دکتر روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم

بازار ارز به نرخ متعادل باز می گردد/اسلام به ما می آموزد که نباید به مردم سخت گیری کرد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در گفت و گوی زنده و مستقیم تلویزیونی، ضمن ارائه گزارشی از مهمترین موضوعات روز کشور و اقدامات دولت در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، درباره مهمترین مسایل منطقه ای و بین المللی با مردم سخن گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهوری یکشنبه شب و در ابتدای این گفت وگو ، در پاسخ به پرسشی درباره اشتغال و برنامه های دولت گفت:  اشتغال مهمترین مساله کشور است و بیکاری می تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور ما باشد.

دکتر روحانی ، یک تلاش همگانی برای ایجاد اشتغال در کشور را ضروری خواند و با اشاره به شمار گسترده فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیاز آنان به اشتغال، اظهارداشت: کل شاغلین ما در سال ۹۲ بیش از  ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده که این رقم امروز به  ۲۳ میلیون نفر رسیده است.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما زیاد درباره بیکاری صحبت کردید، اما چرا این روزها حجم بیکاری تا این حد زیاد شده است، گفت: مسأله اشتغال مهم‌ترین مسأله کشور است، یعنی در میان همه مسایل که حائز اهمیت، اشتغال مهم‌ترین است و بیکاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور ما باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه وجود یک یا حتی دو نفر بیکار در یک خانه خیلی می تواند نگران‌کننده باشد، افزود: این مساله که یک جوان که به سن ۲۵ الی ۳۰ سال رسیده و عمدتا به دلیل نداشتن اشتغال، هنوز توان مالی برای ازدواج و شروع زندگی خانوادگی ندارد، خیلی مهم است. برای ما حیاتی است که برای اشتغال جوانان تلاش جدی انجام دهیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: از آغاز دولت در جلسات اقتصادی یکی از مسایل اصلی، بحث اشتغال و سرازیر شدن جوان‌های عزیز تحصیل‌کرده از دانشگاه‌ها به بازار کار بود. دانشگاه‌ها تأخیری را برای اشتغال ایجاد کرد. جمعیت محصل دانشگاه ما چند سال پیش حدود ۲ میلیون بود و امروز  به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده و سالانه ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل می شوند که نیاز به شغل دارند. به اضافه افراد دیگری هستند که کار نیاز دارند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه تراکمی از افراد جویای کار در سال‌های گذشته داریم، تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۰، وقتی به آمار اشتغال نگاه کنید، تقریباً اشتغال ثابت و خالص ما ثابت است. یعنی سالانه حدود ۱۴ هزار شغل خالص ایجاد شده است. بیکاری در جامعه متراکم شده است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در دو سال گذشته آمار نسبتاً مناسبی برای اشتغال داریم، خاطرنشان کرد: کل شاغلین ما در سال ۹۲، ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بوده است. بعد از آن در دو سال گذشته شرایط اشتغال بهتر شده و امروز کل شاغلین ما ۲۳ میلیون نفر هستند.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که البته رقم بیکاری هم اضافه شده است، گفت: افزایش تعداد متقاضیان کار، امسال تقریبا یک رکورد بوده است. امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواستار شغل بودند. امسال و پارسال ما سالی ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم. ۷۰۰ هزار رقم بسیار بالایی است. کشورهایی که در طول دهه گذشته توانستند به طور متوسط بالای ۶۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کنند، ۵ کشور بودند.

رییس جمهوری اضافه کرد: البته در عین حال بیکارهای قبلی هم هستند، بیکارهای جدید هم به آنها اضافه می‌شوند. یعنی اگر سالی یک میلیون نفر وارد بازار کار شوند و ما ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم باز ۳۰۰ هزار نفر به آمار بیکاران اضافه شده است.

دکتر روحانی اظهار داشت: در دو سال گذشته به طور نسبی وضع اشتغال ما خوب بوده اما نسبت به تقاضا باز هم فاصله داریم. باید حداقل سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم. برای این کار همه باید دست به دست هم دهیم، یعنی دولت، کارآفرینان، بخش خصوصی، قوا و نهادهای دیگر. علت اینکه ما می‌گوییم باید از خارج سرمایه جذب کنیم و سرمایه‌های داخل را هم باید جذب کنیم، یکی از دلایلش همین بحث اشتغال است.

رییس جمهوری با طرح این سوال که اگر بخواهیم اشتغال درست کنیم راهش چیست؟، تصریح کرد: راه ایجاد اشتغال، سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت جوان‌هاست. یکی از فضاهایی که می‌تواند اشتغال کند فضای مجازی است. در فضای مجازی مردم می‌توانند شغل‌های مناسب داشته باشند.

دکتر روحانی ادامه داد: در یک سال گذشته وزارت ارتباطات اعلام کرد که صد هزار شغل در بخش فناوری ارتباطات بوجود آمده است. این بخش یک فضای مناسبی برای اشتغال است و برای گسترش اشتغال در این حوزه، فضای مجازی ما به لحاظ ایجاد باندها و پهن‌باندهای مناسب باید آماده باشد.

رییس جمهوری تاکید کرد: باید سخت‌گیری‌ها را برای شبکه‌های اجتماعی کم کنیم، چون مردم زندگی‌شان با شبکه‌های اجتماعی مرتبط است. امروز زمینه اشتغال زیادی در این عرصه وجود دارد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه همه باید دست به دست هم دهیم، گفت: اگر کسی در جذب سرمایه اخلال بوجود بیاورد و اگر قوای دیگر همکاری‌شان کمتر باشد، به اشتغال صدمه وارد می کند؛ لذا باید برای ایجاد اشتغال تلاش کنیم چراکه امروز یک هدف مهم ما رشد پایدار اشتغال‌زا در کشور است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه رشد باید هم پایدار و با محیط زیست سازگار باشد و هم باید شغل مناسب برای جامعه ما بوجود آورد، خاطرنشان کرد: برای این کار باید فضای کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی را آماده‌تر کنیم؛ نسبت به گذشته امروز از حرکت به سمت اشتغال خوشحالم، اما بخاطر فاصله‌ای که این میزان با تعداد افرادی جویای کار دارد و اینکه در سال ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر بدون شغل بمانند، نگران هستم.

