گزارشی از روستای سه سار

استخرهای دو قلو نگین روستای سه‌سار/پنج کیلومتر تا گرفتن جشن آسفالت راه روستایی

عجیب است سرما و بارش‌های گاه و بیگاه باران نیز مانعی برای گردشگران نشده و باز اطراف استخر سه‌سار آدم‌هایی را می‌بینی که به عشق دیدن زیبایی‌های این طبیعتِ بکر چترها را بالای سر گرفته‌اند و برخورد قطرات باران بر سطح آب را نظاره می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا, دی ماه است و اوج سرمای زمستان. فصلی است که زمستان تمام تلاشش را می‌کند تا بر ته مانده‌های اشعه‌های خورشید غلبه یابد و سوز و سرمایش را بر نوک استخوان‌هایت فرو برد. با اینحال اینجا جغرافیایی است که آنقدر حیران زیبایی‌هایش می‌شوی که نه سوز دی را می‌فهمی و نه جدال آفتاب و سرما را.

سه‌سار سرزمین سارهای سیاه،دامنه انباشته از رنگ‌های سبز، زرد و نارنجی و استخرهای دوقلو. عجیب است سرما و بارش‌های گاه و بیگاه باران نیز مانعی برای گردشگران نشده و باز اطراف استخر سه‌سار آدم‌هایی را می‌بینی که به عشق دیدن زیبایی‌های این طبیعتِ بکر چترها را بالای سر گرفته‌اند و برخورد قطرات باران بر سطح آب را نظاره می‌کنند.

سه‌سار یکی از روستاهای بخش میرزاکوچک شهرستان صومعه‌سرا است.جایی که در مسیر شهرهای فومن،ماسال و ماسوله قرار دارد.

مردم این روستا از جنس مهربانی‌اند و صفا و صمیمیت را از پشت خط‌های صورتشان می‌توان فهمید.اینجا احساس غربت نمی‌کنی و با خود می‌اندیشی که انگار اینجا را پیش از این در خواب دیده‌ای. بهشتی کوچک و محصور در شالیزارها.

شالیزارهای یکپارچه،همجواری با دامنه کوه و رودخانه جاذبه‌های گردشگری سه‌سار

فرهاد آذرمی دهیار روستای سه سار،با بیان اینکه روستای سه‌سار یکی از روستاهای بخش میرزاکوچک شهرستان صومعه‌سرا می‌باشد،اظهار کرد:روستای سه‌سار قطب‌نمایی برای روستاهای اطراف منطقه است. روستای سه‌سار از شمال‌غرب به ماسال، شمال شرقی به فومن، جنوب غرب به ماسوله و از جنوب شرقی به آلیانات متصل می‌شود.

وی افزود:روستای سه‌سار در فاصله ۱۷کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد و از شمال به روستای پشتیر و چالکسر، از سمت شرق به روستای پشتیر و رودخانه شیرک، از جنوب به روستای تیمورکوه و تطف‌رود و از ضلع غربی به روستاهای ملار سیاه‌ورود،توسه‌کله و چالکسر محدود می‌شود.

دهیار روستای سه‌سار به ویژگی‌های طبیعی این روستا اشاره و خاطرنشان کرد:روستای سه‌سار از سه طرف محصور در جریان آب رودخانه و کانال آبرسان است. به گونه‌ای که از غرب از رودخانه پلنگ‌ور،از شمال کانال آبرسان مادر فومن و از شرق از رودخانه شیرک ماسوله‌رودخان سرچشمه می‌گیرد.

سه‌سار یعنی محل زندگی نوعی سار سیاه

وی با بیان ‌اینکه روستای سه‌سار دارای طبیعت بکر و زیبا و چشم‌اندازهای گردشگری چون رودخانه پلنگ‌ور و دو پهنه استخر معروف به استخرهای دوقلو است، گفت: طبیعت بکر و دست‌نخورده روستا موجب شده گردشگران بسیاری در فصول مختلف سال راهی این روستا شوند. وجود شالیزارهای یکپارچه، همجواری با دامنه تیمورکوه و رودخانه پلنگ‌ور از جاذبه‌های طبیعی این روستا است.

