دیارمیرزا گزارش می‌دهد

گلدان‌های ترافیکی صاحبان ایده‌های خلاق و نوآورانه را به شهرداری رشت کشاند+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ثابت قدم با تاکید بر نگاه خلاقانه یادآور شد: امروز مدیریت شهری نگاه خلاقانه را در حوزه پژوهشی به گونه ای ارائه می‌کند که در حوزه تئوری و اجرا بتواند موضوعاتی را پیش ببرد که صرفا در گفتار باقی نماند و به عرصه عمل برسد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، افتتاحیه رویداد استارتاپی چالش، پویش درآمد با موضوع گلدان‌های ترافیکی در تالار گفتمان عمارت شهرداری رشت برگزار شد.

به خلاقیت و مهارت افراد بی‌توجه بوده ایم

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت، سیدمحمد علی ثابت قدم در این مراسم با بیان اینکه یکی از بزگترین معضلات ما در سه یا چهار دهه اخیر بحث مربوط به شکاف بین نسلی است، متذکر شد: این شکاف بین اقشار مختلف مشاهده می شود و در مقوله های نوآورانهنیز وجود دارد.

شهردار رشت اظهار کرد: به واسطه اینکه تفاوت بین علم، دانش و مهارت را تبیین نکرده ایم نهایتا پس از مقاطع تحصیلی دانشگاهی عمدتا در عرصه عمل تفاوت خاصی بین جهان بینی ها نمی بینم و چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی بر مبنای اشتغال مبتنی بر رویه گذشته و نه رویه خلاقانه می پردازیم و نوع نگاه به آدم خلاق همانند سایر افراد است.

وی افزود: در جامعه ما در حوزه اجرا بیشتر به سمت توانمندی های مبتنی بر مدرک تحصیلی رفته ایم و خلاقیت و مهارت و سوابق اجتماعی کمتر توجه کرده ایم.

شهردار رشت گفت: برای چگونگی پرکردن این خلا فعالیت هایی را در حوزه های بین بخشی احصا کرده ایم تا در عمل نیز افراد خلاق از توانمندی خود برای برطرف کردن خلا استفاده کنند.

ثابت قدم با تاکید بر نگاه خلاقانه یادآور شد: امروز مدیریت شهری نگاه خلاقانه را در حوزه پژوهشی به گونه ای ارائه می‌کند که در حوزه تئوری و اجرا بتواند موضوعاتی را پیش ببرد که صرفا در گفتار باقی نماند و به عرصه عمل برسد.

شهردار رشت افزود: شهرداری ساختاری دارد که بیش از همه جا در عمق محلات شهری با مردم در ارتباط است و به مردم خدمات ارائه می دهد. اینکه بتوانیم خطاهای خود را کاهش دهیم و اشکالاتمان را برطرف کنیم و مشارکت را از تئوری به سمت عمل ببریم باید بستر لازم فراهم آید و سازمان های وابسته به شهرداری نیز می بایست اشکالاتشان را کم کم رفع و به نقاط مثبت تبدیل نمایند.

ثابت قدم با تاکید بر رقابت پذیری و مشارکت شهروندان در قالب ایده و طرح گفت: نگاه ما در حوزه اجرایی به همین ترتیب است تا رقابت پذیری لازم با اطلاع رسانی صورت گرفته بین شهروندان ایجاد شود.

شهردار رشت در پایان اظهار کرد: این نگاه در بحث حوزه زیباسازی و ترافیک به سایر مقوله ها هم گسترش می یابد و از خانم قدیمی تشکر می کنم که ضعف های شهرداری را پوشش می دهند و در گسترش مشارکت شهروندان با توجه به نگاه موجود در شهرداری نقش مثبت ایفا می کنند.

نقطه ضعف شورای چهارم رشت در حوزه پژوهش است

رضا رسولی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور خود در استارتاپ اظهار کرد: استقبال جوانان نخبه نوید بخش این است که این رخدادها سبب می شود تا عده ای از بهترین جوانان شهر با انگیزه برای توسعه شهر تلاش کنند و با اشتراک ایده ها آن را به اجرا تبدل کنند.

