مصباحی‌مقدم:

آن‌ها که به هاشمی اهانت کردند توبه کنند /نسل جوان و انقلابی تندتر از حضرت آقا حرکت نکند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کسانی که به مرحوم هاشمی اهانت کردند باید توبه کنند گفت: آن‌هایی که قصدشان حذف هاشمی از نظام بود هم باید توبه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عصر امروز (شنبه) در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در مسجد ابوذر تهران، اظهار کرد: در تشییع پیکر مرحوم هاشمی مردم زیادی به خیابان‌ها آمدند که خدا به قدم‌هایشان خیر بدهد اما تعارف که نداریم بعضی از آن‌ها شعارهای عوضی می‌دادند و می‌خواستند هاشمی را از مقام معظم رهبری جدا کنند در صورتی که هاشمی لحظه‌ای خود را از آیت الله خامنه‌ای جدا نکرد و تا روز آخر گفت که عشق من آیت الله خامنه‌ای است.

وی تصریح کرد: آن‌ها که به مرحوم هاشمی اهانت کردند توبه کنند و آن‌ها که قصدشان حذف هاشمی از نظام بود هم توبه کنند. ببینید مشی رهبر معظم انقلاب چیست. آن‌هایی که آقای هاشمی را در مقابل حضرت آقا علم می‌کنند هم توبه کنند چرا که هاشمی را نباید مقابل رهبری علم کرد و برایش علمی جدا برپا کرد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه بعد از رحلت امام آن‌ها که به سیره امام باقی ماندند همچنان با ولایت فقیه باقی ماندند، عنوان کرد:‌ مهم این است که درباره این بزرگواران دچار اشتباه نشویم. آقای هاشمی از انقلابیون قبل از انقلاب بود که زندان کشید و شکنجه دید و در راه امام و انقلاب خودش را با تمام وجود وقف کرد. ایشان مورد اعتماد امام بود.

وی با یادآوری برخی مناصب و خدمات مرحوم هاشمی در دوران انقلاب خاطرنشان کرد: او از هیچ‌کدام از مسئولیت‌هایش غافل نمی‌شد. وقتی رییس مجلس بود، مجلس محور کشور بود و وقتی رییس جمهور شد ریاست جمهوری محور کشور شد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم، مجمع به محور تبدیل شد. جایگاه‌ها به خاطر آقای هاشمی منزلت و ارتقا پیدا می‌کردند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به خصوصیات مرحوم هاشمی بیان کرد: ایشان هوش، بینش، تدبیر و ظرفیت و آگاهی فوق‌العاده‌ای داشت و در سیاست داخلی و خارجی نقش‌آفرین بود. ۵۸ کشور جهان به خاطر رحلت ایشان پرچم خود را نیمه افراشته کردند که این نشان از نقش آفرینی او در سطح بین المللی داشت.

مصباحی مقدم افزود: این شخصیت کم‌نظیر و بی‌بدیل بعد از ارتحال امام در کنار مقام معظم رهبری قرار گرفت و یاری استوار، قوی و محکم برای ایشان بود. من مستقیما و در جلسات خصوصی از جمله جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن مرحوم شنیدم که فرمودند در دو دوره ریاست جمهوری‌ام برخلاف همه روسای جمهور همه وزرای خودم را با آیت الله خامنه‌ای هماهنگ می‌کردم و در جایی که ایشان موافق نبود وزیری را نمی‌گذاشتم با اینکه هیچ الزام قانونی در این زمینه وجود نداشت. سایر روسای جمهور چنین کاری نمی‌کردند بلکه نسبت به ۳ وزیر اطلاعات، کشور و امور خارجه وظیفه هماهنگی داشتند.

وی افزود: آقای هاشمی در همه مسائل کشور هفته‌ای جلسه‌ای دو ساعته با حضرت آقا داشتند و می گفتند همه مسائل مهم کشور را با هم مرور می‌کردیم، اگر توافق وجود داشت که هیچ ولی اگر اختلاف نظر بود آقای هاشمی از رهبر انقلاب تبعیت می‌کرد و این مشی هاشمی بود.

مصباحی مقدم در ادامه یادآور شد: هاشمی کسی نبود که خودش را در قد و قواره مشاوره رهبری نداند. او حتی با امام هم مباحثه می‌کرد و در بحث آقای منتظری با امام مجادله داشت اما در نهایت تابع نظر امام بود. او با حضرت آقا هم تفاوت دیدگاه داشت اما در عمل تسلیم امر مقام معظم رهبری بود.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه یک انقلابی نان را به نرخ روز نمی‌خورد، تاکید کرد: یک انقلابی اصولی و اساسی فکر و عمل می‌کند. من تعجب می‌کنم بعضی رسانه‌ها درباره ما می‌نویسند محافظه‌کاران. ما کجا محافظه‌کاریم. محافظه‌کار کسانی هستند که با شجاعت مواضع‌شان را اعلام نمی‌کنند. ما انقلابی هستیم و محافظه‌کار نیستیم.

