خودروهای رنو از کجا می‌آیند؟+ تصاویر و جزئیات

در دوران پسا برجام، صحبت‌های فراوانی از همکاری‌های آتی رنو با شرکای ایرانی به گوش می‌رسد. هرچند که نوع همکاری رنو با شرکای ایرانی بسیار سؤال‌برانگیز است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رنو خودروسازی است که عملکرد آن در کشور ما همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. سابقه رنو در ایران به دوران مظفرالدین شاه قاجار می‌رسد که در سفر خود به فرانسه دو دستگاه رنو را خریداری کرد و به ایران آورد. اما مسئله‌ای که نام رنو را در ایران بر سر زبان‌ها انداخت، ورود رنو ۵ به ایران بود. نام رنو در ایران تا مدت‌ها تنها برای رنو ۵ اطلاق می‌شد و تنها انتخاب در کلاس سوپر مینی‌ها همان رنو ۵ بود. پس از مدتی رنو ۲۱ نیز به‌عنوان رقیبی برای پژو ۴۰۵ وارد کشور شد و با استقبال چندان بالایی نیز مواجه نشد.

Renault Captur
Renault Captur

اما رنو خودروسازی است که هیچ‌گاه اشتیاق و علاقه‌اش را برای همکاری و فروش خودروهایش در کشور ما را پنهان نکرده است. پس بی‌دلیل نبود که زمانی که صحبت از پروژه پلتفرم ملی به میان آمد، رنو گزینه‌ای بود که برای همکاری انتخاب شد. هرچند که آن پروژه که می‌توانست بسیار موفق باشد و پیشرفت‌های بسیاری را برای صنعت خودروسازی کشور به ارمغان آورد، تنها به دلیل سیاسی‌کاری مدیران وقت وزارت صنایع معطل ماند و درنهایت تنها به مونتاژ کج‌دار و مریز تندر ۹۰ توسط دو خودروساز بزرگ کشور ختم شد.

Renault 21
Renault 21

اما اکنون در دوران پسا برجام، صحبت‌های فراوانی از همکاری‌های آتی رنو با شرکای ایرانی به گوش می‌رسد. هرچند که نوع همکاری رنو با شرکای ایرانی بسیار سؤال‌برانگیز است، اما چیزی که آشکار است، این است که رنو عزم خود را جزم کرده است که سال‌های آینده در بازار ایران نقش پررنگ‌تری را ایفا کند. محصولات رنو در حال حاضر علاوه بر اینکه توسط ایران‌خودرو و پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود، توسط نگین خودرو نیز به‌صورت وارداتی به بازار عرضه می‌شود.

Renault 5
Renault 5

چیزی که در مورد عملکرد رنو در سال‌های اخیر می‌توان گفت بدون شک این است که در حال حاضر عملکرد کیفی خودروهای رنو با توجه به گستره قیمتی که در آن قرار دارند بالاتر از متوسط است و این مسئله می‌تواند نقطه قوتی برای رنو محسوب گردد. البته با توجه به برند اصیل فرانسوی رنو، چنین مسئله‌ای نیز چندان عجیب نیست. بسیاری نیز همین اصالت فرانسوی را به‌عنوان نقطه قوت محصولات رنو حتی در برابر رقبای قدرتمند کره‌ای و ژاپنی به‌حساب می‌آورند. اما آیا محصولات رنو که در بازار ما به فروش می‌رسند واقعاً فرانسوی هستند؟

New Renault Megane 2016
New Renault Megane 2016

پس به بهانه پاسخ به این سؤال تصمیم گرفتیم که نگاهی به محصولاتی که رنو در ایران عرضه می‌کند بیندازیم تا ببینیم این رنوها واقعاً تا چه حد فرانسوی هستند. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان جهت کاهش هزینه‌ها و به حداقل رساندن جابه‌جایی بین کارخانه و بازار هدف، مونتاژ برخی از محصولاتشان را در کشورهایی غیر از کشور اصلی انجام می‌دهند. رنو نیز از این روند مستثنا نیست و محصولاتش را در کشورهایی مانند کره جنوبی، روسیه، هند، مکزیک، آفریقای جنوبی و … به تولید می‌رساند. اما تجربه ثابت کرده است که محصولاتی که با این روش تولید می‌شوند، الزاماً کیفیت مونتاژ کمپانی اصلی را ندارند. برای مثال می‌توانیم به محصولات همین رنو یا هم‌وطنش یعنی پژو که در کشور خودمان مونتاژ می‌شوند اشاره کنیم که قطعاً تفاوت‌های بی‌شماری با محصولات اصلی کمپانی مادر دارند.

