در نشست شورای قضایی استان گیلان عنوان شد

از افزایش ۲۰ ساله امید به زندگی تا تاکید بر پاکسازی زرجوب و گوهرود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رییس کل دادگستری استان گیلان در دهمین نشست شورای قضایی استان در سال جاری افزود: دستگاه قضایی به عنوان متولی امنیت و سلامت مردم پیگیر مطالبات بوده و تعامل و همکاری لازم را با سایر نهادها در این زمینه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست شورای قضایی استان گیلان به ریاست احمد سیاوش پور، رئیس کل دادگستری استان در سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد.

رئیس شورای قضایی استان در این نشست سلامت و امنیت را دو نعمت بزرگ الهی برشمرد که در تمام جوامع بشری دارای اهمیت بوده و فقدان آنها، زندگی را بی معنا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هرجا سلامت، بهداشت و امنیت برقرار باشد مابقی مشکلات قابل حل می‌باشد تصریح کرد: اگر جسم و روح انسانها  سالم نباشد هیچ امیدی به آینده نبوده و نشاطی در زندگی احساس نمی‌شود.

این مقام ارشد قضایی همچنین خاطر نشان کرد: امروزه امنیت در نقاط مختلف دنیا خدشه دار شده است و سایه نا امنی بر زندگی بشر گسترده شده و جمهوری اسلامی ایران در فضای ناامنی که کشورهای اطراف آن را احاطه کرده است به برکت خون شهیدان و صبر خانواده‌های آنان در صلح و آرامش به سر می‌برد و مردم باید همواره قدردان این امنیت باشند.

احمد سیاوش پور در ادامه  با بیان اینکه  همه مسئولین در تمام دولت‌ها بر مقوله بهداشت و درمان تاکید کرده و بر آن اهتمام داشته‌اند گفت: دکتر یوسف زاده به عنوان رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی  از پزشکان به نام استان بوده و در همین مدت کوتاه در حوزه  سلامت و بهداشت فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند.

وی  رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت را منبع تغذیه تالاب انزلی و دریاچه خزر عنوان کرد و افزود: آلودگی این دو رودخانه در سطح وسیعی بوده و باید بدون هیچ ملاحظه‌ای در پاکسازی آن کوشش کرد.

رئیس کل دادگستری استان همچنین  تاکید کرد باید از ظرفیت سازمانها ی مختلف در حل این معضل استفاده کرد و دستگاه قضایی نیز به عنوان متولی امنیت و سلامت مردم  پیگیر مطالبات بوده  و تعامل و همکاری لازم را با سایر نهادها در این زمینه خواهد داشت.

رئیس شورای قضایی استان معلمان و پزشکان و  قضات را از شاخص‌ترین مشاغل اجتماع ذکر کرد و اظهار داشت: نتایج عملکرد این افراد در سطح جامعه آثار خود را به مردم نشان خواهد داد و مردم نیز نسبت به عملکرد آنان  پیگیر می‌باشند.

وی در پایان با بیان اینکه پرسنل دستگاه قضایی اعم از قضات و کارکنان با قشری از مردم سروکار دارند که با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه هستند و لذا همواره با استرس و فشار، ساعات کاری را سپری می‌نمایند، از رئیس دانشگاه علوم پزشکی خواست تا با معرفی چند پزشک متخصص اقداماتی در جهت حفظ سلامتی آنان صورت گیرد.

افزایش ۲۰ ساله امید به زندگی

دکتر یوسف زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به بیماری‌های واگیر دار و آثار آن در گذشته عنوان کرد: با پیشرفتهایی که در قرن اخیر در مقوله دانش پزشکی بوجودآمده است  امید به زندگی افزایش پیدا کرده  به طوری که از ابتدای انقلاب تاکنون امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۴ سال رسیده است.

وی با بیان اینکه امروز بیماری‌های غیرواگیر  مانند سرطان، دیابت و … در تمام جوامع بشری فراگیر شده است خاطر نشان کرد علت عمده بروز این بیماری‌ها  تغذیه نامناسب و سبک زندگی می‌باشد.

این پزشک متخصص اظهار داشت: گسترش فست فودها و تغییرذائقه مردم  باعث ایجاد آسیب‌های جدی در حوزه سلامت آنان شده است.

یوسف زاده با اشاره به اینکه برای تأمین سلامت درکهنسالی از دوران میانسالی و جوانی  زمینه سازی گردد گفت: تغییر  برخی عادات غذایی مضر، اجتناب از مصرف نمک، کاهش میزان فعالیتهای فیزیکی و  پرهیز از نشستن‌های طولانی  موجبات  بروز بیماری‌های متعددی خواهد شد.

وی در ادامه ابراز داشت: بسیاری از رفتارهای پرخاش گرانه  که امروز در اجتماع مشاهده می‌گردد با تغییر سبک زندگی قابل حل خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی  گیلان با تشریح اینکه آمار تلفات تصادفات در سالهای ۹۴ و ۹۵ روند کاهشی نداشته است افزود:  مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان در دانشگاه  علوم پزشکی استان  طرحی را با عنوان سیستم تروما به دولت ارائه کرده است و این طرح مورد تصویب نیز قرار گرفته و بزودی به عنوان الگو دراستان گیلان پیاده سازی خواهد شد.

وی در ادامه قاچاق دارو را یکی دیگر از معضلات حوزه بهداشت و درمان استان عنوان نمود و گفت: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که بعضی از داروخانه‌ها  در فروش داروهای قاچاق با یکدیگر رقابت دارند.

یوسف زاده همچنین از دستگاه قضایی خواست تا با متخلفین غذا و دارو و بهداشت برخوردهای جدی‌تری صورت گرفته تا بازدارندگی  لازم در این خصوص را داشته باشد.

۳۰ درصد از آلودگی شهر رشت مربوط به فاضلاب‌های بیمارستانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: محیط زیست میراث گذشتگان است و ما نیز باید آن را به آیندگان تحویل دهیم و از تمام توان خود در حفظان بهره خواهیم برد.

وی در ادامه این نشست ۳۰ درصد از آلودگی شهر رشت را مربوط به فاضلاب‌های بیمارستانی دانست و اعلام کرد: حجم زیادی از زباله‌های عفونی بیمارستانی که از  سالهای اخیر به جا مانده بود به تازگی امحا شده است.

یوسف زاده همچنین خاطر نشان کرد: در خصوص فاضلاب بیمارستانها پیمانکارانی مشخص شده و اقدامات عملیاتی در این زمینه  صورت گرفته است اظهار داشت: با برنامه ریزیهای انجام گرفته به بیمارستان‌هایی که برای تصفیه فاضلاب بیمارستانی خود استاندارهای لازم جهت امحا را بعمل نیاورند اجازه افتتاح داده نخواهد شد.

این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه نظارت بر درمان دارای پیچیدگی‌های زیادی بوده و در حال ساماندهی می‌باشد ابراز امیدواری کرد دانشگاه علوم پزشکی بتواند از مشارکت معنوی دستگاه قضایی استان چنان گذشته برخوردار گردد.

این نشست با حضور روسای سازمان‌های تابعه قوه قضایی در استان، معاونین قضایی رییس کل دادگستری استان، دادستان و رییس دادگستری مرکز استان و با حضور دکتر یوسف زاده ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان بعنوان مهمان برگزار شد.

 

Share