نامه سرگشاده ثابت قدم به استاندار گیلان: همچنان حامی مدیریت شهری باشید
همچنان حامی مدیریت شهری در تسریع اجرای پروژه های عمرانی باشید تا ان شاءالله افرادی که متناسب با تغییر دولتی حسب منافع شخصی به نوعی علیرغم عدم اعتماد در مدح وضع پیش آمده سخن پراکنی می کنند و خود را دلواپس نشان می دهند ، حسب فرمایش مقام معظم رهبری جامعه را به سمت دو قطبی نبرند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهردار رشت در نامهای به دکتر نجفی استاندار گیلان، جزئیات پروژه جمع آوری آبهای سطحی، موانع و دلایل تاخیر آن را به صورت مبسوط ارائه نمود.
در این نامه دکتر ثابت قدم با اشاره به انعقاد قرارداد پروژه های یازده گانه جمع آوری آبهای سطحی در سال ۹۴ اظهار داشت: پلیس راهور سال گذشته به درستی و به دلیل انجام پروژه های عمرانی دیگر در سطح شهر، اجازه انجام کار را نداد. در ابتدای سال جاری نیز، رئیس پلیس راهور در نامه ای به معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت اعلام کرد که به دلیل برگزاری کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان تا ۱۵ اردیبهشت از صدور مجوز حفاری خودداری شود که این امر تا ۲۳ تیرماه به طول انجامید.
وی افزود: همچنین پس از آن از ۲۳ شهریور ماه ۹۵ نیز به درخواست پلیس راهور، به دلیل بازگشایی مدارس و در پیش بودن ماه محرم یکی از اصلیترین پروژه های آبهای سطحی یعنی پروژه میدان زرجوب به سمت خیابان مطهری و… تعطیل شد.
ثابت قدم تصریح کرد: ۲۰ مهرماه سال جاری پلیس در سه مرحله برای انجام پروژه مجوز صادر کرد که به این معناست که با توجه به تاریخ صدور اولین مجوز صادر شده برای حفاری، با احتساب زمان های مرتبط با عدم صدور مجوز حفاری از سوی پلیس راهور، تا این لحظه اگر صدور مجوزهای احتمالی با تاخیر جدیدی مواجه نشود، زمان اتمام پروژه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ خواهد بود.
شهردار رشت کل پروژه لوله گذاری در خیابان مطهری را به طول ۲۲۰۰ متر عنوان کرد و اذعان داشت: ۲۰۰ شاخه لوله مورد نیاز آن به طول ۷۰۰ متر در سال ۹۴ تهیه شد و مابقی لولهها به طور کامل در تیرماه تحویل پیمانکار شد. کل مبلغ قرارداد اجرای این پروژه جمع آوری آبهای سطحی بیست و دو میلیارد و صد و چهل میلیون و ششصد و سی هزار و هفتصد و پنجاه ریال بوده و مدت پیمان نیز ۸ ماهه بوده است. گفتنی است مجوزهای حفاری به صورت موقت و در فواصل ۱۰ روزه صادر میشود.
ثابت قدم با اشاره به اهمیت لحاظ اقتصاد مقاومتی در سیاستگذار یها و برنامه ریزی های مدیریت شهری و با لحاظ توصیههای استاندار محترم تصریح کرد: پیمانکار این پروژه و مشاور آن نیز بومی است و مصالح آن نیز کاملاً در داخل استان تهیه میشود. (مصاحبه مدیرعامل شرکت لوله های شمال همچنانکه علی رغم حواشی پیرامون شهرداری در ۹۵ درصد موارد پروژه ها توسط شهرداری به پیمانکاران بومی واگذار می گردد و در ۵ درصد باقیمانده موارد نیز در صورت استفاده از پیمانکار غیربومی، با توجه به شرایط مناقصات، نوع فعالیت و… تاکید ویژهای بر استفاده از نیروهای بومی در پروژهها دارد که در صورت نیاز اسامی شرکتها و… تقدیم حضور میگردد).