رییس جمهوری اظهار داشت: بنابراین هم رشد در اشتغال خوب بوده و هم متأسفانه بیکاری افزایش پیدا کرده یعنی اقتصاد ما به اندازه‌ای که توانسته اشتغال بوجود آورد، نتوانسته به اندازه کافی همه افرادی که جویای کار بودند را جذب بازار کار بکند؛ بنابراین همه باید در این زمینه تلاش کنیم تا فضای مناسب‌تری را برای اشتغال بوجود آوریم.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه برخی کارشناسان شرایط اقتصادی کشور را شبیه شرایط رکود می‌دانند و نرخ رشد اقتصادی که از طرف دولت اعلام شده با احتساب درآمد های نفتی ۶٫۵ بدون آن ۴٫۵ است، چطور می‌شود این را توجیه کرد آیا ما به سمت پیشرفت حرکت می‌کنیم؟، گفت: دو مرکز آمار ایران و بانک مرکزی مسوول بررسی و اعلام رشد اقتصادی در کشور هستند.  از ابتدای سال و در پیام نوروزی‌ به مردم عزیز اعلام کردم که برای سال جاری رشد ۵ درصدی را هدف‌گذاری کرده ایم و همان‌موقع بعضی از دوستان گفتند که این اعلام زود بود چون معلوم نیست به رشد ۵ درصد برسیم ولی در ماه‌های اولیه حرکت‌هایی که در جامعه بود نشان می داد که ما به سمت این میزان رشد خواهیم رفت.

رییس جمهوری با بیان اینکه از یک طرف رشد در بخش تولیدات نفتی، گازی و میعانات و از سویی از شرایط محصول گندم معلوم بود ، اظهار داشت: ستاد اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال تلاش کرد در راستای راه اندازی و تقویت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، تسهیلات بانکی را در اختیار آنهایی که نیاز دارند، قرار دهد و تا یکی دو ماه پیش بر اساس آمار ۱۵ هزار واحد از تسهیلات بانکی استفاده کرده بودند که البته این رقم اکنون بالاتر و حدود ۱۷ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط است.

دکتر روحانی ادامه داد: با افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی در سه ماهه اول سالجاری شاهد رشد بودیم، البته رشدی که در سه ماهه اول از سوی مرکز آمار اعلام شد حدود ۴٫۵ بود و  ما انتظار داشتیم در سه ماهه دوم رشد بالاتری داشته باشیم که امروز رشد ۶ ماهه اول امسال طبق محاسبات بانک مرکزی ۷٫۴ و طبق محاسبات مرکز آمار ۶٫۴ است.

رییس جمهوری در بیان دلیل تفاوت این دو آمار خاطرنشان کرد: معمولاً سال پایه‌ ای که در آمار این دو مرکز لحاظ می شود، متفاوت بوده و در بعضی از محاسبات و آیتم‌ها اختلاف دارند که اگر سال پایه را یکی کنیم، این اختلافات بسیار کمتر خواهد شد و دستور دادم که تا پایان امسال بانک مرکزی و مرکز آمار ایران سال پایه را یک سال واحد قرار دهند تا این اختلافات کمتر شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه در ۶ ماهه اول در بخش کشاورزی بر اساس محاسبات مرکز آمار ایران، ۵٫۹ درصد رشد داشتیم، گفت: این رشد اقتصادی در بخش کشاورزی به نظرم ملموس است و امسال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان معادل ۱۱٫۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم و کشاورز‌ان گندم کار رشد اقتصادی را در بخش خودشان شاهد هستند و می‌بینند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در بخش گردشگری نیز شاهد رشد هستیم، افزود: امروز برخی از هتل‌های کشور که قبلاً نصف اتاق‌های آنان خالی بوده، برای ماه‌ها جا ندارند و از پیش رزرو هستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه بخش تولیدات صنعتی رشد مناسبی داشته است، اظهار داشت: رشد در بخش کشاورزی ۴٫۱ ، در بخش خدمات ۴٫۸ و در بخش نفت  ۲٫۱ است و مجموعاً رشد اقتصادی کشور ۶٫۴ است که در شرایط منطقه‌ای امروز بسیار خوب است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه ‌پیش‌بینی بانک جهانی هم سال آینده هم رشد ۶٫۶ است، گفت:  بنابراین رشد امسال ما بیش از آنچه آخر پارسال هدف‌گذاری کرده‌بودیم ، می باشد و حتماً تا پایان سال بیشتر خواهد بود.

رییس‌ جمهوری با تاکید بر تداوم رشد اقتصادی، اظهارداشت: اینکه سال آینده هم رشد ما  ۶ درصد و یا کمتر باشد، نیازمند کار و تلاش خیلی بیشتری است و باید جذب سرمایه انجام داده و  فضای کار را مناسب‌تر کنیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: کار بسیار بزرگی در بخش نفت انجام گرفته است، بعضی‌ها نوشتند که رشد اقتصادی موجود مرهون نفت است، پس نفت مرهون چیست؟ رشد نفت مرهون مهندسین، کارگران نفت، و تلاشگران این حوزه است. باز کردن چاه نفتی که ، بسته شده، آسان و راحت نیست. صادرات نفت در اواخر پارسال و  در دی ماه  سال گذشته حدود یک میلیون بشکه بود. اینکه از زمان اجرایی شدن  برجام ، بتوانیم رشد تولید نفت داشته و چاه‌های نفت را باز و فعال کنیم، نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی است و حدود یک میلیارد دلار هزینه کردیم تا چاه‌ها فعال شدند. کارگران صنعت نفت چندین ماه تلاش کردند تا این شرایط ایجاد شد و امسال، به جای ۱٫۱ میلیون بشکه صادرات نفت خام ، حدود ۲٫۲ میلیون و با میعانات حدود ۲٫۷ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات داریم و حرکت بسیار خوبی شروع شده است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد:  در بخش کشاورزی و صنعت نیز شاهد  رشد مناسبی هستیم و  ادامه رشد اقتصادی به نظرم قطعی است چرا که مردم در صحنه هستند و قوای دیگر  در کنار مردم هستند و حتماً به ما کمک می‌کنند. نیروهای مسلح همانطور که امنیت خوبی امروز داریم، همین امنیت را ادامه می‌دهند لذا همچنان رشد اقتصادی خواهیم داشت و باید تلاش کنیم که این رشد، رشد مناسبی باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه پارسال به دلیل فشار اقتصادی رشد مناسبی نداشتیم، گفت:  بعد از اینکه در سال ۹۱ رشد اقتصادی منفی ۶٫۸ و سال ۹۲ هم منفی ۱٫۹ بود، در سال ۹۳ و ۹۴ رشد داشتیم. سال ۹۵ هم سالی است که بعد از فضای برجام ، شرایط کاملاً برای رشد صادرات نفتی و غیرنفتی مناسب شده است.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره  صادرات غیرنفتی اظهارداشت: امسال صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه اول خیلی بهتر از ۶ ماهه پارسال بوده و صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه اول امسال، حدود ۳۱ میلیارد دلار است و نسبت به سال گذشته حدود ۹ الی ۱۰ درصد رشد داریم . صادرات نفتی هم شرایط  بهتری دارد به همین دلیل به شرایط اقتصادی آینده کشور خوش‌بین هستم.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره نوسانات اخیر ارز اظهارداشت:  قیمت دلار در ماه‌های اخیر در برابر یورو، پوند و یوان رشد داشته است . دلار در ماه‌های اخیر در برابر پوند ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و بطور متوسط در برابر ارز‌های مختلف، ۵ الی ۶ درصد رشد داشته است . به طور طبیعی در ایران هم قیمت آن رشد داشته است . رونق اقتصادی و وسعت واردات هم که نسبت به گذشته متفاوت است، در این زمینه تاثیر داشته است اما حتماً نرخ ارز متعال خواهد شد و نرخی که روزهای اخیر بود حتماً به نرخ متعادل برمی‌گردد.

