صاحب مقصودی

عبور از جام جم با جِم

صداوسیما که در مقابله با بحران فارسی وان به جای برنامه سازی و جذب مخاطب، کارشناسانش برای نابودی اش دست به دعا برمی داشتند، قطعا باد در غبغب انداخته و مدعی اند دعایشان مستجاب شد و در ادامه هم چند میزگرد دیگر را می اندازند و دوز دعایشان برای نابودی جِم بیشتر می کنند تا شاید عبور از جام جم با جِم امکانپذیر نباشد.

شبکه تلویزیونی “فارسی وان” بعد از هفت سال فعالیت به دلیل آنچه مشکلات مالی خوانده شد، کرکره خود را پایین کشید تا مسئولین جام جم بادی در غبغب انداخته و هورایی بلند سر دهند که آری دعایشان مستجاب شد.
اگرچه خروجی مسموم این شبکه با سریال های پوچ و بی محتوای کلمبیایی و کره ای، تخریب‌کننده حریم‌های اخلاقی بود و با ترویج خیانت، روابط ضربدری، عشق‌های ممنوعه، رفتارهای هنجارگریزانه و… نهاد خانواده را تهدید می‌کرد اما قطع به یقین تلاش خیره کننده ای جز التماس از مخاطب جهت تغییر کانال از سوی صداوسیمای ما دیده نشد.
در این بین مسئولان “فارسی وان” اگر تمایل به ادامه فعالیت می داشتند قطعا می توانستند با توسل به ثروت و قدرت “روبرت مرداک” ابر غول رسانه ای جهان که تاکنون غیرمستقیم حمایتهایی نیز از این تلویزیون انجام داده بود خود را سرپا نگه دارند اما در بازار رقابتی امروز شبکه های ماهواره ای دیگر فارسی وان رقیب خطرناکی برای امثال “من و تو” و “جِم” و … نبود.
همانطوریکه فیسبوک نیز که روزگاری حتی به جرم تاثیرگذاری در فتنه ۸۸ فیلترش کرده بودند، این روزها به دلیل ظهور شبکه‌های مدرن‌تر و کارآمدتر اجتماعی چون تلگرام و اینستاگرام نابود شده و حتی در سرزمین‌های دور هم کسی حجم اینترنت بدون فیلترش را صرف فیس‌بوک نمی کند.
بین سال‌های ۸۹ تا ۹۱ بود که حدود ۱۰ شبکه ماهواره ای سرگرمی و تفریحی و موسیقی آغاز به کار کردند، حتی بعضی از این شبکه‌ها برای پر کردن جدول پخش خود سریال‌های ایرانی را پخش می‌کردند. در این سالها فضای حبابی شکل گرفته بود به این صورت که بعضی کشورها امیدوار شده بودند که در این فضا با یک سرمایه‌گذاری رسانه‌ای به نتیجه موردنظر خود برسند؛ اما پس از یکی دو سال رقابت با شبکه های متمول تر که اغلب مورد حمایتهای مستقیم و غیر مستقیم مرداک بود کار را برای آنان سخت شده بود و بالاخره این فضای حبابی هم شکست و خیلی از مجریان و مدیران این شبکه‌ها یا از کار بیکار شدند. یا دچار فسادهای اخلاقی و اقتصادی شدند.
مرداک این سلطان شیطانی رسانه ها که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در آن واحد با ۶۰ شبکه تلویزیونی خود مثل فاکس، فاکس نیوز و اسکای نیوز و … که به ۱۳ زبان مختلف دنیا پخش برنامه دارند و یا ۱۰۰ روزنامه و مجله معتبر همچون دیلی تلگراف، وال استریت ژورنال، تایمز، ساندی تایمز، نیویورک پست تحت کنترل دارد، – دریافت، دوره فارسی وان به سر آمده و چتر حمایتی اش را از سر آن برداشت.
بنابراین این تعطیلی را به حساب تلاش صداوسیما در جذب مخاطب ننویسیم، تلویزیون ما اگر راست می گوید اکنون سپر مقابله با گروه تلویزیونی جم را بلند کند.
شبکه ای که بعد از یک دهه فعالیت اکنون بیش از ۳۰ کانال ۲۴ ساعته با برنامه هایی متفاوت دارد، گروه تلویزیونی جم در این سالهای اخیر موج هایی به راه انداخته که تمام رشته های جام جم را پنبه کرده است.
آنها ابتدا سیلی از بازیگران ما را به سمت خود کشاندند، سپس با حجم تبلیغات وسیع و البته ارزان فیلم های در حال اکران ایرانی، سینمای ایران را از رکود بی سابقه نجات دادند، و اما در ادامه کار این بار سراغ صنعت و تولید ملی رفته و با تبلیغات رایگان کالاهای ایرانی به معرفی برندهای معتبر کشورمان پرداخته اند، کاری که صدوسیما غافل از آن بود و شاید هم غافل نبود و بدان به چشم منبع درآمد نگاه می کرد. درآمدی که با برنامه ریزی دقیق جم کاهش چشمگیری پیدا کرد.
اکنون صداوسیما که در مقابله با بحران فارسی وان به جای برنامه سازی و جذب مخاطب، کارشناسانش برای نابودی اش دست به دعا برمی داشتند، قطعا باد در غبغب انداخته و مدعی اند دعایشان مستجاب شد و در ادامه هم چند میزگرد دیگر را می اندازند و دوز دعایشان برای نابودی جِم بیشتر می کنند تا شاید عبور از جام جم با جِم امکانپذیر نباشد.

صاحب مقصودی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share