آذرمی با بیان اینکه وجود ۴۰۰هکتار شالیزار به‌زراعی در سه‌سار بر زیبایی و چشم‌انداز این روستا افزوده است،تصریح کرد: سه‌سار به معنای محل پرندگان سیاه از نوع سار است که در فصل برداشت محصول برنج، شالیزارها را برای خوردن کرم ساقه‌خوار برنج محاصره می‌کنند. دیگر علت نامگذاری سه‌سار وجود سه چشمه معروف است. در گذشته و حال این چشمه‌ها علاوه بر استفاده اهالی به عنوان آب آشامیدنی جهت آبیاری مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهالی روستای سه‌سار به تالشی صحبت می‌کنند‌

وی با بیان اینکه اکثر اهالی روستای سه‌سار به تالشی صحبت می‌کنند،ابراز کرد: اغلب ساکنین روستا کشاورز و تعدادی به دامداری مشغول می‌باشند. ساکنین روستا با فروش محصولات خود روزگار می‌گذرانند.

دهیار روستای سه‌سار با بیان اینکه برنج، آلوچه، انار، پرتقال و کیوی عمده محصولاتی است که در این روستا پرورش داده می‌شود، یادآور شد: میزان مساحت کل روستا ۷۵۰هکتار که ۳۵۰هکتار آن اراضی باغی،خانه،محوطه و… است.

پنج کیلومتر تا گرفتن جشن آسفالت راه روستایی در سه‌سار

وی با بیان اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی روستای سه‌سار از امکانات آب شرب، تلفن ثابت و برق برخوردار است، افزود: اهالی روستای سه‌سار از اواخر سال ۹۴ از نعمت گاز بهره‌‌مند و به جمعیت برخوردار از گاز افزوده شده‌اند. این روستا دارای سه مدرسه و یک خانه بهداشت و یک پارک تفریحی است.

آذرمی با اشاره به وجود ۲۲کیلومتر راه اصلی و کوچه در روستای سه‌سار ادامه داد:طی یک سال اخیر با تلاش‌های نماینده شهرستان ۱۱کیلومتر از راه‌های این روستا آسفالت شده است. با آسفالت راه‌های این روستا در دوره قبل در مجموع ۱۶کیلومتر از راه‌های این روستا آسفالت شده  و پنج کیلومتر تا گرفتن جشن آسفالت راه روستایی سه‌سار باقی است.

استخرهای دو قلو نگین روستای سه‌سار

وی درباره جمعیت ساکن در این روستا گفت: جمعیت روستا بر اساس سرشماری سال ۹۰ هزار و ۴۳۰نفر در قالب ۳۸۷خانوار است. این روستا دارای دو هزار و ۲۰۰نفر جمعیت شناور است که در فصل تابستان و بهار به جمعیت روستا اضافه می‌شود.

دهیار روستای سه‌سار با بیان اینکه مسافران و گردشگران در ایام تعطیلات بویژه عید نوروز راهی روستای سه‌سار می‌شوند، اضافه کرد:حضور گردشگران و مسافران در ایام عید نوروز به میزانی است که موجب مسدود شدن راه این روستا می‌شود. اسکان مسافران در جوار استخرهای دوقلوی این روستا نیز به وفور دیده می‌شود.

گردشگران با رها کردن زباله‌های خود موجب تخریب محیط روستا می‌شوند

وی اهالی روستای سه‌سار را مردمانی خون‌گرم دانست و به مزایا و معایب حضور گردشگران در این روستا اشاره کرد و گفت: گردشگری روستایی می‌تواند منبع درآمدی برای روستاییان باشد. برخی از گردشگران عرف و فرهنگ رایج در روستا را رعایت نمی‌کنند. برخی از رفتارها نظیر پوشش منطبق با رفتار و منش و فرهنگ اصیل روستاییان نیست که نارضایتی را موجب می‌شود.

فرهنگسازی تفکیک زباله در روستای سه‌سار

آذرمی با بیان اینکه برخی از گردشگران با رها کردن زباله‌های تولیدی خود موجب تخریب محیط طبیعی روستا می‌شوند، متذکر شد:با توجه به اینکه زباله یکی از معضلات کشور به خصوص استان گیلان و همواره نیازمند فرهنگ‌سازی است تفکیک زباله در روستای سه‌ساز فرهنگ‌سازی شده است.

وی به تبدیل زباله‌های خانگی به کودهای گیاهی توسط اهالی این روستا اشاره کرد و افزود: تنها برخی از گردشگران به محیط طبیعی توجه دارند.

عدم اصلاح و تقویت شبکه‌های برق از مشکلات اساسی سه‌سار است

آذرمی با اشاره به وجود برخی از مشکلات در این روستا خاطرنشان کرد: اهالی این روستا در سال ۷۴ از نعمت برق برخوردار شده‌اند. با توجه به افزایش تعداد خانوارها و امکانات،برق سال ۷۴جوابگوی نیازها نمی‌باشد. به گونه‌ای که در فصل تابستان هیچ یک از خانوارها نمی‌توانند از کولر استفاده کنند.

