با حضور استاندار گیلان

افتتاح یک طرح بین المللی شیلات در گیلان/ برند خاویار گیلان در جهان دارای اعتبار است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان ظهر امروز در کارگروه پرورش ماهی در قفس در مؤسسه‌ی تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر در سنگر گفت : اگر چه از برنامه‌ی مصوب سفر رییس جمهور جلو هستیم اما می‌توانیم باتوجه به توانمندی‌هایی که داریم فراتر عمل کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان ظهر امروز در کارگروه پرورش ماهی در قفس در مؤسسه‌ی تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر در سنگر گفت: اگر چه از برنامه‌ی مصوب سفر رییس جمهور جلو هستیم اما می‌توانیم باتوجه به توانمندی‌هایی که داریم فراتر عمل کنیم.

 دکتر نجفی در این نشست که با حضور مدیران استانی و جمعی از سرمایه‌گذاران پرورش ماهی در قفس انجام شد با بیان اینکه گیلان و کشور هنوز  در بحث دریا محوری نتوانسته متناسب با ظرفیت‌های عظیمی که دارد عمل کند گفت : از بدو ورود به گیلان تلاش کردیم تا از توانمندی‌های دریا برای توسعه و ایجاد اشتغال استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در ۳ سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در بخش پرورش ماهیان انجام شده است گفت: برغم تلاش‌های ارزشمند مختلف انجام شده هنوز از حجم اقدامات عملیاتی در پرورش ماهی در قفس به صورت کامل رضایت ندارم چون توانمندی‌های ما فرا تر از اقدامات انجام شده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه در سفر دکتر روحانی به گیلان تأکید شد در مدت ۲ سال به میزان ۱۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس عملیاتی شود گفت: در سال اول اجرای این برنامه جلو هستیم اما من انتظار دارم براساس توانمندی‌هایی که داریم بیشتر تلاش شود.

وی تأکید کرد: پرورش ماهی در قفس یکی از سیاست‌های اصلی راهبرد دریا محور در گیلان است و همه دستگاه‌ها موظفند تا امکانات و تسهیلات لازم را در این بخش اختصاص دهند.

نجفی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی موظفند حمایت‌های کامل را از طرح پرورش ماهی در قفس انجام دهند و موانع سرمایه‌گذاری را برطرف کنند.

وی همچنین از اختصاص اسکله‌ای در منطقه‌ی آزاد انزلی برای پشتیبانی از پرورش ماهی در قفس در دریا خبر داد و گفت: بانک کشاورزی استان هم تسهیلات لازم را در اسرع وقت به سرمایه‌گذاران این بخش پرداخت کند و این کار را از مهمترین وظایف خود بداند.

 نجفی شیلات استان را هم موظف به پیگیری مصوبات این نشست دانست و گفت: پرورش ماهی در قفس آنقدر مهم و بازدهی بالا دارد که سرمایه‌گذارانی از ترکیه، نروژ و دانمارک برای حضور در گیلان اعلام آمادگی کردند.

وی گفت : حضور این شرکت‌ها فرصت خوبی برای انتقال فناوری‌های جدید است ضمن اینکه مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های ما هم، شرکت‌های دانش بنیان را در بخش شیلات تقویت کنند.

استاندار گیلان بازاریابی برای فروش تولیدات پرورش ماهی در قفس را هم نکته‌ی مهمی دانست که در این زمینه باید به تولید کنندگان کمک کرد.

وی خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی می‌تواند در فرهنگ سازی استفاده از ماهی و گسترش تنوع غذایی این محصول در رستوان‌ها و امکان مهمانپذیر اقدام کند.

نجفی افزایش سرانه‌ی مصرف ماهی را در سلامت جامعه مهم عنوان کرد و گفت: به فرهنگ سازی استفاده از ماهی که سرانه‌ی آن در کشور کمتر از میانگین جهانی است کمک می‌کنیم.

استاندار گیلان گفت: گیلان از استان‌های پیش‌رو در مصرف ماهی و تولیدات شیلات است و سرمایه‌گذاران مطمئن باشند انگیزه‌های لازم برای فروش و خرید ماهی در استان و صادرات آن به خارج از کشور با برند با ارزش گیلان وجود دارد.

وی ادامه داد: البته در پرورش ماهیان خاویاری اصلاً هیچ مشکلی وجود ندارد چون خاویار گیلان در جهان دارای برند معتبری است.

وی حضور شرکت‌های تعاونی را برای توسعه پرورش ماهی در قفس فرصت مقتنمی دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم تا فرصت‌های سرمایه گذاری در استان تقویت و شعارها و ایده‌ها تبدیل به عمل شود.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: افزایش تولیدات داخلی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و توجه به دریا یکی از بحث‌های اساسی آن می‌باشد.

