه و خیرخواهانه بیان می  کرد و هیچ چیز جز رضایت الهی را مد نظر قرار نمی داد، حتی اگر به ضرش تمام می شد، زیرا اهل توکل بر خدا بود و مشکلات او را از پای درنمی آورد.

وی آیت الله هاشمی را آماج اتهامات ناروا از جریانات افراطی هر دو جناح دانست و خاطرنشان کرد: ایشان جزو استوانه های انقلاب بود و شخصیتی عملگرا داشت. آیت الله هاشمی در بحران ها پیشتاز بود و مهمتر از همه در دوران دفاع مقدس چنان با قدرت، قوت و امید سخنرانی می کرد که گواه پیروزی می داد. کتاب ۲۰ جلدی تفسیر راهنما نیز یادگار گرانقدر آیت الله هاشمی از دوران زندان شاه است. زندگی آیت الله بعد از انقلاب تغییر خاصی نداشت، اما متاسفانه در کمال مظلومیت تهمت «اشرافی گری» به ایشان نسبت داده شد.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی، عنوان کرد: حضور مردم نشان داد که اگر کسی برای خدا قدم بردارد و عمل را برای خدا خالص کند، خداوند به او عزت می بخشد و محبتش را در دل مردم قرار می دهد. حکومت اسلامی باید زمینه ساز رشد فضایل اخلاقی باشد و لذا وظیفه ماست که شخصیت های انقلاب را به عنوان سرمایه های اجتماعی نظام تخریب و یا منزوی نکنیم، زیرا با این کار در واقع اعتماد عمومی را از بین می بریم.

وی با تاکید بر اینکه آیت الله هاشمی هرگز با امام و رهبری زاویه پیدا نکرد، افزود: ایشان انقلاب و رهبری را خط قرمز می دانست و تا آخر بر سر این اصول ایستاد. آیت الله هاشمی اندیشه اعتدال و تعامل سازنده را دنبال می کرد و امروز جامعه به این باور عمیق رسیده است.

Share