مجتبا پورمحسن

درد دلی با استاندار گیلان؛ ما ز یاران چشم یاری داشتیم

آقای استاندار هیچ می دانید که در عرض چند روز به یکباره محبوب اقلیت ضد توسعه ای شده اید که از سخنان شما برای اهداف ضد توسعه ای خود بهره می گیرند؟

آقای استاندار، هم شما و هم ما و هم مردم گیلان می دانند که کشور درگیر رکود اقتصادی است و در این رکود، چرخ کارخانه‎ها یا نمی‌چرخد و یا به سختی می‌چرخد. نیز می‌دانیم که دولت به دلیل انباشت پروژه‎های ناتمام به جامانده از دولت قبل نه توان آغاز پروژه های عمرانی جدید را دارد و نه این کار را عاقلانه می داند. در این بین دولت در گیلان به درستی کوشیده با تمرکز بیشتر از طریق شهرداری‌ها و با منابع این نهاد که هیچ بودجه دولتی ندارد، توسعه را دنبال کند.
در این مدت نیز شهرداری انصافاً گام های موثری در مسیر توسعه برداشته و چهره‌ی شهر رشت را متحول کرده و در اکثر موارد از حمایت حضرتعالی برخوردار بوده است. اما در شرایطی که اقلیت ضد توسعه برای از کار انداختن چرخ توسعه رشت دست به هرکاری می‌زنند، نظرات اخیر شما از شهرداری رشت به نظر بهت‎آور آمد. چون شما بهتر از هر کسی می‌دانید که تحولات نزدیک به دو سال اخیر در رشت چه تاثیر روانی مثبتی بر اذهان عمومی گذاشته و آن را متوجه دولت روحانی کرده است. شما نیک می‌دانید که شهرداری چقدر پول صرف ساماندهی سراوان کرده و دولت چقدر از نظر مالی در این پروژه مشارکت کرده است. با این حال شهرداری رشت هرگز نخواسته سفره خود را که مزین به موفقیت‎های بسیار است از سفره دولت جدا کند.

آقای استاندار در بیانات اخیرتان از حقوق شهروندی گفته اید. حقوق شهروندی مفاهیم گسترده ای را در بر می گیرد. مثلاً اینکه دولت سال هاست سهم ۵/۸۲ درصدی خود را برای نوسازی ناوگان اتوبوس درون شهری نمی پردازد، در راستای رعایت حقوق شهروندی نیست

