رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خبرداد

برگزاری جشنواره برند برتر در گیلان / جلوی تعطیلی کارخانه ها گرفته شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، منتظری با بیان اینکه برخی عنوان می کنند که کارخانه ها تعطیل شده، تصریح کرد: تعطیلی کارخانه ها مربوط به چهار پنج سال قبل بوده و اکنون جلوی تعطیلی آن ها با اقدامات و حمایت هایی که دولت تدبیر و امید انجام داده ، گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از برگزاری جشنواره برند برتر تا پایان امسال در استان خبر داد و گفت: تاکنون بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی تسهیلات پرداخت شده است.
علی منتظری روز دوشنبه در حاشیه بازدید رسانه های گروهی استان از چندین واحد صنعتی، برندسازی را یکی از مباحث مغفول در استان دانست و افزود: اگر می خواهیم صادرات خوبی داشته باشیم باید بتوانیم در حوزه برند سازی کارهای مناسبی انجام دهیم.
وی تصریح کرد: در همین راستا، جشنواره برندهای برتر تا پایان امسال برگزار می شود.
وی با بیان اینکه وظایف مختلفی در حوزه صنعت، معدن و تجارت گیلان در دست اقدام و پیگیری است، اظهار کرد: بیش از دو هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در استان فعال است.
منتظری ادامه داد: حرکت های خوبی در بخش صنعت انجام شده و نگاه این سازمان حرکت در مسیر توسعه صنعت است.
وی گفت: حوزه های کشاورزی و گردشگری نیز برای شکوفا شدن بایستی به سمت صنعت پیش بروند.
منتظری یکی از موفق ترین کارگروه های استان را کارگروه رفع موانع تولید دانست و گفت: تا کنون بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شده است.
وی خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی ظرفیت خوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.
وی یکی از ویژگی های صنایع بزرگ را اشتغالزایی دانست و گفت: با راه اندازی واحدهای صنعتی تعداد زیادی بطور مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد می شود.
منتظری گفت: تولید، شناسایی و معرفی کالای داخلی به عنوان یک برند، نقش موثری در شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی دارد.
منتظری تصریح کرد: بایستی زمینه تولید محصولاتی که در کشور تولید نمی شوند را فراهم کنیم و این ظرفیت ها در گیلان به خوبی فراهم است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به ظرفیت های مختلف استان در بخش صنعتی اشاره و بیان کرد: فولاد یکی از ظرفیت های صنعتی استان است چراکه در استان هایی راه اندازی می شود که آب داشته باشند.
وی با بیان اینکه صنعت فولاد در گیلان جایگاه خوبی یافته است، ادامه داد: راه اندازی راه اهن تاثیر زیادی برای رونق این صنعت دارد.
وی یکی از صنعت های شکل گرفته در دولت تدبیر و امید را صنایع سلولزی عنوان و تصریح کرد: مصرف انواع فرآورده سلولزی در کشور یک میلیون ۶۰۰ هزار متر مکعب است که قبلا فقط ۶۰۰ هزار متر مکعب تولید می شد.
منتظری افزود: در حال حاضر در گیلان تولید یک میلیون متر مکعب صنایع سلولزی ظرفیت سازی شده که بزودی به بهره برداری می رسد.
وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای زراعت چوب و تامین مواد اولیه صنایع سلولزی استان گفت: در سال های آتی هیچ زراعتی به اندازه چوب سودآور نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: گیلان می تواند قطب تولید مبلمان، کابینت و فرآورده های چوبی در کشور باشد.
منتظری مرزی بودن گیلان را یکی از مزیت های استان عنوان و بیان کرد: بدلیل هم مرز بودن با کشورهای حاشیه دریای خزر، می توانیم هم تولید و هم صادرات و در کنار آن اشتغالزایی را نیز داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برخی عنوان می کنند که کارخانه ها تعطیل شده، تصریح کرد: تعطیلی کارخانه ها مربوط به چهار پنج سال قبل بوده و اکنون جلوی تعطیلی آن ها با اقدامات و حمایت هایی که دولت تدبیر و امید انجام داده ، گرفته شده است.
وی تصریح کرد: تحریم ها و مشکلات ناشی از آن ، طی یکسال بوجود نیامده که در یکسال تمامی مشکلات حل شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه کارهای بزرگی در حال انجام است ، گفت: ۳۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ثبت شده سال ۹۲ در استان، اکنون به بیش از یک هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

** بالغ بر ۱۱ میلیون تن استخراج مواد معدن در استان بوده است
منتظری عملکرد دولت یازدهم در بخش معدن استان را نیز مثبت ارزیابی و بیان کرد: بخش زیادی از استان را جنگل ها ، راه ها و شهرها و جمعیت اشغال کرده اما با این وجود سال گذشته ، ۱۱ میلیون تن استخراج مواد معدنی داشته ایم.
وی گفت: در حال حاضر بخشی از مصالحی که برای آزادراه رشت – قزوین و راه آهن نیاز است، از معادن استان تامین می شود.
وی فروشگاه های بزرگ را یکی از ملزومات صنعتی شدن خواند و گفت: فروشگاه های بزرگ از حدود ۱۵ هزارمترمربع به ۵۰ هزار مترمربع افزایش یافته است.

** عمده واحدهای صنفی گیلان ساماندهی شده اند
منتظری در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش بازرگانی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد واحدهای صنفی استان دارای مجوز نبودند، اظهار کرد: اکنون فقط حدود پنج درصد واحدهای صنفی مجوز ندارند که آن هم بدلیل مشکلات در اخذ مجوزشان بوده و برای آن ها نیز برنامه داریم.
وی یادآورشد: ۱۷ شرکت پخش در استان و بیش از ۴۰۰ انبار کالا در استان فعال هستند که بدنبال مکانیزه کردن این بخش هستیم.
وی تشکیل شورای آموزش، پژوهش و فناوری را یکی از اقدامات انجام شده در بخش بازرگانی ذکر و بیان کرد: آموزش بخش های لازم انجام می شود و در بحث های فناوری و دانش بنیان باید تلاش بیشتری انجام شود.
نخستین کاروان خبری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی گیلان، امروز (دوشنبه) از دو واحد صنعتی در شهر رشت بازدید کرد.

Share