مهدی گلدوست

شبکه های اجتماعی عامل گسترش تروریسم اجتماعی

در فرهنگ لغت معین ترور به معنای “هراس، هراس افکندن، ایجاد وحشت کردن” ، ” کشتن ناگهانی یک فرد بدون آن که فرد مورد نظر فرصتی برای دفاع یا مقابله داشته باشد” و ” با دروغ و جوسازی شخصیت اجتماعی کسی را زیر سوال بردن و وجهه اجتماعی او را مخدوش کردن” آمده است.

در فرهنگ لغت معین ترور به معنای “هراس، هراس افکندن، ایجاد وحشت کردن” ، ” کشتن ناگهانی یک فرد بدون آن که فرد مورد نظر فرصتی برای دفاع یا مقابله داشته باشد” و ” با دروغ و جوسازی شخصیت اجتماعی کسی را زیر سوال بردن و وجهه اجتماعی او را مخدوش کردن” آمده است. ترور به دو شکل یا روش؛ ترور فیزیکی و ترو اجتماعی اتفاق می افتد. هدف اصلی در ترور فیزیکی، کشتن و از بین بردن می باشد ولی در ترور اجتماعی، هدف نابود کردن وجهه، شخصیت و جایگاه افراد می باشد. در ترور فیزیکی ، نه تنها جایگاه افراد در نزد جامعه هدف تنزل پیدا نمیکند بلکه بر ارزش و جایگاه افراد افزوده می شود. جمهوری اسلامی ایران خود شاهد بزرگترین جمعیتی است که قربانی تروریسم شده بطوریکه تعداد شهدای ترور آن حدود ۱۷ هزار شهید می باشد که جایگاه این افراد در نزد ملت ایران بسیار والا میباشد. شدت ترور اجتماعی که با هدف تخریب و نابودی شخصیت افراد روی میدهد، بسیار ویرانگر و تأثیرگذار می باشد زیرا با نابود کردن وجهه اجتماعی هدف، فرد دچار نابودی اجتماعی می شود. آنچه که هم اکنون در حال روی دادن است، ترور و رواج تروریسمی است بنام تروریسم اجتماعی. واژه تروریسم به معنای “به کارگیری ترور به عنوان شیوه عمل برای دست یافتن به هدف که معمولاً دلایل سیاسی و عقیدتی دارد” ، می باشد. وقتی فردی دچار ترور فیزیکی شود افراد جامعه آگاهتر می شوند و این سوال برای خودشان پیش آمده که فرد مذکور که بوده و چه اقداماتی را انجام داده که او را حذف نموده اند بنابراین نه تنها این شیوه ترور برای دشمن کارساز نبوده بلکه تأثیر بالعکس می گذارد. ترور اجتماعی معمولاً بر روی افرادی اتفاق می افتد که چهره ای اثرگذار در جامعه دارند و با گفتار خود روی جامعه خویش تاثیرگذاری می باشند. در ترور اجتماعی، تروریست از طریق “یافتن یا ساختن اسنادی که فرد مورد ترور اجتماعی را آماج تیغ شبهات قرار داده” یا از طریق “تحلیل دروغ سخنان وی بطوریکه در نزد عوام درست و مثبت جلوه نماید” و یا از طریق” تمسخر صحبتها و یا سخنان وی و انتشار فقط بخش و قطعه قطعه کردن سخنان وی” عملیات ترور را انجام دهد. وقتی جنگ از شیوه سخت به نرم تبدیل می شود و حذف فیزیکی جای خود را به حذف اجتماعی میدهد، دفاع اجتماعی نیز باید جای دفاع فیزیکی را بگیرد. همانطور که در جنگ سخت وظیفه مقابله با دشمن وجود دارد، در جنگ نرم نیز این وظیفه دوچندان است. هدف ترو، تروریست و تروریسم در بعد اجتماعی ضربه زدن به کالبد اجتماعی جامعه از طریق تغییر در اندیشه ها، افکار، عقاید و نگرشها می باشد.
با وجود شبکه های گسترده اجتماعی که در کسری از ثانیه دنیایی از اطلاعات و پستها را ساخته و انتشار میدهد، ترور اجتماعی کاریست بسی سهل و آسان. ترور اجتماعی، تروریست اجتماعی، تروریسم اجتماعی و… بواسطه رسانه ها و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای در حال گسترش می باشد چه بسا افرادی که دچار تروریسم اجتماعی شده و ترو اجتماعی می شوند افراد متفکر و صاحب نفوذ جامعه بوده و موجی از ملت را می توانند در راستای اهداف مشخص با خود همسو کنند و بواسط ترور اجتماعی با خدشه وارد شدن برشخصیت و وجهه اجتماعی، تأثیر پذیری خود را از دست داده و ترور اجتماعی می شوند. همانطور که ترور فیزیکی در نزد انسانها عمل بسیار ناپسند، زشت و ناهنجار می باشد و دفاع در مقابل ترور و تروریسم و تروریست از موارد واجد هر قوم و ملتی می باشد، می طلبد در مقابل نفوذ و اشاعه ترور اجتماعی نیز همت بلندی برداشته و از خدشه دار شدن آبرو، شخصیت، وجهه اجتماعی و … افراد نیز جلوگیری گردد. می بایست با هوشمندی و افزودن سواد و دانش رسانه ای از انتشار پیامهایی که با قصد و نیات پلید در راستای تخریب چهره ها ارسال می شود، جلوگیری نماییم. چه بسا روزی خودمان طعمه ترورریسم اجتماعی شده و ترو اجتماعی شویم. پس بیایید هر متن و پستی را فوروارد نکرده و خود بازیگر صحنه تروریسم اجتماعی نشده و با ترور اجتماعی دیگران، تروریست اجتماعی لقب نگیریم.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share