وی همچنین اظهار کرد: مرحوم آیت الله مهدوی کنی شخصیت بارزی بود که می‌فرمود ما باید اشارات رهبری را دنبال کنیم. البته نه اینکه نظری متفاوت از رهبری نداشته باشیم ولی حتی باید به دنبال اشارات ایشان برویم. آقای هاشمی این مساله را قبول نداشت و الگوی تبعیتش متفاوت بود و اعتقاد داشت هرکس در این سطح نظر خود را داشته باشد اما اگر رهبری امر کردند باید به آن امر عمل کرد ولی تا زمانی که ایشان امر نکردند برای داشتن دیدگاه متفاوت می‌توان فرصت داشت. از این جهت دیدگاه‌هایی از مرحوم هاشمی بروز پیدا می‌کند که با رهبری تفاوت دارد.

مصباحی مقدم ادامه داد: حالا عده‌ای راه افتاده‌اند و می‌خواهند بگویند ما تابع هاشمی هستیم. معنای این سخن چیست. تابع هاشمی هستید تا اگر دیدگاهی متفاوت از رهبری داشت آن را دنبال کنید؟ در حالی که هاشمی خودش این‌گونه نبود و تا جایی پای می‌فشرد که مورد مخالفت رهبری قرار نمی‌گرفت. شاید بعضی‌ها ظرافت آن را درک نمی‌کنند اما باید بگویم اگر تابع هاشمی هستید به این معنا که دیدگاهی متفاوت از رهبری داشته باشید این هیچ ایرادی ندارد و حضرت آقا هم فرمودند نظر متفاوت من جرم نیست ولی زمانی که رهبری دستوری می‌دهند باید همه اطاعت کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به خاطره‌ای از ناطق نوری خاطرنشان کرد: زمانی آقای ناطق در انتخابات از مقام معظم رهبری پرسید شما به چه کسی رای می‌دهید که من هم به او رای بدهم. آقا فرمودند اولا حتی زن و بچه من هم نمی‌دانند، ثانیا به فرض هم که شما بدانید برایت حجت نمی‌شود بلکه خودت باید به حجت برسی. رهبری نمی‌خواهند تقلید کنید بلکه می‌خواهند تشخیص دهید.

وی در ادامه گفت: البته آن جایی که جای فرمانبری است و مقام معظم رهبری صریح و روشن مساله‌ای را بیان می‌کنند باید آن کار انجام شود. اگر ولی فقیه که نایب امام زمان است حکم کرد و کسی حکم ایشان را رد کرد مثل این است که حکم امام زمان (عج) را رد کرده و کسی که حکم امام زمان (عج) را رد کند انگار خدا را رد کرده و این شرک است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه منزلت و جایگاه مرحوم هاشمی فرق می‌کرد، تصریح کرد: توجه کنید که ما نباید جلوتر از رهبری قدم برداریم. جایگاه مقام معظم رهبری همان جایگاهی است که امیرالمومنین (ع) فرمودند به اهل بیت پیغمبرتان بنگرید. امروز هم این ذریه فاطمه زهرا (س)، امام، مرجع و ولی ماست و در غیاب حضرت ولی عصر ایشان علم خیمه اسلام و انقلاب اسلامی است. این جایگاه اقتضا می‌کند نسل جوان و انقلابی تندتر از حضرت آقا حرکت نکند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با یادآوری رای بالای آیت الله هاشمی در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این رای بالا نشان محبوبیت مرحوم هاشمی بود. در انتخابات اخیر خبرگان، جامعه روحانیت مبارز که آقای هاشمی از موسسان آن و در آن زمان عضو این تشکل بود، اسم ایشان را در لیست خود قرار داد و خیلی‌ها به من که سخنگو بودم اعتراض می‌کردند چرا اسم آقای هاشمی در لیست شماست که من می‌گفتم ما تابع اشارات مقام معظم رهبری هستیم. حضرت آقا می‌خواهند آقای هاشمی را در کنار خودشان حفظ کنند. برای همین است که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را حتی بعد از فتنه به ایشان دادند چون آقا می‌خواهند هاشمی حذف نشود بلکه حفظ شود و ما هم همین وظیفه را داریم.

وی ادامه داد: من می‌گفتم ما ایشان را در لیست خودمان قرار دادیم اما معنای این تبعیت بی چون و چرا از ایشان نیست و اگر موضعی متفاوت از رهبری گرفتند ما تابع نیستیم و تابع مقام معظم رهبری هستیم اما معنای این مساله کنارگذاشتن آقای هاشمی نیست. این موضع حفاظت و حمایت از محور اصلی جمهوری اسلامی است که آن محور ولی فقیه است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با تقدیر از خدمات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: تشییع پیکر مرحوم هاشمی نماد قدردانی ملت از یک خدمتگزار بزرگ است و نماد این تعبیر امام است که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

Share