در یازدهمین شورای فرهنگ عمومی آستانه‌اشرفیه مطرح شد:

اظهارات داداشی درباره توزیع مواد مخدر و توتو در اطراف حرم و واکنش فرمانده انتظامی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یازدهمین شورای فرهنگ عمومی آستانه‌اشرفیه به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ساجدی با دو دستور تصویب طرح بررسی پژوهشی وضعیت فرهنگی شهر و جذب همکاری مردمی برای برنامه‌های تصویبی این شورا در دفتر امام‌جمعه شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از آستان خبر، یازدهمین شورای فرهنگ عمومی آستانه‌اشرفیه به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ساجدی با دو دستور تصویب طرح بررسی پژوهشی وضعیت فرهنگی شهر و جذب همکاری مردمی برای برنامه‌های تصویبی این شورا در دفتر امام‌جمعه شهر برگزار شد.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناحیه آستانه‌اشرفیه امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه یکی از دغدغه‌های فرهنگی شهرستان قرارگاه فرهنگی است اظهار داشت: اینکه دبیر شورای فرهنگ عمومی می‌گوید با نظر اعضا و جریان اعضای کمیته پژوهشی انتخاب‌شده‌اند چه گونه است که اعضا در جریان نیستند.

سرهنگ حسن فیضیان با تأکید بر اینکه باید پیش نهاده (پروپوزال) بررسی وضعیت فرهنگی شهرستان پیش از آغاز جلسه به دست اعضا می‌رسید بیان کرد: با توجه به فعالیت سپاه پاسداران در زمینه‌های مختلف فرهنگی هنری، فرهنگی ادبی، فرهنگی دینی و سایر برنامه‌های فرهنگی در این پیش نهاده دیده نشده است و چگونه است که اسمی از سپاه در آن نیست که این موضوع یا از روی سهل‌انگاری بوده و یا تعمداً نامی از آن نیامده است.

وی با اشاره به اینکه صریح لهجه بودن خوب است گفت: اعضای اصلی باید در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های مختلف مطلع شده و از طریق دبیر به آن‌ها اطلاع‌رسانی شود تا کارها با موفقیت انجام شود.

کار فرهنگی کار سختی است که تعریف خودش را داشته و آدم خاص خود را می‌خواهد

رئیس سابق شورای اسلامی شهر آستانه‌اشرفیه و عضو شورای فرهنگ عمومی این شهر نیز بابیان اینکه کاستی‌ها را پررنگ نکنیم اظهار داشت: کار فرهنگی کار بسیار سختی است و در تنظیم پیش نهاده بررسی وضعیت فرهنگی شهر سازمانی از قلم نیفتاده است.

محمد گلباغی با اشاره به اینکه نظم دهی، شکل‌دهی و هدف‌گذاری برنامه‌های فرهنگی هدف ماست بیان کرد: کار فرهنگی کار سختی است که تعریف خودش را داشته و آدم خاص خود را می‌خواهد.

وی بابیان اینکه در این‌گونه جلسات بحث شده ولی نباید طعنه باشد گفت: هریک از اعضای شورای فرهنگ عمومی ظرفیت عظیمی هستند و اکنون نیز اتفاقی نیفتاده و می‌خواهیم یک اتفاق اثرگذار در شهر انجام داده و در زمینه کار منظم فرهنگی حرف داشته باشیم.

گلباغی درباره دستور دوم کار جلسه مبنی بر برنامه‌ریزی برای افزایش گردشگری و نظافت بهداشت محیط اظهار داشت: یک شعاع محیطی مناسب برای حرم تعریف شود و به نظر من اجرای این طرح منافاتی با دستور اول جلسه ندارد.

بزرگ‌ترین توزیع مواد مخدر و توتو و معضلات اجتماعی در اطراف حرم صورت می‌پذیرد

رئیس هیئت‌امنای حرم مطهر سلطان سید جلال‌الدین اشرف نیز بابیان اینکه ضرورت اجرای این طرح برکسی پوشیده نیست اظهار داشت: اگر بخواهیم برنامه‌های قوی داشته باشیم باید برنامه‌ریزی درست و دقیقی انجام دهیم.

حسین داداشی با تأکید بر اینکه مجری طرح بررسی وضعیت فرهنگی شهر باید فراتر از یک فرد باشد افزود: اجرای این‌گونه موارد باید به مؤسسات با تجربه‌ای که کار تحقیقاتی انجام داده‌اند انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت تعامل دستگاه‌های اجرایی برای تحقق طرح بررسی وضعیت فرهنگی شهر گفت: با در اختیار داشتن آمار و برسی دقیق و آسیب‌شناسی باید از اجرای فعالیت‌های هم‌عرض جلوگیری شود.

داداشی درباره دستور دوم کار جلسه مبنی بر برنامه‌ریزی برای افزایش گردشگری و نظافت بهداشت محیط گفت: تکمیل پیاده‌رو فرهنگی بخشی از دغدغه گردشگران را در محدوده حرم مطهر مرتفع می‌کند.