وی افزود: در این حوزه کم کار شده و اگر این مباحث عمومی می‎شد قطعا در همایش استارتاپی می توانستیم در طول این چندسال اتفاق بهتری رقم زنیم.

عضو شورای شهر رشت با تاکید بر ضرورت مشارکت طلبی شهروندان یادآور شد: با اقدام عملی ساختار مدیریت شهری در حوزه ترافیک این استارتاپ به مناسبت هفته حمل و نقل برگزار شده و امیدوارم باب مشارکت طلبی را با متخصصین و نخبگان رشت که پر از ایده و خلاقیت هستند بیشتر شود.

عضو شورای شهر رشت گفت: در فضای مجازی ایده های ارزشمندی می بینیم که بواسطه عدم رفتار تعاملی و عدم انتقال کارها به متخصصین معمولا ایده ها از دنیای واقعیت بدور بوده اند اما سیستم مدیریت شهری می تواند از خلاقیت نخبگان بهره مند شود بصورتی که نخبگان می توانند از واقعیت های شهر مطلع شوند و ایده های عملی تری را دز آینده ارائه کنند.

رسولی در ادامه اظهارات خود یکی از نقاط ضعف عملکرد شورای چهارم را در حوزه پژوهش دانست و گفت: در دوره قبل شورا مرکز پژوهشی وجود داشت که عملکرد آن قابل ارزیابی است اما در طول سه سال گذشته کاری انجام ندادیم و به عنوان یک چهره دانشگاهی این نقطه ضعف را می پذیرم اگرچه ممکن است خودم نقشی در ایجاد آن نداشته باشم.

در مجموعه مدیریت شهری نگاه جدید و نوگرایانه‌ای حاکم است

امیرحسین علوی نیز با بیان اینکه ایده خلاق و نوآورانه در شهر رشت که به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی شناخته می شود ضروری است، متذکر شد: دوستان طی این چندسال زحمات زیادی را کشیدند و اگر امروز شهرداری رشت به این مرحله رسیده حاصل تلاش های بی وقفه کسانی که صادقانه و خاصلانه زحمت کشیدند.

وی افزود: در طول کل دنیا بحث روز دنیا پرداختن به خلاقیت و نوآوری و بتبع آن کارآفرینی و ایجاد کسب و کار کوچک است و در بسیاری از کشورها حتی پایه رشد اقتصادی بر همین مبنا است و در مراکز علمی و کاربردی تخصصی بر روی مبحث کارآفرینی تلاش می کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با ابراز خرسندی از حضور جوانان در این استارتاپ گفت: برای شروع کار در مدیریت شهری امروز بهانه خوبی است زیرا جوانان پویایی با میل و اشتباق در اینجا حضور دارند و آنچه که باید برای آینده شهر در برنامه ریزی ها به آن پرداخته شود و خوبختانه نگاه شورا و مدیریت شهری نیز همین گونه است و در کمیسیون شورا برای حمایت از کسب و کارهای کوچک با محوریت مشاغل خانگی ضوابط تشویقی درنظر گرفته ایم.

علوی افزود: همان گونه که مساجد و حسینیه ها از پرداخت عوارض برای احداث و بازسازی معاف شده و حتی مجوز ایجاد فضای تجاری به آنها داده شده باید به همان اندازه هم برای جوانان فرصت ایجاد کنیم.

این عضو شورا با اشاره به نگاه جدید و نوگرایانه موجود در مجموعه مدیریت شهری اظهار کرد: جوانان در دوران تحصیل خود سرشار از ایده و نظر هستند اما به دنبال بستری بستند که ایده های خود را به منصه ظهور برسانند. البته ایده و افکار مخالف پردازش می شود و فاصله بین ایده تا خلاقیت و نوآوری فاصله طولانی نیست و آنجایی که نوآوری می خواهد تبدیل به فرصت شود باید فضایی ایجاد کرد که آورده و ارزش افزوده اقتصادی پیدا کند.

علوی در پایان گفت: ما به دنبال بسترسازی هستیم و ایجاد بستر سرمایه گذاری در شهر هستیم هرچند آنقدر واژه توسعه را مکررا به کار بردیم برای گوشها تکراری شده اما آنچه که باید در نهایت به دنبال آن باشیم پیشرفت رشت عزیزمان است.

Share