در شرایطی که در واگذاری پروژه های شهری به شکل EPC، پیمانکار مختار به مطالعه و انتخاب مصالح مورد نیاز است، با این حال شهرداری رشت به توصیه شما با خرید لوله از یکی از شرکت های رشت، از ورشکستگی و تعطیلیاش جلوگیری کرد.
آقای استاندار هیچ می دانید که در عرض چند روز به یکباره محبوب اقلیت ضد توسعه ای شده اید که از سخنان شما برای اهداف ضد توسعه ای خود بهره می گیرند ؟ اگر گمان می کنید واقعاً محبوب این افراد شده اید جسارتا عرض می کنم سخت در اشتباهید. آنها تنها از مواضع اخیر شما که یقین دارم از سر دلسوزی بوده سوء استفاده می کنند و بعد از رسیدن به هدف تخریبی خود، چهره‌ی واقعی‌شان را به شما نشان می دهند. به دلیل آشنایی با شهردار رشت از نزدیک شاهد بوده ام که تحریک اطرافیان با پاشیدن نمک روی زخم باعث نشده او حتی در جمع های خصوصی کلمه ای علیه شما بگوید، چرا که جدای از علاقه شخصی به شما، ترجیح می دهد با سکوت، آرامش مورد تاکید رهبری در ماه های منتهی به انتخابات را حفظ کند.
من، اصلاح طلب نیستم، اصولگرا هم نیستم، اعتدال‌گرا هم نیستم، مستقل هم نیستم، چون سیاست‌مدار نیستم. من یک نویسنده و تحلیلگرم که در اکثریت قریب به اتفاق انتخابات ها (ببخشید هنوز ادبای ما برای جمع بستن کلماتی که جمع نوشته می شوند اما مفرد هستند، فکر درست و درمانی نکرده‌اند) به اصلاح طلبان رای داده ام. به شما هم علاقمندم ، چه به دلیل مشی اعتدالی تان و چه به دلیل همه‌ی چیزهای مثبتی که یکی از بهترین نزدیکانم که از دوستان قدیمی شماست و به او اطمینان دارم، از شما و سوابق و مشی فکری تان گفته است.
آقای استاندار، درست به همین دلایل نگرانم که به جای جذب حداکثری از سوی دولت، دکتر ثابت قدم و توانایی هایش جذب جریان مقابل شود که هیچ نسبتی با مشی اصلاح گرایانه شما ندارد. این جریان را دودستی در اختیار کسانی که نه به سیاست های کلان حاکمیت توجهی دارند و نه به منافع مردم قرار ندهید.
بی تعارف اگر بگویم مواضع اخیرتان درباره‌ی شهردار با مشی اعتدالی‌تان همخوانی ندارد و اتفاقاً سکوت ثابت قدم در مقابل انتقادات شما منطبق با مشی اعتدالی است. چرا که او هم مثل شما دوست ندارد آرامش حاکم بر شهر به هم بخورد و دعواهای درون خانوادگی خوراک رسانه های بیگانه شود که قطعا به منافع ملی ما نمی اندیشند. دیروز دیدم که یکی از روزنامه نگاران با سابقه و توانای گیلان در نوشته خود به عملکرد عمرانی شهردار در روزهایی که کشور دچار رکود است اشاره کرده بود. شما هم حتماً به این مساله واقفید.

انتقاد حق شماست. وظیفه ی شماست؛ شما بالاترین مقام اجرایی استان هستید. اما شما که سال های طولانی سابقه‌ی اجرایی داشته اید حتماً می¬دانید که تنها کسی که شنا نمی کند خیس نمی شود. مدیریت مجموعه‌ ای بزرگ چون شهرداری رشت آن هم با برنامه ای توسعه محورانه و مبتنی عقلانیت کار دشواری است که ممکن است نقص¬هایی هم داشته باشد که حتماً باید رفع شود. اما اگر ظریف تر ببینید که چند انتقاد شما که بخشی از آن مبتنی بر گزارش های نادرستی است که در اختیار شما قرار گرفته، مورد استقبال چه کسانی قرار گرفته، چه کسانی که بیخ و بُن آرزوی شکست شما و دولت و شهرداری را دارند؛ آن وقت شاید بپذیرید که اشتباه کرده اید.
آقای استاندار، وجود پدیده تعویق یکی دوماهه در پرداخت حقوق کارگران اگر هم صورت بگیرد امری پذیرفتنی نیست، اما در کدامیک از ادارات دولتی، دویست سیصد نفر از مغرضین که در جابه جایی های درون سازمانی سهم کمتری پیدا کرده اند با تشکیل یک گروه تلگرامی به طور شبانه روزی با کمک عده ای فرصت طلب علیه مدیریت اداره فعالیت کنند؟ آیا هیچکدام از مدیران دولتی در چنین فضایی قادر به انجام این حجم پروژه عمرانی هستند؟
باز هم عرض می کنم من شما را دوست دارم، ثابت قدم را هم دوست دارم. من نویسنده‌ام، سیاستمدار نیستم که نگویم ثابت قدم را بیشتر از شما دوست دارم، اما شهرم را از هر دوی شما بزرگواران بیشتر دوست دارم. دوست دارم همه‌ی ما شهروندان و شما صاحب منصبان هر یک به اندازه‌ی خود در آینده ی مبتنی بر عقلانیت شهرمان نقش داشته باشیم. پس هیچکدام ما نباید این فرصت را از دست بدهیم و تلاش های شبانه روزی را که با همراهی دولت و شهرداری رشت انجام گرفته، دو دستی در اختیار اقلیت ضد توسعه قرار دهیم.

مجتبا پورمحسن

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share