وی به مشکل سد معبر در سطح شهر به‌خصوص اطراف حرم مطهر اشاره کرد و گفت: چندین دوره شورای شهر و شهردار آمده و رفته‌اند ولی همچنان مشکل سد معبر در مدخل ورودی حرم و سرویس بهداشتی سطح شهر حل‌نشده است.

داداشی از معضل پارکینگ به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات گردشگران و مسافران یاد کرد و افزود: بزرگ‌ترین توزیع مواد مخدر و توتو و معضلات اجتماعی در اطراف حرم صورت می‌پذیرد و باید به این امور رسیدگی کرده و امنیت اجتماعی و اخلاقی را فراهم کرده تا شاهد افزایش جذب گردشگران باشیم.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان آستانه‌اشرفیه در پاسخ به صحبت‌های رئیس هیئت‌امنای حرم مطهر اظهار داشت: بافت فیزیکی و دکه‌های پشت حرم اجازه کار مناسب را نمی‌دهد و درباره وضعیت توتو اینکه بگویند برخوردی صورت نمی‌گیرد، این موضوع را قبول ندارم.

سرهنگ منوچهر محبوبی افزود: کسی که در فضای بیرون از نیروی انتظامی است می‌گوید این را بگیر و آن را بگیر ولی کسی که در داخل نیروی انتظامی باشد می‌داند یه من ماست چقدر کره دارد.

وی بابیان اینکه زیرنویس پیش‌بینی بازی‌های فوتبال نوعی شرط‌بندی و توتو است گفت: در بحث برخورد با مواد مخدر این تنها نیروی انتظامی نیست که باید عمل کند.

پیش نهاده در دست من نبود اظهارنظر نمی‌کنم

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آستانه‌اشرفیه با تذکر به اعضا برای بکار بردن فارسی کلمات در شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: محتوای جلسه و اطلاع‌رسانی باید مشخص باشد.

یوسف زاده با اذعان به اینکه باید وظایف مدعو و اعضای اصلی مشخص باشد گفت: ازآنجایی‌که پیش نهاده در دست بنده نبود نمی‌توانم اظهارنظری درباره آن انجام دهم و باید ارائه مطالب با بررسی دقیق مطالب صورت گیرد.

طرح بررسی وضعیت فرهنگی شهرستان ساختار کلی بوده که در آن نگاه حذفی وجود ندارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستانه‌اشرفیه نیز در تأیید صحبت‌های فرمانده سپاه مبنی بر نقش فرهنگی سپاه در برنامه‌های فرهنگی شهرستان اظهار داشت: به‌جز این پیش نهاده آماده‌شده، نوشته دیگری به‌عنوان ضمیمه قید می‌شود که نقش دستگاه‌ها در آن دیده‌شده است.

مظاهر زمانی بابیان اینکه اعضا با موضوع به‌صورت حذفی برخورد نکنند گفت: هدف از تدوین پیش نهاده بررسی وضعیت فرهنگی  موجود شهرستان برای برنامه‌ریزی فرهنگی بهتر در سال‌های آتی است.

وی افزود: طرح بررسی وضعیت فرهنگی شهرستان یک زیربنا و ساختار کلی بوده که در آن نگاه حذفی وجود ندارد.

تمامی درختان شهر گردن زده‌شده‌اند/اتفاق خوب در زمینه جمع‌آوری زباله در سطح شهر در حال رخ دادن نیست

عضو شورای فرهنگ عمومی آستانه‌اشرفیه نیز در این نشست با اشاره به اینکه مردم در زمینه انجام امور نگاهشان به عملکرد دستگاه‌های اجرایی است اظهار داشت: اتفاق خوب در زمینه جمع‌آوری زباله در سطح شهر در حال رخ دادن نیست؛ نه اینکه شهرداری زحمت نمی‌کشد بلکه به نظر می‌رسد که این فعالیت‌ها هدفمند نیست.

علیرضا کارگر قوی‌بازو با اشاره به اینکه ازنظر بسیاری از گردشگران از وضعیت شهر انتقاد دارند گفت: تمامی درختان شهر گردن زده‌شده‌اند و سیمای شهری تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: شهر ما گردشگر پذیر نیست؛ گردشگر به کسی میگویند که بیش از ۲۴ ساعت در آن محل باشد.

برخی سطل‌های زباله را آتش می‌زنند/هزینه‌ای برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی نمی‌گیرم

شهردار آستانه‌اشرفیه نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته اظهار داشت: برخی سطل‌های زباله را آتش می‌زنند.

عبدالرضا سلیمانی بابیان اینکه من هزینه‌ای برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی نمی‌گیرم گفت: کوتاهی صورت گرفته در بخش‌های مختلف ماحصل کار بد ماست.

دبیر نشست شورای فرهنگی عمومی آستانه‌اشرفیه نیز با اشاره به دستورات جلسه اظهار داشت: فرهنگ عمومی محصول عموم جامعه است و تحقق آن بسیج عمومی جامعه را می‌طلبد تا عملیاتی شود.

