در نشست مشترک استاندار گیلان و معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان شد:

تشکیل کارگروه بررسی مسائل منابع طبیعی پروژه‌های مهم گیلان با اختیارات ملی در استان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر نجفی گفت :هیچ پروژه های جدیدی در گیلان در سه سال گذشته بدون رعایت الزام های قانونی زیست محیطی و منابع طبیعی آغاز نشده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در نشست مشترک استاندار گیلان و معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری که شامگاه سه شنبه برگزار شد مقرر گردید کارگروهی بصورت منظم به منظور تصمیم گیری برای اعطای مجوزهای منابع طبیعی برای پروژه های مهم استان که نیاز به اختیارات کشوری دارد در گیلان تشکیل شود.

در این دیدار ۳ ساعته که با حضور معاونین استاندار و رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری و برخی از مدیران دستگاههای اجرایی برگزار شد دکتر نجفی گفت :هیچ پروژه های جدیدی در گیلان در سه سال گذشته بدون رعایت الزام های قانونی زیست محیطی و منابع طبیعی آغاز نشده است.

دکتر نجفی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مساحت گیلان شامل عرصه های جنگلی ،منابع طبیعی و شالیزراها تشکیل می دهد گفت : شرایط خاص استانهای شمالی تنگناهایی را برای سرعت بخشیدن و یا حتی اجرای پروژه های عمرانی واشتغالزایی جدید که از مطالبات مردم و نیازهای ضروری منطقه است ایجاد می کند از اینرو لازم است شرایط این استانها در اعطای مجوزها در نظر گرفته شود.

وی بر ضرورت تشکیل یک کارگروه هر ۲ هفته یک بار با حضور معاون جنگل های سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری در استان گیلان تأکید و تصریح کرد: در این کارگروه انتظار داریم در خصوص رفع موانع سرمایه گذاران برای تولید و ایجاد اشتغال تصمیم گیری شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه خود را ملزم به توسعه استان همراه با رعایت قوانین و حفظ جنگل و مسائل محیط زیستی می دانیم گفت : این کارگروه بصورت منظم به منظور تصمیم گیری در خصوص پروژه های مهم استان که نیاز به اختیارات کشوری دارد در گیلان تشکیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تلاشهای انجام شده برای کاهش مشکلات زیست محیطی مرکز دفن زباله در سراوان گفت : فرایند اعطای مجوز برای ساخت تصفیه خانه لندفیل سروان طولانی شده است و امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم انجام پذیرد.

دکتر محمدعلی نجفی با اشاره به اینکه سدهای بسیاری در مسیر ۸ استان بهره مند از آب سد سفیدرود احداث شده خاطرنشان کرد: گنجایش سد سفیدرود از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب به یک میلیون و ۱۵۰ هزار مترمکعب در حال حاضر رسیده است.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: برای مقابله با خشکسالی تلاش کردیم تا کشت محصول ۱۰ تا ۱۵ روز جلوتر انجام بگیرد .

وی به سدهای در حال احداث گیلان نیز اشاره کرد و گفت: سد پلرود پس از ۱۸ سال از روند ساخت پیشرفت ۱۹ درصدی داشت که در حال حاضر به ۴۵ درصد رسیده است.

استاندار گیلان به ساخت سد شفارود با استفاده از فاینانس به رغم اختلاف نظرهای زیست محیطی موجود اشاره کرد و افزود: در حال حاضر پیشرفت بیش از ۳۰ درصدی در این سد را شاهد هستیم.

وی ساخت سدهای لاستیکی از مصوبات سفر رییس جمهور به گیلان اشاره و اظهار داشت: در صورت اتمام این سدها و نیز ۱۱ سد لاستیکی در حال ساخت بسیاری از مشکلات مناطق پایین دست استان در تأمین آب برطرف می شود.

در این دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با قدردانی از تلاشهای استاندار گیلان در خصوص حمایت از حفظ اراضی جنگلی و منابع طبیعی استان گفت: دکتر نجفی از مدیران ارزنده ی کشور هستند که خوشبختانه با همکاری مدیران استانی توانسته اند با وضعیت موجود کشور کارنامه ی خوب و قابل قبولی را ارائه کنند.

مهندس خداکرم جلالی با بیان اینکه در چارچوب قوانین، توقعات و انتظاراتی برای توسعه وجود دارد خاطرنشان کرد: اگر دریا، جنگل و زیبایی های منطقه هایی همچون گیلان را از دست دهیم طراوت کشور از بین خواهد رفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نیازهای توسعه ای و اشتغال نیازمند سیاست های راهبردی و استراتژی خاص برای استان های شمالی است اظهار داشت: برای این منطقه استانداران استانهای شمالی به عنوان نمایند عالی دولت و نظام باید ورود کنند.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: باید افق کار برای توسعه، اشتغال،صنعت و راه ها مشخص شود.

مهندس خداکرم جلالی افزود: به دلیل تأکیدات رهبر معظم انقلاب فرهنگ حفاظت از اراضی منابع طبیعی در کشور در سالیان اخیر ارتقای خوبی یافته است و همگی مسئولان نظام و جامعه نسبت به مسائل زیست محیطی و جنگل ها حساسیت خاصی دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: کارگروهی با عضویت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، معاون جنگل های سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، رییس سازمان جهادکشاورزی، مدیرکل منابع طبیعی و دستگاه ذیربط تشکیل خواهد شد تا در چارچوب قانون برای رفع مشکلات منابع طبیعی در پروژه های مهم ،ضروری که به اختیارات خارج از استان نیاز دارد تصمیم گیری کنند.

وی افزود: این منابع طبیعی برای نسل های امروز و آینده است و نباید اجازه دهیم در مکانهایی که ضرورتی ندارد حتی یک درخت قطع شود و باید در حفظ سرمایه های کشور کوشا باشیم.

خداکرم جلالی بر ضرورت فعال کردن زراعت چوب در استان نیز تأکید و تصریح کرد: این اقدام علاوه بر زیباسازی سیمای استان به اشتغالزایی، حفظ جنگل و درآمدزایی کمک می کند.

در این دیدار برخی از مدیران دستگاه های اجرایی مشکلات،دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را طرح کردند.

Share