وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیش از ۱۶۰ هزار کانال فساد در فضای مجازی بسته شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راه عبور از انبوه آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی بازگشت به دین، معرفت، مسجد، محراب و حوزه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سید رضا صالحی‌امیری امشب در سومین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم با رویکرد ارتباطات اسلامی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: امروز قبل از هر چیزی باید به این باور برسیم که در دنیای پرتلاطم امروز گام‌های بیشتری در حوزه مبانی دینی و معرفتی برداریم.

وی افزود: امروز نه تنها از منظر نیاز جاری بلکه از منظر نیاز عینی نسل جوان به مباحث دینی مشهود است و باید بیش از پیش در این زمینه کار صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه به باور قطعی رسیده‌ام که راه عبور از انبوه آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی بازگشت به دین و معرفت و مسجد و محراب و حوزه است گفت:  روحانیت توان دینی جامعه است و این جامعه با روحانیت علقه دینی و تاریخی دارد؛ اگر امروز ما درخت انقلاب را سبز و تنومند می بینیم قطعا نتیجه زحمات انسان‌های بزرگی است که از حوزه برخاسته‌اند و دولت و ملت مدیون حوزه، دیانت و فقاهت است.

وی با تاکید بر نیاز حوزه به آگاهی از تحولات جاری سطح کشور اظهار کرد: سرعت تحولات بی‌نظیر و غیرقابل تصور است و هیچ کشوری روی کره خاکی سراغ نداریم که سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی آن به اندازه ایران اسلامی باشد و حجم و عمق و گستره تحولات فرهنگی در جامعه ایران بسیار گسترده است.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: در گذشته ما سخن می‌گفتیم و عده‌ای شنونده بودند اما امروز میلیون‌ها تریبون سخن می‌گویند و شنونده‌های زیادی داریم.

وی با بیان اینکه امروز در یک شبکه اجتماعی تنها بیش از ۱.۵ میلیون کانال بیش از ۳ میلیون خبر را منتشر می‌کنند و نیمی از کاربران شبکه های اجتماعی در ایران هستند افزود: حدود ۴۰ میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی در حال تبادل اطلاعات هستند و این بستر عظیم و شاهراه بزرگی است که امروز در حال نشر و مصرف اطلاعات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۲۷ میلیون جوان تنها در یک شبکه اجتماعی در کشور تبادل اطلاعات می‌کنند گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۶۰ هزار کانال الحادی و فساد در کشور بسته شد تا جوانان در معرض بمب‌باران فرهنگی قرار نگیرند.

وی با تاکید بر اینکه به جای بستن بسترها باید به دنبال بستری برای تولید محتوا باشیم و اینجا نقش روحانیت بیش از پیش نمایان می‌شود افزود: امروز تنها طلبه در یک مسجد و در جمع معدودی سخن نمی‌گوید و همزمان میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند این سخن را تولید و بازتولید کنند.

صالحی امیری اذعان کرد: امروز شما می‌توانید در منزل سخنرانی را ضبط کرده و در بستر شبکه اجتماعی میلیون ها انسان را متوجه خود کنید و در چنین فضایی حوزه نیازمند بازنگری است تا بتواند در بستر شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در راستای انتقال پیام به نسل جدید گام بردارد.

وی با تاکید بر اینکه نسل جدید ما در حوزه معرفتی دچار مشکل نیست گفت: جوانان ما به خدا، معاد، ثواب، روحانیت و اهل‌بیت اعتماد و اعتقاد درونی دارند و این سرمایه بزرگی در اختیار روحانیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تمام انسان‌هایی که در کشور دچار چالش و بحران می‌شوند زمانی که از آنها نظرخواهی شد بیش از ۹۹ درصد گفتند که به خدا پناه می بریم و این باور معرفتی جامعه است و باید از این بستر حداکثر استفاده شود.

وی ابراز کرد: انتظار از این جمع بزرگ که سرمایه‌های اصلی حوزه‌های علمیه هستند این است که در شیوه‌های تبلیغ بازنگری را در دستور کار خود قرار دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: چگونگی برخورد با آسیب‌های اجتماعی وظیفه جدیدی است که بر دوش حوزه بود و ما به عنوان دولت با تمام توان به کمک شما می‌آییم اما بدانید این مساله از توان دولت خارج است.

وی با تاکید بر اینکه دولت به تنهایی توانایی حل مشکلات کشور را ندارد گفت: الزاما در این زمینه ما به پشتوانه روحانیت نیاز داریم و روحانیت و مرجعیت هم به مثابه خورشیدی هستند که هم روشنی بخش و هم گرما بخش هستند.

صالحی امیری تصریح کرد: دولت معتقد است که باید مستمرا رابطه خود را با حوزه تقویت کند و صف حضور مسوولان برای دیدار با فضلا و اعظام نه از باب تشریفات بلکه از باب احساس نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه سعی داریم حداکثر بهره مندی را اندیشه بزرگان حوزه برای انجام صحیح امور داشته باشیم افزود: در ارشاد در بیش از ۲۰ حوزه فعالیت فرهنگی درگیر هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه قرآنی با تشکیل معاونت قرآنی سعی داریم در سطح شکلی و معرفتی در توسعه و گسترش فرهنگ قرآنی قدم‌های موثر برداریم اما رسالت اصلی در این زمینه بر عهده حوزه است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۳ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد را ساماندهی کردیم گفت: با این حال این حرکت کمتر از ۲۰ درصد نیاز مساجد کشور است.

صالحی‌امیری با تاکید بر اینکه ما امروز در بیش از ۶۰ نقطه دنیا با تشکیل رایزنی فرهنگی در حال فعالیت فرهنگی هستیم گفت: مردم از ما مطالبه فرهنگ دینی و اسلامی را دارند منبع و منشاء بازنشر تولیدات دینی حوزه‌های دینی هستند و ما دستگاه انتقال‌دهنده این نیاز به جامعه و نسل جوان هستیم.

وی در پایان گفت: نسل جوان امروز در بمباران فرهنگی دشمن قرار دارد و صیانت از این نسل رسالت ما و شما است.

Share