در پی مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گیلان

معدوم‌سازی ۷ هزار پرنده در صومعه‌سرا / کنترل آنفلوآنزای انسانی در گیلان

تعداد هفت هزار قطعه پرنده به دلیل تأیید سویه «اچ ۵ ان ۸» آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای «اسپند» صومعه‌سرا معدوم‌سازی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری است که در فصل سرد پاییز و زمستان انتظار آن را داریم، اظهار کرد: همزمان با آغاز فصل مهاجرت پرندگان وحشی از مناطق سردسیر به کشورهای مختلف، می‌توانند در مسیر خود آلودگی مذکور را به مناطق دیگر انتقال دهند.

سهراب عاقبتی به ابتلای ۵۰ کشور در جهان به بیماری آنفلوآنزای پرندگان اشاره کرد و افزود: گیلان به دلیل اینکه در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی از روسیه و اروپای شمالی قرار دارد، یکی از استان‌های آلوده است.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزای پرندگان بیماری نیست که جدید وارد کشور شده باشد، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بیماری مذکور وجود داشته و باید به نوعی با این بیماری زندگی کنیم و علامت‌ها و نشانه‌های آن را یاد بگیریم.

مدیرکل دامپزشکی گیلان، راهکارهای مقابله با بیماری آنفلوآنزای پرندگان را مهم خواند و بیان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عفونت‌هایی گفته می‌شود که عامل آن ویروس است و دستگاه تنفسی، گوارش و دستگاه عصبی پرنده را درگیر می‌کند.

عاقبتی بی‌حالی، افسردگی، خون‌ریزی در ساق پا و افت شدید تخم‌گذاری در طیور مادر و تخم‌گذار را از نشانه‌های بیماری آنفلوآنزای پرندگان عنوان کرد و گفت: نشانه‌های بالینی مذکور اختصاصی بیماری آنفلوآنزای پرندگان نیست و می‌تواند این نشانه‌ها را نداشته باشد.

وی با اشاره به تلفات بسیار بیماری آنفلوآنزای پرندگان در مدت کوتاه و به صورت آنی، تصریح کرد: فوق حاد به این دلیل گفته می‌شود که آغاز آن ناگهانی است و در مدت زمان کوتاهی می‌تواند تلفات بالایی ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان مرغ، خروس، اردک، بوقلمون، شترمرغ، کبک، طوطی و مینا را حساس‌تر از دیگر طیور نسبت به بیماری آنفلوآنزای پرندگان ذکر کرد و یادآور شد: ویروس آنفلوآنزای پرندگان دارای سه تیپ «آ»، «ب» و «ث» است.

عاقبتی با بیان اینکه با تیپ «آ» آنفلوآنزای پرندگان عامل ایجادکننده بیماری در انسان، پرندگان و پستانداران دیگر مواجه هستیم، اظهار کرد: نامگذاری تیپ‌ها و سویه‌ها براساس نتیجه‌ای است که روی قسمت خارجی ویروس وجود دارد.

وی، سویه شناسایی شده در ۱۰ استان کشور را سویه «اچ ۵ ان ۸» عنوان کرد و افزود: هفته گذشته با نمونه‌برداری انجام شده در گیلان، نمونه برای تشخیص به مرکز ارسال شد و کانون بیماری را مثبت اعلام کردند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه هفته گذشته ستاد مهار آلودگی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تشکیل شده است، بیان کرد: مهار بیماری مذکور اقدامی گروهی محسوب می‌شود.

عاقبتی از تشکیل ستاد مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در صومعه‌سرا خبر داد و تصریح کرد: عملیات معدوم‌سازی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان با محوریت فرمانداری صومعه‌سرا در روستای «اسپند» انجام شده است.

*دفن بهداشتی پرندگان معدوم‌سازی شده در صومعه‌سرا

وی به دفن بهداشتی و آهک‌پاشی بر لاشه پرندگان معدم شده اشاره کرد و گفت: تعداد هفت هزار قطعه پرنده در روستای مذکور معدوم‌سازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه تیپ شناسایی شده از نوع آنفلوآنزای فوق حاد است، خاطرنشان کرد: بیماری مذکور می‌تواند به صورت برق‌آسا ورود کند ضمن اینکه عرضه پرندگان می‌تواند موجب انتقال بیماری شود.

عاقبتی، عامل و مخزن بیماری آنفلوآنزای شناسایی شده را سویه «اچ ۵ ان ۸» توسط پرندگان وحشی اعلام کرد و یادآور شد: پرندگان وحشی در اثر تماس با طیور روستایی می‌توانند بیماری را انتقال دهند.

وی با اشاره به اینکه روستای «اسپند» در حاشیه تالاب انزلی واقع شده است، اظهار کرد: خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستاهای حاشیه تالاب بیشتر است.

*کنترل آنفلوآنزای انسانی در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به دو پدیده انسانی و حیوانی آنفلوآنزای پرندگان اشاره کرد و گفت: ویروس آنفلوآنزای انسانی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال بوده و شایع‌ترین شیوع آن از راه تنفس است.

محمدرضا نقی‌پور، ویروس‌های تأیید شده در سال جاری در گیلان را حیوانی عنوان کرد و افزود: سال گذشته با آنفلوآنزای انسانی در استان‌های مختلف مواجه بودیم و تجربه بسیار خوبی در این زمینه در گیلان داریم.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای انسانی در گیلان کنترل شده است، تصریح کرد: نسبت به استان‌های همجوار کارنامه موفقی داریم ضمن اینکه امسال وضعیت ما بهتر از سال گذشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سویه «اچ ۳ ان ۲» آنفلوآنزای پرندگان را خفیف‌تر از سال گذشته خواند و بیان کرد: ویروس مذکور تلفات کمتری در انسان‌ها ایجاد کرده است.

نقی‌پور، ویروس مذکور را به طور کامل وابسته به جمعیت پرندگان حیات وحش ذکر کرد و یادآور شد: می‌خواهیم از نزدیک شدن ویروس به جمعیت انسانی جلوگیری کنیم زیرا ویروس‌های حیات وحش در چند گام می‌توانند تبدیل به ویروس‌های انسانی شوند.

وی متذکر شد: به نظر می‌رسد ویروس شناسایی شده آنفلوآنزای پرندگان یک گام به جمعیت انسانی نزدیک شده و امیدواریم با اقدام‌هایی که انجام می‌دهیم این نزدیک شدن را دچار تأخیر کرده و اجازه ندهیم تبدیل به ویروس انسانی شود.

Share