استاندار گیلان:

برجام، فرجام خردورزی و تجلی استقلال ملی است

استاندار گیلان گفت: برجام که به همت دولتمردان تدبیر و امید و با هدایت های رهبر معظم انقلاب به ثمر نشست، فرجام خردورزی، پیروزی منطق و اندیشه و تجلی استقلال ملی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، محمدعلی نجفی افزود: ۲۶ دی ماه، در تقویم کشورمان، به عنوان روز نمایان شدن عزت و استقلال کشور و گسسته شدن زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران است که با برجام به دست آمده است.

وی با یادآوری اینکه پیروزی در مذاکرات هسته ای یکی از وعده های دکتر روحانی در انتخابات بود، اظهار کرد: این موفقیت، همانگونه که رئیس جمهوری تاکید دارد، پیروزی جناحی نیست بلکه سرآغاز ساختن و بالیدن ایران اسلامی به همت ملت سربلندی است که با ابتکار خویش و بهره گیری از فرصت های جدید، در اندیشه آبادانی ایران عزیز است.

استاندار گیلان گشوده شدن فضاهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی را یکی از نتایج برجام عنوان و خاطرنشان کرد: کوشیده ایم در دوران گذار از تحریم به توسعه ایران، در سایه همت و تلاش همه مردم ، زمینه تقویت سرمایه گذاری برای شتاب بخشی به قطار پیشرفت کشور را فراهم سازیم.

وی افزود: طی یک سال اخیر بیش از ۲۴ شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در پرژه های مختلف استان از جمله در حوزه های پسماند، ساماندهی رودخانه ها، صنایع، هتل ها، پرورش ماهی در قفس و ماهیان خاویاری، راه و راه آهن، سدها، صنایع کشتی سازی، نیروگاه های بادی و خورشیدی، دامپروری و کشاورزی حضور یافته اند.

استاندار گیلان ادامه داد: این شرکت ها که به طور عمده اروپایی هستند، ضمن حضور در استان و مذاکره با مقامات استانی، آمادگی خود را برای سرمایه گذاری با برآورد اولیه ۶۲۱ میلیون دلار و نیز ۵۰۰ میلیون یورو اعلام کرده و تا پایان دی ماه جاری، حداقل ۱۶ میلیون دلار نیز در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران به ثبت رسیده است.

وی گفت: بیشتر این شرکت ها از فرانسه، بلژیک، روسیه، ایتالیا، ترکیه، چین، آلمان، سوئیس، کره جنوبی ، چین، نروژ و آذربایجان هستند .

** پس از برجام، موانع ارتباطات مالی برطرف شد

نجفی با اشاره به اینکه برخی سوال می کنند برجام چه کرده؟ گفت: از نظر مالی ارتباطات مان بسته بود و امکان ارتباطات بین المللی وجود نداشت که مشکلات بسیاری به همین دلیل بوجود می آمد.

وی افزود: سهولت صادرات و کاهش هزینه های مربوطه پس از برجام باعث رشد ۱۴ درصدی صادرات غیرنفتی استان در ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و از ۲۰۴ به ۲۳۴ میلیون دلار بالغ شده است.

استاندار گیلان ادامه داد: کاهش قابل ملاحظه در هزینه های نقل و انتقال وجوه مالی و کاهش زمان مورد نیاز جهت تبادلات مالی نیز باعث کاهش حداقل پنج درصدی در هزینه های تولید شده است.

وی افزایش حجم تجارت خارجی گیلان را از دیگر دستاوردهای برجام عنوان کرد و گفت : در یکسال پس از برجام حجم تجارت خارجی استان با رشد ۱۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل از آن، از ۹۱۲ میلیون دلار به دو هزار و ۹۸ میلیون دلار بالغ شده و همچنین ارزش کالاهای ترانزیت شده از استان با رشد ۶۶ درصدی از ۵۴ میلیون دلار به بیش از ۹۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

نجفی رشد سرمایه گذاری داخلی را از دیگر دستاوردهای برجام دانست و گفت: تقویت روحیه و افزایش نشاط اجتماعی از زمستان سال گذشته تا زمستان امسال، زمینه ساز انجام چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در گیلان شد که ۳۵ درصد بیشتر از مدت مشابه آن است.