پس در این مطلب نگاهی به محصولات عرضه شده رنو در ایران خواهیم داشت و سعی خواهیم کرد که با توجه به اطلاعات گمرک و منابع دیگر، اصالت آن‌ها را تشخیص دهیم.

renault-price-list

لوگان/تندر ۹۰

تندر ۹۰ یا لوگان بدون شک پرتیراژترین محصول رنو در کشور ماست. این خودرو که مشترکا توسط ایران‌خودرو و پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود، حاصل قراردادی است که قرار بود جهشی بزرگ برای خودروسازی کشور ما باشد، اما درنهایت تنها نصیب خودروسازی کشور ما از این پروژه، مونتاژ نسل اول تندر ۹۰ برای سال‌های طولانی حتی پس از عرضه نسل دوم آن در سال ۲۰۱۲ بوده است.

Renault Logan 2014
Renault Logan 2014

این خودرو محصولی از زیرمجموعه رومانیایی رنو، یعنی داچیاست و در اغلب بازارها، از جمله بازار اروپا با نام داچیا لوگان شناخته می‌شود. لوگان را می‌توان از محبوب‌ترین خودروها برای قشر کم‌درآمد اروپا برشمرد و در بسیاری از کشورهایی که عرضه می‌شود، ارزان‌ترین خودرو در کلاس خود می‌باشد. به دلیل همین قیمت پایین، استقبال بسیار خوبی نیز در کشورهای در حال توسعه از این خودرو صورت گرفته است. برای این خودرو علاوه بر مدل سدان، مدل‌های پیکاپ و MCV نیز موجود می‌باشد.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV

طراحی این خودرو توسط داچیا و با همکاری رنو صورت گرفته است و توزیع آن در اروپا از طریق کارخانه داچیا در رومانی انجام می‌شود. این خودرو در اروپا با برند داچیا به فروش می‌رسد، اما رنو جهت جذب مشتریان در کشورهای در حال توسعه، آرم خود را بر روی این خودرو قرار داده است. البته رنو هیچ‌گاه در بازار اصلی خود یعنی اروپا چنین خودرویی را با آرم خود عرضه نخواهد کرد، چراکه خودروهای داچیا از نظر طراحی، کیفیت و مشخصات فنی اختلافی فاحش با محصولات اصلی رنو دارند.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV

این خودرو تحت برند رنو در کشورهای مراکش، برزیل، ترکیه، روسیه، ایران، هند و آفریقای جنوبی نیز تولید می‌شود. همچنین نسخه پیکاپ آن در آفریقای جنوبی تحت برند نیسان به فروش می‌رسد. این خودرو در کشورهای مختلف با نام‌های رنو لوگان، نیسان آپریو، ماهیندرا وریتو، رنو تندر ۹۰، لادا لارگوس، نیسان NP200 و رنو سیمبل شناخته می‌شود. تاکنون حدود ۱.۵ میلیون دستگاه از این خودرو تحت برند داچیا و تقریباً همین تعداد نیز تحت برند رنو در سراسر جهان به فروش رسیده است.

Dacia Logan
Dacia Logan

نسل جدید لوگان با عنوان رنو سیمبل توسط نگین خودرو وارد کشورمان شده است و مدل ۲۰۱۶ آن با قیمت حدوداً ۷۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته سیمبل از نظر فنی تفاوت چندانی با تندر ۹۰ ندارد و تفاوت‌های آن شامل برخی تغییرات ظاهری و همچنین اضافه شدن برخی آپشن ها و امکانات رفاهی می‌باشد. رنو سیمبل های وارداتی، در کشور مراکش تولید می‌شوند و از این کشور به کشور ما وارد می‌شوند.

