با حضور استاندار گیلان

آغاز توزیع بذر اصلاح شده برنج | قیمت برنج در سال جاری مطلوب است

استاندار قیمت برنج در سال جاری را مطلوب دانست و افزود: تمام تلاش‌ها بر این است که با نظارت خوب دولت و وزارت جهاد کشاورزی چنانچه وارداتی در محصول برنج نیاز است در فصل برداشت نباشد و با تعرفه بالا صورت پذیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدعلی نجفی در حاشیه آغاز توزیع بذر اصلاح شده برنج گفت: گیلان از قطب‌های تولید برنج کشور است و این محصول برای مردم گیلان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی از تأمین ۳۷ تا ۳۸ درصدی نیاز برنج کشور توسط گیلان خبر داد و افزود: افزایش تولید کمی برنج گیلان در کنار حفظ کیفیت خوب این محصول از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

دکتر نجفی بهره گیری از مراکز تحقیقات برنج را از دیگر اقدامات در راستای افزایش تولید کمی برنج با حفظ کیفیت آن عنوان کرد و افزود: خوشبختانه گیلان در بخش‌های مختلف تحقیقات کشاورزی از ظرفیت خوبی برخوردار است و مراکز تحقیقاتی استان در این بخش حائز رتبه‌های برتر کشوری هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه  سطح زیر کشت بذر گواهی شده از نیم درصد به ۵درصد رسیده است ابراز امیدواری کرد: در سالجاری می‌توانیم بذرهای اصلاح شده را در ۵درصد از شالیزارهای گیلان توزیع کنیم و با اقدامات گسترده‌ای که انجام شده است در برنامه ششم به ۲۰درصد از شالیزاهای گیلان بذر اصلاح شده اختصاص خواهد یافت.

استاندار گیلان فرم جهانی در استفاده از بذور اصلاح شده توسط مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های هدایت کننده در این بخش را در حدود در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و افزود : ما بقی این میزان براساس انتخاب کشاورز و تولید کننده صورت خواهد پذیرفت.

وی تصریح‌کرد: مرکز تحقیقات برنج کشور کارهای تحقیقاتی خوبی را برای افزایش کیفی و کمی برنج کشور در دست کار دارد و به زودی از منافع جدید آنها بهره‌مند خواهیم شد.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به بارش خوب برف در گیلان اظهار داشت : این بارش آب ورودی به سدهای ما را مطلوب کرد.

وی با بیان اینکه بارش برف در گیلان علاوه بر رقع امراض در آفات موجب فراهم شدن زمینه مناسب جهت انجام شخم زمستانه در شالیزارها شد افزود : توصیه بنده به کشاورزان عزیز این است که از فرصت شخم زمستانه بهره ببرند تا صرفه جویی لازم در مصرف آب کشاورزی صورت گیرد.

وی انجام شخم زمستانه در این شرایط را از نظر بهداشتی و دفع امراض برنج بسیار موثر دانست و خواستار انجام آن توسط کشاورزان عزیز شد.

استاندار گیلان از انجام ۲۲ درصدی شخم زمستانه تاکنون در شالیزارهای گیلان خبر داد و افزود: باید تلاش ویژه‌ای در جهت تحقق هر چه بیشتر این مهم صورت گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: فرمانداران باید با برگزاری شوراهای کشاورزی و حفاظت آب در شهرستان‌ها از فرصت شخم زمستانه بهره لازم را گیرند.

وی با بیان اینکه سال گذشته اقدامات بسیار خوب و موثری در جهت تسطیح اراضی کشاورزی صورت گرفت افزود: در سفر ریاست محترم جمهور به گیلان میزان ۱۰ هزار هکتار سهمیه تسطیح اراضی برای استان در نظر گرفته شد که انصافاً این کار بزرگ به خوبی انجام شد.

استاندار گیلان از ادامه تسطیح اراضی کشاورزی گیلان در سال جاری و سال آتی خبر داد و افزود: تسطیح ۱۰ هزار هکتار دیگر اراضی استان را در برنامه داریم.

دکتر نجفی با اشاره به فضای خوب شکل گرفته در دولت تدبیر و امید در جهت تقویت قیمت برنج اظهار داشت: انصافاً دولت در طی سه سال گذشته گام‌های ارزشمندی در راستای تقویت قیمت برنج برداشته است.

وی با یادآوری قیمت پایین برنج در ۳ سال گذشته خاطر نشان کرد: دولت تدبیر وامید نخستین بار قیمت توافقی برنج کیفی و بومی را اجرا کرد و آن سال توانستیم رضایتمندی نسبی را در این بخش ایجاد کنیم.

استاندار قیمت برنج در سال جاری را مطلوب دانست و افزود: تمام تلاش‌ها بر این است که با نظارت خوب دولت و وزارت جهاد کشاورزی چنانچه وارداتی در محصول برنج نیاز است در فصل برداشت نباشد و با تعرفه بالا صورت پذیرد.

فروش بذر اصلاح شده به قیمت هر کیلو ۴ هزار و ۵۰۰ تومان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم گفت: شالیکاران می توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی بذرهای اصلاح شده از گونه های هاشمی، خزر، گیلانه و گوهر را خریداری کنند.

شعبان نژاد هزینه تولید هرکیلو بذر اصلاح شده برنج را ۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این بذرها با ۲هزار تومان یارانه و به قیمت هر کیلو ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به شالیکاران فروخته می شود.

وی  تصریح کرد :۶۰۰ تن بذر اصلاح شده برنج که در گیلان توزیع می شود بذر مورد نیاز برای کشت حدود ۱۲ هزار هکتار معادل ۵ درصد شالیزارهای گیلان است.

شعبان نژاد  خاطر نشان کرد: کشاورزان می توانند بعد از کشت بذرهای اصلاح شده برنج در سال اول ، بذر مرغوب مورد نیاز سال های بعد  را هم برای خودشان تامین کنند.

Share