محمد معافی به نقش آحاد مردم جامعه، اصناف، روحانیون و دانشگاهیان و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای اجرای مصوبات فرهنگ عمومی تأکید کرد.

اینکه همه اعضا در جریان قرار بگیرند، رعایت ساختار نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ساجدی با اشاره به اهمیت طرح پژوهشی بررسی وضعیت فرهنگی شهر اظهار داشت: از مجموعه ساختارهای موجود در شهرستان بررسی صورت گرفته تا نقاط ضعف و قوت وضعیت فرهنگی شهرستان شناسایی شود.

وی بررسی نیروی انسانی، برنامه‌ها و امکانات مادی را ازجمله موارد موردنظر در طرح بررسی وضعیت فرهنگی عنوان کرد و افزود: با تبیین زیرساخت‌های وضعیت فرهنگی و موارد یادشده و تشکیل بانک اطلاعاتی از مجموعه زیرساخت‌ها و امکانات، برنامه‌ریزی فرهنگی در سال‌های آتی صورت می‌گیرد.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه در واکنش به اعتراض تعدادی از اعضای شورای فرهنگ عمومی مبنی بر عدم هماهنگی با اعضا در تصمیم‌گیری‌ها گفت: باید جایگاه‌های قانونی اطراف محترم شمرده شود و اینکه همه اعضا در جریان قرار بگیرند، رعایت ساختار نیست و برخی امور جزو اختیارات رئیس شورای فرهنگ عمومی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه حتماً نقش دستگاه‌ها دیده می‌شود گفت: در دو سال گذشته کدام شورای فرهنگ عمومی در سطح استان این‌گونه پیشرفت داشته و مطرح کردن این‌گونه مباحث ذهن افراد را به می‌ریزد.

وی به دستور دوم شورای فرهنگ عمومی مبنی بر برنامه‌ریزی برای افزایش گردشگری و نظافت بهداشت محیط اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود برای بهداشت محیط و نظافت مرکز شهر با تعیین شعاع مشخص در اطراف حرم برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد به‌گونه‌ای که این نقطه با سایر نقاط شهرستان متمایز شود.

ساجدی بابیان اینکه باید در ارتباط با این موضوع برنامه‌ریزی مناسب در نشست شورای فرهنگ عمومی صورت گیرد گفت: در صورت موفقیت طرح آن را به نقاط بیشتر شهرستان توسعه می‌دهیم و باید از ظرفیت مردمی برای اجرای این طرح استفاده کنیم.

وی در پایان پس از تصمیم اعضا مبنی بر مطالع بیشتر برای اجرای دستور دوم گفت: اینکه موضوع کوچکی مثل نظافت احاله می‌شود چگونه مطرح می‌شود که کاری صورت نگرفته است.

کمیته علمی پژوهشی باید یک کمیته آکادمیک باشد

رحیم حیدری گلرودباری امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه اگر دغدغه‌ای در نشست شورای فرهنگ عمومی مطرح می‌شود حمل بر تعرض نکنید اظهار داشت: اگر راهی رویم که منتهی به شکست شود، اطمینان کردم نسبت به ما از بین می‌رود و تمامی مباحث مطرح‌شده برای انجام بهتر کارهاست.

نایب‌رئیس شورای فرهنگ عمومی آستانه‌اشرفیه با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی درباره موضوع به‌خوبی و به‌موقع صورت نمی‌گیرد گفت: تشکیل جلسات به معنای همفکری و جدال علمایی به‌نوبه خود، نوعی خروجی محسوب شده و منجر به کاهش آسیب‌ها می‌شود.

وی با اذعان به اینکه برای تأثیرگذاری آتی شورای فرهنگ عمومی نیازمند پای‌کار بودن همه اعضا و در جریان قرار گرفتن آن‌ها از تصمیم‌گیری‌هاست افزود: از خود اعضا مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگی و ضرورت‌ها استعلام و پیشنهادها گرفته شود و در صورت احصای برنامه‌های فرهنگی امکان کمک در استان و شهرستان وجود دارد.

فرماندار آستانه‌اشرفیه به نقش برخی دستگاه‌های اجرایی و نهادها در اجرای برنامه‌های فرهنگی در شهرستان ازجمله سپاه پاسداران گفت: کمیته علمی پژوهشی باید یک کمیته آکادمیک باشد و با این هزینه در نظر گرفته‌شده، اجرای طرح بررسی وضعیت فرهنگی شهرستان قابل انجام نیست.

حیدری به دستور دوم کار جلسه مبنی بر برنامه‌ریزی برای افزایش گردشگری و نظافت بهداشت محیط اشاره کرد و افزود: به نظر بنده دستور دوم جلسه منافات با طرح بررسی پژوهشی فرهنگی شهر دارد و باید ابتدا این موضوع موردبررسی و مطالعه قرارگرفته و با بررسی نیازها و کمبودها اقدام به انجام امور فرهنگی کنیم و به نظر نمی‌رسد ضرورت شهرستان کار نظافت باشد.

Share