Renault Symbol
Renault Symbol
Renault Symbol
Renault Symbol

ساندرو

ساندرو نسخه هاچ‌بک لوگان می‌باشد و همانند لوگان، مشترکا توسط رنو و داچیا طراحی شده است. در نتیجه بسیاری از اطلاعاتی که در مورد آن وجود دارد مشابه لوگان است. این خودرو نیز در اروپا با نام داچیا ساندرو و در برخی بازارهای خاص مانند روسیه، آفریقای جنوبی، مکزیک، آمریکای جنوبی و کشور ما با نام رنو ساندرو شناخته می‌شود.

DACIA SANDERO
DACIA SANDERO

چیزی که در مورد ساندرو ناخوشایند است این است که نسخه‌ای از ساندرو که مونتاژ آن در پارس‌خودرو آغاز شده است، از نسل اول این خودرو است که در سال ۲۰۰۷ وارد بازار شد و حتی فیس‌لیفتی که در سال ۲۰۱۱ بر روی این خودرو صورت گرفت نیز در کشور ما عرضه نخواهد شد. احتمالاً یکی از دلایل اصلی این تصمیم نیز مشترک بودن موتور و سیستم انتقال قدرت نسل اول ساندرو با نسل اول لوگان است که همچنان در کشورمان تولید می‌شود.

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009

طبق اعلام پارس‌خودرو، قیمت ساندرو برای تیپ اتوماتیک ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و برای تیپ دنده‌ای ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009

داستر

داستر نیز دیگر محصول مشترک رنو و داچیاست که از پلتفرمی مشترک با لوگان و ساندرو بهره می‌برد. این شاسی‌بلند که از سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد، همانند دو برادر دیگرش، در کشورهای خاصی مانند هند، ایران، قزاقستان، روسیه، مکزیک، آفریقای جنوبی و کشورهای آمریکای جنوبی با برند رنو عرضه می‌شود.

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift

پلتفرمی که این ۳ محصول (یعنی داستر، لوگان و ساندرو) بر روی آن قرار گرفته‌اند، تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن‌هم هرچه ارزان‌تر بودن است. در نتیجه داستر یکی از ارزان‌ترین شاسی‌بلندهایی است که در جهان به فروش می‌رسد و همین مسئله نیز موجب فروش بالای آن گردیده است در همین راستا، در سال ۲۰۱۳ داچیا داستر عنوان سومین خودروی شاسی‌بلند پرفروش جهان را از آن خود کرد.

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift

داستر در کشور ما در دو نسخه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل به فروش می‌رسد. نسخه دو دیفرانسیل داستر از سیستم تمام چرخ متحرک نیسان بهره می‌برد که عملکرد نسبتاً خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. مدل ۲۰۱۶ این شاسی‌بلند رومانیایی در نسخه دو دیفرانسیل توسط نگین خودرو با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان و در نسخه تک دیفرانسیل با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift

اخباری نیز مبنی بر مونتاژ داستر در پارس‌خودرو به گوش می‌رسد که به‌احتمال زیاد تا چند ماه آینده عملی خواهد شد. در این صورت باید منتظر بمانیم و ببینم که آیا نسخه مونتاژی مشخصات فنی و رفاهی مشابهی با داستر وارداتی خواهد داشت و یا اینکه همان‌طور که احتمال آن نیز چندان کم نیست، داستر نیز با پیشرانه ۱.۶ لیتری K4M که قبلاً بر روی تندر ۹۰ و ساندرو استفاده شده بود، تولید خواهد شد.

Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior

فلوئنس

از محصولات داچیا که بگذریم، به محصولی جدید از رنو می‌رسیم که اخیراً نیز در حال زیاد شدن در خیابان‌های کشور است. فلوئنس به‌عنوان جایگزینی برای مگان نسل ۲ سدان (که هیچ‌وقت در خارج از ایران نتوانست محبوبیتی کسب کند)، در برخی از بازارهای رنو عرضه شد. فلوئنس در کشورهای کره جنوبی، ترکیه، آرژانتین، هند و روسیه به تولید می‌رسد و در خود فرانسه خط تولیدی ندارد. این خودرو در کره جنوبی تحت عنوان رنو سامسونگ SM3 به فروش می‌رسد.

RENAULT Fluence
RENAULT Fluence

طبق اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران، فلوئنس از مبدأ کره جنوبی به کشور ما وارد می‌شود. در نتیجه حداقل از نظر محل تولید تفاوت چندانی با رقبای کره‌ای ندارد و به دلیل اینکه در اروپا تولید نمی‌شود و به فروش نمی‌رسد، نمی‌توان آن را چندان یک خودروی اروپایی به شمار آورد.

RENAULT Fluence
RENAULT Fluence

رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۶ در نسخه ۲۰۰۰ سی‌سی فول با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان و در نسخه ۲۰۰۰ سی‌سی نیمه فول با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان توسط نگین خودرو به فروش می‌رسد.

سفران در واقع نام دیگر رنو لتیتود است که تا پیش از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی، توسط نگین خودرو با موتور ۳.۵ لیتری وارد می‌شد. اما پس از اعمال این قانون، نگین خودرو این مدل را با نام سفران و در دو نسخه ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری معرفی کرد.

renault safrane 2015
Renault Safrane 2015

رنو سفران یا همان لتیتود در کره جنوبی و روسیه تولید می‌شود و نسخه تولید کره جنوبی به کشور ما وارد می‌شود. نسخه تولیدی کره جنوبی در واقع نسل سوم رنو سامسونگ SM5 محسوب می‌شود. فروش این خودرو در ابتدا در سال ۲۰۱۰ در آسیا، استرالیا و اروپای شرقی آغاز شد. در سال ۲۰۱۱ فروش آن در مکزیک نیز شروع شد و در همان سال به اروپای غربی نیز رسید. در آخر نیز در سال ۲۰۱۵ رنو تالیسمان جای این خودرو را در ترکیب فروش اروپایی رنو گرفت.

Renault Safrane 2015
Renault Safrane 2015

این خودرو بر روی پلتفرم D رنو/ نیسان ساخته شده است و از این جهت با رنو لاگونا، نیسان آلتیما، تیانا و ماکسیما مشترک می‌باشد. همان‌طور که قبلاً نیز ذکر شد، سفران در کشور ما در دو نسخه ۲.۵ لیتری و ۲ لیتری به فروش می‌رسد که اولی ۱۸۲ میلیون و دومی ۱۴۲ میلیون تومان برای مدل ۲۰۱۶ قیمت دارند.

اسکالا

اسکالا در کشور ما در دو نسخه هاچ‌بک و کوپه کابریولت به فروش می‌رسد. اسکالا در واقع نسخه هاچ‌بک فلوئنس می‌باشد و در نظر فنی مشابه آن می‌باشد. اسکالای هاچ‌بک در ترکیه تولید می‌شود و در دو نسخه ۲ لیتری و ۱.۶ لیتری به کشور ما وارد می‌شود. اما از طرف دیگر اسکالا کوپه کابریولت یکی از معدود خودروهای رنو در کشور ماست که در خود فرانسه تولید می‌شود.

Renault Scala
Renault Scala

بنا به اعلام نگین خودرو، اسکالای هاچ‌بک فول با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۲۰ میلیون تومان، اسکالای هاچ‌بک فول با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۰۲ میلیون تومان و اسکالای هاچ‌بک نیمه فول با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۱۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد.

کولئوس کراس اور جمع‌وجور رنو است که سروصدای حاشیه‌های پیرامون فروش آن بیشتر از خود خودرو بود. این خودرو در ابتدا توسط پارس‌خودرو به فروش می‌رسید، اما پس از مدتی عرضه آن به نگین خودرو واگذار شد. اولین حرکت پس از این انتقال، کاهش قیمت حدوداً ۲۰ میلیون تومانی کولئوس بود. در نتیجه در حال حاضر مدل ۲۰۱۵ این خودرو توسط نگین خودرو با قیمت حدوداً ۱۵۴ میلیون تومان برای نسخه فول و حدوداً ۱۴۹ میلیون تومان برای نسخه نیمه فول به فروش می‌رسد.