وی با تاکید بر دلایل قابل قبول پلیس محترم راهور در مقاطع مختلف برای جلوگیری از اجرای پروژه داشته، یادآور شد: در هر صورت شهرداری و پیمانکار به همان دلایل موجه از انجام پروژه منع شده بودند. علی ایحال، پیمانکار در نامه ای به تاریخ ۲۴ مردادماه ۹۵ خطاب به معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری به فراهم نبودن جبهه کاری به دلیل ممانعت پلیس اقدام نموده است.
ثابت قدم درگیر بودن ادارات مسوول در امور زیرساختی نظیر آب، برق، گاز و مخابرات و… را بخشی از دلیل سختی کار دانست و گفت: این مساله نیز به دلیل نبود تونلهای انرژی است که مطابق با قانون اصلاح قانون احداث تونل مشترک شهری مصوب ۱۳۷۲ که پس از تایید شورای نگهبان در تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۳۸۹ ابلاغ شده است. (پیوست ۶) شهرداریها مکلفند از محل منابع دولتی و یا منابع داخلی خود و یا با مشارکت سایر بخشها و سایر منابع از جمله فروش اوراق مشارکت، راساً و یا از طریق شرکتهای تعاونی و یا بخش خصوصی برای احداث تونل مشترک طبق طرحهای مصوب اقدام نمایند و هزینههای آن را در صورت تامین از اعتبارات دولتی به علاوه ده درصد و در صورت تامین از منابع داخلی شهرداریها و اوراق مشارکت و تسهیلات بانکی به علاوه بیست درصد سالانه از دستگاههای بهرهبردار دریافت نمایند. پس از احداث تونل مشترک در هر معبر شهر، شهرداری مجاز به صدور مجوز حفاری برای دستگاههای اجرایی که قانوناً ملزم به استفاده از تونل مشترکند، نیست.
شهردار رشت با اشاره به آمادگی شهرداری رشت در مشارکت با دولت در حفر تونلهای مشترک خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد بلافاصله پس از مرمت یک خیابان، شرکتهای زیرساخت نظیر برق منطقه ای، آب و فاضلاب و… در همان منطقه درخواست حفاری می دهند و شهرداری به واسطه اینکه باور دارد این حفاریها در جهت خدماترسانی به مردم است، مجوز حفاری را صادر میکند اما از نظر قاطبه مردم، شهرداری به عنوان مسئول حفاریها شناخته میشود. برای مثال در حالی که اندک زمانی از مرمت آسفالت خیابان ۱۷۹ در بلوار گیلان نمیگذشت، شرکت آب و فاضلاب گیلان با هدف توسعه شبکه فاضلاب بهداشتی درخواست حفاری را به شهرداری ارائه داد و شهرداری نیز موافقت کرد.
وی با تاکید بر اینکه مقدار زیادی از حفاری ها در سطح شهر توسط شرکتهای زیرساخت انجام می شود، تصریح کرد: اسفندماه سال گذشته نیز شرکت برق منطقهای گیلان برای تثبیت مسیر احداث خط ۶۴ ولت تغذیه پست توحید گلسار خواستار مجوز حفاری سی عدد سونداژ در بلوار اصفهان، بلوار گیلان، خیابان ۱۷۹ و بیست متری گاز شد.
۱۴ تیرماه سال جاری نیز بار دیگر شرکت آب و فاضلاب خواستار صدور مجوز حفاری تکمیل پروژه تکمیل خط انتقال در منطقه گلسار در خیابانهای ۱۷۹، بیست متری گاز و تقاطع بلوار گیلان و خیابان ۱۷۹ شد.
دکتر ثابت قدم از توانایی شهرداری رشت در اجرای پروژهها در اسرع وقت خبر داد و گفت: به طور کلی شهرداری میتواند پروژه ها را تحت فشار و در مدت زمان کمتری انجام دهد اما به دلیل عدم وجود مدیریت واحد شهری که پس از سالها در زمان دولت تدبیر و امید لایحه آن به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و در حال طی مراحل قانونی است، ممکن است زیرساختهای برق، آب و گاز و… آسیب ببیند و خسارتش متوجه شهروندان، شرکتهای زیرساخت و استانداری شود و شما قطعاً به واسطه عنایت ویژهای که به بیت المال دارید راضی به آن نیستید.