رییس جمهوری تصریح کرد:  مردم می‌توانند نسبت به مسأله تورم، اطمینان داشته باشند که تلاش ما بر این است که مسأله کاهش تورم را ادامه دهیم و همه تلاش ما این است که امسال و سال آینده تورم یک رقمی باقی بماند . به مردم قول می‌دهیم که سال آینده دارای رشد اقتصادی خواهیم بود و امیدوارم تا پایان سال با بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم ،برای سال آینده قولی به مردم بدهیم که بر اساس پیش‌بینی ها رشد اقتصادی داشته باشیم. ضمن اینکه فضای کسب و کار هم  بهتر و رشد سرمایه‌گذاری خارجی نیز در ایران بیشتر خواهد شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در چند روز آینده به سالروز اجرای برجام می‌رسیم اظهارداشت:  آخرین قسمت تعهداتی که در برابر برجام داریم در همین سالروز برجام نهایی می‌شود و در فردو یک بخش تعهداتی داریم که هنوز انجام نشده است و در حال انجام است. چون قول ما یکساله است و ۲۷ دیماه امسال ان‌شاء الله اجرایی می‌شود . امیدواریم طرف مقابل هم به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و شاهد رونق اقتصادی در همه کشورها و مخصوصاً آنهایی که در برجام با هم تعامل داشتیم، باشیم . نتیجه برجام همان  برد – برد به نفع همه است و امیدوارم همه شاهد نتایج  خوب آن در سال‌های آینده باشیم.

 رییس جمهوری درپاسخ به پرسشی درباره اختلافات احتمالی میان مسئولان و وزرای اقتصادی دولت گفت: دعوایی نیست. اختلاف ‏کارشناسی بین وزرا وجود دارد که طبیعی هم هست. گاهی در جلسات دولت هنگام رأی گیری بنده رأی ‏نمی دهم برای اینکه همه آزاد باشند، بتوانند حرف بزنند و رأی گیری شود. اگر اختلاف باشد حتماً ‏پیگیری می‌کنم. این وظیفه رییس‌ جمهور است.‏

دکتر روحانی ادامه داد: اگر جایی هماهنگی بین دو وزیر نباشد، حتماً مداخله می‌کنم و هماهنگی بوجود ‏می‌آورم. مشکل هماهنگی در دولت نداریم. اختلاف نظرات کارشناسی خیلی طبیعی است ولی دعوا ‏نداریم.‏

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات رییس بانک مرکزی درباره نرخ ارز، آیا ‏نرخ متعادل مدنظر دولت برای ارز عددی نزدیک به نرخ امروز بازار است یا نرخی پایین تر؟ اظهار ‏داشت: پایین‌تر خواهد بود. ما در محاسباتی که در جلسه اقتصادی داشتیم، رقمی که در آن جلسات بحث ‏شد این رقم‌ها نبوده است.‏

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که بودجه سال آینده براساس چه رقمی بسته شده است؟ تصریح کرد: ‏البته در بودجه نمی‌آوریم که دلار به چه قیمتی خواهد بود ولی بر مبنای محاسباتی که داشتیم بر مبنای ‏حدودا ۳۳۰۰ تومان است. بنابراین، نرخ ارز، این نرخ فعلی نیست. این نرخ کاهش پیدا خواهد کرد.‏

رییس جمهوری افزود: اینکه اشاره کردید دولت مایل است نرخ ارز بالا رود، اصلاً اینطور نیست. برای ‏دولت، ثبات بازار از هر چیزی مهم‌تر است. درست است که درآمد ریالی ما وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، ‏زیاد می شود، اما برای دولت مهم‌تر از درآمد ریالی، ثبات بازار، قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد و قطعیت ‏اقتصاد است.‏

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: برای همه فعالان اقتصادی خیلی مهم است که بدانند نرخ ارز چه مقدار ‏است.‏

برای ما ثبات بازار بسیار مهم ‏است و نرخ ارز بر مبنای همین روندی که در سال‌های گذشته بوده، ادامه خواهد داشت.‏

رییس جمهوری گفت: البته در قیمت برابری یورو، خیلی افزایشی نمی‌بینیم. دلار و ارزهایی که وابسته به ‏دلار است، در این ۸ الی ۹ ماه رشدی داشتند. مخصوصا از مرداد ماه به بعد به طور طبیعی ارز بالا می‌رود، ‏اما نرخ فعلی دلار، نرخی نیست که دوام داشته باشد و به نرخ متعادل باز می گردد.‏

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال مجری که پرسید، در آستانه سالگرد برجام هستیم، قبلاً عده‌ای ‏می‌گفتند که برجام تقریباً هیچ بود، الان با اتفاقاتی که افتاده می‌گویند نه تنها هیچ بود بلکه خسارت بود. ‏در مقابل آن طرف طیف معتقدند که برجام اتفاق بزرگی در کشور بود. شما بعد از این مدت هنوز فکر ‏می کنید که برجام اتفاق خوبی بود؟، اظهار داشت: تردیدی ندارم که برجام یک کار بزرگ ملت ایران بود.‏

رییس جمهوری اضافه کرد: این یک موضوع ملی است. اشکال ندارد کسی نظری داشته باشد و نظرش را ‏بگوید و نقد کند. اینها در جامعه دمکراتیک طبیعی است. در جامعه ما همه آزاد هستند حرف بزنند، اما ‏برجام دستاوردی بود که در سایه آن حماسه‌ای که در سال ۹۲ مردم در انتخابات آفریدند و فضای جهانی ‏را برای مذاکره مناسب کردند، یک کار بزرگی در مذاکره با ۶ قدرت بزرگ انجام گرفت و به نتیجه‌ای ‏رسیدیم که هیچ ‌کس در دنیا نیست که بگوید، ایران در این معامله ضرر کرده، سرش کلاه رفته یا شکست ‏خورده است.‏

دکتر روحانی تصریح کرد: آنهایی هم که مخالفند مثل رژیم صهیونیستی و عربستان  می‌گویند ایران سر طرف ‏مقابل کلاه گذاشته است. این حرف هم نادرست است. ما از اول گفتیم این توافق و مذاکرات برد – برد ‏خواهد بود. آثار برجام امروز تقریباً با گذشت یکسال نشان داده می‌شود که چگونه است؟ هم در صادرات ‏غیرنفتی داریم آثارش را می‌بینیم، هم در صادرات نفتی.‏

