اصغریان در جلسه اقتصاد مقاومتی مطرح کرد:

سالانه ۲.۶۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در گیلان تولید می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان برنج، چای، مرکبات، زیتون، شیر خام، مرغ، گوشت قرمز و فندق را عمده ترین تولیدات استان دانست و گفت: سالانه ۲.۶۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در گیلان تولید می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمدحسین اصغریان در جلسه اقتصاد مقاومتی و شورای گفتگوی استان که با حضور سفیر ایران در اوکراین برگزار شد، با اشاره به وسعت و جمعیت گیلان، اظهار کرد: استان گیلان با ۱۶ شهرستان، ۴۳ بخش، ۵۱ شهر، ۱۰۹ روستا و بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ آبادی نهمین استان پرجمعیت کشور است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی استان ۲.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است، افزود: خدمات با ۵۶ درصد، کشاورزی با ۱۸.۲ درصد، ساختمان با ۱۳.۱ درصد، صنعت با ۱۲.۲ درصد و مالیات عمده ترین محورهای اقتصادی گیلان است.
وی با اشاره به رتبه ۱۱ گیلان در کشور در سرانه تولید ناخالص داخلی، تصریح کرد: گیلان در ۶ ماهه نخست امسال، هفتمین استان کشور با کمترین نرخ بیکاری بوده است. همچنین گیلان دارای ۴۱.۱ درصد نرخ مشارکت اقتصادی، ۲۹.۸ درصد کشاورزی، ۲۳.۷ درصد صنعت و ۴۶.۴ درصد خدمات می باشد.
اصغریان ادامه داد: گیلان ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع جنگل، ۲ هزار کیلومتر مربع مرتع و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد. همچنین ظرفیت منابع آبی استان ۹ هزار ۱۰۰ میلیون مترمکعب می باشد که ۶ هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن از دسترس خارج است و به دریا می ریزد.
معاون استاندار گیلان برنج، چای، مرکبات، زیتون، شیر خام، مرغ، گوشت قرمز و فندق را عمده ترین تولیدات استان دانست و گفت: سالانه ۲.۶۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در گیلان تولید می شود.
وی با بیان اینکه گیلان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی فعال، ۱۸ شهرک صنعتی و ۱۱ ناحیه صنعتی است، خاطرنشان کرد: گیلان با ۹۰ هزار نفر اشتغال صنعتی رتبه پنجم کشور در بخش های تولید قطعات یدکی خودرو، صنایع دارویی و بهداشتی و صنایع غذایی را داراست.
اصغریان ظرفیت کنونی بنادر گیلان را ۱۲ میلیون تن دانست و یادآور شد: این ظرفیت در ۵ سال آینده به ۴۰ میلیون تن افزایش می یابد. قطعا بهره برداری از راه آهن قزوین – رشت – آستارا و تحقق دو مسیر نوستراک و تراسیکا و ایجاد ارتباط از طریق ایران – آذربایجان و اوکراین، مزیت های تجاری گیلان جهت استفاده از بازار ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای مشترک المنافع حاشیه دریای خزر را افزایش می دهد.

Share