حمایت از کشاورزان و باغداران مانعی برای خالی شدن روستاها است

وی عدم برخورداری برخی از نقاط این روستا از آب شرب را یکی دیگر از مشکلات دانست و عنوان کرد:برخی از نقاط این روستا نیز از تلفن ثابت بی‌بهره‌اند.

دهیار روستای سه‌سار در پایان با بیان اینکه نبود شغل و درآمد یکی از دلایلی است که شاهد مهاجرت از روستا هستیم، اظهار کرد: حمایت از کشاورزان و باغداران مانعی برای خالی شدن روستاها است. بسیاری از اهالی این روستا به پرورش کیوی مشغولند به گونه‌ای که درآمد فروش محصول کیوی یک روستایی در سال گذشته حدود ۸میلیون بوده است ولی امسال بارش برف به باغات روستاییان خسارت زده است.این خسارت‌ و عدم حمایت‌ها باعث از بین رفتن انگیزه ماندن در روستا می‌شود. پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت راهکاری برای ماندگاری جمعیت در روستا می‌شود.

انتخاب سه‌سار به عنوان پایلوت بوم‌گردی در صومعه‌سرا

در ادامه دکتر سجاد کریمی پاشاکی معاون فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه بحث گردشگری از اواخر قرن۲۰ و اوایل قرن۲۱ به عنوان یکی از صنایع پردرآمد کشورهای جهان محسوب می‌شود،اظهار کرد: برای اینکه کشورها از صدور مواد خام و منابع اولیه خود خودداری کنند بر بحث گردشگری که مربوط به اوقات فراغت افراد و درآمدزا است سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این مهم باعث ترغیب افراد برای مسافرت و اقامت در محلی برای یک روز و یا بیشتر شد.

وی با بیان اینکه در بحث گردشگری شاخه‌های متفاوتی از گردشگری وجود دارد که در جهان به آن پرداخته می‌شود، افزود: در ایران نیز به فراخور موقعیت جغرافیایی بحث گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.

کریمی پاشاکی با بیان اینکه ایران دارای ظرفیت‌های مناسبی در حوزه گردشگری است،خاطرنشان کرد:یکی از حوزه‌های گردشگری ما حوزه اکوتوریسم و بوم‌گردی است؛ لذا توجه بیشتر به این موضوع مستلزم شناخت درست و سرمایه‌گذاری مطلوب در بحث تمرکز بر این حوزه‌ها است.

وی با اشاره بر اینکه دولت برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های محیطی نسبت به شناسایی اماکن مختلف که دارای استعداد از نظر جذب گردشگر، تنوع محصولات و…هستند اقدام کرده است، گفت:در این راستا روستاهایی دارای شرایط و ظرفیت معرفی شده‌اند و در شهرستان صومعه‌سرا نیز روستای سه‌سار به عنوان پایلوت بوم‌گردی در شهرستان انتخاب شده است.

اهمیت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در بحث گردشگری

معاون فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه در صورتی که در بحث گردشگری برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری لازم و مطلوب صورت گیرد قابلیت ایجاد اشتغال و درآمدزایی به خصوص برای روستاییان وجود خواهد داشت، تصریح کرد:این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری، انعکاس وضعیت،معرفی و شناساندن محصول و…به سراسر کشور و حتی سطح جهانی است.

معاون فرماندار صومعه‌سرا در پایان با بیان اینکه همواره نقاطی از کشور دارای مخاطبانی فراتر از مرزها هستند،اظهار کرد: جذب گردشگر از نقاط مختلف علاوه بر رونق و به حرکت درآوردن چرخه اقتصادی در حوزه گردشگری موجب درآمدزایی در منطقه به لحاظ مباحث اقامتی، پذیرایی و تنوع محصولی می‌شود. با توجه به وجود پتانسیل‌ها در استان گیلان و شهرستان باید این موضوع را بیشتر نمود دهیم و به افراد بشناسانیم.

صنعت گردشگری جایگزینی مناسب برای صنعت نفت

دکتر سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه صنعت گردشکری یکی از پررونق‌ترین صنایع دنیا است به گونه‌ای که این صنعت می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود، اظهار کرد:کشور ایران از کشورهایی است که در ارتباط با گردشگری از اماکن تاریخی، سیاحتی، زیارتی و تفریحی بسیاری برخوردار است و در دنیا یکی از کشورهایی به شمار می‌رود که از نظر پتانسیل‌های گردشگری در رده‌های بالا قرار دارد.

