دیارمیرزا گزارش می‌دهد

چالش فوتبال در سرزمین وحدت اقوام و مذاهب/ توپ از زمین چوکا تا اسالم می رسد

تالش – فارغ از دعواهای این روزها در فوتبال تالش، این کلاف از همان ابتدای روی کار آمدن اسکندرپور بخشدار وقت بخش مرکزی تالش به عنوان ریاست هییت فوتبال و تاکید محمدعلی نجفی استاندار بر استعفای مدیران و مسوولین دولتی از ریاست هیات های ورزش استان گیلان شکل گرفت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  تالش سرزمین وحدت میان اقوام و مذاهب بوده و هست که این روزها فوتبال آن را به چالشی جدی کشیده است. فوتبال یک بازی بر تصاحب توپ بوسیله پا و حرکات آن می باشد. عربها همانند انگلیسی ها از کلمات توپ و پا برای نامیدن آن استفاده می کنند ولی نقش دستها را که بیشتر از پاها در حواشی فوتبال تالش حرکت می کنند را نباید ندیده گرفت.

چوکای بحران زده از همان زمان که توسط مجموعه صنعتی چوکا به شرکت مرزنشینان بخش مرکزی تالش و سپس بهمن محمدیاری واگذار شد اولین چالش بزرگ و حل نشده فوتبال در منطقه محسوب می شود.

چالش دوم وضعیت مبهم و سوال برانگیز هیات فوتبال تالش است که به حاشیه هر روزه رسانه ها و سایت های خبری منطقه غرب گیلان تبدیل شده و روزی نیست که اظهار نظری در این زمینه صورت نگیرد. تمایل علی فتح اللهی فرماندار تالش برای در اختیار گرفتن چوکا توسط فرمانداری، گمانه زنی در مورد تعیین هیات مدیره و منفتی شدن ناگهانی آن، یادداشت سام سکوتی بداغ فعال سیاسی اعتدالیون تالش در مورد وضعیت تیمهای چوکا و داماش در یکی از رسانه ها، برکناری وحید سکوتی بداغ برادر نگارنده این یادداشت و رییس هیات فوتبال بخش اسالم و چالشهای حقوقی این برکناری میان هیات فوتبال استان گیلان، شهرستان تالش و اداره کل ورزش و جوانان استان  و شهرستان بر سر این عزل و نصب و جنجال آزار دهنده یک ماهه در این خصوص کلاف سر درگمی را پدید آورده است که به هیچ وجه باز نمی شود.

نامه عیسی نوری زاده رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تالش و عدم رعایت قوانین مربوط به تایید صلاحیت امیر عابدی رییس جدید هیات فوتبال اسالم و استدلال اسکندرپور و استناد به بند ۱۰ ماده ۳۵ اساسنامه هیات های فوتبال و عدم وجود چارت تشیکلاتی به نام هیات بخش و حق عزل و نصب از سوی رییس هیات فوتبال شهرستان بر پیچیدگی موضوع افزوده است. از سوی دیگر وحید سکوتی رییس هیات فوتبال اسالم همچنان به کار ادامه می دهد و اداره ورزش و جوانان تالش نیز برکناری وی را خلاف اساسنامه این هیات می داند. چیزی که در این وضعیت مشاهده می شود سرپرست جدید این هیات و حضور نمادین او و از سوی دیگر ابقای ریاست قبلی و همکاری اعضای هیات این بخش و داوران شهرستان تالش، برگزاری هفته هفتم لیگ دسته یکم فوتسال هیات فوتبال اسالم و حضور محمود شکری نماینده تالش در این مسابقات است.

حضور محمود شکری و انعکاس آن در رسانه ها بیانیه شدید اللحن اسکندرپور رییس هیات فوتبال تالش را در پی داشت. وی برگزاری این مسابقات را غیرقانونی خوانده و از نامه نگاری با بخشدار اسالم، نیروی انتظامی برای جلوگیری از ادامه آن و برخورد با تمام دست اندرکاران لیگ اسالم سخن گفته است. اسکندرپور همه افراد از جمله وحید سکوتی را به رعایت قانون فرا خوانده و در مورد محمود شکری نیز گفته است که این نماینده مجلس به عنوان یک قانونگذار نمی بایستی در این مسابقات بدون هماهنگی مسوولین مربوطه شرکت می کرده و حضور شکری را به نوعی مشروعیت بخشیدن به این لیگ از سوی برگزار کنندگان تلقی کرده است.