** آماده سازی زیرساخت ها برای حضور گردشگران و سرمایه گذاران

وی با اشاره به برگزاری کارگروه های رفع موانع تولید و ستاد تسهیل برای بخش های تولیدی، تشکیل جلسات منطم و بررسی موانع سرمایه گذاری در استان افزود: اهتمام داریم تا امکانات خوبی برای سرمایه گذاران از جمله فراهم آوردن زمینه استفاده از صندوق توسعه ملی را مهیا سازیم و زمین نیز آماده واگذاری به سرمایه گذاران داریم.

نجفی با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در گیلان ادامه داد: طی سال ۹۴، ۷۱۰ میلیارد تومان در بخش صنعت سرمایه گذاری شده بود اما امسال میزان سرمایه گذاری از یک هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حالیکه قبل از توافق برجام، واردات بسیاری از ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی نظیر سانتریفیوژهای صنایع دارویی استان دچار مشکلات عدیده ای بوده و عملاً فقط انواع چینی آن هم با کیفیت پایین و پس از جابجایی های مکرر در دسترس بود، هم اکنون این تجهیزات با سهولت بسیار بیشتر، از کشورهای صاحب فناوری اروپایی قابل تامین می باشد.

نجفی اعلام آمادگی کشورهای همسایه برای توسعه مراودات و سرمایه گذاری در طرح های استان با فعال شدن دیپلماسی کشور و رفع موانع سرمایه گذاری را از دیگر دستاوردهای دولت در گیلان عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه مقامات جمهوری آذربایجان و جمهوری چک، آمادگی کشورشان را برای سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی در تکمیل راه آهن رشت – آستارا اعلام کرده اند.

وی یادآور شد: در همین ارتباط اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان با راه آهن ایران در مرکز آستارا در کشور یادشده به پایان رسیده و کار در بخش ایرانی نیز تا دو ماه آینده به پایان خواهد رسید.

نجفی راه آهن را یک فرصت برای استان خواند و گفت: در آینده ای نزدیک راه آهن رشت – قزوین به بهره برداری می رسد و در ادامه آن، خط ریلی رشت – انزلی – آستارا تکمیل و پس از این، خط ریلی به جمهوری آذربایجان اتصال خواهد یافت.

وی با تصریح اینکه با اجرای برجام روشن شد کشور ما دارای قدرت بزرگ سیاسی و دیپلماسی است، افزود: ملت ایران ثابت کرد که اندیشه تعامل سازنده ، ایده ای درست است و نتیجه آن را در سفرهای متعدد گروه های سرمایه گذاری مشاهده کرده ایم.

استاندار گیلان بیان داشت: در واقع یکی از مهمترین دستاوردهای برجام در استان گیلان با توجه به فضای حاکم بر شرایط سیاسی بین کشورهای همسایه، تقویت مراودات سیاسی و اقتصادی و تحکیم روابط بین استان گیلان و کشورهای همسایه می باشد بطوریکه در این مدت شاهد برقراری نشست‌های مشترک و سفر مقامات ارشد استان به کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان و آستراخان روسیه بوده‌ایم که این روابط بیشتر بر بستر افزایش اعتماد متقابل سیاسی و اقتصادی ناشی از برجام و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای تجار دو کشور بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش حضور سفرا و رایزن‌های فرهنگی و اقتصادی کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی نظیر کره جنوبی، چین، آلمان، فرانسه، بلژیک و ساحل عاج، روسیه، ترکیه، پرتغال، ایتالیا، سوئیس و دانمارک برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران به واسطه ویژگی‌های استان گیلان را می‌توان اشاره کرد که این مهم، پیش از برجام به این گستردگی وجود نداشته و زمینه ساز معرفی بیشتر توانمندی های گیلان شده است.

Share