Renault Koleos
Renault Koleos
Renault Koleos
Renault Koleos

این خودرو در کره جنوبی، هند و روسیه تولید می‌شود و نسخه‌های وارداتی به ایران از مبدأ کره جنوبی وارد می‌شوند که در خود کره با نام رنو سامسونگ QM5 شناخته می‌شود. همان‌طور که در کشور ما این خودرو نتوانست در برابر رقبای کره‌ای و ژاپنی قدرتمند خود قدرت‌نمایی کند، در برخی دیگر از بازارها نیز درخشش چندانی نداشت. از جمله در بازار انگلستان که به دلیل استقبال پایین، فروش این خودرو متوقف شد. در نتیجه رنو به فکر یک کراس اور جمع‌وجور دیگر به نام کجار افتاد. احتمال حضور کجار در سال‌های آینده در کشور ما نیز وجود دارد.

کانگو

در لیست واردات نگین خودرو برای سال ۲۰۱۶ خودرویی به نام کانگو نیز به چشم می‌خورد که گران‌ترین خودروی این لیست هم می‌باشد. این خودرو یک ون است که با نام مرسدس بنز Citan نیز به فروش می‌رسد.

Renault Kangoo 2015
Renault Kangoo 2015
Renault Kangoo 2015
Renault Kangoo 2015

این خودرو تنها خودروی لیست ماست که در فرانسه تولید می‌شود. تاکنون هیچ خبر رسمی مبنی بر واردات این ون اعلام نشده است. اما بر اساس ارزش گمرکی این خودرو، می‌توان قیمتی بالاتر از ۱۵۰ میلیون تومان را برای آن متصور بود و در چنین شرایطی تردیدهای جدی در مورد موفق بودن آن وجود خواهد داشت.

کپچر

پس از محصولات نگین خودرو، اکنون نوبت به محصول جدید ایران‌خودرو، یعنی رنو کپچر می‌رسد. این خودرو یک مینی کراس اور است که چند ماهی است فروش آن در ایران‌خودرو آغاز شده و استقبال بسیار خوبی هم از آن صورت گرفته است و تعداد آن در خیابان‌های کشور به‌تدریج در حال افزایش است.

Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur

کپچر بر پایه نسل چهارم رنو کلیو ساخت شده است که هر دوی این خودروها به‌احتمال زیاد در آینده نه‌چندان دور در کشور ما توسط ایران‌خودرو مونتاژ خواهند شد. کپچر در دو کشور اسپانیا و کره جنوبی به تولید می‌رسد. در حال حاضر کپچرهایی که توسط ایران‌خودرو به فروش می‌رسند، از نوع تولیدی در اسپانیا هستند و از طریق امارات وارد کشور می‌شوند. در حال حاضر مدل ۲۰۱۶ کپچر توسط ایران‌خودرو به قیمت ۱۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

رنو کلیو

کلیو نام آخرین محصول از رنو است که قصد بررسی آن را داریم. این خودرو یکی از محبوب‌ترین تولیدات رنو بوده و در کنار فولکس‌واگن گلف تنها خودروهایی هستند که تاکنون دو بار موفق به کسب عنوان خودروی سال اروپا شده‌اند.

2015 Renault Clio
۲۰۱۵ Renault Clio

کلیو هاچ‌بکی جذاب و جوان‌پسند است که از نظر فنی نیز مشابه کپچر می‌باشد. این خودرو در فرانسه و ترکیه تولید می‌شود و هنوز قیمت رسمی برای آن از طرف ایران‌خودرو اعلام نشده است. اما پیش‌بینی می‌شود که با توجه قیمت‌گذاری کپچر، کلیو قیمتی در حدود ۸۰ میلیون تومان داشته باشد.

Share