رییس جمهوری با اشاره به این سوال که شما گفتید اگر برجام نبود چه می‌شد؟ خاطرنشان کرد: اگر برجام ‏نبود، الان طبق برنامه ای که تصویب کرده بودند تا به طور مداوم صادرات نفت ایران کاهش پیدا کند، در ‏سال ۹۵ صادرات نفت ما به روزی ۲۵۰ هزار بشکه رسیده بود.‏

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز با میعانات، درآمد نفتی ما از ۲ برابر هم بیشتر است، گفت: ما حداکثر می‌توانستیم حقوق کارمندان را بدهیم کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم؛ امسال برنامه ما صرف ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است که امیدواریم بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در این بخش مصرف کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت بسیاری از بدهکاری‌های گذشته را نسبت به فرهنگیان و ایثارگران پرداخت کرده و توانستیم پول گندم را به کشاورز‌ان عزیز پرداخت کنیم، گفت: در این راستا در بخش بیمه مقداری عقب هستیم و تلاش ما این است که در هفته‌های آینده ۸ هزار میلیارد تومان پول بیمه‌ها را بدهیم؛ به هر حال ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند که رقم بسیار بالایی بوده و هزینه سنگینی دارد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور داریم که شرایط آنها از ساکنان روستاها به مراتب بدتر است و اینها تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند، اظهار داشت: با پایگاه‌ها و مراکز درمانی که ایجاد شده ، همه اینها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه نفت، گاز و سرمایه‌گذاری در نفت و گاز، حمل و نقل و  بیمه، برجام دقیقاً عملیاتی و اجرایی شده است؛ در بخش هسته‌ای هم هر آنچه می‌خواستیم عملیاتی شده است؛ ما تاکنون بیش از ۲۰۰ تن کیک زرد وارد کرده ایم  و ۱۲۰ تن دیگر نیز وارد خواهیم کرد.

رییس جمهوری با بیان اینکه اگر برجام نبود قراردادهایی که با کشورهای دیگر بستیم و می‌بندیم تعطیل می‌شد، ادامه داد: در بخش حمل و نقل قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را منعقد کردیم که بدون برجام این کار امکان‌‌پذیر نبود و این در حالی است که حدود ۴۰ سال است ناوگان هوایی کشور کهنه شده و این قرارداد برای سلامت مردم بسیار مهم است.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم ما در سال حدود ۴ میلیارد دلار  هزینه خرید بلیط از شرکت‌های خارجی می کنند، و این پول باید به خودمان برگردد، تصریح کرد: این هواپیماها یک روزه وارد نمی‌شود و در طول سال‌های آینده وارد کشور خواهد شد، اما امیدوارم چند فروند هواپیما تا پایان سال وارد شود و این حرکت بسیار خوبی است چراکه این هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک و بدون آنکه هزینه آنها را بر بودجه عمومی و نفت تحمیل کنیم، خریداری می کنیم و شرکت ایران ایر متعهد است که هزینه آن را پرداخت کند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه قرارداد ۱۸ ساله خرید هواپیما از شرکت های خارجی به معنای اعتماد دنیا به ایران و برجام است، ادامه داد: وقتی قراردادی منعقد می شود که بازپرداخت مبلغ آن ۱۸ سال طول می‌کشد به معنای اعتمادی است که دنیا به روند سیاست خارجی ایران دارد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ایران‌هراسی را در برجام به شکست کشاندیم، گفت: دشمنان و مخالفین ما موضوع ایران‌هراسی را بر کرسی نشانده و ایران را به عنوان تهدیدی برای جهان معرفی کرده و در شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم ایران را بر مبنای اقدام علیه صلح و امنیت جهانی، تصویب کرده بودند.

رییس جمهوری اضافه کرد: امروز درست در نقطه مقابل است. یعنی دنیا معتقد است که ایران نقش ‏سازنده در منطقه و جهان دارد. در همین قطعنامه دیروز شورای امنیت درباره سوریه جایی به نقش مثبت ‏ایران برای مبارزه با تروریسم در منطقه اشاره شده است.‏

دکتر روحانی اظهار داشت: دنیا معتقد است که در منطقه و جهان چه نقش مؤثری داریم و ‏خوشبختانه برای اولین بار در ۵۰ سال اخیر در شورای امنیت قطعنامه‌ای در محکومیت رژیم  اسراییل ‏تصویب شد و شرایط به گونه‌ای بود که آمریکا هم آن را وتو نکرد و نشان داده شد که آن کشوری ‏که در منطقه واقعاً تجاوزگر است، زمین مردم را می‌گیرد و برخلاف قانون خانه‌سازی می‌کند، ‏اسراییل است و نه ایران.‏

رییس جمهوری تصریح کرد: علت عصبانییت رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای این بود که ایران از آن لیست ‏تهدید جهانی خارج می‌شد. این برای آنها مهم بود. بنابراین کاملاً روشن است هرکس بیاید و محاسبه کند ‏آثار برجام و توافقاتی را که داشتیم، می بیند که این دستاوردها کاملا مثبت است.‏

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امروز فعالیت هسته‌ای ما فعالیت قانونی است. قبلاً فعالیت ما غیرقانونی و ‏برخلاف مصوبات و قطعنامه های شورای امنیت تلقی می‌شد. امروز کمک به ایران برای بخش هسته‌ای ‏مطرح است. یعنی در فناوری هسته‌ای، در ساخت سوخت برای رآکتور و در سایر بخش‌های هسته‌ای ‏امروز کشورهای مختلف از اروپا و روسیه به ما کمک می‌کنند که باعث رشد و پیشرفت ما در بخش ‏هسته‌ای است.‏

رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع کشورمان درباره توافقات حاصل شده در مورد ‏تحولات اخیر سوریه گفت: نقش ایران در منطقه، نقش مهم و سازنده ای است. قبلاً بعضی‌ها اعتراف ‏نمی‌کردند به این نقش، ولی امروز اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان، به نقش مهم ایران برای ثبات ‏منطقه، اعتراف دارند.‏

دکتر روحانی افزود: چند هدف در منطقه داریم که مهم است و آنها را دنبال می‌کنیم و این را به نفع کل ‏منطقه می‌دانیم. هدف اول مسأله ثبات و امنیت در منطقه است. اگر بخواهیم کشورها رشد، توسعه و تعامل ‏داشته باشند، راهی جز ثبات وجود ندارد. ناامنی، جنگ داخلی و تجاوز کشوری به کشور دیگر می‌تواند ‏بسیار خطرناک باشد. مسأله دوم مبارزه با تروریسم است. تروریسم یک خطر بزرگ برای کل منطقه و ‏جهان است. ‏

رییس جمهوری اظهار داشت: بسیار خوشحالم و ملت بزرگ ما شاهدند که در ایران شاهد یک امنیت ‏فوق‌العاده‌ای هستیم. از همه نیروهایی که این امنیت را برای مردم بوجود آورده اند،  تشکر می کنم. الحمدالله دولت با کمک و همراهی دیگران ، در دو مقوله امنیت و سلامت موفقیت بسیار چشمگیری داشته است.