چالش سوم نیز با نامه بهمن محمدیاری مبنی بر هبه تیم چوکا به هر شخص و سازمانی و عدم انتقال قطعی اسناد مالکیتی این تیم، استارت امروز چوکای تالش در ورزشگاه پوریای ولی شهر تالش با وجود مهلت ۴ روزه تا قرعه کشی مسابقات دسته ۳ فوتبال کشور و شکل گیری یک معادله جدید و گمراه کننده رقم خرده که موید روزهای ناخوش احوالی مستطیل سبز از نوع بزرگ و کوچک در بزرگترین شهرستان استان گیلان است.

فارغ از دعواهای این روزها در فوتبال تالش، این کلاف از همان ابتدای روی کار آمدن اسکندرپور بخشدار وقت بخش مرکزی تالش به عنوان ریاست هیات فوتبال و تاکید محمدعلی نجفی استاندار بر استعفای مدیران و مسوولین دولتی از ریاست هیات های ورزش استان گیلان شکل گرفت که اعتراض رسانه های منطقه را نیز در پی داشت هر چند این اعتراضات به جایی نرسید و یکی از رسانه های منتقد این موضوع که با شدت و حدت بر غیردولتی بودن و پرهیز از سیاسی کاری در ورزش تاکید می کرد هم اکنون خود در زمره طرفداران تحولات جدید نیز قرار گرفته است.

بیانیه رییس هیات فوتبال تالش در خصوص مسابقات لیگ دسته یک اسالم را باید ادامه دومینو فوتبال تالش دانست. هر چند همانند سایر رویدادها اتفاقات سیاسی و جابجایی در کرسی سیاست آب سردی بر روی قسمتی از چالش های منطقه خواهد بود.

بیننده آگاه اگر درست ببیند و اندیشه کند در می یابد که سرنخ این کلاف سر در گم در دستان کیست؟

  • بیانیه هیات فوتبال تالش که با نام محمدرضا اسکندرپور در خصوص حضور محمود شکری در مسابقات لیگ دسته یکم اسالم منتشر شده است در زیر میخوانید.

« با عرض سلام و احترام

هیئت فوتبال شهرستان تالش طی نامه ای به محضر بخشدار و نیز فرماندهی انتظامی بخش اسالم مبنی براین که اگر افراد غیر مسئول قصد برگزاری مسابقاتی را دارند حتما باید از طریق هیئت فوتبال اقدام نمایند.

چه من و چه اقای سکوتی همه ما باید از قانون تمکین کنیم.

بنده اعلام میکنم با تمام متخلفین برگزاری این مسابقات اعم از داوران و هیئت اجرایی برخورد جدی خواهیم کرد

و حتی قبلا نیز به آنها تذکر داده شده بود که بدون نامه هیئت حق برگزاری و داوری در این مسابقات را ندارند

امیدوارم پاسخ روشن و قابل قبولی داشته باشند.

 در خصوص داوران مسابقات هم صددرصد هیئت فوتبال دیگر با آنها همکاری نخواهد داشت

چون قانون را رعایت نکرده اند. در مورد شخص آقای سکوتی هم از روزی که فرد جایگزین به جای ایشان انتخاب شد دیگر ایشان در هیئت فوتبال اسالم سمتی ندارند و هیئت فوتبال تالش هم هیچ مسئولیتی در قبال اعمال و کارهای ایشان ندارد و برگزاری مسابقات را به وسیله ایشان کاملا غیر قانونی است.

آقای نماینده خودشان مرجع قانونگذاری هستند. ولی نمیدانم چرا بدون هماهنگی با مسئولین مربوطه و تنهایی به آنجا رفتند.

البته من نمیدانم ایشان به چه شکلی و از طریق چه کسی دعوت شدند. البته فکر میکنم این افراد با دعوت نماینده شهرستان قصد مشرعیت دادن به عمل خود را داشتن و شاید هم شخص آقای شکری اطلاع خاصی از برگزاری غیر قانونی مسابقات نداشتند.

در هر صورت فیلم مسابقات به دست ما رسیده و فردا در خصوص دوستانی که انجا حضور داشتن تصمیم گیری خواهد شد و از آنها جهت پاسخگویی دعوت خواهد شد.

در پایان امیدوارم همه ما تمکین به قانون را سرلوحه اعمال خود قرار دهیم».

  گزارش از: طاها عبداللهی

Share