پروژه ای که کلنگ آن سال 94 به زمین زده شد

احداث کمربندی بلوار امام رضا(ع) رشت، از سال آینده اجرا خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کلنگ پروژه آزادسازی معابر و تملک شهری برای احداث کمربندی ۱۴ کیلومترمربعی شمال کلانشهر رشت حد فاصل بلوار امام رضا در دارسازی تا میدان جهاد، سال ۱۳۹۴ به زمین زده شد اما قرار است سال آینده (۹۶) اجرا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مراسم کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه آزادسازی معابر و تملک شهری کلانشهر رشت برای احداث کمربندی ۱۴ کیلومتری شمال شهر حد فاصل بلوار امام رضا تا میدان جهاد (دارسازی) بهمن ماه سال گذشته به زمین زده شد اما اجرای این پروژه تاکنون انجام نشده است.

این پروژه به عرض ۲۰ متر و طول حدود ۱۴ کیلومتر حد فاصل بلوار امام رضا (ع) دارسازی در منطقه سه را به میدان جهاد در منطقه یک به هم متصل می کند.

این پروژه به باور مجریان آن سه کریدور شرق، شمال و غرب شهر را به یکدیگر متصل می کند و بار ترافیکی میدان جانبازان، میدان ولیعصر (عج) و رینگ کمربندی شهر و فاصله زمانی پیمودن شرق به غرب در کلانشهر رشت را کاهش می دهد.

شهردار کلانشهر رشت بهمن ماه سال گذشته در مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه گفت که این معبر سال ها به حال خود رها شده بود و کسی به استراتژیک بودن آن توجه نمی کرد، این پروژه مهم در رفع مشکلات زیست محیطی و ترافیکی نقش مهمی دارد.

سیدمحمدعلی ثابت قدم بیان داشت: بافت عمده ای از مسیر، حدفاصل بلوار امام خمینی تا میدان جهاد که نیازمند آزادسازی است، موجب ایجاد ایمنی در منطقه می شود.

وی مهمترین کار برای اجرای این پروژه را توسعه افقی دانست و خاطر نشان کرد: با توسعه افقی، اراضی کشاورزی تحت شعاع قرار نمی گیرد.

با این وجود، شماری از شهروندان ساکن این منطقه بیان می کنند که به بهره برداری رسیدن این پروژه، نقش مهمی در تسهیل آمد و شد مردم دارد و افتتاح آن، از مطالبات مردم است.

در همین زمینه سید حمید حسینی گفت: یکی از گرفتاری‌های ما در عصرها بویژه ایام تعطیل ترافیک سنگین و ملال آور این منطقه است، چقدر خوب بود که مسئولان در این ساعات گذرشان به بلوار امام رضا، بلوار خرمشهر و مدرس بیافتد و ببینند که وقت مردم چگونه تلف می‌شود؟

رضا اصغرنیایی نیز بیان کرد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود ترافیک منطقه سنگین شود، عبور و مرور ماشین‌های سنگین حمل بار است؛ زمانی بلوار خرمشهر به سمت بلوار مدرس و بلوار امام رضا به سمت آج بیشه و بیجاربنه و محل داروسازی رشت خارج از شهر بود اما الان به دلیل گسترش رشت داخل شهر قرار گرفته و عملاً دیگر از این مسیر نمی شود انتظار کاربرد کمربندی ها را داشت.

حسین رضایی نیز می گوید: خوشبختانه در ۳ سال اخیر اقدامات عمرانی خوبی مثل پارک‌های جدید، پیاده راه شهرداری و طرح جمع آوری آب‌های سطحی انجام شده اما ترافیک سنگین مردم را کلافه کرده و اجرای طرح هایی هم چون کمربندی های جدید خیلی در کاهش ترافیک و رونق کسب و کار در منطقه کمک می کند.

شهریار شهیدی نیز گفت: متاسفانه در اطراف و حاشیه رشت نسبت به مناطق دوردست کار کمتری شده است ما انتظار داریم که به مرکز استان مثل جاهای دیگر توجه شود چون رشت محل عبور و مرور مسافران بسیار و مردم شهرستان هاست و در طول روز، میزبان شاید نیمی از جمعیت استان باشد.

وی ادامه داد: باید به محلی که کمربندی در حال ساخت در حال انجام است، توجه شود چراکه اکثرا مناطق حاشیه شهر است که مردم کم برخورداری هستند.

