یک قطعه اردک ماهیخوار سفید و ۲۰ قطعه اردک سفیدچشم طلائی در شفت

مزمان با حضور پرندگان مهاجر در زیستگاهای استان گیلان و پایش روزانه زیستگاهها و تالابهای شهرستان شفت، تعداد ۲۰ قطعه اردک گونه سفید (اردک چشم طلائی) و یک قطعه اردک ماهیخوار سفید ( مرگوس سفید )در یکی از تالابهای شفت مشاهده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با حضور پرندگان مهاجر در زیستگاهای استان گیلان و پایش روزانه زیستگاهها و تالابهای شهرستان شفت، تعداد ۲۰ قطعه اردک گونه سفید (اردک چشم طلائی) و یک قطعه اردک ماهیخوار سفید ( مرگوس سفید )در یکی از تالابهای شفت مشاهده شد.

زمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت با بیان این خبر گفت: اردک چشم طلائی جزء گونه های حفاظت شده و حمایت شده می باشد و هر گونه شکار و صید آنها ممنوع می باشد. با توجه به اینکه ثبت گونه های مهاجر توسط کارشناسان محیط زیست در حال انجام است از عموم مردم تقاضا می گردد در صورت مشاهده گونه های ناشناخته و جدید مراتب را به اداره محیط زیست اطلاع رسانی نمایند.

وی ادامه داد: اردک گونه سفید با نام علمی Bucephala clangula ، ۴۶ سانتی متر طول دارد و از پرندگان غواص است که به واسطه سر بزرگ و پف کرده و چشمان زردش به آسانی شناخته میشوند. در پرنده نر ، سر به رنگ سبز براق با لکه سفیدی بین منقار و چشم شناخته میشود و در پرنده ماده سر قهوه ای شکلاتی و چشمها زرد میباشد. این پرنده در آبهای ساحلی و دریاچه های آب شیرین به سر میبرد و در استان گیلان نیز در سواحل دریای خزر و برخی تالابها مشاهده میگردد.

زمانی تصریح کرد: مرگوس ها در زمره پرندگان حمایت شده و حفاظت شده می‌باشند و هر گونه شکار و صید آنها ممنوع و پیگرد قانونی دارد. مرگوس سفید ۴۱ سانتی متر طول دارد، پرنده نر سفیدترین گونه اردک است که خطوط سیاه اندکی روی بدنش دیده میشود بسیار شبیه اردک هاست و منقارش از سایر اردکهای ماهیخوار کوچکتر و متفاوت تر است. این پرنده در نواحی دریاچه ای ، سواحل دریاها ، تالابها و رودخانه ها به سر می برند. غواص و در تعقیب و شکار ماهی بسیار ماهرند.

Share