دکتر روحانی ادامه داد: در کشورمان، حتی در سیستان و بلوچستان، غربی‌ترین نقاط و همه مناطق ‏کشورمان، بهترین امنیت را در ۳ الی ۴ سال گذشته شاهد بودیم. در این راستا از نیروهای اطلاعاتی، ‏امنیتی، مسلح، ارتش، سپاه و بسیج از همه تشکر می کنم. کار بسیار عظیم و بزرگی را انجام می دهند.‏

رییس جمهوری با اشاره به اینکه هدف دوم ما در منطقه مبارزه با تروریسم است، تصریح کرد: در ‏زمینه مبارزه با تروریسم هر کشوری که از ما کمک خواسته،  دریغ نداشتیم، چه عراق، سوریه و چه ‏دیگران. ما به آنها کمک کردیم.‏

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه تروریسم در منطقه در حال شکست است ، اظهارداشت: در یکی دو ‏سال اخیر حرکت بسیار خوبی علیه تروریسم بوجود آمده است.‏

‏ دکتر روحانی با اشاره به اهمیت عدم تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه و اینکه عده‌ای می‌خواهند، ‏سوریه، عراق و یمن را تقسیم کنند، تصریح کرد:  اساساً با تغییر مرزهای جغرافیایی کاملاً مخالفیم. برای ‏حل و فصل مسایل منطقه هم به ایستادگی و مقاومت و هم به دیپلماسی معتقدیم. دیپلماسی و مقاومت ‏دو روی یک سکه اند. مقاومت نباشد، تنها با دیپلماسی نمی توان کاری کرد. مقاومت و ایستادگی هم بدون ‏دیپلماسی به سرانجام نمی رسد.

رییس جمهوری تاکید کرد: در مسأله یمن، سوریه و هم در بسیاری از کشورهایی که با معضل و مشکل ‏مواجه‌اند، راه‌حل نهایی را دیپلماسی می‌دانیم اما برای اینکه زمینه آماده شود البته باید با تروریسم مبارزه کرد تا شرایط آماده گردد.‏

دکتر روحانی با بیان اینکه در سوریه به ملت و ارتش سوریه برای اینکه در برابر تروریسم مقاومت و ‏ایستادگی کنند، کمک کردیم، اظهارداشت: در عرصه دیپلماسی هم فعال بودیم و در این زمینه با سوریه، ‏روسیه و ترکیه و هم با کشورهای دیگر منطقه در تماس هستیم و روابط سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه ‏در کنار سوریه بوجود آمده است و این کشورها توانسته‌اند قدم‌های خوبی را بردارند و امیدواریم در ‏اجلاس قزاقستان در آستانه بتوانیم شاهد یک قدم موفقیت آمیز در دیپلماسی در زمینه منطقه باشیم.‏

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: ایران نقش بسیار مهمی هم در مبارزه با تروریسم و شکست ‏تروریست‌ها و هم در دیپلماسی دارد و این دو در کنار هم به موفقیت خواهند رسید. امیدواریم مردم ‏سوریه، عراق و یمن، بحرین، لیبی و سایر کشورها که دچار مشکلات هستند، بتوانند از مشکلات نجات ‏پیدا کنند و شرایط امن و باثبات برای منطقه ایجاد شود. در مجموع، شرایط فعلی منطقه خوب است ،البته ‏راه خیلی طولانی در پیش داریم تا به امنیت کامل دست پیدا کنیم.‏

دکتر روحانی با اظهار تاسف از حادثه تروریستی در آغاز سال میلادی در ترکیه و اینکه  کشتار یک انسان ‏بی‌گناه و بی‌دفاع از هر نظر محکوم است، گفت: این نوع حوادث نشان می‌دهد که تروریست ها به ‏هیچ‌کس رحم نخواهند کرد و این ویروس همه را مبتلا می‌کند مگر اینکه بتوانیم با آن مقابله کنیم  و این ‏ویروس  را از بین ببریم. ‏

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره موضوعات فرهنگی و اجتماعی و توجه دولت به این عرصه ، ‏اظهارداشت: اولین ترمیمی که دولت در کابینه انجام داد نسبت به وزرای فرهنگی و اجتماعی خودش بود ‏و این نشان می‌دهد که دولت  برای مسایل اجتماعی و فرهنگی اهمیت فوق‌العاده‌ای قایل است. در زمینه ‏علمی، فرهنگی و شرکت‌های دانش بنیان، کار بسیار بزرگی انجام شده است. از ۵۲ شرکت دانش بنیان به ‏‏۲۷۰۰ شرکت دانش بنیان رسیده ایم. صندوق نوآوری و شکوفایی فعال است و شاهد حرکت بسیار خوبی ‏در رشد علمی هستیم.‏

رییس جمهوری گفت: در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تلاش دولت این بوده که بتواند چرخه و مراحل تولید علم، ‏تحقیقات و نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی شرکت‌های دانش بنیان را فعال کند. مسایل اجتماعی هم ‏برای ما بسیار اهمیت دارد. مسأله اشتغال که شما در آغاز این مصاحبه مطرح کردید، یکی از مسایل مهم ‏برای جلوگیری از آسیب اجتماعی است. فقر و بیکاری بزرگترین پایه برای آسیب‌های ‏اجتماعی در جامعه هستند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه خوشبختانه از سال گذشته مقام معظم رهبری، راهبری مسأله مبارزه با ‏آسیب‌های اجتماعی را خودشان شخصاً به عهده گرفتند، اضافه کرد: در همان جلسه اول ایشان فرمودند ‏که در این کار ما ۲۰ سال تأخیر داریم. این جلسه را باید ۲۰ سال پیش تشکیل می‌دادیم. خود ایشان ‏اهتمام ویژه‌ای به مسأله آسیب‌های اجتماعی دارند.‏

رییس جمهوری اظهار داشت: در رأس آسیب‌های اجتماعی غیر از مسأله بیکاری که خودش پایه‌ای برای ‏آسیب‌هاست، در خود آسیب ها که وارد می‌شویم مسأله اعتیاد بسیار مهم است. بچه‌هایی که بدسرپرست ‏هستند، معلولین، مشکلات فراوان از قبیل طلاق و معضلات دیگر که در جامعه هست، بسیار مهم است.‏

