در مراسمی با حضور چهره های برجسته فرهنگی و هنری

گزارش دیارمیرزا از شبی که رشت یکپارچه شعر و موسیقی شد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین همایش شعر و موسیقی شیون فومنی توسط شهرداری منطقه ۲ رشت با حضور مسوولین و چهره های برجسته فرهنگی و هنری کشور در سالن اجتماعات شرکت مخابرات استان گیلان برگزار شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین همایش شعر و موسیقی شیون فومنی توسط شهرداری منطقه ۲ رشت با حضور مسوولین و چهره های برجسته فرهنگی و هنری کشور در سالن اجتماعات شرکت مخابرات استان گیلان برگزار شد. شعرخوانی در دو بخش فارسی و گلیکی، پخش کلیپ، اجرای زنده موسیقی سنتی و تجلیل از فعالیت ها و خدمات فرهنگی و هنری اساتید فرهیخته نادر گلچین و علی اکبرپور از دیگر بخش های این همایش بود(گزارش تصویری)

بنیاد شیون فومنی تاسیس شد

حامد فومنی فرزند و متولی آثار شیون فومنی با بیان اینکه این همایش در شب تولد ۷۰ سالگی شاعر نامی شیون فومنی برگذار شده است، یادآور شد: شیون متعلق به خانواده اش نیست و حتی به گیلانیان نیز تعلق ندارد، شیون متعلق به ایرانیان و اقوام ها است.

وی افزود: این نشان از آن دارد که به حق شاعران سفیران فرهنگ هستند و می‌توانند قلبها را بهم پیوند دهند.

حامد فومنی با اشاره به حضور یکی از نوادگان مختوم علی فراقی شاعر برجسته ترکمن و پیام خوانده شده توسط او گفت: شیون با اشعاری که از این شاعر ترکمن گفته است من اینجا میگویم که شیون فومنی، شیون ترکمنی است.

وی با بیان اینکه ۱۸ سال از درگذشت شیون می‎گذرد، یادآور شد: در این مدت توانستیم بنیاد شیون را با هدف حفظ آثار شیون فومنی به ثبت برسانیم. این بنیاد خانه گیلانیان و ایرانیان خواهد بود و همایش های تجلیل از پیشکسوتان عرصه شعر و موسیقی در آن برگزار می شود.

حامد فومنی در پایان با اشاره به تجلیل از دو پیشکسوت عرصه موسیقی استاد نادر گلچین و علی اکبرپور اظهار کرد: پدرم شیون فومنی است که درگذشت اما به جرات میگویم که علی اکبرپور و نادر گلچین پدر معنوی من هستند.

 هر وقت لایحه خرید خانه شیون فومنی به شورا بیاید با آن موافقت خواهیم کرد

سیدرضا موسوی روزان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در این همایش با بیان اینکه شیون شاعری گمنام نیست، گفت: شیون در بین گیلانیان و چه بسا در بین ایرانیان شهرت داشته و دارد. ادارات و ارگانها دینی نقشی در برجسته سازی و معروفیت شیون ندارند و این خود شیون فومنی بود که خودش را بین مردم کوچه و بازار معرفی کرد و مدیران به واسطه مردم بود که شیون را شناختند.

وی با بیان اینکه سالها سال این شاعر نامی در امر تدریس مشغول بوده است گفت: او در مناطق دور به فرزندان ایران آموزش داد و شورای شهر رشت نیز بلواری در مسیر جاده جیرده را به نام این شاعر بزرگ گیلانی نام گذاری کرده است اما این کار به نظر بنده حق مطلب را ادا نمیکند و باید کارهای بیشتری برای ایشان انجام دهیم.

موسوی روزان در پاسخ سوال مجری برنامه که گفته بود سه سال پیش لایحه خرید خانه شیون فومنی به شورا آمده است، اظهار کرد: تاکنون هیچ نامه ای به شورا نیامده است و هر وقت و در هر زمان چنین لایحه ای به صحن شورا بیاید من به مردم شهر رشت قول خواهم داد تا با آن موافقت شود.

بزرگترین هنر شعر شیون فومنی عوام فهم بودن آن است

شهردار رشت نیز در این همایش اظهار کرد: آنچه که شعر شیون فومنی را جدا از شعرهای دیگر میکند عوام فهم بودن آن است.