وی با بیان اینکه استان گیلان به عنوان یکی از استان‌هایی شمالی کشور در چهار فصل سال از مزایای طبیعی و مواهب الهی برخوردار است، افزود: این استان از جاذبه‌های فراوانی در طول سال برخوردار است. گیلان نیز در فصل زمستان یکی از استان‌های مناسب از نظر صنعت گردشگری بویژه گردشگری زمستانی است.

پتانسیل بالای صومعه‌سرا در گردشگری

دلخوش با بیان اینکه شهرستان صومعه‌سرا نیز با توجه به پتانسیل‌ها و جاذبه‌های فراوان دارای موقعیت خوب گردشگری است، خاطرنشان کرد: در دوره گذشته ریاست جمهوری دو منطقه صومعه‌سرا را به عنوان منطقه گردشگری در هیئت دولت تصویب کرده‌ایم؛ یکی از مناطق گردشگری منطقه تنیان است که به عنوان منطقه جنگلی و کوهستانی می‌توان از ظرفیت‌هایی چون سورتمه، تله‌کابین، آلاچیق در جنگل و…در آن بهره برد.

وی تالاب انزلی صومعه‌سرا را دومین منطقه دانست و عنوان کرد:دو سوم این تالاب به صومعه‌سرا تعلق دارد. از ۲۳ هزار هکتار سطح آب تالاب ۱۶هزار هکتار آن در محدوده صومعه‌سرا واقع شده است. از ظرفیت تالاب برای قایق‌سواری، ورزش‌های آبی، گل‌های لاله دریایی، صید و صیادی و…می‌توان استفاده کرد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با بیان اینکه صومعه‌سرا از نظر موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی متصل به شهرستان‌هایی است که می‌توانند در افزایش ظرفیت گردشگری ما اثرگذار باشند، افزود: مناطقی چون ضیابر صومعه‌سرا جاده اصلی بین‌المللی و  راهی ترانزیتی است. راه ارتباطی مرکز کشور با آسیای میانه و کشورهای حاشیه خزر از صومعه‌سرا عبور می‌کند؛ می‌توان در حاشیه این خیابان‌ها و جاده‌ها با ایجاد مکان‌ها، نمایشگاه‌های دائمی، ارائه امکانات و صنایع‌دستی و سوغات استان و شهرستان گامی در راستای گردشگری برداشت.

وی با اشاره بر اینکه اقدامات و گام‌هایی در این خصوص برداشته شده و نسبت به دعوت از سرمایه‌گذاران اقدام شده است، تصریح کرد:امیدست بتوانیم با بهره‌گیری از این بخش، ظرفیت گردشگری استان و شهرستان و سرمایه‌گذار گام‌هایی خوب و مطلوبی در راستای رونق صنعت گردشگری برداریم.

گردشگری روستایی راهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

دلخوش با بیان اینکه گردشگری روستایی راهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است، متذکر شد: با توجه به اینکه سراسر استان گیلان از ظرفیت فضای سبز و آب و هوای مطبوع برخوردار است هر فرد روستایی ساکن در روستا می‌تواند از پتانسیل منطقه خود استفاده کند.

وی با اشاره بر اینکه در ایام مختلف سال، اعیاد، مناسبت‌های مختلف مذهبی و… شاهد حضور گسترده اقشار مختلف مردم در صومعه‌سرا هستیم،ابراز کرد:هر ساله در تاسوعا و عاشورا حسینی منطقه ضیابر که زادگاه آیت‌الله صالح و آیت‌الله ضیابری(ره) است میزبان خیل عظیمی از عاشقان سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) است. هر ساله شاهد حضور گسترده اقشار مختلف مردم منطقه و سایر استان‌ها و شهرستان‌ها در این منطقه می‌باشیم.

دلخوش با بیان اینکه برگزاری مراسم سوم امام در دهستان طاهرگوراب صومعه‌سرا از جذابیت معنوی خاصی برخوردار است، گفت:آیین‌های سوگواری و جاذبه‌های مذهبی زمینه جذب گردشگران مذهبی را به این مناطق فراهم می‌کند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در پایان اهالی روستای سه‌سار را میزبانانی مهربان، خونگرم، خوش استقبال و خوش‌بدرقه دانست و عنوان کرد: روستای سه‌سار با توجه به برخورداری از طبیعت بکر همواره میزبان دوستداران طبیعت و گردشگران است. با توجه به انجام کارهای زیربنایی توانسته‌ایم امکانات اولیه رفاهی را در این روستا فراهم کنیم. بخشی از اراضی این روستا دارای مشکل اوقافی بوده‌اند که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته این مشکلات در حال رفع شدن است.

Share