دکتر روحانی تصریح کرد: از لحاظ تشکیلاتی شورای اجتماعی بعد از اینکه مقام معظم رهبری جلسه ای ‏تشکیل دادند، تشکیل شد. رییس آن شورا، رییس‌ جمهور است و جلسات متعددی تشکیل شده است و ‏اینکه شما اشاره کردید که دولت توجه بیشترش به اقتصاد و سیاست خارجی است اینطور نیست. هر دو ‏هفته یکبار شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم، به اضافه جلسات فراوانی که در دولت درباره مسایل فرهنگی ‏برگزار می شود. هر دو هفته یکبار نیز جلسات شورای عالی فضای مجازی را داریم که خود مسائل فضای مجازی ‏و مسایل اخلاقی و اجتماعی مرتبط با آن، مسأیل بسیار مهمی در شرایط امروز جامعه هستند.‏

رییس جمهوری با بیان اینکه بسیار مهم است که با این آسیب‌ها مقابله کنیم، خاطرنشان کرد: در طول ۲ الی  ۳ ‏سال اخیر کار بسیار مهمی برای معتادین و مراکز نگهداری آنها انجام گرفته است. تقریباً چیزی حدود ۵۲ ‏درصد به مراکز نگهداری معتادین اضافه شده است. مراکز درمانی آنها افزایش پیدا کرده و حدود ۲۸ ‏درصد، مراکز درمانی معتادین افزایش پیدا کرده است.‏

دکتر روحانی با اشاره به اینکه آمار و ارقام به ما می‌گوید آسیب‌های اجتماعی به سمت کاهش حرکت ‏کرده است، گفت: البته خیلی مشکلات داریم، اما همه آمار و ارقام می‌گوید که از سال گذشته تا حالا به ‏سمت کاهش آسیب‌ها حرکت کردیم.‏

رییس جمهوری افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اولاً وزیر کشور بخاطر همین مسأله آسیب‌های ‏اجتماعی عضو شد. جلسات متعددی درباره طلاق در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل دادیم و ‏اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد.‏

دکتر روحانی اظهار داشت: مسأله آسیب‌های اجتماعی و مسایل اجتماعی و فرهنگی برای ما بسیار مهم ‏است و اینها کاملاً با هم ارتباط دارد. یعنی اگر می‌خواهیم اعتیاد نباشد، باید کاملاً جامعه را با نشاط نگه ‏داریم. اینقدر سر مسایل جزیی ایراد نگیریم. بعد از هفته‌ها، ماه‌ها، سال‌ها در بعضی از شهرها می‌خواهد ‏کنسرتی برگزار شود و با شرایط و مقرراتی که هست، از اماکن، نیروی انتظامی و وزارت ‏ارشاد مجوز می گیرند اما در نهایت می‌بینیم  بخاطر بهانه‌ای بهم می‌خورد.‏

رییس جمهوری تاکید کرد: نباید در این مسایل مردم را دچار مشکل کنیم. نمی‌خواهم بگویم که نیروهای ‏مختلف به وظایف ذاتی خود عمل نکنند، اما به دو شکل می‌شود عمل کرد. نباید اینقدر سخت‌گیری کنیم. ‏اصلا دین ما دین سهل و آسان است.‏

 رییس جمهوری با بیان اینکه خدا اصلاً حکمی که مشکل‌آفرین باشد وضع نکرده، افزود: اگر می‌بینیم خیلی مشکل را بهم پیچیده و نمی توانیم درست زندگی کنیم، معلوم است درست اسلام را تفسیر نکرده ایم، بنابراین باید جامعه را بانشاط ببینیم و آزادی‌ها را بیشتر کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه امسال در ۱۶ آذر خوشحال بودم که در دانشگاه ها افراد و جناح‌های مختلف سخنرانی کردند، اظهار داشت: امسال بیش از ۳۹۰ جلسه در دانشگاه‌های مختلف در ۱۶ آذر تشکیل شد و من نیز در مراسم دانشگاه تهران شرکت کردم که در آن جلسه ۱۳ نفر از نمایندگان تمام انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی به بیان سخنان خود پرداختند و همه‌شان انتقادی صحبت کردند؛ ده‌نفر با لحن تند و  ۳ نفر با لحن معتدل؛ اما در عین حال، فضای بسیار خوبی در این زمینه داریم.

رییس جمهوری ادامه داد: تصور نمی‌کنم هیچ جای دنیا اینطور باشد که رییس دستگاه اجرایی بنشیند و دانشجویان بیایند با هر لحن و شیوه‌ای می‌خواهند نقد و انتقاد کنند و گاهی از حد نقد نیز جلوتر بروند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه نقدهایی که به دولت می‌شود، گاهی غیرمنصفانه و بی‌رحمانه و تخریب بوده و اگر ناراحت می‌شوم نه بخاطر دولت بلکه بخاطر تخریب هایی است که صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: مردم ما هوشیار هستند و کاملاً می‌دانند و به خوبی تشخیص می‌دهند و افرادی هم که این کارها را می‌کنند، خودشان ضرر می‌کنند؛ نگرانی‌ام برای این است که چرا اخلاق زیر پا گذاشته شده و حرف دروغ و غیرواقعی گفته می‌شود؛ چرا حرفی که ناصحیح است علیه دولت و دستگاه‌های دیگر زده می‌شود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید راستگویی و درستگاری را در جامعه ترویج کنیم، ادامه داد: ما باید وحدت، اتحاد و برادری را بوجود آوریم چراکه معتقدیم این رفتارهای ناپسند می‌تواند برای ما خطرناک باشد و در محضر ملت ایران به صراحت می‌گویم دولت توجه ویژه‌ای به مسایل فرهنگی و اجتماعی دارد و این را دنبال خواهد کرد.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که عنوان کرد”نفس‌ها در تهران و اغلب کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی به شماره افتاده است؛ چه کار خواهید کرد؟”، گفت: مبارزه با آلودگی هوا و مسایل زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است و در مجلس هنگام تقدیم بودجه، اعلام کردم که دولت به ۴ مسأله آب، فاضلاب، محیط زیست و ریل اهمیت ویژه داده و از اولویت‌های برنامه های دولت در سال ۹۶ است.

رییس جمهوری با بیان اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی، چین، هندوستان، افغانستان و  دیگر کشورهای اطرافمان گرفتار آلودگی هوا هستند، گفت: راهی جز اصلاح خودروها، موتورسیکلت‌ها و وسایل گرم‌کننده  نداریم و باید به گونه ای اقدام کنیم که همه نیروگاه‌ها از گاز استفاده کنند و از استفاده تمام وسایل آلوده کننده هوا باید ممانعت و جلوگیری کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز سوخت بسیاری از نیروگاه‌ها را بوسیله گاز تأمین می‌کنیم که این خود یک قدم مهم است و در حال اصلاح بنزین هستیم، تصریح کرد: در ۷ کلانشهر بنزین اصلاح شده در اختیار مردم گذاشته می‌شود و این تأثیرگذار است.

