در حاشیه خدمت بی جیره و مواجب

معضلی به نام سربازی / آیا قانون گذاران چیزی درباره این ۲۰۰ خانوار شنیده و می‌دانند؟!

۲۰۰ خانوار جوان؛ خانواده هایی (احتمالا) با بچه‌های قد و نیم قد که سرپرستشان ساعات زیادی از روز را تقریبا بی جیره و مواجب در حال خدمت به کشور است و پس از آن باید به کاری اشتغال داشته باشد که بتواند خرج و مخارج چند سر عائله را تأمین کند؛ آیا از این خانواده ها چیزی می‌دانید؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک،  هجدهمین مجمع پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح استان تهران، امروز در حالی برگزار شد که در بخشی از آن، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ضمن اشاره به مأموریت های وسیع و آسیب‌پذیری‌های ناجا در این زمینه، به اقدامات صورت پذیرفته در این راستا در نیروی انتظامی اشاره و برای حاضران مثال هایی مطرح کرد.

از جمله آسیب هایی که مورد توجه این مقام قرار گرفت، فرار شماری از سربازان وظیفه از خدمت سربازی بود که اشتری در این باره گفت: باید زمینه های فرار از خدمت سربازان وظیفه نیز شناسایی و مرتفع شود. البته ما سربازی با ۳ همسر و ۱۰ فرزند هم داریم که جزو برادران اهل تسنن ماست.

وی در ادامه در خصوص شمار نیروهای وظیفه متأهل و دارای فرزند در نیروی انتظامی عددی بیان کرد که جالب توجه به نظر می‌رسد؛ «در حال حاضر در نیروی انتظامی ۲۰۰ سرباز وجود دارد که ۳ تا ۵ فرزند دارند.» یعنی مشغول به خدمت بودن ۲۰۰ سرپرست خانوار که می‌بایست امرار معاش همسر و فرزندانشان را نیز تأمین کنند و از قضا مأموریت بسیار سنگینی نیز متوجه ایشان است.

تنها کافی است کمی درباره هزینه های جاری یک خانواده آگاهی داشته باشیم تا بدانیم تأمین هزینه های یک خانواده ۵ تا ۷ نفره (با احتساب پدر و مادر و ۳ تا ۵ فرزند) تا چه اندازه دشوار و طاقت فرساست و شاغل بودن به امری زمان گیر مانند خدمت سربازی چه معضل بزرگی در راه آن به شمار می‌آید.

اکنون کافی است به یاد آوریم که تقریبا سربازان وظیفه یا حقوق دریافت نمی‌کنند و یا میزان آن به قدری اندک است که حتی به قدر ایاب و ذهاب روزانه بسیاری شان نیز کفاف نمی‌‎‌دهد تا به سختی های فراروی این ۲۰۰ سرباز وطن در تأمین نیازهای خانواده شان بیشتر پی ببریم.

ابهاماتی که احتمالا با توجه به خردسال بودن فرزندان ایشان و هزینه های بیشتری که از این بابت با آن دست به گریبان هستند، پررنگ تر می‌شود و این سؤال را به وجود می‌آورد که چگونه می‌توان از این پدران توقع خدمت به کشور داشت، در حالی که همسر و فرزندان ایشان بیش از هر کسی نیازمند یاری ایشان هستند؟

دردناک تر اینکه به یاد می‌آوریم از چند سال پیش که رهبر انقلاب در خصوص کاهش نرخ فرزندآوری در کشور هشدارهای جدی به مسئولان دادند و خواستار اتخاذ تدابیری در راستای تقویت بنیان خانواده و فرزندآوری در کشورمان شدند، بسیاری از مسئولان در گرفتن تصمیمات عجولانه در این راستا با یکدیگر مسابقه به راه انداختند؛ مسابقه ای که در اغلب موارد کورکورانه طراحی شده بود و حتی نتوانست به یافتن فرمولی برای برداشتن مانع سربازی از سر راه بسیاری از جوانان در مسیر ازدواج و در نهایت فرزند آوری منجر شود و از آن بدتر، حتی به در نظر گرفتن امتیازاتی ویژه برای سربازان متاهل و دارای فرزند هم منجر نشد!

وضعیتی که شمار سربازان و مشمولان مبتلا به آن بسیار بیشتر از این ۲۰۰ خانوار یاد شده توسط فرمانده نیروی انتظامی است و شمار زیادی از پدران مشغول به خدمت در نهادهای نظامی و انتظامی را شامل می‌شود که اگر قانون گذار قصد حمایت از ایشان و نهاد خانواده شان را داشته باشد، باید از امتیازاتی بسیار ویژه برخوردار باشند، نه اینکه خدمتشان در راه وطن مانع از رسیدگی شان به اوضاع و احوال خانواده و فرزندانشان شود.

و چه تلخ است به یاد می‌آوریم که در دو سال اخیر برای شمار زیادی از مشمولان فراری از خدمت سربازی راهکاری توسط دست اندرکاران و قانون گذاران تدارک دیده شده که بتوانند با دست انداختن به آن از انجام خدمت سربازی معاف شده و با طیب خاطر به زندگی عادی خود ادامه دهند؛ قانونی که حتما ناشی از دیده شدن این افراد توسط مسئولان است و حکایت از دور ماندن سربازان متاهل و دارای فرزند از دید قانون گذاران دارد!

Share