مملکت با یک مجلس نمی‌تواند اداره شود | کاندیداتوری خود را تکذیب می‌کنم

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه ازآینده نظام مردم‌سالاری دینی در غیبت احزاب قدرتمند بیمناک هستم، گفت: نظام مردم‌سالاری دینی بدون احزاب قدرتمند یا باید از مردم‌سالاری‌اش و یا از بخش دینی‌اش خراطی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمدرضا باهنر در نشست علمی «دستاوردهای انقلاب اسلامی، تحولات دولت جدید آمریکا و انتخابات ۹۶» که صبح امروز (چهارشنبه) در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت آغاز ۳۹ سالگی انقلاب اسلامی، گفت: به چهل سالگی انقلاب نزدیک می‌شویم و امیدواریم هرچه پیش می‌رویم شاهد تقوت نقاط قوت و رفع مشکلات موجود در نظاممان باشیم که چرا که چهل سالگی نشانه بلوغ است.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به وجود سوالی در ذهن جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب مبنی بر اینکه هر نظام دیگری در کشورمان روی کار بود حرکت به جلو داشت و بعد از ۳۸ سال دستاوردهایی را برای کشور به دست می‌آورد، خاطرنشان کرد: طبیعی است که هر حکومتی چه دیکتاتوری و چه دیپلماسی و غیره علاقه‌مند به بهتر شدن شاخص‌های زندگی مردمش است تا از خود کارنامه خوبی به جای بگذارد. اما از دستاوردهای ویژه نظام جمهوری اسلامی این است که ما در شاخص‌ها از میان ۱۹۰ کشور موجود در دنیا از رده ۱۷۰ به رده ۲۵ تا ۳۰ رسیده‌ایم که البته اگر بسیاری از محدودیت‌ها، فشارها و تحریم‌ها در این مدت بر ما وارد نمی‌شد دستاوردهای بیشتری داشتیم و حرکتمان با سرعت بیشتری می‌بود.

وی در ادامه به ضرورت حضور احزاب قدرتمند در نظام مردم‌سالاری دینی اشاره کرد و گفت: از آینده نظام مردم‌سالاری دینی از غیبت احزاب قدرتمند بیمناک هستم.

این فعال سیاسی به ضرورت حضور مردم در پای صندوق‌های رأی در انتخابات سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: حضور احزاب قدرتمند در زمینه حضور مردم در صحنه و پای صندوق آرا بسیار تأثیرگذار هستند اما از مشکلات شکل‌گیری احزاب در کشور ما این است که سیاست‌ورزان منافع حزب را می‌خواهند اما هزینه‌های آن را نمی‌پردازند.

باهنر با تأکید بر میزان بودن رأی ملت، گفت: باید در زمینه رأی مردم نکاتی را مدنظر داشته باشیم و حد و مرزها را به خوبی بشناسیم. چرا که مطابق اصل ۱۷۷ قانون اساسی اصول قانون قابل تجدید نظر است اما بعضی از اصول از این تغییر مصون هستند. از جمله اصولی که ضامن جمهوریت و اسلامیت نظام هستند.

این فعال سیاسی توضیح داد: به طور مثال بعد از ۲۸ سال سابقه تجربه حضور در مجلس معتقدم مملکت با یک مجلس نمی‌تواند اداره شود و این مجلس اصولاً منافع ملی را نمی‌تواند تأمین کند چرا که تمرکز ندارد. بنابراین در حوزه تجدید نظر به قانون اساسی می‌توانیم زمان دوره‌های مجلس را بیشتر کنیم و یا دو مجلس داشته باشیم. اما نکته مهم این است که در اصلاح قانون اساسی نمی‌توانیم به طور کل مجلس را حذف کنیم.

باهنر افزود: در همین راستا اگر به قانون کشور فرانسه مراجعه کنیم که یکی از نمونه‌های دموکراسی به حساب می‌آید شاهدیم که در این قانون حکومت حاکم بر فرانسه لائیک است و بر اساس اصول آن با هیچ روش دموکراتیک نوع حکومت فرانسه قابل تغییر نیست و راهی ندارد جز انقلاب. پس هر نظامی پایه‌هایی دارد که آن پایه‌ها حتی با رأی مردم قابل تغییر نیستند یعنی با رأی مردم مجلس و دولت عوض می‌شود اما حکومت عوض نمی‌شود.

این فعال سیاسی از دیگر ضرورت‌های وجود حزب در کشور را جلوگیری از آزمون و خطا دانست و گفت: وقتی حزب نباشد برنامه‌ها بداهه‌ای است و ثباتی ندارد در حالی که بعد از ۳۸ سال دیگر نباید آزمون و خطا کنیم و اینطور نباشد هر دولت حرفی بزند که در این راستا نیز قانون اساسی از وظایف رهبری را تعیین سیاست‌های کلی نظام با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام دانسته است تا همه دولت‌ها تابع آن باشند.

این نماینده سابق مجلس با تأکید بر ضرورت ترجیح مردم بر رضایت مردم، گفت: برخی برنامه‌ها ممکن است به مذاق مردم خوش نیاید اما به نفعشان باشد. اما متأسفانه در کشور شاهدیم همواره منافع مردم را فدای رضایت کوتاه مدت مردم کند.

وی در ادامه به قانون انتخابات و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری در کشوراشاره کرد و گفت: در قانون حداکثر هشت سال برای دوره ریاست جمهوری یک فرد مشخص دشه است که فرصت خوبی است تا دولت‌ها برنامه‌هایی که در دوره اول فعالیت خود داده‌اند را اجرا کنند. اما متأسفانه گاهی شاهدیم برخی دولت‌ها در سال هفتم فعالیت خود تازه اقدام به شروع کارهایی می‌کنند که نیازمند زمان است.

