رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان

اهدای عضو قابل مقایسه با شهادت است

یوسف زاده اشاره به اینکه در بین ارزش‌های زیبایی که در جامعه وجود دارد که تنها با شهادت می‌توان مقایسه کرد، اهدای عضو است و این اقدام برگرفته از روح شهادت بوده و از افرادی که زمینه این کار خیر را فراهم کردند تا این مهم به ثمر و نتیجه برسد قدردانی می‌کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شاهرخ یوسف‌زاده در مراسم جشن نفس در سالن شهدای انتظامی گیلان با بیان اینکه اهدای عضو یکی از اتفاق‌های بزرگی است که توسط خانواده‌های اهدا کننده رقم خورده است، اظهار کرد: اقدام زیبای خانواده‌های اهدا کننده جامعه را زیباتر و ارزشمندتر کرد و به خود می‌بالیم که می‌توانیم پاسدار چنین ارزش‌هایی باشیم.

وی افزود: این اقدام ارزشی که توسط خانواده‌های اهدا کننده مطرح شده می‌تواند مجموعه‌ای از تمام ارزش‌های یک جامعه تکامل یافته باشد و تا زمانی که فردی حیات دارد کسی این اجازه را ندارد که چنین تصمیمی بگیرد و به زندگی فردی خاتمه دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه نباید لحظه‌ای به ذهن پزشکان خطور کند که از بیماری ناامید شوند، گفت: چنین تصمیماتی خاص افراد معدودی است که در شرایط اهدای عضو قرار می‌گیرند که شرایط بسیار دشوار و سخت بوده و زمانی که فردی عزیزی را از دست می‌دهد در یک واکنش طبیعی قصد انکار را دارد اما باید واقعیت را پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه وقتی فردی دچار مرگ مغزی می‌شود همه باید بنشینند و تصمیم بگیرند، تصریح کرد: در شرایطی که تنها احساسات حاکم است باید تصمیم عقلانی گرفته شود و این تصمیم در واقع نشانگر اوج ارزش‌هایی است ‌که یک خانواده‌ سال‌ها به آن متعهد بوده است.

یوسف‌زاده گفت: در قرآن کریم آمده که اگر فردی را نجات داده و حیات دوباره ببخشیم در واقع کل جامعه را نجات داده‌ایم بنابراین با تصمیم و قبول اهدای عضو اگر جامعه فردی را از دست می‌دهد فرد دیگر حفظ می‌شود و در این تصمیم برای اهدای عضو هیچ چیز دنیوی وجود ندارد و این تصمیم در واقع سخت‌ترین و مهم‌ترین تصمیم برای هر خانواده است.

وی اشاره به اینکه در بین ارزش‌های زیبایی که در جامعه وجود دارد که تنها با شهادت می‌توان مقایسه کرد، اهدای عضو است و این اقدام برگرفته از روح شهادت بوده و از افرادی که زمینه این کار خیر را فراهم کردند تا این مهم به ثمر و نتیجه برسد قدردانی می‌کنم.

اهدای سالانه ۴۰ عضو در گیلان

انوش دهنادی اظهار کرد: خانواده‌های ایثارگر اهدا کننده عضو کاری ابراهیمی کردند و با رضایت دادن برای اهدای عضو به انسان دیگر حیات بخشیدند.

وی با بیان اینکه جشن نفس برای تکریم از خانواده‌های اهدا کننده عضو است، افزود: زمانی که در گیلان کار خود را آغاز کردیم یک اهدای عضو در طول سال داشتیم و اکنون به ۴۰ اهدای عضو در سال رسیده است.

رئیس مرکز فراهم‌آوری اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه این مهم را مدیون ایثار خانواده‌های بزرگ اهدا کننده و مسؤولان فرهنگ‌ساز هستیم، گفت: در قرآن کریم آمده هر کسی نفسی را حیات بخشد مانند آن است که مردمی را حیات بخشیده است.

Share