مخالفت مجلس با انتقال آب دریای خزر

نمایندگان مردم در خانه ملت با انتقال آب دریاچه‌های بسته به ویژه خزر، تالاب‌ها و سایر زیست‌گاه‌های حساس به سایر نقاط کشور مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نمایندگان در نشست علنی امشب (سه شنبه، ۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد بائوج لاهوتی مبنی بر حذف بند (ح) ماده ۴۵ این لایحه با ۱۲۹ رأی موافق، ۶۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس این رأی نمایندگان با برداشت و انتقال آب از دریاچه‌های بسته به ویژه خزر، تالاب‌ها و سایر زیست‌گاه‌های حساس کشور و انتقال آب بین حوضه‌ای داخلی جدید مخالفت کردند.

مهرداد بائوج لاهوتی در توضیح پیشنهاد خود مبنی بر حذف بند (ح) ماده ۴۵ این لایحه گفت: کشور در حوزه انتقال آب دارای تجارب تلخی مانند دریاچه ارومیه، دریاچه بختگان و رودخانه زاینده رود است و ما نباید این مسئله را در نقاط دیگر تکرار کنیم.

وی با بیان اینکه دست زدن به تالاب ها و دریاچه ها و انتقال آب آنها کار اشتباهی است، گفت: یکی از علل بروز ریزگردها در کشور خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها بوده است، از طرفی دیگر براساس آمار در دو سال گذشته حداقل ۵۰۰ متر از طول دریاچه خزر کاسته شده است.

در این نشست همچنین علیرضا محجوب در مخالف با پیشنهاد مذکور گفت: خزر امروز دیگر دریاچه نیست بلکه به علت اتصال به دریای سیاه یک دریا محسوب می شود، از طرف دیگر ما در بخش گود و عمیق دریاچه قرار داریم.

وی تصریح کرد: سالهاست که کشورهای حاشیه دریای خزر از آب این منطقه برداشت های متعددی کرده اند، مثلا روسیه آب رودخانه های سرریز به این دریا را قطع کرده است و بقیه همسایگان نیز برداشت های بزرگتری را صورت داده اند، حال به نظر من در شرایط کنونی باید ما همه راه ها را برای تامین آب در نظر بگیریم.

در ادامه جلال محمودزاده نیز در موافقت با پیشنهاد مذکور گفت: در حال حاضر کشور در حوزه آب در شرایط حساسی قرار دارد، بنابراین ما باید این موضوعات را از مباحث سیاسی خارج کرده و با دید کارشناسی به آنها بنگریم. از طرف دیگر دریای خزر و شمال کشور فقط متعلق به مردم آن دیار نیست بلکه متعلق به همه مردم کشور است.

وی با اشاره به مصرف بی رویه آب کشاورزی و آب شرب در کشور گفت: این اقدامات و مسائل معضلات بسیاری را برای سفره های زیرزمینی کشور ایجاد کرده است، بنابراین به جای اینکه به فکر انتقال آب باشیم باید بهره برداری بهینه از آب را ترویج کنیم.

براساس ماده ۴۵ لایحه مذکور؛ دولت مکلف است به‌منظور مقابله با بحران کم آبی، رهاسازی حقآبه‌های زیست‌محیطی برای پایداری سرزمین، پایداری و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی و ارتقای بهره‏وری و جبران ترازنامه آب، به‌میزان یازده‌میلیارد مترمکعب در سال پایانی برنامه، اقدامات زیر را به‌عمل آورد.

در بند (ح) حذف شده آمده بود: برداشت و انتقال آب از دریاچه‌های بسته به ویژه خزر، تالاب‌ها و سایر زیست‌گاه‌های حساس کشور و انتقال آب بین حوضه‌ای داخلی جدید پس از ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، تأمین نیازهای مبداء و حقآبه زیست‌محیطی و اعمال روشهای مدیریتی منابع آب و افزایش بهره‌وری فقط برای تأمین آب شرب در شرایط بحران دائمی و با هدف مدیریت جامع منابع آب کشور./

Share