حجت الاسلام ساجدی در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی:

برخی فرصت طلبان تمام عملکرد هاشمی را زیر سوال بردند چون خودشان هویتی نداشتند

امام جمعه آستانه اشرفیه گفت: افزود: وجه علمی شخصیت هاشمی رفسنجانی این است که نگاهش به معارف نگاه دیگری است .وی مصداقی از عالمان آگاه به زمان بود .طلبه روستایی دیروز دنیا را می گردد تا سرش در لاکش نباشد و دنیا را بفهمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مراسم ترحیم و تکریم آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور پرشور شخصیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مسئولین استانی، از سوی سازمان برنامه و بودجه گیلان در مسجد خاتم الانبیا (چهاربرادران )رشت با مداحی حاج رسول خدادیان و سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمد ساجدی (امام جمعه آستانه اشرفیه و مدیر حوزه علمیه این شهر)برگزار شد(گزارش تصویری)
حجت الاسلام و المسلمین ساجدی در این مراسم ضمن تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی به پیشگاه امام عصر (عج) و نایب برحقش، اظهار داشت: این مراسم باشکوه با حضور مشتاقانه جمعی از مدیران و کارگزاران امین نظام جمهوری اسلامی و مردم به جهت تکریم یکی از شخصیت های عالی قدر در نظام جمهوری اسلامی ایران و از یاران صمیمی و صادق امام راحل (ره) و رهبری تشکیل شده است.
وی با بیان آیاتی از سوره مبارکه نسا،گفت: در مجموعه معارف اسلام و آموزه های نورانی قرآن دوگانه های متعدد و فراوانی مطرح شده است. از جمله اینکه خداوند در برخی از آیات از ظلمت سخن گفته است و برخی از آیات در مورد عالم و جاهل است.
ساجدی اضافه کرد: نور و ظلمت یک نمونه بارز این دوگانه هاست. بعضی از این دوگانه دارای معانی خاصی هست مانند «خیر» و «شر» که یکی دیگر از این مصادیق در عالم هستی است.
وی با اشاره به آموزه های قرآنی به امور اعتباری پرداخت و گفت: نوع رابطه مسلمانان و مومنان با ارزشهای دینی و تعهد و پایبندی در مراسم جهاد مصداق و ظهور و بروز یافته است.
وی تصریح کرد؛ کسانی که در صحنه جهاد و دفاع از کیان دین جانبازی کرده اند فضیلت بیشتری دارند. جهاد و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مصادیق عظیم دین به درستی در قرآن تببین شده است.
حجت الاسلام ساجدی با ابراز تاسف از عدم تبیین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه  خاطر نشان کرد: گاهی مجبور شده ایم برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر قانون وضع کنیم چون جامعه اسلامی در این خصوص شهید داده است.
وی تاکید کرد: تمام کسانی که در راستای برپایی فرایض اسلام عمل می کنند شایسته تقدیر هستند. بر اساس نص صریح قرآن مجاهدین قبل از فتح بسیار جایگاه رفیعی دارند.
وی تاکید کرد: آیا این صحیح است که افرادی بی ریشه و تازه به دوران رسیده در جایگاهی که شایسته نیستند بنشینند و آیت الله رفسنجانی اینگونه مظلوم واقع شده و منکوب شود ؟
ساجدی با بیان اینکه در شخصیت افراد نباید تخطئه کرد گفت: چقدر از سیاه و سفید کردن افراد ضربه خورده ایم. هاشمی رفسنجانی آدمی بود مثل همه آدمها اما با شخصیتی ممتاز. او هم معایبی داشت اما اگر برآیند فعالیت های او را در طول دوران مجاهدت می بینید همه فداکاری و احسان است.
وی افزود  اگر قیام سرنوشت ساز و کم نظیر ملت ایران در طول تاریخ ،و برپایی نظام جمهوری اسلامی که ثمره این قیام است هاشمی رفسنجانی یکی از طلایه داران این انقلاب بوده است.
وی اضافه کرد: نسل امروز ما نشسته و نگاه می کند وقتی واقع بینانه مسایل جاری را تحلیل و گزارش نمی کنیم همین نسل جوان در مورد دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تشکیک و تردید می کنند. نباید افراط و تفریط کرد. این شخص هر چه که در توان داشت و به هر میزان انجام داد و تردیدی به خود راه نداد.
امام جمعه آستانه گفت: درباره آقای رفسنجانی پیش از هر موقعیتی ایشان یک طلبه حوزه علمیه و به عشق کسب معارف و کسب علم دین به حوزه رفت اما هوشمندی و ذکاوت و روابط خانوادگی و آشنایی او با امام راحل سبب شد که در مسیری قرار بگیرد که هم برای خود و هم برای ملت افتخار آفرینی کند.
ساجدی افزود: وجه علمی شخصیت هاشمی رفسنجانی این است که نگاهش به معارف نگاه دیگری است. وی مصداقی از عالمان آگاه به زمان بود. طلبه روستایی دیروز دنیا را می گردد تا سرش در لاکش نباشد و دنیا را بفهمد.
وی اظهار داشت: سیاست ورزی هاشمی رفسنجانی به راحتی به دست نیامد. در بعد عملی شخصیت ایشان حضور در عرصه جهاد در قبل از انقلاب بود. نقش وی آنقدر موثر و نافذ بود که ساواک به او حساس بود و بارها دستگیر و زندانی شد و زیر شکنجه های طاقت فرسا مقاومت کرد.
وی ادامه داد: بعد دیگر ویژگی هاشمی رفسنجانی در بعد از انقلاب متجلی شد، سیاست ورزی و مدیریت وی پس از انقلاب کاملا مشهود بود. تمام این دوران دغدغه رفسنجانی رشد و بالندگی ایران اسلامی بود.
ساجدی گفت: برخی از فرصت طلبان آمدند و تمام عملکرد رفسنجانی را زیر سوال بردند چون خودشان هویتی نداشتند. نقش رفسنجانی را قبل از انقلاب ساواک فهمید و او را دستگیر کرد. بعد از انقلاب عوامل ضد انقلاب و التقاطی این نقش را تشخیص دادند و یکی از اولین های ترور بود.
وی اذعان داشت: هاشمی اجر مجاهدات و ثمره اخلاص و صبر خود را دریافت کرد و جمعیت میلیونی برای بدرقه او آمدند .
مدیر حوزه علمیه آستانه اشرفیه عنوان کرد: آقای رفسنجانی سادگی طلبگی خود را حفظ کرد و همواره به ائمه اطهار ارادات داشت.
وی افزود : امیدواریم که  آیت الله هاشمی رفسنجانی که به سبب مجاهدت های خود بر دستان مشتاق مردم تشییع شد با شهدا محشور شود.

Share