در بازدید مسئولان از مزرعه پرورش ماهیان خاویاری عنوان شد

حریم لوله گاز صادراتی ایران – روسیه، بزرگترین چالش پیش روی تولید ماهیان خاویاری

ختشاهی با انتقاد از نبود زیرساختهایی همچون سردخانه و خودروهای مخصوص حمل و نقل گفت: راه اندازی خط بسته بندی گوشت و خاویار اولویت بعدی این شرکت تولید ماهیان خاویاری است که به دلیل قرار گرفتن در حریم لوله انتقال گاز ایران – روسیه متوقف شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چنگیز شکوری در گفتگو با دیارمیرزا گفت: ساحل قروق تالش یکی از نقاط اقتصادی در شهرستان تالش می باشد. این روستای ساحلی در ۵ کیلومتری شرق شهر تالش قرار دارد و در گذشته مرکز تالش به نام بازار بندر و گمرک کرگانرود در آن قرار داشت که در جنگ جهانی اول و دوم به اشغال قوای روسیه و شوروی درآمد.

بخشدار مرکزی تالش افزود: این روستا به دلیل دور بودن از مسیر تردد رونق خود را از دست داده بود که پس از یک دهه قبل نیز بار دیگر موقعیت خود را بازیافت و این بار با داشتن طرح ساحلی، ۳ شرکت پرورش ماهیان خاویاری، استخرهای پرورش ماهی قزل آلا، کفال و کپور، فرستنده دیجیتال صدا و سیما، باشگاه سوارکاری و پیست ساحلی مطرح شد.

وی اضافه کرد: قروق و روستاهای پیرامونی آن در طرحی جامع به عنوان یک شهرک شیلاتی مطرح می شوند که تنها ظرفیت اشتغال زایی چرخه کامل صنعت شیلات آن به هزاران تن می رسد.

این مقام دولتی از اقدامات عمرانی برای رونق فعالیتهای این روستا شامل احداث پارک و طرح هادی این روستا برای بهسازی معابر روستای قروق سخن گفت.

شکوری قرار داشتن نوار ساحلی روستا را در حریم لوله گاز صادراتی ایران – روسیه، بزرگترین چالش پیش روی منطقه خواند که طرح های ساحلی و شیلاتی را تحت الشعاع قرار داده است.

بخشدار مرکزی تالش به بازدید روز گذشته از این روستا را زمینه ساز استقرار رونق بخش طرح های اقتصادی منطقه بیان کرد.

شکوری تصریح کرد: تغییر کلاس خط لوله گاز در این منطقه از لوله فلزی به پلی اتیلن پیگیری خواهد شد.

احداث یک مجموعه بی نظیر در سطح خاورمیانه

محمدتقی بختشاهی کرگانرودی مدیر ۲ شرکت تعاونی شیلاتی نیز در گفتگو با دیارمیرزا گفت: با کمک سرمایه گذاران، اقدام به راه اندازی اولین مزرعه ماهیان خاویاری استان گیلان کرده است.

وی ضمن بیان سابقه ۲۵ سال پرورش ماهی گفت: کار خود را از یک استخر ماهی آغاز کرده و با یک ایده اشتغالزایی در یک مجتمع ۷ هکتاری که ۱۲ سال از شروع به کار آن می گذرد ۵۰ تن از افراد جویای کار را مشغول به کار کرده است. و در دومین گام شرکت تعاونی دیگری را با مقیاسی کوچکتر خود را که به صورت خانوادگی اداره می شود را راه اندازی کرد.

این کارآفرین نمونه از بکار گیری آب استحصال شده استخر خود برای مزارع و باغهای کیوی پیرامون محل های پرورش ماهی خبر داد و گفت: پرورش اردک، انواع ماهیان از دیگر اقداماتی است که توسط وی انجام می شود.

بختشاهی با انتقاد از نبود زیرساختهایی همچون سردخانه و خودروهای مخصوص حمل و نقل گفت: راه اندازی خط بسته بندی گوشت و خاویار اولویت بعدی این شرکت تولید ماهیان خاویاری است که به دلیل قرار گرفتن در حریم لوله انتقال گاز ایران – روسیه متوقف شده است.

وی با اشاره به فرصتهای شیلات در منطقه برای مردم اظهار کرد: بازدیدهای مختلفی از این مجتمع توسط استاندار گیلان و سایر مسوولین صورت گرفته است که نشان می دهد این کار با استقبال روبرو شده است.

بختشاهی کرگانرودی ظرفیت اسمی این مرکز را ۴۰ هزار کیلوگرم گوشت و ۳۰۰ کیلوگرم خاویار بیان کرد که پیش بینی می شود این مقدار به یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم افزایش یابد.

وی اختصاص یک درصد از سود تولید این مجتمع ها به کارگران و تاسیس صندوق قرض الحسنه با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان را از دیگر اقدامانی بیان کرد که در این شرکتها برای کارکنان صورت گرفته است.

این کارآفرین که بارها از سوی مسوولین تعاون کشور مورد تقدیر قرار گرفته گفت: مرکز پرورش ماهیان خاویاری قروق یکی از ۳ مرکز بزرگ در شمال کشور است که در حال ادامه فعالیت است و مرکز بین المللی ماهیان خاویاری بر آن نظارت مستقیم دارد.

وی از احداث یک مجموعه که در خاورمیانه همانندی نخواهد داشت سخن گفت که خط تولید غذا، پرورش لارو، پرورش و بسته بندی را به صورت توامان انجام خواهد داد.

 

Share