شهرام آجلی نیز می گوید: سال پیش آمدند در منطقه کلنگ زدند، خبر ساخت این کمربندی اعلام شد ما هم به عنوان اهالی در مراسم حضور داشتیم و خیلی خوشحال بودیم، گفتند کمتر از دوسال هم افتتاح می شود اما خبری نشد، اگر پول ندارند در دو یا سه مرحله اجرا کنند، به هر میزان که آسفالت شد ماشین ها را از آن عبور دهند.

** احداث کمربندی بلوار امام رضا، از سال آینده اجرا خواهد شد

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کلانشهر رشت نیز در رابطه با این پروژه گفت: این پروژه از آج بیشه به سمت پیربازار (بلوار امام رضا) شروع و به بلوار ولیعصر ادامه می یابد.

فرامرز جمشیدپور افزود: این پروژه به دلیل برخی مشکلات اجرایی مناطق سه و یک شهرداری رشت اجرا نشد و اجرای آن به معاونت حمل و نقل شهرداری رشت محول شده است.

وی اظهار داشت: این پروژه در همان زمان برای اجرا به مناقصه گذاشته شد و به دلیل گرفتن ایراداتی مناقصه باطل شد.

جمشیدپور بیان داشت: اجرای این پروژه به همراه دو پروژه دیگر در همین راستا، به مناقصه گذاشته می شود و بعد از تصویب در شورای عالی سرمایه گذاری شهرداری رشت، از سال آینده ۹۶ اجرا خواهد شد.

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کلانشهر رشت هزینه اجرای این پروژه را حدود ۱۳۰ میلیارد تومان (به همراه تملک ارضی) پیش بینی کرد و ادامه داد: قرار است اجرای این پروژه در مدت سه سال از طریق سرمایه گذار انجام گیرد، یک سال فاصله (تنفس) و بعد از آن هزینه اجرای پروژه به مدت سه سال بازپرداخت شود.

وی با اشاره به اجرای دو پروژه دیگر آزادسازی معابر و تملک شهری کلانشهر رشت تصریح کرد: آزادسازی معابر در رینگ ۹۰ متری میدان گیل، بلوار لاکان و مسکن مهر به عرض ۹۰ متر و طول سه هزار و ۸۵۰ متر از دیگر پروژه هاست.

جمشیدپور بیان داشت: هزینه احداث این خیابان با دو تقاطع غیرهمسطح ۱۱۸ میلیارد تومان و تملک اراضی ۱۵۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی اظهار داشت: اتصال خیابان معلم به میدان توحید در پیربازار رشت (تقاطع خیابان معلم به بلوار اصفهان) به عرض ۴۵ متر و طول یک هزار و ۲۱۵ متر دیگر پروژه است که هزینه احداث این خیابان ۱۹ میلیارد تومان و تملک اراضی آن نیز ۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کلانشهر رشت بیان داشت: اجرای این سه پروژه به منظور آزادسازی معابر و تملک شهری، نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی دارد.
کلانشهر رشت دارای بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن و حدود یک میلیون نفر جمعیت غیرساکن است.
وی با اشاره به اجرای دو پروژه دیگر آزادسازی معابر و تملک شهری کلانشهر رشت تصریح کرد: آزادسازی معابر در رینگ ۹۰ متری میدان گیل، بلوار لاکان و مسکن مهر به عرض ۹۰ متر و طول سه هزار و ۸۵۰ متر از دیگر پروژه هاست.

جمشیدپور بیان داشت: هزینه احداث این خیابان با دو تقاطع غیرهمسطح ۱۱۸ میلیارد تومان و تملک اراضی ۱۵۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی اظهار داشت: اتصال خیابان معلم به میدان توحید در پیربازار رشت (تقاطع خیابان معلم به بلوار اصفهان) به عرض ۴۵ متر و طول یک هزار و ۲۱۵ متر دیگر پروژه است که هزینه احداث این خیابان ۱۹ میلیارد تومان و تملک اراضی آن نیز ۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کلانشهر رشت بیان داشت: اجرای این سه پروژه به منظور آزادسازی معابر و تملک شهری، نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی دارد.

کلانشهر رشت دارای بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن و حدود یک میلیون نفر جمعیت غیرساکن است.

Share