رییس جمهوری افزود: یکی از دلایل اصرار دولت به توسعه شبکه ریلی کاهش آلودگی ها در حمل و نقل است. اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته و مجموعاً هوای سالم ما بهتر از سال‌های گذشته است اما همچنان مشکلات بسیار زیادی داریم که باید حل و فصل شود.

 رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش از سوی مجری برنامه که «وقتی منشور حقوق شهروندی رونمایی شد یک عده گفتند حرام و ضداسلام است و عده‌ای هم استقبال کردند و برخی هم گفتند انتخاباتی است»، گفت: حقوق شهروندی بسیار حائز اهمیت است و در دنیا برای آن جایگاه خاصی قایل هستند، چرا که مردم باید با حقوق‌خودشان کاملاً آشنا شوند و همانطوری که در آن سخنان گفتم حقوق هم دانستنی، هم خواستنی و هم گرفتنی است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه مردم باید از حقوق‌شان مطلع بوده و برای اجرای آن به صحنه بیایند، ادامه داد: ما امروز نیاز به بیان و تکمیل حقوق شهروندی نوشته شده در قانون اساسی داریم. آن زمانی که قانون اساسی نوشته شد، فضای مجازی وجود نداشت و مسأله شفافیت و اطلاع‌رسانی به این صورت مطرح نبود. امروز باید اینها را باز کنیم و مردم باید به حقوق‌خودشان توجه کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: مسأله استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های مجازی در چارچوب قانون، حق مشروع مردم است؛ این طور نیست که هر کسی بگوید مردم از این فضا استفاده کنند یا نکنند؛ مسأله شفافیت حق مردم است، مردم باید بدانند، این پول‌ها کجا خرج می‌شود و این باید در سایت‌ها بیاید؛ دولت الکترونیک یکی از مسایلی است که در حقوق شهروندی عنوان شده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه مسأله حقوق شهروندی در مصاحبه پس از صد روز از آغاز کار دولت مطرح شد و پیش‌نویس آن روی سایت قرار داده شد تا مردم ببینند و نظر دهند، گفت: مردم و حقوقدان های کشور نظرات بسیار متعددی ارائه کردند و این منشور اصلاح شد؛ بنده نیز چندین جلسه با حقوق‌دان‌ها گذاشتم و روی عبارات و کلمات بحث و این منشور را  نهایی کردیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: علاقه مند بودم تا منشور حقوق شهروندی در آذر ماه رونمایی شود، چون آذر، ماه قانون اساسی وحقوق بشر و ماهی است که امام فرمان ۸ ماده‌ای را دادند که الحمدالله این منشور نیز در ۲۹ آذر رونمایی شد و اینکه می‌گویند این اقدام برای انتخابات است باید بگوییم هنوز ۹ ماه از دولت یازدهم باقی مانده است، آیا هر کاری امروز بکنیم برای انتخابات است؟ الان ۴۰ ماه از دولت ما گذشته و تا ۸ الی ۹ ماه دیگر دولت یازدهم مستقر است و هر حرکتی کرده و پروژه‌ای افتتاح کنیم، می‌گویند برای انتخابات است.

رییس جمهوری ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دولت یازدهم فرمود که بهترین تبلیغ برای دولتی که سر کار است، عمل است و کار و تلاش باید بکند؛ آن بهترین تبلیغ برای انتخابات بعدی‌اش خواهد بود.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال مجری که آیا برای دولت دوازدهم کاندید می‌شوید؟ گفت:  الان زود است. فرصت زیادی تا آن موقع باقی مانده است. به نظر من حقوق شهروندی قدم اول است و به زودی به تمام دستگاه‌ها مواد مربوطه را برای اجرا ابلاغ می‌کنیم. بنابراین دولت موظف به اجراست. مردم این حقوق شهروندی را باید بیاموزند و ما باید برای اجرا ، آن را دنبال کنیم. این مسأله‌ای است که امیدوارم موجب فضای وحدت بیشتر در جامعه شود.

 رییس‌ جمهوری موفقیت اجرای حقوق شهروندی را در گرو همکاری دستگاهها و قوا دانست و ‏اظهارداشت : قوه مجریه به تنهایی نمی‌تواند این موضوع را پیش ببرد، باید  قوه قضائیه و قوه مقننه ‏حمایت و کمک کنند ، هیچ اشکالی ندارد که اینها در مجلس تصویب شود. بر مبنای اصل ۱۳۴ قانون ‏اساسی که یکی از وظایف‌ رییس‌ جمهور ترسیم خط مشی و برنامه است لذا بر این مبنا آنرا اعلام کردم ‏بعد می‌تواند در هیأت دولت تبدیل به لایحه شده و سپس به مجلس برود . اتفاقاً برای اجرای حقوق ‏شهروندی در برخی موارد نیاز به لایحه داریم که باید لایحه تقدیم کنیم.‏

رییس جمهوری در ادامه این گفت و گوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعلام کاهش ‏نرخ تورم را  با افزایش قیمت برخی کالاها چطور می توان تفسیر کرد، گفت: بعضی از کالاها ممکن است، ‏در مقاطعی به دلایلی گران شود و دولت هم باید توجه کند نسبت به همان کالا و شرایط لازم را برای ‏کاهش قیمت آن فراهم کند. ‏

دکتر روحانی با بیان اینکه معنای کاهش تورم ،ارزانی نیست ، اظهارداشت: معنا‌یش این است که قیمت ها ‏روزانه و ساعتی گران نمی‌شود، معمولاً کشورهایی که تورم نداشته باشند خیلی کم هستند، منتها تورم‌ها ‏یک رقمی است ۲ الی ۴ درصد است لذا باید تورم را تک‌رقمی نگه داریم. در عین حال این نکته درست ‏است که دولت باید برای  کالاهایی که مورد نیاز شدید مردم است حساب ویژه‌ای باز کند و نگذارد مردم ‏برای زندگی‌شان در فشار قرار بگیرند.‏

رییس جمهوری با بیان اینکه جلسات تنظیم بازار به موقع برگزار می شود، افزود: اخیراً در مورد شکر و ‏قیمت آن تاکید داشتم .‏

رییس‌ جمهور در پاسخ به سوالی درباره حقوق های نجومی خاطرنشان کرد: : اگر می خواهیم در مورد ‏حقوق غیرمتعارف، غیرمنصفانه یا غیرعادلانه و هر چه اسمش را می‌گذاریم، مشکلی حل شود، راه‌حل ‏دارد. دولت هم قدم‌های بسیار مهمی در این زمینه برداشته است. اگر می‌خواهیم این را ابزار انتخاباتی ‏کنیم نهضت ادامه دارد. یک عده می‌گویند حقوق و حساب‌های نجومی ادامه دارد.‏

 رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید اینها را حل و فصل کنیم، ادامه داد: اولین دستگاهی که به حقوقهای غیرمتعارف واکنش نشان داد، خود دولت بود. این موضوع در هیأت دولت مورد بحث واقع شد و بعد از آن بود که بحث در برخی رسانه‌ها شروع شد. بعد ما موضوع را بررسی کردیم و دیدیم در مجموع این مساله علل مختلفی دارد. قانون و مقررات ما ایراد دارد. در اجرا و شفافیت ایراد داریم.