باهنر با اشاره به اینکه در روسیه پوتین دنبال شخصیتی مثل مدودف بود تا پس از یک دوره بتواند دوباره به قدرت برگردد و کارهای خود را ادامه دهد گفت درکشور ما هم شاهد این گونه فعالیت‌ها هستیم و به طور مثال بعد از دو دوره آقای هاشمی آقای خاتمی روی کار آمد و آقای احمدی نژاد نیز پس طی دوره‌اش دنبال یک مدودف می‌گشت. پس شاید خوب باشد قانون اساسی را اینطور اصلاح کنیم که مدت ریاست جمهوری هر فرد حداکثر و فقط هشت سال باشد؛ چرا که شاید عملکرد برخی افراد به گونه‌ای باشد که اتمام کار آنها بعد از یک دوره برای کشور مفید باشد.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در مورد نظر و برنامه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوی ۹۶، گفت: ابتدا موضوع کاندیداتوری خودم برای انتخابات پیش رو را تکذیب می‌کنم و ضمن اینکه معتقدم آقای روحانی خدمات خوبی را برای کشور انجام دادند اعتقاد بر این دارم که مشکلات جدی در کشور وجود دارد و هنوز روزنه امید در افکار عمومی ایجاد نشده است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه حاکمیت حکومت فقط مسئول امنیت و یا رفاه کشور نیستند بلکه مسئول ایجاد حس رفاه و حس امنیت نیز در کشور هستند، تصریح کرد: ذائقه مردم باید رونق اقتصادی را درک کند و علیرغم این که دستاوردهای نظام و دولت بسیار است متأسفانه رشد اقتصادی بعد از پیروزی انقلاب ۳.۵ درصد و نرخ بیکاری بعد از پیروزی انقلاب همواره دورقمی بوده است که این مسائل باید مورد توجه تمام دولت‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گاهی با آمار درست نیز می‌توان موضوعات خلاف واقعی را به مردم القا کرد، گفت:‌ ممکن است دولتی بگوید رشد ماهیانه مثلاً در خردادماه ۷ درصد است. اما این آمار سینوسی گمراه کننده است چرا که باید در کلی در یک دوره را در نظر بگیریم. مثلاً اینکه گفته می‌شود فروش نفت افزایش یافته است و چهار برابر شده امری درست اما آیا برای سال بعد هم می‌توان فروش نفت را چهار برابر کرد؟ و یا باید سراغ رشدهای دیگر برویم؟

باهنر با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز شاخص‌های اقتصادی نتوانسته است ذائقه مردم را شیرین کند، گفت: ‌به نظرم رأی آقای روحانی ریزش کرده است و امید اصلاح‌طلبان در حال حاضر این است که رقیبشان چهره درشتی ندارد تا به رقابت به روحانی بپردازد البته شاید هم این اتفاق نیفتد.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به ضرورت رقابت سالم در انتخابات پیش رو، گفت: اگر در رقابت‌هایمان بداخلاقی، تهمت، دروغ و افشاگری شاهد باشیم که متأسفانه در نظام انتخاباتی ما این رفتارها رخ داده است از اهداف اصلی انتخابات یعنی ایجاد انسجام و وحدت، امید به آینده و تزریق انرژی مثبت به جامعه دور خواهیم شد.

باهنر با اشاره به اینکه تا دوره ششم ریاست جمهوری یعنی زمان بنی‌صدر، شهید رجایی، حضرت آقا و آیت‌الله هاشمی انتخابات در کشور متعین بود، گفت: در سال ۷۶ انتخابات ریاست جمهوری جدی شد و گاهی رأی مردم تعجب مسئولین نظام را برانگیخت. به طور مثال در اولین دوره آقای احمدی نژاد شاهد بودیم که آرای منفی آقای هاشمی باعث رأی آوردن آقای احمدی نژاد شد. بنابراین در هر دوره‌ای اتفاق جدیدی رخ داده است و ممکن است در این دوره نیز شاهد باشیم که یک رئیس جمهور بعد از یک دوره فعالیتش پایان یابد و به دور بعد راه پیدا نکند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش دولت‌ها در جلوگیری از توسعه در کشور، تصریح کرد: دولت‌ها مباشر خو بی برای اقتصاد نیستند. اما متأسفانه نظام بوروکراسی کشور آنقدر پیچیده، ‌لش و پرحجم است که فضای کسب و کار در کشور را دچار مشکل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اصحاب سرمایه به دنبال جایی امن برای سرمایه‌گذاری هستند که برایشان سود داشته باشد، گفت: فضای کسب و کار در شرایط فعلی برای اصحاب سرمایه اطمینان بخش نیست که مقصر این موضوع دولت‌ها نیستند و باید سیستم اصلاح شود.

باهنر همچنین در پاسخ به اظهار نظری مبنی بر اینکه متأسفانه در انتخابات شوراها شاهد روی کار آمدن افرادی هستیم که فاقد تجربه و دانش در این حوزه هستند، گفت: موضوع نظارت استصوابی به همین لحاظ مطرح می‌شود تا هر کس که می‌خواهد عضو شورا، نماینده مردم و یا رئیس جمهور شود صلاحیتش احراز گردد. اما متأسفانه شاهدیم برخی شورا را مواضعی برای خود تلقی می‌کنند و به طور مثال در شهر تبریز این عملکردها باعث منحل شدن شورای شهر شد.