حافظ ناظری در جمع مردم رشت

از شباهت رشت به پاریس تا پیشنهاد اجرای کنسرت با حضور بزرگان موسیقی در پیاده راه فرهنگی

رشت – ناظری با اشاره به میدان شهرداری رشت آن را یک میدان وسوسه انگیز دانست و گفت: شعور مردم شهر رشت در زمینه فرهنگ و موسیقی باید به دنیا شناسانده شود و مسئولان باید کمک کنند تا یک برنامه جهانی در پیاده راه فرهنگی رشت با حضور بزرگان موسیقی جهان و ایران اجرا کنیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حافظ ناظری آهنگساز و خواننده برجسته کشورمان که به مدت دو روز در شهر رشت کنسرت برگزار کرده عصر امروز در ساختمان تاریخی شهرداری رشت میهمان مردم این شهر بود(گزارش تصویری)

با ورود به رشت غافلگیر شدم / اینجا شبیه پاریس است

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت، حافظ ناظری که در جمع مدیران شهری و مردم هنردوست رشت سخن می گفت با بیان اینکه متاسفانه در مملکت ما به فرهنگ و هنر ارزش زیادی نمی‌گذارند، متذکر شد:  قدمهایی که شهرداری رشت برای توسعه فرهنگ و هنر بر می‌دارد جای ستایش و تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه با ورود به رشت بسیار غافلگیر شده است، افزود: دیدن پیاده راه فرهنگی و چندین میدان این شهر یادآور خیابان های پاریس برای من بود.

ناظری با ابراز خرسندی از قدم های رو به جلویی که در حوزه فرهنگ برداشته می شود، یادآور شد: در رشت نگاه به فرهنگ یک نگاه جهانی است و امروز متوجه شدم که روز ۱۲ دی، روز رشت است و بسیار برای من جالب بود زیرا این شهر در تاریخ خود اولین های بسیار زیادی را داشت و البته مردم رشت درخور این فرهنگ هستند.

این آهنگساز و خواننده به کنسرت خود اشاره کرد و گفت: در کنسرتی که اجرا کردیم با آنکه اجرای متفاوتی را مردم شنیده بودند اما سکوت در سالن حکمفرما بود و این نشان دهنده این است که وجود مردم رشت عنصر فرهنگ شناسی قرار دارد و این برای من قابل ستایش است.

ناظری با بیان اینکه جوانان سازنده ایران هستند، اظهار کرد: وقتی می‎خواهیم قدمی رو به جلو برداریم باید مشکلات را از سر راه کنار بزنیم و من هم به ایران آمدم که قدمی برای کشورم بردارم و همه ما این وظیفه را داریمزیرا همه زیر مجموعه ایران هستیم.

وظیفه داریم حقیقت ایران را به جهان نشان دهیم

وی در ادامه گفت: مهمترین عنصر برای کشورمان این است که با جهان هم قدم شویم، کمی محدودیت ها را برداریم و صدای آزاد و رهایی داشته باشیم. در کشور ما وقتی کسی موفق میشود در فضای مجازی به آن حمله ور می‌شویم و من این اصطلاحی درست کردم با این مضمون که «ایران علیه ایران». این واقعا بزرگترین مشکلی است که در کشور ما وجود دارد و اگر این مسله حل نشود تبدیل به نفاق خواهد شد و سبب عقب رفتگی ما می‌شود.

ناظری با بیان اینکه «وظیفه داریم حقیقت ایران را به جهان نشان دهیم»، متذکر شد: زمانی که در امریکا بودم ایران را خوب تلفظ نمی‎کردند و نمی‌شناختند و متاسفانه به ایران لقبهای خیلی بدی می‎دادند. اما این وظیفه ما است که حقیقت ایران را به جهان نشان دهیم و مهمترین راه آن نیز تقویت فرهنگ است و باید حافظ، سعدی، مولانا و بزرگان فرهنگی کشورمان را به دیگران بشناسانیم.

اجرای کنسرت با حضور بزرگان موسیقی ایران و جهان در پیاده راه فرهنگی رشت

وی با اشاره به میدان شهرداری رشت آن را یک میدان وسوسه انگیزی دانست و گفت: سال گذشته به رشت آمدم و بهترین خاطره من مربوط به شهر رشت است. شعور مردم شهر رشت در زمینه فرهنگ و موسیقی باید به دنیا شناسانده شود و مسئولان باید کمک کنند تا یک برنامه جهانی در پیاده راه فرهنگی رشت با حضور بزرگان موسیقی جهان و ایران اجرا کنیم. من سینه ام را برای مردم رشت و اجرای این برنامه در این میدان سپر کردم. من خودم آدم نترسی هستم و از حرکت خلاف جهت آب نمیترسم چون با اینگونه حرکتها کشف های زیادی را میتوان بدست آورد.

این آهنگساز و خواننده با بیان اینکه موسیقی زبان خداست، بیان داشت: مسوولین از موسیقی نترسند. موسیقی ریشه سنتی و تاریخی دارد. در رشت در دو روز کنسرت اجرا در اوج فرهنگ و به درستی انجام شد. احرایی که هیچ چیز آن نا متعارف با معیارهای کشور ما نبوده، نیست و نخواهد بود.

ناظری ادامه داد: این کار اشنایی جوانها با فرهنگ اصیل ایران زمین است زیرا اولین خطری که جامعه را تهدید میکند این است که نسل آن از هویت اصلی خود دور شود.

مردم نباید از هویت ایرانی خود دور شوند

وی با اشاره به الگو برداری غلط برخی جوانان اظهار کرد: جوانهای ما به سمت فرهنگ غرب گرایش پیدا کرده اند و این برای ایرانی که هزاران سال قبل، غرب به دنبال فرهنگ آن بود قابل قبول نیست. استفاده از اینترنت لازمه زندگی امروز است اما باید فرهنگ جامعه را طوری تقویت کنیم که مردم از هویت ایرانی خود دور نشوند.

ناظری با اشاره به تاریخ موسیقی سنتی در ایران گفت: شش هزار سال پیش در غارهای گروه خوانندگی زنان به تصویر کشیده شده است و اکنون با گذشت زمانهای زیاد نمی‌دانیم که آیا زن اجزا خوانندگی دارد یا خیر؟! باید مسوولین کمک کنند تا سطح تفکر جامعه ارتقا پیدا کند.

ناظری در پاسخ سوال خبرنگاری که آیا هنوز ممانعت اجرا در کشور وجود دارد یا خیر گفت: در بعضی از شهرها بله به علت وجود همکار زن شاهد گره در کار هستیم. هفته آینده در آمل کنسرت داریم و گویا مشکلاتی در همین رابطه وجود داشت. البته این کنسرت قرار بود مدتها قبل در شهر آمل برکزار شود اما به همین علت به تاخیر افتاد و گفتیم اگر بانوان نباشند ما هم اجرا نخواهیم کرد ولی خوشبختانه در رشت چنین مشکلی نداشتیم.

Share