دکتر روحانی افزود: دولت تصدی‌گری دارد. به هر حال شما می‌بینید یک بانک خصوصی است، مدیر آن بانک حقوقی دارد می‌گیرد، حقوق رییس بانک دولتی اما نسبت به رییس بانک خصوصی یک چهارم است، در حالی که رییس این بانک دولتی قبلا در بانک خصوصی دیگری مدیر بوده و ما او را به بانک دولتی آوردیم. این هم نامتعادل است. در این وسط خصولتی هم داریم. اگر دولتی است یک چارچوب دارد، اگر خصوصی است یک چارچوب دارد.

رییس جمهوری اظهار داشت: در عین حال خوشبختانه در میان دولتی که از کارمند شاغل و بازنشسته حدود ۵ میلیون عائله دارد، از کسانی که شاغل و بازنشسته‌اند و ۹۷ هزار مدیری که داریم، آنچه که بحث بود که حقوق‌هایشان غیرمتعارف بوده، اول گفتند ۳۹۷ نفر. یعنی دیوان محاسبات مجلس اعلام کرد که همه حقوق‌ها را بررسی کرده بود و بعد در بررسی اخیرش به ما اعلام کرد که حدود ۳۰۰ نفر است.

دکتر روحانی تصریح کرد: دولت بلافاصله در شورای حقوق و دستمزد تصویب کرد که حقوق برای سیاسیون و برای بخش‌های اقتصادی و برای بنگاه‌ها چه مقدار باشد. این مصوبه را نیز  ابلاغ و اجرا کرد و به آنهایی که حقوق اضافه گرفته بودند گفت همه را پس دهند.

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که نکته کلیدی همین بود که هیچکدام از این حقوق‌ها در بخش‌های ستادی و در دستگاه‌های اجرایی دولتی نبود و عمدتاً بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی بود، اگر اینها را واگذار نکنیم، خیلی از پست‌ها سرقفلی دارند، راه‌حل اساسی این مشکل را دولت چگونه می‌خواهد دنبال کند؟ گفت: ما دو لایحه می‌خواهیم به مجلس دهیم، یکی لایحه شفافیت است که می‌خواهیم به مجلس دهیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: در آن بیانیه گفتم که همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند حداکثر و حداقل حقوق‌شان را در سایت‌ها اعلام کنند و همه مردم بدانند و اخیراً مجلس شورای اسلامی در این زمینه در برنامه ششم قانون و ماده‌ای را تصویب کرد که تشکر می‌کنم. در میان قوای مختلف کشور و نهادها پیش‌قدم برای این مسأله دولت بوده است؛ دولت مقررات گذرانده و اعلام کرده است.

رییس جمهوری اظهار داشت: بقیه دستگاه‌ها از ما عقب‌ترند. مردم بدانند این حقوق غیرنامتعارف مختص قوه مجریه نیست. به اندازه همین ۳۰۰ نفر در خیلی جاهای دیگر هستند. حتی در نهادهای انقلابی و قوای دیگر هستند. همه باید اصلاحات جدید را اجرا و پیاده کنند. دولت به نظرم اقدامات خوبی انجام داده است. جز ۲ الی ۳ نفر که به دلایلی در زندان هستند، بقیه پول‌ها را پس دادند. اگر جرمی اتفاق افتاده قوه قضائیه می تواند رسیدگی کند، اما غیر آن کار دیوان محاسبات است.

رییس جمهوری با بیان اینکه دیوان محاسبات و هیأت‌های مستشاری در حال بررسی بوده و  اگر مورد و جرمی واقع شده باشد، خودشان به قوه قضائیه ارجاع می دهند، گفت: خواهش می‌کنم از قوای دیگر هم در این زمینه مثل دولت پیش‌قدم شوند و کار را پیش ببرند، از دوستان دیگر هم می‌خواهم که این موضوع را جناحی و انتخاباتی نکنند، چراکه این موضوعی ملی است.

دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت مبارزه با فساد و اهتمام و جدیت دولت در این راستا، افزود: اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی اجرا شده و به توسعه دست یافته و آسیب‌های اجتماعی در جامعه از بین برود، باید با فساد مبارزه کنیم و در این راستا همه باید در سه قوه دست به دست هم داده و موضوع حقوق و دستمزد را شفاف کنیم تا همه بدانند حقوق این افراد چه سیاسی و چه اقتصادی چگونه است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در بخشی از امور، تصدی‌گری دولت باید تمام شده و بخش خصوصی رقابت شفاف انجام دهد، اظهار داشت:  بخش خصولتی کار را بدتر می‌کند چراکه اگر دولت به بخش خصولتی واگذار کند این همان بخش دولتی با قدرت بیشتر و راه‌های خطرناک‌تر است؛ راهش خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت در این زمینه است.

مجری پرسید «اجاره نشینی مردم بیشتر شده و قدرت خرید با وجود رکود در بازار کاهش پیدا کرده است. توضیحاتی در مورد مسکن بدهید و  بگویید مسکن مهر و مسکن اجتماعی به کجا انجامید؟ »

رییس‌ جمهور مسکن مهر را بدلیل ساخت خانه هایی بدون زیرساخت لازم از جمله مسجد، کلانتری، مدرسه، برق، گاز و جاده یکی از مشکلات دولت برشمرد و گفت: ان شاء‌الله تا پایان این دولت پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد.

دکتر روحانی اظهار داشت: در مسکن متأسفانه رشد منفی داریم؛ راهش این است که مردم قدرت لازم برای خرید پیدا کرده و بتوانند مسکن تهیه کنند چراکه وقتی مسکن تهیه نمی‌شود ناچارند دنبال اجاره‌نشینی بروند و اجاره‌ها هم به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند.

رییس جمهوری افزود: مردم با مشکل مواجه اند؛ آن کاری که دولت می‌توانست انجام دهد، بالا بردن وام بود، یعنی ما در یکی دو جلسه اقتصادی که بحث کردیم، وام‌ها را افزایش دادیم تا تحرکی در این بخش ایجاد شود. یک تحرک کوچکی هم در ماه‌های اخیر در مسکن ایجاد شده اما در عین حال تحرک در این بخش حائز اهمیت است.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز دولت توجه خاصی به افزایش بودجه عمرانی و مسأله ساخت مسکن برای ایجاد تحرک در این بخش دارد؛ دولت در حد توانش دارد این کار را انجام می‌دهد البته برای بخش‌هایی مثل معلولین اقدامات خوبی توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حال انجام است، اما در عین حال در بخش مسکن دچار مشکل هستیم.

Share