در جلسه پشتیبانی شورای نهضت سواد آموزی تالش عنوان شد

تالش رتبه دوم بی‌سوادی در گیلان

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس آموزش و پرورش تالش در جلسه پشتیبانی شورای نهضت سواد آموزی این شهرستان گفت: این شهرستان رتبه دوم بی‌سوادی استان را دارد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه پشتیبانی شورای نهضت سواد آموزی شهرستان تالش ظهر روز یکشنبه ۵ دی در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

تالش رتبه دوم بی‌سوادی در گیلان

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از تالش، سیدمرتضی مختاری رییس آموزش و پروش تالش در ابتدای این جلسه با اشاره به فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در ۷ دی سال ۱۳۵۸ گفت: شناسایی جمعیت بیسوادان با استفاده از ظرفیت بخشداری، شوراهای اسلامی، دهیاران و خانه های بهداشت در روستاهای تالش صورت می گیرد.

وی افزود: افراد ۱۰ تا ۴۹ سال جزو جمعیت هدف برنامه سوادآموزی قرار دارند و افراد بالاتر از ۴۹ سال به اختیار می توانند در این طرح ثبت نام کنند.

رییس آموزش و پرورش تالش اضافه کرد: این شهرستان رتبه دوم بی‌سوادی استان را دارد.

مختاری با بیان ممنوعیت استخدام مربیان سواد آموزی از ۵ سال گذشته تاکنون اظهار کرد: مربیان این طرح نخستین بار بیمه می شوند و فعالیت آنها در سنوات خدمتی ثبت می شود.

وی از اختصاص کارت هدیه یک میلیون تومانی برای کسانی که دوره های سوادآموزی را طی کنند خبر داد و افزود: افراد شناسایی کننده بی سوادان می توانند با معاونت سوادآموزی برای آموزش این افراد عقد قرارداد نمایند.

بودجه اختصاص یافته تاکنون واریز نشده است

نقی بقایی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش تالش نیز از حجم ابلاغی یک هزار و ۴۸۲ نفری برای این شهرستان سخن گفت که بیش از حد ظرفیت این معاونت است و افزود: تعداد کادر اداری این معاونت در تالش ۳ نفر است.

وی افزود: واجدین تحت آموزش به سه گروه تقسیم بندی می شوند و زندانیان بالای ۶۰ سال نیز می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش تالش از جذب یک هزار و ۲۰۰ نفر در این طرح خبر داد و گفت: جمعیت بیسوادان تالش در گذشته ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که با اجرای این برنامه این مقدار به ۴ هزار و ۵۰۰ تن کاهش پیدا کرده است.

بقایی در مورد بیمه مربیان شرکت کننده در این طرح گفت: این افراد از ۳۰ تا ۱۷۸ روز بیمه می شوند که این کار بر عهده صندوق بیمه دانش آموزان و تامین اجتماعی خواهد بود.

این مقام دولتی از تشکیل شرکت تعاونی خدمات آموزشی برای بازدهی بیشتر آموزش، اعزام مربیان خبر داد و با اشاره به تاسیس مرکز یادگیری محلی در ۵ شهرستان استان گیلان گفت: این مرکز در آموزشگاه دولتی سمیه راه اندازی شده است.

وی حرفه آموزی و مهارت های زندگی را از جمله برنامه های این مرکز بیان کرد که نیازمند تجهیزات است.

بقایی اظهار کرد: از ۷۵ میلیون تومان بودجه درخواستی تنها ۱۲ میلیون آن اختصاص یافته که تاکنون واریز نشده است.

وی نبود تجهیزات مورد نیاز را از جمله دلایلی بیان کرد که موجب ترک برنامه از سوی بیشتر ثبت نام کنندگان در این مرکز شده است.

این مسوول آموزشی در ادامه سخنان خود گفت: ضامن اجرایی مصوبات و برنامه های مرکز یادگیری محلی شورای آموزش و پرورش و همکاری سازمانها و اداره های مستقر در تالش است.

وی در انتها از برگزاری یک جشنواره خوراک در این مرکز در روز پنجشنبه هفته جاری با حضور مدیران آموزش و پرورش گیلان خبر داد.

صحبت زاده رییس اداره بهزیستی و توانبخشی تالش از مشکلات جمعیت هدف این سازمان سخن گفت و در تشریح این مشکلات گفت: افراد تحت پوشش این سازمان به دو گروه بی سرپرست و کم توان ذهنی و جسمی تقسیم می شوند که آموزش پذیری آنها باید به تایید کمیسون پزشکی برسد.

وی از ارایه مشوق هایی چون کمکهای موردی و پرداخت کمک هزینه آموزشی به افراد تحت پوشش که اقدام به ثبت نام در طرح مذکور نمایند خبر داد.

حسین نعمتی رییس شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تالش داشتن توسعه انسانی و تربیت انسانهای متدین، قانونمند و آگاه را نیازمند افراد باسواد بیان کرد.

وی به تاثیر مستقیم استفاده از علم پزشکی در سلامت و درمان جامعه پرداخت و گفت: نرخ مرگ و میر مادران در ایران به ازای هر ۱۴۰ هزار نفر،۷۰ تن می باشد که باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی، به ۷۰ تن در همین مقدار جهانی کاهش یابد.

نعمتی عدم وجود آگاهی را از جمله موانع تحقق این هدف در کشور بیان کرد و بر همکاری خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی برای اجرای طرح شناسایی بیسوادان تاکید کرد.

سید حمید موسوی معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار تالش از ظرفیت مرکز یادگیری محلی نهضت سوادآموزی برای نهادینه کردن فرهنگ ترافیک و الگوی مصرف آب در تالش با توجه به شرایط بحرانی دشت تالش سخن گفت.

وی همچنین از ادارات تالش برای استفاده از کارشناسان خود در این مرکز دعوت به عمل آورد.

پیشنهاد فرماندار برای کاهش نرخ بیسوادی

علی فتح اللهی فرماندار تالش که در دقایق پایانی جلسه به این جمع اضافه شده بود بر ضرورت اطلاع رسانی عمومی برای حساس شدن جامعه تاکید کرد.

فرماندار تالش همچنین از بیسوادی به عنوان یکی از مشکلات سرشماری نفوس و مسکن نام برد.

وی از پیشنهاد طرحی برای کاهش عوارض شهری و روستایی در بین دریافت کنندگان گواهینامه سوادآموزی سخن گفت که می تواند به گسترش این برنامه کمک کند.

Share