سیدمحمدعلی ثابت قدم با بیان اینکه امروز در این همایش تفاوت نسل ها را به خوبی میتوان دید یادآور شد: این خود گواه آن است که شیون فومنی توانسته است با اشعار خود حتی زمانی که خودش در بین ما نیست در قلبهای نسل جدید نیز حضور داشته باشد و نشان دهنده شناخت هویتی است که خود شیون فومنی به دنبال آن بوده است.

وی افزود: امروز در در مدیریت شهری شهر رشت این فرهنگ را بازآفرینی می کنیم و سعی خواهیم کرد که مفهوم شعر و ادب و هنر در کالبد فرهنگ این شهر زنده شود.

ثابت قدم متذکر شد: امیدوارم این مسیر حاضر ادامه پیدا کند و با همکاری شورای شهر رشت این مسیر در هفته آینده که روز رشت را در پیش داریم با مضامین مناسب برای فراگیر کردن فرهنگ با نگاه هویتی اصیل برای شهروندان شهر رشت ادامه داشته باشد.

شعرخوانی عاطفی 

مرتضی عاطفی شهردار منطقه ۲ رشت با بیان اینکه به مناسبت هفتادمین سالروز تولد شیون فومنی شاعر معروف گیلان زمین اظهار کرد: به دور هم جمع شده‌ایم تا از شعر و موسیقی صحبت کنیم و لحظات ماندگاری را رقم بزنیم. از تمام افرادی که در برپایی این مراسم همراه ما بودند و زحمات بسیاری کشیدند تا این مراسم به سرانجام برسد، تشکر می‌کنم.

عاطفی ضمن خوشامدگویی به استاد نادر گلچین برای حضور در این مراسم برای وی آرزوی سلامتی کرد و در ادامه شعر «در زمین بی‌زمانی نا کجا آبادیم/ شهروند روستای هر چه باد آبادی‌ام» از شیون فومنی را برای حضار خواند.

در وصف گلچین نمی‌توان صحبت کرد

میلاد کیایی نواپرداز و نوازنده برجسته با اشاره به سختی زندگی با هنرمندان از همسر شیون فومنی به خاطر سالهای وفاداری به او تقدیر کرد و با اشاره به دیدار خود با شیون در دهه ۵۰ گفت:  وی در انتقال شعر به مخاطب فن بالایی داشت و کاملا توانا بود.

وی در ادامه اظهارات خود درباره جایگاه نادر گلچین گفت: از ۹ سالگی در کنار بزرگان موسیقی کشور به نوازندگی پرداختم اما هیچ‌کس مانند نادر گلچین نشد؛ یکی از کسانی است که تلفیق شعر، مفهوم و موسیقی را به وضوح و به خوبی انجام می دهد استاد نادر گلچین است و در وصف گلچین نمی‌توان صحبت کرد بلکه باید کتاب نوشت.

کیایی با بیان اینکه چهل سال پیش افتخار شاگردی استاد علی اکبرپور را در حوزه تنظیم و ارکستراسیون داشتم، افزود: این مرد بزرگ با همه هنرش یک عیب دارد و آن تواضع بیش از اندازه اوست.

سیدضیاءالدین شفیعی نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: شیون مسیر سخت نفوذ در دل مردم را به‌ راحتی انجام داد و جای خالی او در ادبیات بسیار احساس می‌شود.

در این مراسم نادر مشایخی آهنگساز و رهبر برجسته ارکستر با ابراز خرسندی از حضور در مراسم سادگی و صمیمیت را از ویژگی های اشعار شیون فومنی دانست.

سید عباس سجادی شاعر شاعر، ترانه‌سرا، نویسنده و منتقد ادبی نیز اظهار کرد: گیلان خاستگاه چهره های برجسته فرهنگی و هنری هست و آنچه باعث برجسته شدن  افرادی نظیر نادر گلچین و علی اکبرپور در جامعه می‌شود شناخت آن‌ها از جامعه خودشان است و به استعدادشان پی برده اند بدون آنکه معلمی داشته باشند.

وی در ادامه بر لزوم قدردانی از هنرمندان بزرگ تاکید کرد و گفت: باید قدر هنرمندانمان را بدانیم و در حفظ جایگاه آنها بکوشیم.

گفتنی است در این مراسم از استاد نادر گلچین خواننده آواز موسیقی ملی ایران، استاد علی اکبرپور آهنگساز، استاد رحمت موسوی شاعر و زهرا اقبال شعار همسر زنده یاد شیون فومنی تجلیل شد.

Share