وی در پاسخ به سوال استاندار «خیابانی قرار است طی ۵ روز مراحل لوله گذاری اش انجام گیرد چرا بیش از ۴ ماه طول میکشد؟» اذعان داشت: احتمالاً این اعداد و ارقام صرفاً جنبه استفاده در مثال را دارد وگرنه حضرتعالی که یکی از مدیران ارشد کشور هستید آگاهی کامل دارید که در پنج روز نمیتوان پروژهای با عرض و طول و مشکلات زیرساختی فوق الذکر را لوله گذاری و به نتیجه نهایی جهت بهرهبرداری رساند. همانطور که اصلاح سیستم فاضلاب در محدوده چهارراه میکاییل از سمت مطهری که کمتر از ۴۰۰ متر طول داشت، قریب به شش ماه به طول انجامید و از طرفی در حالی که بیش از یک دهه از آغاز این پروژه فاضلاب منتسب به بانک جهانی میگذرد، تنها ۲۵ درصد پیشرفت داشته و هنوز هم فاضلاب سنتی از بین رفته و فاضلاب خانگی به رودخانه ها میریزد و شهرداری و دولت فعلی هزینه عدم اجرای دولتهای قبلی را در سراوان میپردازند.
وی افزود: همانطور که عنایت دارید در اولین دوره ای که بنده توفیق خدمت به شهروندان را داشتم، در مهرماه ۱۳۹۱ عدم انجام پروژه آبهای سطحی در خیابان مطهری منجر به فوت یکی از همشهریان شد و به همین دلیل است که هم ما و هم رویکرد جنابعالی، جان یک انسان را که از ضروریترین حقوق شهروندی است، در اولویت قرار داده است. همانطور که حضرتعالی در سال ۹۲ و در آغاز دوره فعالیتتان در استانداری گیلان، پیگیر اجرای پروژه جمع آوری آبهای سطحی شهرداری شدید و نتیجه آن مشارکت هفت میلیارد تومانی (۴/۶ درصدی) دولت در هزینه ۱۰۹ میلیاردی پروژه جمع آوری آبهای سطحی شد که توسط شهرداری در حال انجام است و بنده شخصاً شاهدم جنابعالی نیز دغدغهای ویژه در خصوصاخذ اعتبارات ملی دارید همانند شهری با جمعیت کمتر از ۴۰۰ هزار نفر مثل ساری که توانسته با تصویب هیات دولت، ۶۶ میلیارد تومان اعتبار از منابع دولتی برای پروژه جمعآوری آبهای سطحی را به خود تخصیص دهد اطمینان داریم که حضرتعالی که بارها در مراسم بهره برداری از پروژه های شهری از عملکرد مدیریت شهری رشت ابراز رضایت کرده اید با درایت و تجربه مثال زدنی دغدغه داشته و تدبیری فرموده اید که از نشانه های آن حضور ریاست محترم سازمان مدیریت بحران کشور و اعلام دغدغه های جنابعالی نزد مدیران بوده است انتظار دارد همچنان حامی مدیریت شهری در تسریع اجرای پروژههای عمرانی باشید تا ان شاءالله افرادی که متناسب با تغییر دولتی حسب منافع شخصی به نوعی علیرغم عدم اعتماد در مدح وضع پیش آمده سخن پراکنی میکنند و خود را دلواپس نشان میدهند، حسب فرمایش مقام معظم رهبری جامعه را به سمت دو قطبی نبرده و قطعاً اعتدال و آرامش حاصله از آن، امنیت عمومی و اهداف کلان حاکمیت را به دنبال خواهد داشت.
شهردار رشت در پایان ضمن با اشاره به درک دغدغههای استاندار و شهروندان، گفت: شهرداری رشت در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال اقدام و عمل نامیده شده، خود را مکلف دانسته و می داند که در جهت بهبود زندگی شهروندان همگام با دولت محترم تلاش کرده و هیچ بهانه ای من جمله اجرای پروژههای عمرانی را دلیلی بر تاخیر در حقوق پرداختی به پرسنل زحمتکش شهرداری اعلام ننموده و نمیداند و حسب پاسخ ارسالی که جهت جلوگیری از حس بی اعتنایی به سوالات احتمالی مطروحه برای صداو سیمای محترم ارسال گردیده اقدام لازم به عمل آمده است.
دیدگاه