افتتاح یک طرح بین المللی شیلات در گیلان 

طرح تحقیقاتی پرورش با هم ماهی خاویاری در قفس با کپور ماهیان در استخرهای خاکی امروز با حضور استاندار گیلان در مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر در سنگر به بهره‌ برداری رسید.

نجفی با اشاره به وجود چند هزار هکتار استخرهای خاکی پرورش ماهی در گیلان  گفت: بخش عمده ای از استخر‌های کپور ماهیان بدلیل دارا بودن عمق و مساحت کافی دارای شرایط لازم برای نصب قفس می‌باشند، که با برنامه‌ریزی مناسب و تأمین امکانات لازم در اینگونه از استخرهای خاکی همزمان با پرورش کپور ماهیان می‌تواند به پرورش به ماهیان خاویاری در قفس اقدام کرد.

وی با اشاره به سفر ریاست محترم جمهوری به استان و تأکید ایشان مبنی بر اهمیت پرورش ماهی در قفس در دنیا خاطر نشان کرد : اگرچه در سفر دکتر روحانی تولید  ۱۰ هزارتن ماهی در قفس است در تلاشیم در مدت   ۲ سال از ۱۲ هزار تن ماهی پرورش یافته در قفس بهره برداری کنیم.

نجفی با بیان اینکه در روش پرورش همزمان ماهی خاویاری در قفس در استخرهای کپور ماهیان به علت عدم نیاز به زمین یا مصرف آب، میزان سرمایه‌گذاری اولیه پایین است گفت : با اجرای این طرح در استخرهای خاکی دوره پرورش در قفس کوتاهتر می شود و سختی های کار در دریای متلاطم را هم ندارد.

وی با بیان اینکه  یکی از مباحث مهم مرتبط با موضوع اقتصاد دریا محور استفاده از ظرفیت دریا و مواد غذایی درآن  است گفت:در حال حاضر بیش از ۶۰ کشور دنیا در پرورش ماهی در قفس فعالیت می‌کنند و این نشان دهنده توجه کشورهای دنیا به اقتصاد دریا محور و بهره مندی شان از پتانسیل مذکور است.

استاندار گیلان با اشاره به برند بودن مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر در دنیا اظهار داشت: نظیر این مرکز فقط در کشورهای چین و کانادا دیده می شود

دکتر نجفی اظهار کرد: ۲ میلیون قطعه بچه  ماهی تولید شده در این مؤسسه در دریا رها سازی شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر با بیان اینکه در این طرح پرورش فیل ماهی در قفس همراه با پرورش کپور ماهیان مورد بررسی قرار گرفت گفت: برای این کار ۴ دستگاه قفس شناور در داخل استخر خاکی به مساحت ۲ هکتار مستقر شد و  فیل ماهی همراه با ماهیان گرمابی کپور معمولی ، فیتو فاگ، بیگ هد و آمور به مدت ۵ ماه پرورش داده شد.

دکتر علی یزدانی با بیان اینکه در این روش به علت عدم نیاز به زمین یا آب بیشتر میزان سرمایه‌ گذاری اولیه کمتر است گفت : استفاده بهینه از منابع آبی ، حذف کود دهی استخرها و کاهش ورود مواد آلی شیمیایی به اکوسیستم‌ های آبی ، افزایش ظرفیت تولید بدون نیاز به افزایش سطح زیر کشت  و ارتقای راند مان تولید و میزان درآمد پرورش دهندگان از دیگر مزایای پرورش ماهیان خاویاری در استخرهای خاکی است .

وی با اشاره به اینکه در زمان کنونی برای احداث مزارع پرورش ماهیان خاویاری بطور میانگین ۴۰۰ تا۵۰۰ میلیون ریال سرمایه اولیه به ازای هر تن تولید گوشت مورد نیاز است افزود : برآوردهای اولیه نشان می‌دهد هزینه پرورش ماهیان خاویاری در قفس در منابع آب های داخلی کمتر از ۵۰ درصد رقم مذکور است.

رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر گفت : در مجموع میانگین تولید کپورماهیان در کشور ۲٫۵ تن در هکتار می‌باشد و در این پروژه میزان تولید ۳٫۴ تن در هکتار می‌باشد. میانگین تولید فیل ماهی در هر مترمربع قفس در کشور، ۱۲ کیلوگرم در مترمربع بوده و در این پروژه ۱۸ کیلوگرم در مترمربع تولید شد.

Share