رئیس ستاد انتخابات کشور تشریح کرد؛

آخرین وضعیت برگزاری انتخابات و تغییر استانداران

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سؤالی درباره تخصیص بودجه برای برگزاری انتخابات الکترونیکی شوراها، گفت: وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها است و به دلیل اینکه برگزاری این دو انتخابات در سال ۹۶ انجام می‌شود، ما در لایحه بودجه به دولت تقدیم کرده‌ایم و دولت نیز آن را به مجلس تقدیم کرده‌ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، علی‌اصغر احمدی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به زمان برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار داشت: براساس قانونی که در حال حاضر در اختیار ما قرار دارد، زمان ثبت‌نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اواخر اسفندماه سال جاری است.

وی ادامه داد: براساس لایحه‌ای که در مجلس تصویب شده و در حال حاضر شورای نگهبان آن را بررسی می‌کند، اگر این موضوع مورد تایید شورای محترم نگهبان قرار گیرد، زمان ثبت‌نام تغییر می‌کند که آن‌ را نیز اعلام خواهیم کرد، اما در حال حاضر نمی‌توانم زمان دیگری را غیر از پایان اسفندماه اعلام کنم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سؤالی درباره تخصیص بودجه برای برگزاری انتخابات الکترونیکی شوراها، گفت: وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها است و به دلیل اینکه برگزاری این دو انتخابات در سال ۹۶ انجام می‌شود، ما در لایحه بودجه به دولت تقدیم کرده‌ایم و دولت نیز آن را به مجلس تقدیم کرده‌ است.

وی ادامه داد: این موضوع در حال بررسی است و اعتبارات ما باید ابتدا در بودجه سال ۹۶ به تصویب مجلس برسد و سپس به ما ابلاغ شود.

احمدی افزود: مقداری تجهیزات الکترونیکی را در اختیار داریم که این تجهیزات کفایت کل کشور را نمی‌کند و اگر قرار باشد این موضوع عملی شود، نیازمند تامین اعتبار است، ولی وزارت کشور این آمادگی را دارد که بخش از انتخابات را با استفاده از سیستم‌های موجود الکترونیکی انجام دهد، اما برای اخذ رای صندوق الکترونیکی متفاوت است.

به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور، هیئت نظارت بر انتخابات شوراها این آمادگی را دارد و با شورای نگهبان نیز در تعامل هستیم که بتوانیم انشاءالله به یک نتیجه قطعی برسیم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تامین اعتبار برای تجهیزات الکترونیکی با برگزاری انتخابات متفاوت است و اگر نسبت به این موضوع بودجه نیز اختصاص داده شود، وزارت کشور امکان برگزاری آن را ندارد، اما با همین مقداری که در اختیار داریم، استفاده خواهیم کرد و شهرستان‌ها و شعب مشخص شود، اعلام خواهیم کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی شوراها نیز گفت: تصمیم‌گیری برای برگزاری انتخابات الکترونیکی شوراها بر عهده هیئت نظارت بر انتخابات شوراهاست.

احمدی تصریح کرد: ما برای استفاده از سیستم‌های الکترونیکی هم با شورای نگهبان و هیئت نظارت مجلس در ارتباط و تعامل هستیم، اما هیئت نظارت بر انتخابات شوراها آمادگی بیشتری دارند تا ما انتخابات شوراها را الکترونیکی برگزار کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا تا پایان برگزاری انتخابات تغییراتی در سطح استانداران و ستاد مرکزی دارید یا خیر؟ گفت: تغییرات در صورتی خواهد بود که اگر در جایی سرپرست وجود داشته باشد، فردی را منصوب کنیم یا فردی استعفا کند، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای تغییر استانداران یا معاونان ستاد مرکزی نداریم و همه آمادگی برگزاری انتخابات را دارند.

Share